Oliks sunnuntaisin ennen aina kaupat kiinni?
Mun kaverin veli sanoi et ennen ei voinut mennä sunnuntaina kauppaan? Oon 16, en muista sellast
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Oli. No 16 vuotias tuskin muistaa ja tietää paljoakaan asioista.
16-vuotias istuu kotona ja tumputtaa taukoamatta.
Oli sunnuntait suljettu, lauantaisin auki yleensä klo 14.00 asti. Jotkut isommat kaupat korkeintaan klo 18.00 asti. Arkena kaupat meni kiinni klo 20.00. Pyhinä saattoi hyvin olla kaupat kiinni useamman päivän putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et varmasti muistakaan. Oli muuten luksusta kaupan työntekijöille. Voisi olla vieläkin kiinni sunnuntaisin. Ei mitään syytä miksi ei ostoksia voisi tehdä 6 muuna päivänä.
Noista sunnuntain vuoroista suorastaan tapellaan, kun samalla vaivalla saa isomman liksan.
Samalla vaivalla? Luulis että kauppiaat säästää ja teettää yhdellä sunnuntaivuorot pikkukaupoissa, isoissakin vähemmällä henkilökunnalla.
Sunnuntaiksi yleensä varattu vähemmän tekemistä että pärjätään vähemmällä ja kauppias tietysti itse töissä. Eikä ne palkkakulut ole niin merkittävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahan ahneus kirjoitti:
Idea siinä oli se että myös työntekijän pitää saada vapaata perheaikaa ja lepoa sekä hoitaa perhettä ja Jumalan palvelus myös siinä sekä yleensä hautajaiset lauantaina ja saunat mökki lemmikit hoitaa ja kasvimaat sekä pullottaa mehut ja hillot. Oli ajateltu että ihmisen pitää hoitaa asioitaan myös.
Onko kaupan työntekijät jotenkin vähä-älyisiä, vai miksi juuri heille piti olla tällainen erityiskohtelu?
Sinulle siis on ihan ok, että jatkossa ei ole viikonloput vapaana eikä edes kahta perättäistä vapaapäivää viikossa vaan toinen vapaapäivä on tiistai ja toinen torstai? Seuraavalla viikolla vapaana onkin sitten vain maanantai koska liki 6 kk sitten sulla olikin yhdellä viikolla 3 vapaapäivää (ei omasta tahdosta) joka voidaan nyt "tasata" eli sitten tuleekin melkein kahden viikon putki töitä ettei vapaata ole ollenkaan, kun seuraava vapaapäivä onkin vasta se ah, sunnuntai.
Tosin silloinkin on lauantaina iltavuoro joka loppuu klo 21.30 ja maanantaina menetkin taas aamuun joka alkaa klo 5.45..
Ja ei, tämä EI OLE ammatinvalintakysymys.
Miksi enää ylipäätään millään alalla työskennellään vain arkisin ja virka-aikana?
vähittäiskauppa oli ainoa, jossa aukioloa oli rajoitettu. Tehdas ta virasto tai mikä tahansa muu työpaikka on saanut olla auki tarpeen mukaan.
Helsingin asematunnelissa oli kaupat auki sunnuntaina. Olisikohan ollut jopa 21 tai 22 asti auki. Junamatkalla pääkaupunkiin sitä ihmeteltiin.
Arkisin kauppa oli auki klo 8.00-17.00, lauantaisin klo 14.00. Sunnuntaisin kiinni. Tavallisimpia ruokatarvikkeita kuten maitoa, voita, leipää ja lenkkimakkaraa saattoi saada ns. elintarvikekioskista. Jos kuitenkin oli kaksoispyhä kuten jouluna, pääsiäisenä ja juhannuksena, niin jälkimmäisenä päivänä kauppa sai olla auki klo 12.00 alkaen muutaman tunnin, muistaakseni neljä tuntia. Yleensä auki oli vain elintarvikeosasto, muut osastot, jos niitä oli, oli suljettu.
Oli. Pidän siitä, että kaupat ovat auki sunnuntaisin nykyään, mutta kieltämättä sunnuntain kauppojen kiinniolo toi oman rauhansa viikkoihin ja elämiseen.
60-luvulta muistan että kauppa piti keskikesällä auki sunnuntaisin muutaman tunnin, kai siihen haettiin joku erityislupa.
Ap oisit tietty voinut koittaa itseki etsiä tietoa sen sijaan että tulet täältä kysymään...' hohhoijaa nuorisoa joka ei osaa edes googlettaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli. Jossain vaiheessa pienet kaupat saivat olla sunnuntaisin auki, en muista mikä se raja oli. Täysin vapaat aukioloajat on tosi tuore juttu.
Aukiolon rajoitukset olikin käsittämätöntä pelleilyä. Poikkeukset muuttui koko ajan.
Älä höpötä. "Koko ajan" tarkoittaa tässä 30 vuoden ajanjaksoa. Olin itse vuosia kaupassa töissä 2000-luvulla, eikä poikkeukset todellakaan muuttuneet koko ajan ja ihan hyviä ne olivat. Niillä säänneltiin kilpailua ja itse asiassa ylläpidettiin laajempaa palveluverkostoa. Nyt monet pienemmät kaupat ja kioskit ovat lopettaneet, mikä hankaloittaa mm. vanhemman väen asiointia.
Oli oli. Sunnuntaiden aukiolot taisivat tulla vasta 2000-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli. Jossain vaiheessa pienet kaupat saivat olla sunnuntaisin auki, en muista mikä se raja oli. Täysin vapaat aukioloajat on tosi tuore juttu.
Olikos se raja 100 neliötä, näin itse muistelisin?
Alle 400 neliötä oli ennen aukioloaikojen vapautusta tuo raja, joskus on saattanut olla tuo 100 neliötäkin (mikä tarkoitti käytännössä elintarvikekioskeja tms pelkästään).
meillä oli 90-luvun alkupuolella 400% palkka jos sattui olemaan sunnuntaina töitä esim jotain varastointihommaa tai inventaariota, sitten alkoi pikkuhiljaa nämä paikalliset sopimiset, en ole varma että vieläkö tulee 100% lisä eli tuplaliksa, jos tulee niin tuskin tulee pitkään
ps. kauppojen aukiolot vaikuttavat myös varastointiin ja kuljetuksiin jossa myös työskentelyajat muuttuivat sen verran epäinhimilliseksi ettei ne kyllä valkoiselle miehelle sovi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olikos se raja 100 neliötä, näin itse muistelisin?
Alle 400 neliötä oli ennen aukioloaikojen vapautusta tuo raja, joskus on saattanut olla tuo 100 neliötäkin (mikä tarkoitti käytännössä elintarvikekioskeja tms pelkästään).
Vapaa aukiolo koski alle 100 neliön kauppoja, esim. pienet Siwat ja K:t. Alle 400 neliöiset saivat olla auki pyhinä esim. tapaninpäivänä 4 tuntia.
Kun olin kaupassa töissä vielä alle 10v sitten, oli aluksi vielä sunnuntaisin kiinni paitsi ennen joulua taisi olla poikkeus. Samoin lauantaisin meni kiinni jo klo 18. Ei haittaisi vaikka nykyäänkin olisi noin.
Samalla vaivalla? Luulis että kauppiaat säästää ja teettää yhdellä sunnuntaivuorot pikkukaupoissa, isoissakin vähemmällä henkilökunnalla.