Kielikylpy vai ruotsinkielinen päiväkoti
Miten teksititte? Itse olen suomenkielinen, isä suomenruotsalainen (osaa myös suomea). Ero kuitenkin tuli ja ruotsinkielinen isä asuu ulkomailla, tapaa harvakseltaan lasta, eli kotona puhutaan vain suomea. Isä puhuu pojalle skypessä kerran viikossa ruotsia, mutta en oikein tiedä mitä toinen siitä ymmärtää. Päiväkotiin meno on nyt edessä (lapsi on 2 v). Laitanko suomenkieliseen päiväkotiin (jolloin vaikea jatkossa puhua isänsä kanssa ruotsia ja muodostaa hyvää suhdetta), ruotsinkieliseen (jolloin olen itse ihan pihalla kaikesta kouluun liittyvästä) vai kielikylpyyn? Helsingissä asutaan.
Kommentit (16)
Minä suosittelisin tuossa tapauksessa kielikylpyä. Se on tarkoitettu suomenkielisille lapsille, jollainen omakin lapsesi käytännössä on. Lisäksi informaatio vanhemmille on todennäköisesti suomeksi.
Pääsekö kaikki halukkaat kielikylpyyn? Jos jonoa on eikä pääse, niin sitten lapsesi on täysin ulkopuolinen miehesi suvussa. Musta olisi turvallisempaa vaan ilmoittaa, että lapsi on ruotsinkielinen.
No ei todellakaan ruotsikieliseen. Omat lapseni ovat AIDOSTI kaksikielisiä ja ärsyttää kun päivähoitoryhmään änkeää suomenkielisiä lapsia jotka vievät kaikki hoitajien resurssit kun eivät ymmärrä kieltä.
Itsellä huonoja kokemuksia Helsinkiläisestä kielikylvystä. Henkilökunta kautta linjan epäpätevää ja töihin päässyt tutunkaupoilla.
Kehtaatko sanoa 5/5 missä päiväkodissa lapsesi on?
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:41"]Kehtaatko sanoa 5/5 missä päiväkodissa lapsesi on?
[/quote]
Millä ajatuksella kysyt?
Jos pääsee niin kielikylpy sopii teille paremmin.
Jos ei pääse kielikylpy-pk:n niin sitten laitat ruotsikieliseen koska hyvä kielitaito on rikkaus.
Minulla taas on vain hyviä kokemuksia kielikylvystä Helsingissä. Lapsi oppi todella nopeasti ja helposti ruotsia ja kielikylpy jatkui koulussa.
Meillä lähimmät olisivat kampin ja meilahden kielkyvyt.
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:43"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:41"]Kehtaatko sanoa 5/5 missä päiväkodissa lapsesi on? [/quote] Millä ajatuksella kysyt?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:43"]
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:41"]Kehtaatko sanoa 5/5 missä päiväkodissa lapsesi on? [/quote] Millä ajatuksella kysyt?
[/quote]
[/quote]
Meillä kävi lapsi Meilahdessa. Kielikylpyluokalla voi jatkaa Meilahden ala-asteella.
t. 9
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:48"]Minulla taas on vain hyviä kokemuksia kielikylvystä Helsingissä. Lapsi oppi todella nopeasti ja helposti ruotsia ja kielikylpy jatkui koulussa.
[/quote]
Kritisoin henkilökunnan epäpätevyyttä ja koulutuksen puutetta varhaiskasvatuksessa sekä sukulaisten ja tuttujen palkkaamisia.
Ehdottomasti ruotsinkieliseen päiväkotiin. Lapsesi hyötyy siitä muutenkin valtavasti.
samaa mieltä, ruotsinkielinen päiväkoti ja kielikylpy ovat täysin eri asioita
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:38"]
No ei todellakaan ruotsikieliseen. Omat lapseni ovat AIDOSTI kaksikielisiä ja ärsyttää kun päivähoitoryhmään änkeää suomenkielisiä lapsia jotka vievät kaikki hoitajien resurssit kun eivät ymmärrä kieltä.
[/quote]
Ootko vähän törkeä. Arvaa ärsyttääkö meitä kun meidän lasten ryhmiin tunkee somaleita ja muita jotka veivät
kaikki resurssit ja tämä vain siksi kun Rkp ne tänne haalii. Ottakaa ne omiin päiväkoteihinne!
[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 20:22"][quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 19:38"]
[/quote]
Ootko vähän törkeä. Arvaa ärsyttääkö meitä kun meidän lasten ryhmiin tunkee somaleita ja muita jotka veivät
kaikki resurssit ja tämä vain siksi kun Rkp ne tänne haalii. Ottakaa ne omiin päiväkoteihinne!
[/quote]
Ihan näin radikaalisti en sanoisi, mutta ihan pointtia on. Lapseni on kaksi kielinen ja päiväkotiryhmässä on lapsia monesta eri maasta. Yhteensä siellä on 8 eri kotikieltä käytössä. Onneksi sitten avustajia onkin enemmän. Selkeästi tällainen vie hoitajien resursseja. Samalla lailla ruotsinkielisiä on kielikylvyssä suomenkielisissä päiväkodeissa. Kyllä nekin lapset vievät hoitajien resursseja.