MIkä osuus liksasta menee asumiseen ? (pk-seutu)
Hesari otsikoi, että tulevaisuudessa jopa kolmannes tuloista menee asumiseen. Ihmettelen, että mainitaan "jopa" kolmannes. Kyllä yksinasuvalla Helsingissä menee varmasti helpostikin kolmannes nettoliksasta ja saa olla tarkkana, että ei mene puolet.
Mikä osuus palkasta menee asumiseen sinulla? Pidän siis normaalina ,että menee tuo kolmannes-puolet palkasta asumiseen (yksinasujalla). Olenko ainut joka ajattelee näin?
Ja huom. tämä artikkeli on Helsingin Sanomissa, joten tietenkin siinä puhutaan Helsingistä. Tiedetään, että perähikiällä on halvempi asua, kyse ei ole siitä nyt.
https://www.hs.fi/talous/art-2000008203659.html
Kommentit (25)
100 euroa neljästä tonnista eli 2,5 %. Olen kaksinasuja.
Hölmö kysymys. Pk-seudullakin asumiskustannuikset vaihtekevat, kuten myös palkka. Asumiskustannuksiinkin voi laskea yhtä ja toista. Esim. asunnon käyttömenot (vuokra, yhtiövastike, sähkö, vesi, netti ....), asuntolainan korot ja lyhennykset, yhtiövastikkeen rahoitusvastikkeet ja kiinteistövero ja velvoitetyöt (lumenauraus yms.). Osuus saattaa vaihdella 5 % ... 45 %;n välillä.
Nettopalkasta menee ehkä 25% mutta asun yksin kolmiossa. Olen keskituloinen.
Vierailija kirjoitti:
Hölmö kysymys. Pk-seudullakin asumiskustannuikset vaihtekevat, kuten myös palkka. Asumiskustannuksiinkin voi laskea yhtä ja toista. Esim. asunnon käyttömenot (vuokra, yhtiövastike, sähkö, vesi, netti ....), asuntolainan korot ja lyhennykset, yhtiövastikkeen rahoitusvastikkeet ja kiinteistövero ja velvoitetyöt (lumenauraus yms.). Osuus saattaa vaihdella 5 % ... 45 %;n välillä.
Kysymys oli oikein selkeä.
Ja asumiskustannuksia ovat vähintään
- vuokra
- yhtiövastike+rahoitusvastike+laina
- okt-talon tonttivuora+Verot+jätemaksut+lämmitys+vesi.
Pahimmillan meni yli 40%. Nykyisin menee alle 10%.
Meillä menee 2500 euroa asumiseen kuussa.
Nettopalkat 4000 ja 3000 eli 7000.
2500/7000 > 1/3 mutta < 1/2
Meillä suurperhe ja siksi isot asumiskulut, PK-seudulla asutaan.
Miksi teet monta samaa aloitusta?
Riippuu miten laskee. Asumiseen minulla (vastike+korot+lainan kulut) menee noin 6% nettopalkasta, ja 3,5% bruttopalkasta.
vastaavasti vaurastumiseen menee 80% nettopalkasta. Lopulla sitten eletään.
Täsmälleen 3/4 nettotuloista. En saa tukia. Eikä naurata.
Noin kolmannes, Espoo, asun yksin. Ihan hyvä palkka.
Lainan maksu ei ole asumismenoa, se on sijoitusta. Joku huono sijoitus tai hyvä sijoitus.
Minulla menee asumiseen 50% nettotuloista.
Mulla noin 300 asumiskustannus maksetusta kämpässä ja 3000 tulee tilille. 10% siis mutta kohta teen ehkä keittiörempan
Mulla menee melkein puolet. Asun Töölössä, yksin, 39m2. Vuokralla mutta säästän omaan. Hitaasti tosin, kun vuokra syö niin paljon.
Ja älkää sanoko muuta pienempään. Asuin 26m2 itsemurhayksiössä vuoden oli pakko päästä pois sieltä.
Kyllä menee noin kolmannes Stadissa. Liian iso vuokra- asunto mutta en halua muuttamaan kun niin ihanat naapurit ja rauhallinen koti lenkkipolkujen lähellä. Ja tänne viereen ei ole tulossa rakennustyömaata, kuten niin monessa paikassa tällä hetkellä Helsingissä "täydennysrakentamista" tai jotain ratikkalinjoja vedetään.
Asun kehysunnassa kaksistaan lapsen kanssa, ja jopa täällä kaksiot alkavat olla kalliita, puhumattakaan kolmioista. Kai ne on suunniteltu niin, että on kaksi maksajaa. Mutta kun lapsen kanssa ei vaan voi yksiössäkään asua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys oli oikein selkeä.
Ja asumiskustannuksia ovat vähintään
- vuokra
- yhtiövastike+rahoitusvastike+laina
- okt-talon tonttivuora+Verot+jätemaksut+lämmitys+vesi.
No ei tuo käynyt aloituksesta selväksi. Ja miksi vain okt:ssä lasketaan lämmitys ja vesi kun nämä voivat muissakin asumismuodoissa olla erikseen?
Meillä menee okt:ssä kolmannes jos lasketaan vain laina. Jos lisätään muuta niin osuus kasvaa melkoisesti. Tosin tämä helpottaa sitten kun palaan hoitovapaalta töihin. Tuli itseasiassa yllätyksenä että prosenttiosuus on noin iso, jotenkin musta tuntuu että tullaan ihan hyvin toimeen.
Minulla menee kolmannes, vaikka olen aviossa ja maksan vain puolet asumiskustannuksiata.
Hki