Nyt hyviä neuvoja- 12-vuotiaan tytön käytöksestä...
Meidän 12-vuotias on aina ollut todella 'kova'päinen, rangaistukset minkääänlaiset eivät juuri meinaa tehota ja esim. tänään esille noussut asia on käsitelty ainakin kymmenen kertaa... eli tyttö lähtee ilman lupaa kauppaa, ja ostaa karkkia kaikilla rahoilla mitä hänellä vaan, ja käyttää välillä veljenkin kolikoita.. Ja rangaistuksena on ollut kotiarestia, kännykän poisotto ja viimeksi sitten peruin hänelle hyvin rakkaan harrastuksen... mutta eipä auta, taas näin kävi. En tiedä mitä tehdä, olen siis töissä päivisin ja tyttö tietysti koulun jälkeen täällä itsekseen. Voisin periaatteessa joskus antaakin luvan mennä sinne parin kilsan päähän kauppaan, mutta en tällaisen käytöksen jälkeen, ja tyttö vielä valehtelee päin naamaa asiasta. Ei vastaa puhelimeen, kun yrittää soittaa yms. Antakaa nyt jotain neuvoja tai edes vertaistukea...?
Kommentit (10)
Voi ei nyt otti suihin luokkalaisiltaan saadakseen rahaa, ja tuolla nyt riukuu
Ap
No just, ei sitten todellakaan ollut alkuperäisen kirjoittama tuo 3.viesti... asiallisia neuvoja vailla ,kiitos!
Veljen rahat piiloon ja 12 vuotias voi käyttää omat rahat vaikka kerralla karkkiin. Meillä lapset saavat kuukausirahaa tietyn määrän ja voivat käyttää sen mihin haluavat. Jos loppuu heti, niin loppukuukausi menee ilman rahaa. 12 vuotias saa meillä käydä myös kaupungissa koulun jälkeen, ellei tarvitse lukea kokeisiin. Auttaisiko teillä jos lapselle antaisi vähän enemmän vapauksia ilman rangaistuspelkoa? Esim luvan kanssa kauppaan.
Tuo 5 oli kyllä trolli, pitäisiköhän tehdä lasu kun eikös seksi ole k16?
Ap
Meillä tapahtui kerran vastaava eli otti rahaa. Juteltiin rauhallisessa tilanteessa siitä kuinka koti on paikka jossa pitää luottaa muihin.
Rangaistuksista voi kans kysellä, eli minkä itse arvelisi tehoavan.
Kaikki rahat pistäisin joksikin aikaa tarkkaan talteen. Miettikää yhdessä mitä tytöltä odotetaan ja mitä saa palkinnoksi jos pystyy täyttämään odotukset. Ihan konkreettisia juttuja eikä epämääräisiä "jos olet ollut kunnolla ja totellut". Karkkia olisi varmaan hyvä saada kerran viikossa.
Ehkä kannattaisi istua kunnolla alas ja tosiaan selittää tytölle mitä häneltä odotetaan ja millainen käytös on sopimatonta. Sen jälkeen voisitte sopia yhdessä joistakin vapauksista, joita saa jos käytös pysyy sovitunlaisena. Aloittaisitte puhtaalta pöydältä.
Jos ei toimi, niin käyt sanomassa lähikaupoissa (jos pieniä), että tyttö ei saa käydä karkkiostoksilla yksin.
Miksi 12-v tarvitsee luvan mennäkseen kauppaan?
Minun lapsillani on kk-raha ja saavat käyttää sen omiin menoihinsa,
vaikka sinne kauppaan. Jos tuhlaa rahan heti, niin uutta ei tule.
Meillä rajat on kännykän käytössä, nukkumaanmenossa, oman huoneen
pitämisessä siistinä. Niin ja kotiintuloajat on tottakai. Mutta miksi ei saisi
mennä kauppaan ap??
Sun tytär on jo iso. Minä en alkaisi enää rankaisemaan. Tuon ikäinen haluaa päättää jo itse asioistaan. Tue lastasi, älä rankaise. Mieti itse miltä tyttärestäsi tuntuu esim puhelimen pois ottaminen... ei noi keinot tehoo mihinkään vaan saa sut näyttämään inhottavalta. Mieti asiaa tyttäresi kanssa yhdessä. Tuon ikäisen kanssa voi keskustella asiallisesti ja onko jotain muutakin mistä tyttäresi ehkä haluaisi jutella.
Muistathan ettei nämä ohjeet joita annetaan keskustelupalstoilla ole välttämättä oikeita ja hyviä.
Minä join viikonloppuisin kännejä kotoa varastetuista viinoista 12 vuotiaana eli kyllähän sinä ap voisit kumminkin olla ihan tyytyväinen, ettei tuon vakavammasta ole kyse. Ihan luvan kanssa kauppaan siis niitä karkkeja ostamaan aina silloin tällöin.
Se täytyy vielä sanoa, että kyllä musta kumminkin ihan yhteiskuntakelpoinen aikuinen kasvoi, hyvässä/vastuullisessa ammatissa ja ilman mitään päihderiippuvuuksia elelen varsin tavallista ja tyytyväistä elämää. Mutta toisinkin olis helposti voinut käydä.
Rahat pois kokonaan, etkä anna lisää, veljen rahat lukkojen taa. Lisää etuisuuksien poistoa jos ei mikään tehoa. Jos ei osaa käyttäytyä kuin 12v vaan kuin 5v niin ovi pois omasta huoneesta =) Aika tehokas.