En muista, koska olisin ollut viimeksi ammattikoulun käyneen kotona
Rupesin miettimään tuon akateemisten vessat -ketjun myötä, millaisia ovat tuntemieni ammattikoulun käyneiden vessat. En kuitenkaan pysty muistamaan, koska olisin sellaisessa käynyt. Kaveripiirini koostuu 90-prosenttisesti korkeakoulussa opiskelevista tai sellaisessatutkinnon suorittaneista ihmisistä. Jännä huomio.
Millainen jakauma teidän kaveripiireissänne on? Jos sinulla on paljon sekä amiksia että akateemisia kavereina, miten nämä ihmissuhteet ovat syntyneet? Itse en oikein edes tiedä, missä voisin amisten kanssa ystävystyä.
Kommentit (41)
Täällä ihmiset taitaa nyt sekoittaa, eihän ap arvostellut eri koulutustaustaa omaavia. Ja tottahan se on, että usein ystävystytään opiskeluissa ja töissä ja se usein tarkoittaa, että ihmisillä on aika samaa koultustaustaa.
Itselläni kaikki ystävät on akateemisia mutta mies on amis.... en tiedä mistä tämä kertoo mutta sen olen huomannut, että on todella vaikea saada ystäväpariskuntia, niin että molemmilla synkkais.... valitettavasti.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 21:00"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 20:52"] Olen kiitollinen tästä laajasta skaalasta :) [/quote] Mitä lisäarvoa ystävyyssuhteisiisi tuo se, että ystävilläsi on erilaisia koulutustaustoja? Haluaisin tietää, josko menetän jotakin, koska minulla ei ole ammattikoululaisia kavereina. -ap [/quote] Erilaisten ihmisten kanssa puhutaan ihan eri asioista! Ja ne kaikki on tärkeitä asioita. On niitä, jotka on elämää elänyt enemmän 'oikean kaavan mukaan', sitten niitä 20vnä yksinhuoltajaksi jääneitä. Murheetkin on niin erilaisia elintasosta riippuen ja oma elämä pysyy jotenkin mittakaavassa kun on kaikkea sekalaisesti ympärillä. Me olemme erittäin hyvin toimeentuleva pariskunta jolla on yksi lapsi. Tuttavapiirissä on muitakin tälläisiä joilla on korkea elintaso. Mutta molemmat olemme kasvaneet köyhässä lapsuudenkodissa. Ja siksi on jotenkin luonnollista että ei käperrytä siihen keskiluokkaiseen kuplaan. Haluan myös aina lapseni muistavan sen että ihmisyys ei ole yhtä se kuin mitä teet, mihin se monesti menee.
[/quote]
Kiinnostavaa. Erilaiset keskustelumahdollisuudet ovat toki hyvä juttu. Minkälaisista asioista esimerkiksi keskustelet kouluttamattomien kavereidesi kanssa? Entä yliopistossa opiskelleiden? -ap
Mites sellainen joka on käynyt sekä amiksen että yliopiston? Onko se ikuisesti amis? Mun luona asuu sellainen. Meillä on ihan kivan näköistä.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 21:04"]Täällä ihmiset taitaa nyt sekoittaa, eihän ap arvostellut eri koulutustaustaa omaavia. Ja tottahan se on, että usein ystävystytään opiskeluissa ja töissä ja se usein tarkoittaa, että ihmisillä on aika samaa koultustaustaa.
Itselläni kaikki ystävät on akateemisia mutta mies on amis.... en tiedä mistä tämä kertoo mutta sen olen huomannut, että on todella vaikea saada ystäväpariskuntia, niin että molemmilla synkkais.... valitettavasti.
[/quote]
no me ei saada vaikka ollaan sama koulutustaso käyty. Koska se ei ole se kriteeri että on sama koulutustaso eikä tarkoita että synkkaa. Meillä ei vaan aina synkkaa toisella kaverin puoliskon kanssa
Halusinpa maalta pois minäkin teini-iässä, mutta sitten halusin takaisin, vielä enemmän maalle. Teini-iässä sitä näkee asiat hieman toisin kuin vanhempana, koska silloin on jyrkempi maailmankatsomus. En sano, että sinun pitäisi muuttaa maalle, mutta voin kertoa, että maalla asuminen teini-iässä ja maalla asuminen aikuisena ovat aika erilaisia asioita.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 20:50"][quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 20:47"]
Tutustu vaikka työpaikkasi siivoojaan? Hän voi olla todella mukava ihminen.
