sektio ja imetys ei onnistu!!
En ymmärrä näitä ihmisiä ketkä haluaa sektion, kun se on niin helppo. Ei ole, se on hirveää. Ensin on kipeä ja saa pelätä että koko maha repeää jos tekee suunnilleen mitään. Äläkä vaan kompastu, heikkona tasapaino ei pidä. Etenkin jos sektio yhtään lamauttaa ihmistä, niin maito nousee niin hitaasti että vauva tarvitsee lisäruokaa. Kipeänä, väsyneenä ja stressaantuneena maito on tiukassa, eikä välttämättä tavoita vauvan tarvetta missään vaiheessa. Haavan kanssa kun ei voi nostattaa maitoa muhimalla kokopäivää peiton alla vauvan kanssa tai pitää imetysmaratoneja, ettei haava tulehdu tai muuten rasitu liikaa. Joka paikassa toitotetaan imetyksen hyviä puolia sekä lapselle että äidille ja ottaisin ne itsekin niin mielelläni, mutta ei, sektio ja maito ei vaan noussut. Raskauskilotkin löllyy ihan rauhassa vyötäröllä kun ei voi liikkua kunnolla eikä imetys ei ole niitä pois kuluttamassa.
Jos joku sektiota toivova tätä lukee, niin älä pyri sektioon esim. pelon vuoksi. Käsittele pelko ja synnytä alateitse. Ei se kivaa ole, mutta vielä vähemmän kivaa on sektio ja maidottomuus. Jos synnytys päättyy sektioon niin sille ei vaan voi mitään, mutta v*tuttaa se silti. Nim. kokemusta on.
Kommentit (14)
Minä olin tyytyväinen siihen, että minä ja lapsi selvisimme hengissä. Lapsi näyttää olevan ihan ok, vaikka en pystynyt imettämään. Ei sitä kannata surra. Ja olihan siitä hyvääkin, mies saattoi osallistua ihan yhtä paljon lapsen hoitoon. Ja kyllä minun kiloni karisisvat 2 kk sisällä synnytyksestä, sektiosta huolimatta.
Kai se sektio on sama kun synnytys, sekä hyviä että huonoja kokemuksia. Itse jouduin sektioon mutta hyvin se meni. Kivut siedettäviä, maitoa tuli ja ei jäänyt pömppövatsaa
Mulla on hyviä kokemuksia itse sektiosta, paranin nopeasti. Maito ei kyllä tahtonut millään nousta, tähän saattoi kyllä vaikuttaa se, että vauva oli elämänsä ensimmäiset viikot osastolla. Osaimetin kaksi kuukautta.
Raskauskiloista en ottanut stressiä, puoli vuotta meni että pääsin lähtöpainoon.
No ei se imetys tai pikalaihdutus välttämättä onnistu vaikka olisi ihan alatiesynnytys.
Ei se maito nouse alateitse synnyttäessäkään takuuvarmasti.
Sektiota ei aina toivota pelon takia vaan usein myös vauvan asennon, kapean synnytysväylän tai pitkäaikaissairauden perusteella.
Mikä sinä olet muita ihmisiä tuomitsemaan?
Ei, en ole mikään toisia tuomitsemaan. Itsekin pelkäsin kuollakseni synnytystä ja ajatuksissani haaveilin sektiosta. Nyt kokemuksesta tiedän että olisin satakertaa mieluummin synnyttänyt loppuun asti alakautta, vaikka se oli hirveää, kuin synnytyksen viime milleillä joutunut sektioon. Joten en todellakaan haluaisi sitä suosiolla valita. Joskus se on pakko niinkuin minullakin oli, silloin sille ei voi mitään, mutta harmittaa ärsyttää kiukuttaa niin paljon silti. En todellakaan ole kolmessa kuukaudessa täysin palautunut, hermoradat alkaa pikkuhiljaa tulla kuosiin kun alan taas tunta alavatsalla. Mutta lihakset, missä ne on? Arpeen sattuu pelkkä venyttelykin. Ehkä pääsen tästä yli joskus. Ap
Mulla nousi maito kolmantena päivänä sektion jälkeen ja sen jälkeen on riittänyt erinomaisesti. Haava parani viikossa hyväksi ja raskauskilot lähtivät kahdessa.
Ap siis muuntaa tässä oman epäonnistuneen synnytyksensä aiheuttaman tunnekuohun sektiota toivovien tulevien äitien halveksimiseen?
Minäkin jouduin sektioon kesken synnytyksen, sillä vauvan sydänäänet heikkenivät .
Nyt 2kk synnytyksestä ja ei ole valittamista. Imetys onnistuu mainiosti ja kilot ova lähes karisseet. Lenkkeilyn ja lihasharjoittelun olen aloittanut. Ikinä ei harmita että jouduin sektioon, lapsi on maailman tärkein.
Kai tiesit että synnyttämätönkin nainen voi imettää? Ja periaatteessa mieskin voisi imettää. Miehilläkin kun on maitorauhaset.
Mulle tehtiin suunniteltu pelkosektio ja imetin ihan normaalisti. En ollut erityisen kipeä, koska oli hyvät lääkkeet ja lähdin liikkeelle heti kun sain luvan. Maito nousi hyvin ja sitä tuli todella reippaasti. Olin tyytyväinen. Raskauskilot tippui itsestään ja loput laihdutin kun imetys loppui.
Ei se alatiesynnytys takaa automaattisesti maidon nousua. Siskoni synnytti alateitse ja maito ei koskaan noussut kunnolla vaikka kaikkensa yritti.
Sektiossa on riskinsä, kuten myös alatiesynnytyksessä. Alatiesynnytyksen vauriot vaan kuitataan sillä että ne on normaaleja ja kuuluu asiaan.
Ap, ihan kuin olisin lukenut omia ajatuksiani :D
Minulla oli sektio eikä ole ollut ongelmia imetyksen kanssa. Vauva syö hyvin ja kasvaa yläkäyrällä. En ole pitänyt imetysmaratoneja, vauva on kohta 2 kk ja syö 2-4 tunnin välein