Tic-oire vauvalla
Tic-oireista on paljon keskustelua, mutta alle 1v.n tic-oireista löytyy tietoa vähän. Meidän 10 kk tytöllä on ollut tic-oireita puolivuotiaasta asti. Ticit näkyvät suun aukomisena erityisesti innostuessa tai väsyneenä. Välillä pakkoliikkeenomainen suun aukominen vavisuttaa lasta kovasti ja kädet jäykistyvät myös. Käytimme tyttöä neurologilla 7kk iässä. Lääkärin mukaan ei ole syytä huoleen, ticit menevät aikanaan ohi. Tyttöämme seuratessa en itse ole asiasta yhtään niin vakuuttunut vaan joka päivä huolestuneempi.
Onko muiden vauvoilla havaittu tic-oireita jo ennen vuoden ikää? Poistuivatko ticit kun lapsi kasvoi vai muuttuivatko/vahvistuivatko ne? Onko jo vauva-ajan voimakkaat tic-oireet enne varmasta oireilusta isompana? Auttakaa huolestunutta.
Hei, kirjoituksestasi on jo jonkin aikaa, mutta ajattelin kuitenkin kirjoittaa, jospa vielä lukisit tämän..
Meidän kaksikuisella tytöllä ihan samanlainen tic-oire kuin sinä kuvailit! Se alkoi pari viikkoa sitten ja olen hämmästellyt sitä ja halusin löytää jotain tietoa siitä ja ensimmäiseksi löysin sinun kirjoituksesi. Oletko jo saanut vastauksia siihen esim.neuvolasta? Menikö se ehkä ohi jo?
Meidän tyttö syntyi heikoin apgarin pistein ja kärsi hapenpuutteesta, joten tässä tapauksessa se luultavasti johtuu siitä. Olen kuitenkin saanut sellaisen käsityksen, että tic-oireet ovat aika yleisiä lapsilla, en sitten tiedä onko näin vauvoilla, ja ne katoavat itsekseen.
toivottavasti teidän kohdalla ne ovat jo kadonneet ja huolet hävinneet!