[/quote]
Olen siistiöiden kanssa hyvänpäiväntuttuja, en sen enempää. Kukaan ei ole tuntunut sellaiselta, jonka kanssa haluaisin välttämättä viritellä mitään työn ulkopuolista kaveruutta. -ap
[/quote]
taitaa sinunkin akateemisuutesi olla porvoon yliopistosta peräisin. se on siistiJöiden.
ps. mitenkäs meidän vessa kun olen käynyt amiksen ja kohta on kasvatustieteen kandi valmiina?
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 21:02"]
Eikö vaadi aika paljon välttelyä, jos kykenee elämään täysin erillään ammattikoulun käyneistä.
[/quote]
Tuskinpa kukaan pystyy elämään "täysin erillään" ammattikoulun käyneistä ihmisistä. Sen sijaan se, että ystäviin ei kuulu ammatillisesti koulutettuja ihmisiä, on aivan mahdollista eikä ole vaatinut ainakaan minulta mitään tietoisia tekoja. Ystäväpiirini koostuu mm. opiskelukavereista, näiden kavereista, muutamasta työkaverista, sisareni kavereista, muutamasta lapsuudenkaverista ja harrastuskaverista. Vastaavasti en ole läheinen kaukaisemman sukuni kanssa eikä minulla ei ole siteitä lapsuudenkotini paikkakuntaan. Jos asuisin vielä samalla paikkakunnalla, tuntisin varmasti myös (tai lähinnä) ammattikoulun käyneitä. -ap
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 21:08"]
En sano, että sinun pitäisi muuttaa maalle, mutta voin kertoa, että maalla asuminen teini-iässä ja maalla asuminen aikuisena ovat aika erilaisia asioita.
[/quote]
Tämä on varmasti ihan totta. Minusta aikuisena asuminen maalla ei kuitenkaan olisi ainakaan yhtään mukavampaa kuin teininä. Siinä ei ole minusta juurikaan hyviä puolia. -ap
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 21:04"][quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 21:00"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 20:52"] Olen kiitollinen tästä laajasta skaalasta :) [/quote] Mitä lisäarvoa ystävyyssuhteisiisi tuo se, että ystävilläsi on erilaisia koulutustaustoja? Haluaisin tietää, josko menetän jotakin, koska minulla ei ole ammattikoululaisia kavereina. -ap [/quote] Erilaisten ihmisten kanssa puhutaan ihan eri asioista! Ja ne kaikki on tärkeitä asioita. On niitä, jotka on elämää elänyt enemmän 'oikean kaavan mukaan', sitten niitä 20vnä yksinhuoltajaksi jääneitä. Murheetkin on niin erilaisia elintasosta riippuen ja oma elämä pysyy jotenkin mittakaavassa kun on kaikkea sekalaisesti ympärillä. Me olemme erittäin hyvin toimeentuleva pariskunta jolla on yksi lapsi. Tuttavapiirissä on muitakin tälläisiä joilla on korkea elintaso. Mutta molemmat olemme kasvaneet köyhässä lapsuudenkodissa. Ja siksi on jotenkin luonnollista että ei käperrytä siihen keskiluokkaiseen kuplaan. Haluan myös aina lapseni muistavan sen että ihmisyys ei ole yhtä se kuin mitä teet, mihin se monesti menee.
[/quote]
Kiinnostavaa. Erilaiset keskustelumahdollisuudet ovat toki hyvä juttu. Minkälaisista asioista esimerkiksi keskustelet kouluttamattomien kavereidesi kanssa? Entä yliopistossa opiskelleiden? -ap
[/quote]
No. Yliopistossa olleiden kanssa voi vääntää yleismaailmallisista jutuista. Viimeksi taisi tulla jonkinlaista kränää siitä onko kuluttaja vastuullinen ostamaan eettisesti tuotettua tavaraa ja täytyykö kuluttajan selvittää tuotteidensa eettisyyttä.
24v yh-äidin kanssa viimeksi keskusteltiin uudesta miehestä ja hänen arjestaan, kusipäisestä sekopääeksästä joka ei jaksa nähdä lastaan. Sovittiin että tullaan kerta kuussa hoitamaan hänen poikaansa pariksi tunniksi että pääsee tuulettumaan.
