Voiko synttäreihin osallistumisesta pyytää mielestäsi rahaa, siis osuutta kustannuksista?
Meillä on heppahullu tytär, jolla on synttärit parin viikon päästä. Pari päivää sitten oltiin talleilla ja siellä alettiin mainostaa, että heiltä saa synttäripaketteja. Tunnin poniratsastus 47€/osallistuja. Sisältää kaiken. Tytär innostui valtavasti ja haluaisi kutsua 5 tyttöä. Laskin, että 6 hengeltä se tekisi 282€. Tuntuu liian kalliilta. Vanhemmilla lapsilla on suostuttu käyttämään synttärijuhliin rahaa max. 200€ ja joinakin vuosina vain edulliset kaverisynttärit kotona. Nyt kehittelin sellaisen ratkaisun, että jos jokainen vieras maksaisi omaa osuutta vaikka 15 tai 20€. Mutta olisiko se törkeää pyytää rahaa vierailta? Toisaalta olen itse ollut 40 v. synttäreillä, jossa oli kasvohoidot omaan piikkiin ja lounas oli synttäreitä juhlivan maksama.
Kommentit (16)
Opiskelija-aikoina järkättiin synttäribileitä että jos jokainen toi 5-10e lahjaksi niin sai syödä itsetehtyä pizzaa ja juoda boolia rajattomasti, mut en alaikäisten synttäreihin näin tekisi
Mun mielestä lapselle järjestetään sellaiset synttärit, jotka pystyy itse kustantamaan. Joko rajataan osallistujamäärää tai sitten keksitään joku muu synttäriohjelma tai sitten kaivetaan vaan kuvetta vähän suunniteltua enemmän.
En kyllä järjestäisi tuollaista synttärijuhlana. Olisi eri asia jos organisoisitte tyttöjen tapahtuman jossa vaikka sinä varaat tapahtuman ja jokainen maksaa osuutensa. Mutta juhla on juhla eikä niissä kyllä ole normaalia pyytää maksuja.
Idea oli tuossa varmaan kiva mutta käytännössä se on kyllä vähän liian kallis.
Huono idea! Ei kuulu kutsua ja siinä sivussa maksattaa! Mikä hitto siinä on että pitää aina yliampua? Eikö voi alusta asti sanoa tytölle että sorry, tulee liian kalliiksi!
Meillä vuokrattiin 1 poni tunniksi ja jokaista talutettiin vuorollaan kierros maneesin ympäri. Ja lopuksi sai harjata ja paijata.
Järjestä juhlat, joihin teillä on varaa. Osa lapsesi kavereista ei välttämättä edes pysty hankkimaan lahjaa, jonka arvo on 15-20e, puhumattakaan, että voisivat maksaa sekä osallistumismaksun että lahjan.
Jos lapsella on varakkaat isovanhemmat, voit ehdottaa heille, että lahjaksi he osallistuisivat kaverisynttärien kustannuksiin, mutta lapsivierailta et voi sitä pyytää. Jos tosiaan järjestät muunlaisen ratsastustapaamisen, voit laittaa maksun, mutta synttäreille ei.
Näin korona-aikana osa vanhemmista varmasti miettii ylipäätään, että voiko lapsen päästää synttäreille, joten juhlat ja maksu on helppo syy todeta, että valitettavasti meidän EllaSofia ei nyt pääse kutsuille.
Juttele lapsesi kanssa, että millaiset juhlat hän haluaa ja järjestä sitten sellaiset, jotka sopivat budjettiinne. Hevosteemalla saa muuten mahtavat kemut muutenkin.
Taidan olla eri mieltä kuin kaikki muut. Meillä on 3 tyttöä ja varmasti olisivat innoissaan, jos pääsisi oikean ponin selkään. Meidän lähellä täällä maalla on ponitalli, mutta sieltä et saa ostettua yksittäistä talutuskertaa edes rahalla, vaan heti pitää ilmoittautua kursseille, koska niillekin on jonot. Liian kallista meidän kukkarolle ne kurssit. Olisin heti valmis maksamaan synttäreille menosta sen 15-20 euroa, jos siellä on tuollainen elämys. Meillä ei ole 1,5 vuoteen ollut omia juhlia, eikä ole tullut kuin pari kutsua kotisynttäreille Koronan takia.
Ei minusta voi pyytää rahaa! Rahan pyytäminen on epäkohteliasta.
