Todennäköisyyksien käyttäminen Eurojackpotissa toimii
Mainitsin viikko sitten että tilastojen perusteella on todennäköistä että numero 45 tulee kohta ja että lisänumerot ei todennäköisesti kaksi paritonta. Täällä jotkut jotka kuvittelevat tietävänsä matikasta, jankkasivat vastaan mutta miten kävikään eilisessä arvonnassa, tuli numero 45 ja lisänumerot eivät olleet kaksi paritonta.
Perusteena tähän että numero 45 ei esiintynyt tosi pitkään aikaan ja tilastollisesti numeroiden pitäisi esiintyä suunnilleen yhtä usein. Lisäksi tilastollisesti lisänumerot pitäisi yhtä usein olla kaksi paritonta tai parillista, nyt kaksi paritonta oli esiintynyt selvästi useammin.
Joten kun puhutaan normaalijakaumasta, Gaussin käyrästä jne, on todennäköisempää että numaero joka ei esiintynyt pitkään, arvotaan.
Toinen tapa ajatella asiaa on että on erittäin epätodennäköistä (ihan normaalijakauman takia) ettei numeroa arvottaisi esim 100 arvontaan, sikis todennäköisyys numeron esiintymiseen kasvaa joka kerta kun se ei ole esiintynyt.
Mutta eiköhän eilinen arvonta todistanut että olin oikeassa, tuli numero 45 ja lisänumerot ei parittomia.
Kommentit (14)
Paljonko olet plussalla teorioinesi?
Haluaisitko lyödä kanssani vedon? Heität noppaa 100 kertaa. Jos joka toinen heitto on pariton ja joka toinen on parillinen, voitat tonnin. Jos edes kerran heittojen aikana tulee kaksi paritonta tai parillista peräkkäin, häviät vedon ja olet minulle tonnin velkaa. Logiikallasi tämän pitäisi olla varma veto, koska tokihan numeroa X on poikkeuksetta seurattava numero Y, niinhän?
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitko lyödä kanssani vedon? Heität noppaa 100 kertaa. Jos joka toinen heitto on pariton ja joka toinen on parillinen, voitat tonnin. Jos edes kerran heittojen aikana tulee kaksi paritonta tai parillista peräkkäin, häviät vedon ja olet minulle tonnin velkaa. Logiikallasi tämän pitäisi olla varma veto, koska tokihan numeroa X on poikkeuksetta seurattava numero Y, niinhän?
Ei tuo ole vertailukelpoinen esimerkki, vertaiukelpoinen esimerkki olisi että minä väitän ettei tule paritonta 50 kertaa peräkkäin. Sinä voitat vedon jos tulee pariton 50 kertaa peräkkäin.
ap
Sinun ajattelussasi on virhe että oletat edellisillä peleillä olevan vaikutusta seuraavaan. Pelit ovat riippumattomia.
Vierailija kirjoitti:
Sinun ajattelussasi on virhe että oletat edellisillä peleillä olevan vaikutusta seuraavaan. Pelit ovat riippumattomia.
Sinun virheesi on ettet ymmärrä peräkkäisten sarjojen vaikutusta, esim lisänumerot. Todennäköistä että kaksi parillista ja paritonta suunnileen yhtä usein 100 arvonnan sarjassa, loput pariton + parillinen. Ei ole normaalijakauman mukaan todennäköistä että 100 arvonnassa 30 paritonta paria mutt vain 3 parillista paria (loput sekapareja).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole vertailukelpoinen esimerkki, vertaiukelpoinen esimerkki olisi että minä väitän ettei tule paritonta 50 kertaa peräkkäin. Sinä voitat vedon jos tulee pariton 50 kertaa peräkkäin.
ap
Fair enough. Uskon silti, ettet ole vieläkään ns. "murtanut koodia", koska sittenhän voisit vaikka tähän kirjoittaa seuraavan jackpot-rivin. Numeroilla ei ole muistia; niitä voi ajatella jopa symbolein. Tällä viikolla tuli Rivi 1, ensi viikolla tulee Rivi 2. Rivit voivat olla osin tai jopa kokonaan samat. Epätodennäköistähän se olisi, koska Rivi 2 vertautuu täsmällisesti Riviin 1: mutta ei kokonaan poissuljettua. Tähän sinäkin nyt kompastut. Vertailet aiempia tuloksia keskenään, vaikka kaiken aikaa kyse on ollut puhtaasta sattumasta.
Mulla meni eilen kymppi hukkaan kyseisessä pelissä.
Itse ymmärrän kyllä ap:n ideaa ja se perustuu ihan tilastolliseen normaalijakaumaan.
Hyvä esimerkki on kolikonheitto, ap väittää että jos heität kolikkoa 1000 kertaa, kruunan ja klaavan osuudet melko yhtäsuuruisia. Ne jotka väittää ap:n olevan väärässä, periaatteessa sanovat että ihan yhtä todennäköistä saada 900 kruunaa ja vain 100 klaavaa, mutta näin ei ole.
Vuonna 2020 loton lisänumero oli pariton 24 kertaa 52:sta. Onko pariton jotenkin paskempi arvo, koska senhän olisi kuulunut osua 26 kertaa? Nyt kaikki vain valitsemaan aina parillisia lisänumeroita, osuvat varmemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2020 loton lisänumero oli pariton 24 kertaa 52:sta. Onko pariton jotenkin paskempi arvo, koska senhän olisi kuulunut osua 26 kertaa? Nyt kaikki vain valitsemaan aina parillisia lisänumeroita, osuvat varmemmin.
Tuossahan ollaan hyvin lähellä 50/50 jakaumaa ihan kuten ap väittää. Mutta jos tilanne olisi että loppuvuodesta numero olisi ollut pariton 35 kertaa ja parillinen vain 15 kertaa, kyllähän se ihan normaalijakauman perusteella on todennäköisempää että silloin arvottaisii seuravaksi parillinen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni eilen kymppi hukkaan kyseisessä pelissä.
niin, paras todennäköisyys pysyä plussalla on jättää pelaamatta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan ollaan hyvin lähellä 50/50 jakaumaa ihan kuten ap väittää. Mutta jos tilanne olisi että loppuvuodesta numero olisi ollut pariton 35 kertaa ja parillinen vain 15 kertaa, kyllähän se ihan normaalijakauman perusteella on todennäköisempää että silloin arvottaisii seuravaksi parillinen.
Myönnettäköön, etten jaksanut tehdä exceliä siitä, miten arvonnat menivät, mutta voin paljastaa että ne eivät menneet siten, että parilliset ja parittomat osuivat vuoroviikoin. Pikemminkin ns. kausissa.
Jotkut ei vaan ymmärrä konseptia perättäisistä peleistä, eivät osaa ajatella sen yhden pelin ulkopuolelle ja siksi väittävät että joka numero aina yhtä todennäköinen.
Itse olen DI ja tietenkin jos puhutaan esim 50 arvonnan sarjasta, normaalijakaumat jne tulevat myös peliin.