Amkkavereiden kanssa puhutaan usein töistä kun ala on sama.
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 21:04"]
[/quote]
Oma kokemukseni on myös se, että sellaista yhteistä säveltä ammatillisesti koulutetun kanssa on vaikea saada syntymään. -ap
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 21:04"][quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 21:00"] [quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 20:52"] Olen kiitollinen tästä laajasta skaalasta :) [/quote] Mitä lisäarvoa ystävyyssuhteisiisi tuo se, että ystävilläsi on erilaisia koulutustaustoja? Haluaisin tietää, josko menetän jotakin, koska minulla ei ole ammattikoululaisia kavereina. -ap [/quote] Erilaisten ihmisten kanssa puhutaan ihan eri asioista! Ja ne kaikki on tärkeitä asioita. On niitä, jotka on elämää elänyt enemmän 'oikean kaavan mukaan', sitten niitä 20vnä yksinhuoltajaksi jääneitä. Murheetkin on niin erilaisia elintasosta riippuen ja oma elämä pysyy jotenkin mittakaavassa kun on kaikkea sekalaisesti ympärillä. Me olemme erittäin hyvin toimeentuleva pariskunta jolla on yksi lapsi. Tuttavapiirissä on muitakin tälläisiä joilla on korkea elintaso. Mutta molemmat olemme kasvaneet köyhässä lapsuudenkodissa. Ja siksi on jotenkin luonnollista että ei käperrytä siihen keskiluokkaiseen kuplaan. Haluan myös aina lapseni muistavan sen että ihmisyys ei ole yhtä se kuin mitä teet, mihin se monesti menee. [/quote] Kiinnostavaa. Erilaiset keskustelumahdollisuudet ovat toki hyvä juttu. Minkälaisista asioista esimerkiksi keskustelet kouluttamattomien kavereidesi kanssa? Entä yliopistossa opiskelleiden? -ap [/quote] No. Yliopistossa olleiden kanssa voi vääntää yleismaailmallisista jutuista. Viimeksi taisi tulla jonkinlaista kränää siitä onko kuluttaja vastuullinen ostamaan eettisesti tuotettua tavaraa ja täytyykö kuluttajan selvittää tuotteidensa eettisyyttä. 24v yh-äidin kanssa viimeksi keskusteltiin uudesta miehestä ja hänen arjestaan, kusipäisestä sekopääeksästä joka ei jaksa nähdä lastaan. Sovittiin että tullaan kerta kuussa hoitamaan hänen poikaansa pariksi tunniksi että pääsee tuulettumaan. Amkkavereiden kanssa puhutaan usein töistä kun ala on sama.
[/quote]
Okei, kiitos. Nyt täytyy kyllä sanoa, etten oikeastaan kaipaakaan tuollaisia keskusteluja arjesta ja siitä, miten kusipäisiä jonkun eksät ovat. Minusta on vaivaannuttavaa puhua muiden ihmisten asioista, kun he eivät ole itse paikalla. Kaipaan myös useimmilta keskusteluilta jonkinlaista syvempää tasoa. Täysin konkreettiset aiheet eivät jaksa kovin kauaa kiinnostaa. -ap
Jaa, taitaa kaveripiirissäni olla kaksi akateemista. Toisen olen tavannut amiksessa, toisen harrastuksen parissa (larppaus).
