Miksi mainosten naisilla pöljiä eleitä?
Olen useasti kiinnittänyt huomiota mainosten esittämään naiskuvaan; naiset ovat pää kenossa, heiluttavat tukkaa, käsi tukassa, käsi naamassa kiinni, sormi suussa, rystynen suussa käsi naaman edessä, viskovat päätään nauraa hohottaen, kiemurtelevat suihkussa, ovat ooh kun näkevät jonkin rasvapurkin jne.
Onko kukaan koskaan nähnyt yhtään miestä miehille suunnatuissa mainoksissa käyttäytyvän yhtä typerästi kuin miten mainosten naiset? Ja miksi ihmeessä naisten on käyttäydyttävä noin, jos jokin niin typerä mainos on varma keino ainakin minulle jättää tuote ostamatta.
Kommentit (36)
Onhan se visuaalisempaa kuin vain pönöttää siellä kuin missäkin körttiläiskirkossa. AP sulla on paljon opittavaa ilmaisusta mediassa ja kuvassa.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:04"]
Onko kukaan koskaan nähnyt yhtään miestä miehille suunnatuissa mainoksissa käyttäytyvän yhtä typerästi kuin miten mainosten naiset?
[/quote]
Samaa olen ihmetellyt. Vaihtoehtona ei ole vain pönöttää (tosin sekin olisi parempi kuin pahimmat suihkukiemurtelumainokset), voi tehdä muutakin kuin älyvapaasti riuhtoa hiuksiaan sormi suussa tai pönöttää. Ei ole kyllä vielä niin hyvää shampoota löytynyt että olisi moisia vääntelyjä tarvinnut alkaa tehdä, sen enempää kylppärissä kuin ihmistenkään ilmoilla :D
Ja onhan niitäkin mainoksia paljon, joissa ei olla päät vinossa sormia nuoleskellen ja silti tuotteet myy. Olisikohan niin että nuorisoon vetoaa nuo tukanviskonnat ja tyhmännäköiset keikistelyt?
Kai se liittyy jotenkin sukupuolten rooleihin. Naisten pitää olla "viekoittelevia" kun taas miehet voivat mainoksissa vain pönöttää, kunhan lihakset ovat esillä.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:07"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:04"]
Onko kukaan koskaan nähnyt yhtään miestä miehille suunnatuissa mainoksissa käyttäytyvän yhtä typerästi kuin miten mainosten naiset?
[/quote]
[/quote]
Missä kohdassa nuo miehet kiemurteli, nauraa hohotti pää takakenossa, imi sormiaan, räpelsi hiuksiaan tai kikatteli tyhmästi? Ei tuon mainoksen sanoma jäänyt epäselväksi (Saabissa tarkenee), osa "naismainoksista" on sellaisia että jos katsoisi ilman ääntä, voisi kuvitella kyseessä olevan kutinalääkkeen mainos tai niskakiputuote.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:15"]
Kai se liittyy jotenkin sukupuolten rooleihin. Naisten pitää olla "viekoittelevia" kun taas miehet voivat mainoksissa vain pönöttää, kunhan lihakset ovat esillä.
[/quote]
Ilmeisesti viekoitteleva käytös = älyvapaa käytös.
Entinen opiskelukaveri oli juurikin sellainen, että jos joku kiinnostava mies oli lähettyvillä, se alkoi saada kuin pakkoliikkeitä; jatkuvasti tempoi tukkaansa, keikutti päätään puolelta toiselle kuin olisi tehnyt niskajumppaa ja nauroi kaakattavalla kovalla äänellä vaikka olisi kelloa kysynyt. Jos ei mies käynyt pyydykseen, hän muuttui normaaliksi. En voi muuta sanoa kuin toooooodella naurettavan näköistä.
Naisten esineellistämistähän se on. Naisen tehtävä tällaisessa mainonnassa on olla objekti. Kun tätä on paljon tarjolla, myös tytöt omaksuvat tarjolla olevan roolin helposti. Tätä vastaan pitäisi rokottaa.
