Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paisunut/suurentunut kilpirauhanen

Vierailija
14.09.2014 |

Kokemuksia? Nyt toinen kerta kk sisällä kun huomaan että olisi hieman suurentunut. Ei kipeä tms. Äidin ja isän puolilta on kummaltakin vajaa ja liikatoimintaa ja äidillä oli kilpirauhastulehdus mun ikäisenä (24) hänelläkin huomattiin silloin suurentumisen takia. Sai antibiootit ja parani.

Kokemuksia ?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli syöpä

Vierailija
2/22 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkonen jos sulla oikeasti olisi ollut syöpä niin etköhän vähän avaisi juttua etkä noin kepeesti siitä puhuisi. Saatteko jotain ihme kiksejä siitä että "pelottelette" ihmisiä tuollaisilla vakavilla asioilla. Odota vaan kyllä se jonain päivänä osuu omaan nilkkaan.

Vierailija
4/22 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu äidillesi ja lääkärille.

Vierailija
5/22 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 19:04"]

Kakkonen jos sulla oikeasti olisi ollut syöpä niin etköhän vähän avaisi juttua etkä noin kepeesti siitä puhuisi. Saatteko jotain ihme kiksejä siitä että "pelottelette" ihmisiä tuollaisilla vakavilla asioilla. Odota vaan kyllä se jonain päivänä osuu omaan nilkkaan.

[/quote]

No höh. Tarkoitin lähinnä että suurentuminen kannattaa ottaa vakavasti ja tutkituttaa koska tuokin vaihetehto on olemassa. Joo, ehkä halusin siis vähän pelotella.

2 eli se jolla suurentumisen syyksi löytyi kilpirauhassyöpä

Vierailija
6/22 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2014 klo 19:04"]

[/quote]

Kilpirauhassyöpä löydetään yleensä hyvissä ajoin ja sen hoitaminen on verrattain helppoa syöpätautien joukossa. Laajentunut kilpirauhanen voi olla vaan nestettä kerännyt rakkula, harmiton mutta leikkausta vaativa struuma jos painaa ruokatorveen tms. tai sitten ihan oikeasti se syöpä. 
Lääkärikäynti, ultraus sekä ohutneulanäyte antavat vastauksen siihen, mikä se voi olla. Itselläni se oli toispuoleinen struuma, ohutneulanäyte kertoi ettei ole syöpää, leikattiin pois ja patologi totesi vielä perään saman, ei ollut syöpää.

Syövän läpikäyneet saavat kyllä olla just niin kepeitä puheissaan kuin haluavat, mä olen sitä mieltä. Itse olen äidilleni seurana hänen syöpähoitokerroissaan (sytostaatteja  muutaman viikon välein ihan muuhun syöpään kuin kilpirauhassyöpään), ja voin kertoa että sillä osastolla nimenomaan ollaan kepeitä, mustan synkkiä, hirtehisiä ja tehdään syövästä julmaa pilaa kun ei sitä potiessaan oikein muuhun pysty. Sillä osastolla on aikuisia hoidettavana eri syöpien takia, ikäjakauma on ollut 20 - 89 v viimeisen vuoden aikana. Laittaa vielä terveen ihmisen ajatusmaailmaa ihan uudella tavalla järjestykseen jälleen kerran, ja on opettanut ainakin sen että nuo tuollaiset "odota vaan kyllä se jonain päivänä osuu omaan nilkkaan" -tyyppiset jutut ovat kertakaikkiaan typeriä.

Vierailija
7/22 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy näyttämässä lääkärille, sillä selviää. Turha täällä kysellä.... Ultrataan ja otetaan näyte jos on jotain tutkittavaa. Mulla oli struuma, nyt oireeton ollut 1,5 v.

Vierailija
8/22 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 20:37"]Koska pitää odottaa että omalääkäri laittaa lähetteen ultraan. Sanoivat että to soitan ja varaan ajan.
[/quote]

Mitä se viivyttelee?

Vierailija
9/22 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
10/22 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli suurentunut kilpirauhanen. En sitä edes noteerannut. Mahavaivojen ja kurjan fiiliksen takia lääkäriin ja labraan. Kilppariarvot huiteli ties missä. Basedowin tauti. Lääkitys ja aikanaan radiojodihoito,jossa kilpirauhanen osittain tuhoutui. Rauhanen edelleen normaalia suurempi. Mitään ohutneulanäytteitä ei koskaan ole otettu. Nyt loppuelämä vajaatoimintaa hoidetaan lääkkeellä. Kaikki siis hyvin kuitenkin.

Vierailija
11/22 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika lääkäriin. Hän tunnustelee kilpirauhasen ja voi laittaa lähetteen röntgeniin.

Vierailija
12/22 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla täysin harmitontakin. Ja joka tapauksessa kilpirauhassyöpä on se kiltein syöpä.

Vierailija
13/22 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vaan googlaa. Oikeastaan on ikävää, jos lääkäriin mennessa edes tiedät, mikä on kilpirauhanen. Se ärsyttää lääkäreiltä. Parempi vaan, että juot päiväkahvisi ja unohdat jutun. Jos kurkku on kipeänä, voit mennä joskus lääkäriin ja sanoa, että "tässä kohtaa tuntuu oudolta". Mitään älä kuitenkaan googleta, koska netissä on väärä info.

Vierailija
14/22 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lähetteen ultrattavaksi ja verikokeisiin. Lääkäri puhui kystata taikka tulehduksesta. Saa nähdä. Pelkään kauheasti leikkausta. Toivottavasti ei tarvisi.

Vierailija
15/22 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:46"]

Sain lähetteen ultrattavaksi ja verikokeisiin. Lääkäri puhui kystata taikka tulehduksesta. Saa nähdä. Pelkään kauheasti leikkausta. Toivottavasti ei tarvisi.

[/quote]

Ei kannata pelätä etukäteen. Kystiä ei edes tarvitse välttämättä leikata tai edes punkteerata. Itsellä on ollut niitä, ja hoidetaan thyroxinilla. Tulehdus ei välttämättä sekään mitään vakavaa. 

Hyvin mahdollista, että mitään leikkausta ei tarvita. 

Vierailija
16/22 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:46"]

[/quote]

Mullakin on lähete, mutta en pelkää. Hyvä, että tutkivat. 

Vierailija
17/22 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi välttämättä olla yhtään mitään. Levollisin mielin tutkimuksiin. 

Vierailija
18/22 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska pitää odottaa että omalääkäri laittaa lähetteen ultraan. Sanoivat että to soitan ja varaan ajan.

Vierailija
19/22 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kannustuksista. Oon vaan aina pelännyt leikkauksia ja varsinkin nukutusta. Ei ole tähän asti vielä tarvinnut. Toivottavasti ei nytkään.

Vierailija
20/22 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 17:04"]

Kiitos kannustuksista. Oon vaan aina pelännyt leikkauksia ja varsinkin nukutusta. Ei ole tähän asti vielä tarvinnut. Toivottavasti ei nytkään.

[/quote]

Turha sitä etukäteen on pelätä. Milloin sinulla on ultra? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi