Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskotko, etteivät yrittäjät lomaile lainkaan?

Vierailija
21.08.2021 |

Uutisissa sanottiin näin, mutta kuka valvoo, pitääkö väite paikkaansa? Kyllä uutisten pitäisi tarkistaa väitteen paikkaansapitävyys jostain muusta lähteestä mielestäni. Varmasti mikrolomailevat välillä useamman päivän tai viikonkin ja pitävät töissä ylimääräisiä taukoja ja myöhästelevät tai lähtevät kotiin ennen aikojaan.

Yrittäjyys on hieno asia, mutta valehtelu ei.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yrittäjänä otan joskus muutaman päivän vapaata tai ehkä kaksi viikkoa, sekin on jo pitkä aika ja se näkyy tilipussissa. Mutta koska teen työtä asiakkaalle, en tosiaankaan myöhästele, pidä ylimääräisiä taukoja tai lähde kotiin aiemmin kuin on sovittu. Se on palkansaajan etuoikeus. Yrittäjälle se tarkoittaa töiden loppumista kokonaan.

Vierailija
2/18 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut yrittäjänä yli 10 vuotta ja lomailen noin 4-5 viikkoa vuodessa, pidän viikonloput vapaina ja työpäivien pituudet hyvin kohtuullisina. Tunnen monta samalla alalla olevaa yrittää ja heillä on sama juttu. N47

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma pomoni pitää joka vuosi lomaa n. kahdeksan viikkoa. Olen pienessä yrityksessä, perheen omistama osakeyhtiö, ainoa ulkopuolinen työntekijä. Kesällä pistetään neljäksi viikoksi kokonaan kiinni. Myös yhteistyökumppanit on enimmäkseen yrittäjiä ja kaikki pitävät lomaa, osa viikon tai pari, osa enemmänkin kuin pomoni. Joten vastaan, että en usko, koska tiedän ettei väite pidä paikkaansa. 

Vierailija
4/18 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä yrittäjänä otan joskus muutaman päivän vapaata tai ehkä kaksi viikkoa, sekin on jo pitkä aika ja se näkyy tilipussissa. Mutta koska teen työtä asiakkaalle, en tosiaankaan myöhästele, pidä ylimääräisiä taukoja tai lähde kotiin aiemmin kuin on sovittu. Se on palkansaajan etuoikeus. Yrittäjälle se tarkoittaa töiden loppumista kokonaan.

Mun pomoni lähtee kotiin silloin kun haluaa ja hoitaa omia asioitaan työajallaan. Minun roolini on "en pärjäisi ilman sua". No kyllä hän ilman mua pärjää, mutta varmaankaan ei ilman että joku olisi palkattuna. 

Vierailija
5/18 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun pomoni lähtee kotiin silloin kun haluaa ja hoitaa omia asioitaan työajallaan. Minun roolini on "en pärjäisi ilman sua". No kyllä hän ilman mua pärjää, mutta varmaankaan ei ilman että joku olisi palkattuna. 

Siis hoitaa omia asioitaan työpaikalta. Työmme luonne on sellaista, että välillä on kokouksia myös iltaisinkin, mutta pääasiassa pomo tekee töitä 30-35 tuntia viikossa ja pitää lomaa enemmän kuin palkansaajat yleensä. Ottaa myös vapaapäiviä ihan koska vain haluaa. 

Vierailija
6/18 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasti ne ravaa ulkomailla pari kertaa vuodessa, vaikka ei koskaan ehdi lomailla. Työmatkoja varmaan, ja siinä samalla paistatellaan päivää altaalla??

Vierailija
7/18 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No suuri osa yrittäjistä lomailee silloin, kun töitä ei ole.

Esimerkiksi maansiirtoyrittäjilläi ei jatkuvasti duunia ole.  Ei ole siksi, kun esim. talvella rakennetaan vähemämmän kuin syksyllä, keväällä ja kesällä.

Kesällä heillä on duunia jopa vuorokaudet ympäriinsä, kun kiivaita ja nopeasti tehtäviä tienrakentamistöitä ja muita maanrakennus hommia.

Samoin on kuorma-autoilijoilla.

Nuo ovat suhdanteista ja muusta riippuvia aloja, töitä on jos yhteiskunnassa rakennetaan paljon ja eli yhteiskunnalla on rakentaa tai toisilla yrittäjillä kuten rakennusteollisuudessa on rahaa rakentaa.

Ja lopuksi että ihmisillä on rahaa ostaa noita asuntoja  jne.

Se on sellaista kiertokulkua, yrittäjän elämä, kuoppaista tietä.

Vierailija
8/18 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut yrittäjänä yli 10 vuotta ja lomailen noin 4-5 viikkoa vuodessa, pidän viikonloput vapaina ja työpäivien pituudet hyvin kohtuullisina. Tunnen monta samalla alalla olevaa yrittää ja heillä on sama juttu. N47

Jatkan vielä, että teen periaatteessa asiakaspalvelutyötä ja asiakassuhteet ovat pitkiä. Asiakkaat näkevät minut töissä ja tekemättä ei valmista tietenkään tule, joten teen työni loppuun asti. Tiedän asiakkaiden olevan tyytyväisiä minuun ja työnjälkeen, eivät kai he muuten pitäisi minua töissä ja pyytäisi aina uudestaan vuosien ajan. Tottakai saan pitää taukoja jos tarvitsen ja tuloaikani paikalle on aina "noin" aika, koska esimerkiksi liikenteessä voi olla ongelmia. Työni teen loppuun asti, olen ystävällinen ja mukava ihan aina.