Kai valtaosa naisista on sellaisia ja samaistuvat mainosten naisiin ja ostavat tuotteita.
Itselläni on parikin tuotemerkkiä, joita en osta yksinkertaisesti siitä syystä, että mainokset ovat niin typeriä. Vaikka olisivat tarjouksessakin, en osta ja vaikka kuinka joku kehuisi. Tuotteet voivat olla hyväkin, mutta ei kiinnosta kokeilla kun mainokset ovat niin hoopoja.
sormi suussa, silmät pyöreinä ja tukkaa höpsönä kosketellen: lapsenomaisuus. Aikaerikoislaatuistahan tuo on, jos oikein pohtii, että on samanikaisesti sekä aikuinen nainen, usein suht vähissä tai tiukoissa asuissa että lapsenomaisia eleitä. Tällasta se on: pitäis olla samaan aikaan viettelevä, mutta myös mahdollisimman vähän uhkaava.
Taas joku femakko-emakko vihaa naiskauneutta, ja haluaa kasvattaa itselleen kivekset, samalla fantasioiden kuinka kuohitsee miehiä omin käsin ilman apuvälineitä.
Mainoksilla on fokus, testiryhmät ja paneelit. Eli itse te sitä naiskuvaanne ylläpidätte ja luotte.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:04"]
Olen useasti kiinnittänyt huomiota mainosten esittämään naiskuvaan; naiset ovat pää kenossa, heiluttavat tukkaa, käsi tukassa, käsi naamassa kiinni, sormi suussa, rystynen suussa käsi naaman edessä, viskovat päätään nauraa hohottaen, kiemurtelevat suihkussa, ovat ooh kun näkevät jonkin rasvapurkin jne.
Onko kukaan koskaan nähnyt yhtään miestä miehille suunnatuissa mainoksissa käyttäytyvän yhtä typerästi kuin miten mainosten naiset? Ja miksi ihmeessä naisten on käyttäydyttävä noin, jos jokin niin typerä mainos on varma keino ainakin minulle jättää tuote ostamatta.
[/quote]
Kummaa kun äkkiseltään ei tule yhtäkään tuollaista mainosta itselleni mieleen.
Olenkin mies, ja ilmeisesti ne mainokset uppoavat siis paremmin naisten mieleen, kuin miehen mieleen.
Eihän mainosten naiskuva ollut tällainen vielä 2000-luvun alussa, viime vuosien ilmiö on tämä nykyinen vähän kaikkea hölmistyneenä suu auki katsova, kikatteleva ja itseään räpeltävä nainen on. Laumana mennään äimistelemään jotakin tuotetta, ikäänkuin kaikki "me tytöt" oltaisiin ihan että ooh tuollaista kosmetiikkaa/vaatetta/milloinmitäkin siis voi että hihihi, tukka heiluu ja päätä viskotaan.
Ennen mainokset oli usein jopa hauskoja, nykyään yhä useammin vain ärsyttäviä. No, huomiotahan se on ärsyyntyminenkin että sikäli mainos tekee tehtävänsä, mutta saako ärsyttävä mainos ostamaan, onkin eri asia.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:17"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:07"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:04"]
Onko kukaan koskaan nähnyt yhtään miestä miehille suunnatuissa mainoksissa käyttäytyvän yhtä typerästi kuin miten mainosten naiset?
[/quote]
[/quote]
Missä kohdassa nuo miehet kiemurteli, nauraa hohotti pää takakenossa, imi sormiaan, räpelsi hiuksiaan tai kikatteli tyhmästi?
[/quote]
Ääntelihän ne tyhmästi päästessään saunaan, vaikka auton perusteella kyseessä oli kaveriporukka huippuasiantuntijoita ja -johtajia... lisäksi munasillaan pakkaseen jääminen kuvattiin hauskasti, vaikka oikeasti tilanne olisi ollut hengenvaarallinen.