Minun poikani oli pari vuotta sitten Lintsillä kaverisynttäreillä. Kutsussa luki, että jokainen hankkii itse rannekkeen tai laiteliput. Ei se meille ollut ongelma, mutta mietittiin kotona, että onko ne synttärit sitten pakko pitää juuri Lintsillä, jos tulee liian kalliiksi järjestäjälle. Toisaalta siinä oli hyvätkin puolet, koska eipä tarvinnut lähteä itse seisomaan valvojaksi.
Saahan sitä pyytää vaikka kuuta taivaalta.
Huono idea kaikkiaan. Kenen vastuulla on, jos kokemattomille ratsastajille sattuu onnettomuus?
Miten talleilla järjestetään "kaikki" ja mitä siihen kuuluu?
Ratsastus on ihana harrastus. Issikoilla voi
ratsastaa osaamattomatkin.
Mutta synttärit saisi olla vähemmän vaativaa osallistujien kannalta ja tietysti maksutonta.
Tottaka, jos olet köyhä ja haluat maksattaa lapsesi juhlat vierailla.
Meillä on noihin vastattu aina, että on tärkeämpää tekemistä.
Pääsymaksu synttäreille kuulostaa juntilta. Mitä jos sanot että voi valita yhden kaverin mukaan, pysyykö budjetissasi?
Muistan kun sain mennä kaverin kanssa leffaan synttäreinäni, ei haitannut vaikka oli vain yksi kaveri, oli mukavaa luksusta.
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä pyytää vaikka kuuta taivaalta.
Huono idea kaikkiaan. Kenen vastuulla on, jos kokemattomille ratsastajille sattuu onnettomuus?
Miten talleilla järjestetään "kaikki" ja mitä siihen kuuluu?Ratsastus on ihana harrastus. Issikoilla voi
ratsastaa osaamattomatkin.
Mutta synttärit saisi olla vähemmän vaativaa osallistujien kannalta ja tietysti maksutonta.
En ole aloittaja, mutta meillä on oma poni, jota välillä annetaan muillekin talutukseen. Meillä on tallipaikka isolla ratsastustallilla, jossa myös järjestetään synttäreitä eri ikäisille. Jos osallistujat eivät ole ratsastaneet, se on talutusratsastus, jonne mahtuu 6 hlöä max. Maastossa kierretään taluttaen lenkki ja lopuksi saa ”hoitaa” ponia, eli vähän harjata ja antaa heinää. Talutusratsastuksessa en ole eläissäni kuullut kenellekään sattuneen mitään isoja tapaturmia! Vain kilttejä poneja käytetään siihen tarkoitukseen. Olen joskus ollut apukäsinä taluttamassa meidän ponia, mutta tuolta tallilta löytyy innokkaita vähän isompia harrastajatyttöjä, jotka mielellään tulevat taluttamaan. Se on meillä poniharrastajilla niin, että talleilla pyöritään mielellään, vaikkei olisi oma harrastusvuoro. Meidän ponilla on yksityistallipaikka, joten minulta aina kysytään lupa ja asianmukaisesti maksetaan, jos pyydetään ponia johonkin. Isommille ihmisille en meidän ponia anna ratsastettavaksi. Painan itse 64 kg ja tytär 40 kg. Minua isommat aikuiset tai nuoret ei saa vuokrattua, kun ajattelen ponin terveyttä myös.
Olen nähnyt tallilla myös polttariporukoita ja aikuisten ryhmiä, jotka ovat varanneet vastaavanlaisen tunnin. Ei sieltä kenellekään anneta minkäänlaista hevosta suoraan ratsastettavaksi, jos ei ole ennen ollut hevosen selässä. Jos on kokemusta, voi tietty vuokrata omatoimiratsastukseen, mutta muutoin se on aina ohjattua.
Lähtökohtaisesti vanhempien kannattaisi pitää sellaiset synttärit, joihin heillä on varaa eli ei ole ok pyydellä maksuja. Mutta jos olet sattumoisin läheinen noiden vanhempien kanssa ja saatte sovittua tuollaisesta, niin mikäpä estää. Mutta itse en kyllä joltain puolitutuilta kehtaisi rahaa pyydellä, kun haluaisin järkätä jotain itselleni liian kallista.
On, lapset eivät itse saa päättää raha-asioista. Tehkää vaikka omat keppihevoset (näihin löytyy netistä paljon ohjeita, yksinkertaisin malli on tehty vanhasta sukasta, tarvikkeet on tosi edullisia) ja ottakaa ratsukisa omalla pihalla.