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 21:04"][quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 21:00"] [quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 20:52"] Olen kiitollinen tästä laajasta skaalasta :) [/quote] Mitä lisäarvoa ystävyyssuhteisiisi tuo se, että ystävilläsi on erilaisia koulutustaustoja? Haluaisin tietää, josko menetän jotakin, koska minulla ei ole ammattikoululaisia kavereina. -ap [/quote] Erilaisten ihmisten kanssa puhutaan ihan eri asioista! Ja ne kaikki on tärkeitä asioita. On niitä, jotka on elämää elänyt enemmän 'oikean kaavan mukaan', sitten niitä 20vnä yksinhuoltajaksi jääneitä. Murheetkin on niin erilaisia elintasosta riippuen ja oma elämä pysyy jotenkin mittakaavassa kun on kaikkea sekalaisesti ympärillä. Me olemme erittäin hyvin toimeentuleva pariskunta jolla on yksi lapsi. Tuttavapiirissä on muitakin tälläisiä joilla on korkea elintaso. Mutta molemmat olemme kasvaneet köyhässä lapsuudenkodissa. Ja siksi on jotenkin luonnollista että ei käperrytä siihen keskiluokkaiseen kuplaan. Haluan myös aina lapseni muistavan sen että ihmisyys ei ole yhtä se kuin mitä teet, mihin se monesti menee. [/quote] Kiinnostavaa. Erilaiset keskustelumahdollisuudet ovat toki hyvä juttu. Minkälaisista asioista esimerkiksi keskustelet kouluttamattomien kavereidesi kanssa? Entä yliopistossa opiskelleiden? -ap [/quote] No. Yliopistossa olleiden kanssa voi vääntää yleismaailmallisista jutuista. Viimeksi taisi tulla jonkinlaista kränää siitä onko kuluttaja vastuullinen ostamaan eettisesti tuotettua tavaraa ja täytyykö kuluttajan selvittää tuotteidensa eettisyyttä. 24v yh-äidin kanssa viimeksi keskusteltiin uudesta miehestä ja hänen arjestaan, kusipäisestä sekopääeksästä joka ei jaksa nähdä lastaan. Sovittiin että tullaan kerta kuussa hoitamaan hänen poikaansa pariksi tunniksi että pääsee tuulettumaan. Amkkavereiden kanssa puhutaan usein töistä kun ala on sama.
[/quote]
Okei, kiitos. Nyt täytyy kyllä sanoa, etten oikeastaan kaipaakaan tuollaisia keskusteluja arjesta ja siitä, miten kusipäisiä jonkun eksät ovat. Minusta on vaivaannuttavaa puhua muiden ihmisten asioista, kun he eivät ole itse paikalla. Kaipaan myös useimmilta keskusteluilta jonkinlaista syvempää tasoa. Täysin konkreettiset aiheet eivät jaksa kovin kauaa kiinnostaa. -ap
[/quote]
Itse taas ajattelen niin että koska myös minun elämään kuuluu vaikeita asioita, haluan että on ystäviä joiden kanssa niitä voi sensuroimattomasti jakaa. Kun koulutus ei suojaa elämän kolhuilta ;)
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 21:22"]
Itse taas ajattelen niin että koska myös minun elämään kuuluu vaikeita asioita, haluan että on ystäviä joiden kanssa niitä voi sensuroimattomasti jakaa. Kun koulutus ei suojaa elämän kolhuilta ;)
[/quote]
En sanonut, etten voisi keskustella vaikeista asioista, vaan että minusta on vaivaannuttavaa kuulla ystäväni puhuvan pahaa ihmisestä, joka ei ole paikalla. Tällaista ei kyllä onneksi juurikaan satu kohdalleni. -ap
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 20:50"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 20:47"]
Tutustu vaikka työpaikkasi siivoojaan? Hän voi olla todella mukava ihminen.
[/quote]
Olen siistiöiden kanssa hyvänpäiväntuttuja, en sen enempää. Kukaan ei ole tuntunut sellaiselta, jonka kanssa haluaisin välttämättä viritellä mitään työn ulkopuolista kaveruutta. -apHmm...
[/quote]
Hmm... Jos ap olisi akateeminen, niin tietäisi varmaan, että sana on siistiJä... Kiitos päivän parhaista nauruista, pelle :-DDDD
Kylläpäs yksi kirjoitusvirhe jaksaa kohahduttaa.
No, ihminen joka haluaa närkästyä, keksii kyllä aina syyn. -ap
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 22:17"]
Kylläpäs yksi kirjoitusvirhe jaksaa kohahduttaa.
No, ihminen joka haluaa närkästyä, keksii kyllä aina syyn. -ap
[/quote]
:-DDD
Minä itse olen koulut keskeyttänyt ja kavereita amiksista korkeakoulutettuihin.
Moni ystävä jo ala asteelta jäänyt ja sitten eri työpaikoista ja sitten ystävien kautta taas uusia..minulla on aika laaja ystäväpiiri koska olen sosiaalinen ja tulen hyvin toimeen hyvinkin erillaisten ihmisten kanssa.
Olen esimerkisi ollut toimistosihteerinä verovirastossa josta sain monta hyvää ystävää ja siellä oli eri koulutustaustan omaavia henkilöitä töissä samoissa tehtävissä :)