Oho, tuli vahingossa alapeukku tuohon aloitukseen, sorry! Olen siis samaa mieltä kanssasi. Typerää keekoilua mainoksissa. Olen joskus miettinyt vaikka vaatemainosten asentoja ja ilmeitä. Voisitko kuvitella itsesi samaan asentoon johonkin/minnekään? Bussipysäkille, pihalle, uimarannalle, kupan kassajonoon, baaritiskille.... No, viimeiseksi mainittuun ehkä, mutta silloin saattaisitulla ei-toivottuja tarjouksia.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:37"]
Taas joku femakko-emakko vihaa naiskauneutta, ja haluaa kasvattaa itselleen kivekset, samalla fantasioiden kuinka kuohitsee miehiä omin käsin ilman apuvälineitä.
Mainoksilla on fokus, testiryhmät ja paneelit. Eli itse te sitä naiskuvaanne ylläpidätte ja luotte.
[/quote]
Nainenko ei voi olla kaunis ilman että elehdintä ja käytös näyttää typerältä ja naurettavalta?
Ehkä mainokset on sellaisia kuin ne on nimenomaan siksi, että naisten mielikuva itsestään ei ole kovin "fiksu"? Naiset kokevat että naisten kuuluukin olla vähän hömelöitä, jotta olisivat "naisellisia"?
En kulje kikattelemassa, keikistelemässä ja hypistelemässä hiuksiani tuolla ihmisten ilmoilla tai kiljahtele nähdessäni tuotteen x hyllyssä ja haluaisin mainosten olevan informatiivisempia (minua kiinnostaa enemmän se, millainen jokin tuote on kuin se, kuinka se saa venkoilemaan suihkussa tai kuinka naisen sitä käytettyä miehet kadulla törmää lyhtypylväisiin), mutta mitään varsinaista informaatiota ei mainoksista saa. Joskus on saanut ja siihen aikaan ei venkoiltu suihkussa eikä törmäilty lyhtypylväisiin. Jos se, että täysin irrelevantit asiat mainoksissa tekee epänaiselliseksi, niin ei haittaa yhtään.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:49"]
Oho, tuli vahingossa alapeukku tuohon aloitukseen, sorry! Olen siis samaa mieltä kanssasi. Typerää keekoilua mainoksissa. Olen joskus miettinyt vaikka vaatemainosten asentoja ja ilmeitä. Voisitko kuvitella itsesi samaan asentoon johonkin/minnekään? Bussipysäkille, pihalle, uimarannalle, kupan kassajonoon, baaritiskille.... No, viimeiseksi mainittuun ehkä, mutta silloin saattaisitulla ei-toivottuja tarjouksia.
[/quote]
Enpä tiedä, millaisia katseita saisi kun seisoskelisi vaikka bussipysäkillä jalat sisäänpäin, lantio vinossa toiseen suuntaan kuin olisi paha skolioosi, käsi vyötäröllä sojottaen, pää vähän alaspäin ja kulmien alta "vietteleviä" katseita luoden tunkien samalla toisella kädellä omia hiuksia naamaansa ja käsiä suuhunsa. Jos näitä "naisellisuuden" kliseitä laittaisi yhteen ja kokeilisi käytännössä, voisi vaikutelma olla aivan muuta kuin kaunis, fiksu ja viettelevä nainen :-)
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:17"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:07"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:04"]
Onko kukaan koskaan nähnyt yhtään miestä miehille suunnatuissa mainoksissa käyttäytyvän yhtä typerästi kuin miten mainosten naiset?
[/quote]
[/quote]
Missä kohdassa nuo miehet kiemurteli, nauraa hohotti pää takakenossa, imi sormiaan, räpelsi hiuksiaan tai kikatteli tyhmästi? Ei tuon mainoksen sanoma jäänyt epäselväksi (Saabissa tarkenee), osa "naismainoksista" on sellaisia että jos katsoisi ilman ääntä, voisi kuvitella kyseessä olevan kutinalääkkeen mainos tai niskakiputuote.
[/quote]
Miksi ne tekisi naisten eleitä?
Se myy.