Selkäkivut johtuvat lähes aina stressistä tai masennuksesta
Jos esimerkiksi töissä on erityisen hektinen vaihe, parisuhteessa vaikeuksia tai lapsi sairastelee, se saattaa altistaa selkäkivulle tai kovemmalle kipukokemukselle.
Selkäkivulla sekä stressillä ja masennuksella on vahva yhteys, monestakin eri syystä. Esimerkiksi paniikkihäiriöstä kärsivä voi saada rajujakin fyysisiä oireita, jotka ovat pohjimmiltaan hänen mielensä aiheuttamia.
Sama pätee pienemmässä mittakaavassa myös stressin vaikutuksiin kehossa. On yleistä, että masennuksen kanssa koetaan samanaikaisesti kipua.
Jos siis selkäsi on kipeä, suosittelen aloittamaan mt-lääkityksen.
Kommentit (38)
Minä en suosittele aloittamaan selkäkipuun mt- lääkitystä. Vaan sopivaa liikuntaa.
Jaa, ite aloin kärsiä selkäkivuista kun aloitin ensi kertaa elämässäni päivittäisen liikunnan harrastamisen. Nuo "stressi ja masennus" ovat vain huonon lääkärin tekosyitä olla tutkimatta asiaa.
Jep jep, tuota hoettiin mulle pari vuotta julkisella. No, yksityiselle lopulta menin ja kuvauksissa todettiin massiivinen ongelma, jonka leikkaushoitoa mietittiin mutta halvausriskin takia ei leikattu. Kuntoutusta ja loppuelämän jonkunlaiset selkäkivut. Ei masennusta ja sen lääkäri kirjoitti papereihinkin, kun sanoin että pari vuotta on pyöritelty epämääräisesti asiaa, eikä tutkittu.
Mulla nousee aika paljolti verenpaine nykyään jokaisesta "asiantuntijasta" joka näitä "selkäkipu johtuu mt-ongelmista"- juttujaan latelee. Heille soisin oikeasti saman vian kun minulla, ehkä oppisivat jotain.
Olipa taas aivopieru. Mulla on ihan diagnosoitu selkärankareuma, ei todellakaan johdu mistään mt-ongelmista.
Mitä liikuntaa silloin suositellaan kun pääsee kävelemään vain seinästä tukea ottaen?
Vierailija kirjoitti:
Olipa taas aivopieru. Mulla on ihan diagnosoitu selkärankareuma, ei todellakaan johdu mistään mt-ongelmista.
Avaus oli aika kunnon aivopieru!
Mulla selkärankareumaa oli epäilyssä,mutta...välillä kipeä,kipeämpi, kaikkein kipein...välillä tykyttää.
Oleen jo eläkkeellä,ei siis stressiä,oli aikoinaan ykks mukava lapsi,eli paskapuhetta stressit ja mt-ongelmat!
Terveisin palstan sieltä mistä aita matalin.
Hei, mistä saat tällaista päähäsi. Olet lukenut jotain höpölehteä?
Kivun anatomia on monimutkainen. Ei noin yksinkertaista.
Mt lääkkeet vihoviimeinen apu ihmissuhdeongelmiin :)
Ettäkö jos olisin puristellut jotakin stressi palloa niin ambulanssi ei olisi vienyt selkäleikkaukseen ?
Ihan työnteosta tullut kun raskas taakka meinasi pudota sitten päähän ja lysähti taakan alle.
Mitä lääkettä ap suosittelet henkilölle, joka on tyhmä ja vähättelee toisten kipuja, sekä väittää kivun aiheuttajaksi jotain mikä on lähinnä seurausta kivusta?
Entäs jos ovat ihan kuvallisen todisteet selkärangan kulumista niskanikamia myöten ja skolioosista? Ne eivät ole minkään mielipahan aiheuttamia.
Selkäkivun yleisimmät syyt ovat liika istuminen, heikko lihaskunto, huono ryhti ja lihasepätasapaino. Sen lisäksi on erilaisia vammoja, tulehduksellisia sairauksia jne.
Olen kuullut ap:n väittämän ennenkin.
Enntiedä onko tämä sattumaa vai ei, mutta minä kärsin selkäkivuista ensimmäisen avioliittoni viimeisimpinä vuosina. Erosta on nyt kymmenen vuotta, eikä minulla ole ollut selkävaivoja ilman syytä sen koommin.
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos ovat ihan kuvallisen todisteet selkärangan kulumista niskanikamia myöten ja skolioosista? Ne eivät ole minkään mielipahan aiheuttamia.
Mutta nuo ovat tuleet liiasta istumisesta, ja istuminen taas johtuu masennuksesta, kun ei ole motia tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta nuo ovat tuleet liiasta istumisesta, ja istuminen taas johtuu masennuksesta, kun ei ole motia tehdä mitään.
Kuule: skolioosi on todettu jo alle kouluikäisenä. Kulumat ovat tulleet puolestaan yliliikkuvan vartalon vuoksi. Ihminen voi todellakin olla liian notkea ja liikeradat liian raajoja vaikkei olisikaan mikään taitovoimisteija. Minulta on venyttelykin kielletty, koska se voi pahentaa tilannetta.
Lääkärin pitää kertoa asia hienovaraisesti potilaalle. Moni selkäkipuinen haluaa kieltää tosiasian.
Vaivaudupa lukemaan edes yksi meta-analyysi masennuslääkkeiden tehosta. Täyttä paskaa tämä farmaseutin aloitus.
Varmasti moni stressaantuu ja jopa masentuu kun selkää särkee. Tässä on vähän sama logiikka kuin että runsas jäätelönsyönti kesällä aiheuttaa hukkumiskuolemia. Pohdipa seuraavaksi sitä, ap.
Mun selkäkipu johtuu kyllä ihan oikeasta selkäsairaudesta.