Vierailija
9/18 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, koska yrittäjänä lomailen itsekin 24vk vuodessa. Työntekijäni hoitaa hommat puolestani loman ajan.

Vierailija
10/18 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mun Ex pomokaan ei ikinä "lomaillut".. Mitä nyt aina talvisin levillä, ja muuten pari kertaa vuodessa vähintään jossain Thaimaassa.

Toki paikalla ollessaan vastasi puhelimeen 24/7 jos jotain oli. Ja aina oli "töissä", mutta teki jotain omia "töitään".

Ja köyhäkin oli.. Ei rahaa eikä mitään. Kamalan hankalaa oli aina palkan maksun yhteydessä. Ja vatut. Sen emäntä kyllä oli niin suulas ja esitteli kaiken maailman ostoksia, ja ajeli limusiinilla🤭 Lapsilla oli uusimmat vehkeet. Oli veneet etc.

Vierailija
11/18 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kyllä todella paljon alasta voiko vapaata pitää ja asiakkaista, vaikkapa maatalousyrittäjä ei voi todellakaan pitää mitään vapaata jos on eläimiä, ellei sitten satu saamaan lomittajaa.

Vierailija
12/18 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tänä vuonna olis aikomus lomailla jopa neljä viikkoa, viime vuonna lomailin viikon. Työ on semmonen, että kun lomailen, niin joko työntekijät tai vuokrafirma tekee enemmän tunteja. Ja omat työpäiväni pääsääntöisesti 8,5-9 h + kotona teen minkä teen.

Vierailija
13/18 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mun Ex pomokaan ei ikinä "lomaillut".. Mitä nyt aina talvisin levillä, ja muuten pari kertaa vuodessa vähintään jossain Thaimaassa.

Toki paikalla ollessaan vastasi puhelimeen 24/7 jos jotain oli. Ja aina oli "töissä", mutta teki jotain omia "töitään".

Ja köyhäkin oli.. Ei rahaa eikä mitään. Kamalan hankalaa oli aina palkan maksun yhteydessä. Ja vatut. Sen emäntä kyllä oli niin suulas ja esitteli kaiken maailman ostoksia, ja ajeli limusiinilla🤭 Lapsilla oli uusimmat vehkeet. Oli veneet etc.

Meillä koko porukalla on nyt sama eli firma lopetti työntekijöiden palkkaamisen ja ostaa nyt samat työt alihankkijoilta eli toisilta yrittäjiltä. Töitä sama määrä kuin ennenkin, mutta jokainen päättää itse tekemisensä sen pohjalta, miten aikataulut sallivat. Enää ei ole kesälomia!

Vierailija
14/18 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies tuuraa työntekijöitä eli tänään listalla olevan ilmoittaessa, että lapsi sairaana, menee mies tekemään työt ilman palkkaa. Palkan saa tietty se kotona lapsen kanssa oleva työntekijä, jonka ansiotasoon tai vapaiden määrään tämä ei vaikuta. Meidän perhe ei lähtenyt mökille, mutta tähän on jo totuttu. Seuraava riita tulee sitten siitä, kun tänään lasta hoitava tekee huomenna 11 tuntia töitä ja vaatii ylityökorvausta, vaikka ei ole määrätty ylitöihin.

Vierailija
15/18 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tiedä mitä nämä "yrittäjät" tekevät jotka lomailevat puoli vuotta, onko töitä vai koko firmaa olemassakaan enää. Kyllä ne oikeat yrittäjät, joita tiedän ja tunnen, ovat kyllä töissä ihan koko ajan. Onhan niitäkin "yrittäjiä" jotka tuolla paukuttelevat henkseleitä ja kehuvat olevansa niin yrittäjää, mutta tarkempi tiedustelu paljastaa että firma on konkurssin partaalla eikä mistään töistä tietoakaan. 

Vierailija
16/18 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No suuri osa yrittäjistä lomailee silloin, kun töitä ei ole.

Esimerkiksi maansiirtoyrittäjilläi ei jatkuvasti duunia ole.  Ei ole siksi, kun esim. talvella rakennetaan vähemämmän kuin syksyllä, keväällä ja kesällä.

Kesällä heillä on duunia jopa vuorokaudet ympäriinsä, kun kiivaita ja nopeasti tehtäviä tienrakentamistöitä ja muita maanrakennus hommia.

Samoin on kuorma-autoilijoilla.

Nuo ovat suhdanteista ja muusta riippuvia aloja, töitä on jos yhteiskunnassa rakennetaan paljon ja eli yhteiskunnalla on rakentaa tai toisilla yrittäjillä kuten rakennusteollisuudessa on rahaa rakentaa.

Ja lopuksi että ihmisillä on rahaa ostaa noita asuntoja  jne.

Se on sellaista kiertokulkua, yrittäjän elämä, kuoppaista tietä.

Aika kallista on seisottaa kallista kuorma-autoa talvet jos ei töitä ole. Ajoa pitäisi olla koko ajan, muuten saa panna pillit pussiin.

Vierailija
17/18 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut yritys vuodesta 1996 ja yli kahta viikkoa emme ole putkeen lomailleet. Ja läppäri on mukana, aina joutuu jotain tekemään ”lomallakin”. Henkisesti ei pääse irti koskaan, aina se vastuu on viime kädessä itsellä. Puhelinta ei voi laittaa äänettömälle. Tärkeisiin sähköposteihin on vastattava.

Vierailija
18/18 |
21.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yrittäjä. Pidän lomaa paljon enemmän kuin tavalliset palkansaajat. Olen monta kuukautta vuodesta lomalla. Se on ihan minun oma valintani tehdä näin. Arvostan vapaa-aikaa enemmän kuin suurempia tuloja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi