Kuuluuko etävanhemman maksaa myös näitä?
Paljonko teillä/tutuillanne etävanhempi maksaa elatusapua per lapsi? Osallistuuko muuten kuluihin?
Minä olen kahden lapsen lähivanhempi. Lasten isän pienistä ansiotuloista johtuen elatustuki tulee Kelasta. Näin on ollut alusta asti, jo 6 vuotta. Hän ei siis maksa itse penniäkään, ei myöskään osallistu harrastuskustannuksiin, vaatehankintoihin, synttäri-/joululahjoihin tai muuhunkaan. Isä on pitänyt täysin hiljaiseloa jo vuoden. Miten voi ihminen luistaa omien lasten elatuksesta (ja kasvatuksesta) täysin? (ei käytä alkoholia, polta tupakkaa, käytä huumeita, uhkapelaile tai muutakaan joka vaikuttaisi asioihin)
Kun kävin töissä, ei asia vaivannut minua ollenkaan. Tultiin ihan ok toimeen ja maksoin jopa isälle lasten tapaamisista johtuvia kuluja kuten mäkkärissä/hop lopissa/leffassa käynnit. Nyt kun itse taas opiskelen, ja kituutetaan pienillä tuloilla ja säästöt käytetty loppuun, ottaa päähän että maksan kaiken aivan yksin. Voinko vaatia isää maksamaan vaikka 50€/kk jotta saisin apua lasten vaate- ja muihin kuluihin?
Kommentit (16)
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 14:13"]
Voithan sä vaatia, mutta etän ei tarvitse maksaa.
[/quote]
Niin, ja etä maksaa kahdesta lapsestaan mulla yhteensä 300 egee kuukaudessa, mutta ei siis maksele muuta. Ostaa niille kyllä joululahjat.
Pieni huomautus, jos teillä ei ole nollasopimusta niin KELA perii joka sentin takas vaikka ulosoton kautta joten se ei yleensä todellakaan mene niin ettei etä maksa mitään.
Elatusmaksuista johtuva velka menee aina kaiken edelle eikä vanhene koskaan eli etät voi joutua maksaan elarivelat vaikka sitten kun lapset on jo aikuisia korkoineen.
Elatustuki tulee kelalta etän pienituloisuuden vuoksi, et voi vaati häneltä enempää kuin mihin hän on tulotasoisesti kykenevä. Jos etä tapaa lapsia ja hänellä on oikeus toimeentulotukeen niin harkinnanvaraisena voi hakea tukea "luonapito-rahaan" joka on n. 50e/kk. Harkinnanvaraisena ttt-asiakas voi hakea muutakin tukea lasten menoihin, esim. harrastuksiin. Valitettavasti lähivanhempi ei voi velvottaa etää tapaamaan lapsiaan. Tsemppiä sinulle ja lapsille! Jos olett kovin pienituloisia, oletko selvittänyt itse oletko oikeutettu toimeentulotukeen? Diakoniasta voi saada myös ruoka ja vaateavustusta! Myös Hope yhdistykseltä.
nollasopimus meillä, varmaan sen vuoksi etää ei kiinnosta etsiä täysipäiväistä työtä kun elareiden jälkeen ei jää käteen paljoa enempää. ap
Eibetän tarvitse maksaa mitään mitä ei ole elatussopimuksessa eritelty. Joillain saattaa olla eritelty mm. silmälasit tms. ERITYISESTÄ TARPEESTA johtuvat lisäkutannukset mitkä maksetaan puoliksi kun sen aika on, silloin tarvitsee. Mutta tasan ne pitää maksaa mitä sopimuksessa lukee, ei muuta.
Kaikki normaalit päivittäis-/vuosittaiskulut (harrastus, ruoka, vaate, asuminen) kuuluvat elatusmaksuun. Lahjat ovat lahjoja.
Taas yksi mies, joka ei välitä lapsistaan.
7 jatkaa.
Lisäksi kun mies on pienituloinen, ettei ole varaa maksaa yhtään elareita, niin ei voi vaatia muutakaan. Silloin sinä voit hakea niitä harkinnanvaraisena tt-tuesta. Muuten sinulla katsotaan olevan varaa pakollisiin. Tuo etälle maksettava luonapitokorvaus ei taas ole mitään mistä lähi voisi vaatia euroakaan, vaan on tarkoitettu lasten ruokakulujen kattamiseen tapaamispäiviltä. Ja ei oikeasti juuri sen isompi olekaan.
Oletko tukenut isää isyydessä vai pitänyt pelkkänä maksumiehenä ?
Eihän mies elatuksesta luista, vaan on oikeutettu olemaan maksamatta. Samalla kaavalla sinäkin luistat kun tuilla opiskelet ja niillä elätät lapsia, millä oikeudella sinä sitten elatuksesta luistat?
Meillä sama tilanne, ollut jo vuosia. Onneksi olen itse sellaisessa tilanteessa, etten tarvitsekaan isältä penniäkään, mutta onhan se hanurista, että isä pystyy luistamaan lastensa elatuksesta. Jotenkin käsittämätöntä. Ja kun isä ei ole vuosiin tehnyt verokortilla töitä, niin ei paljoa ulosototkaan haittaa. Mulkku vaan pistää rallatellen pimeillä tuloillaan. Kärsikööt sitten aikanaan nollaeläkkeellään.
Huoh, mieheni on etävanhempi lapselleen ja joutuu silti ostamaan tälle kaikki kunnon vaatteet elareiden maksun yms lisäksi kun muijalla ei ole varaa kuin ostella itselleen hienoja vaatteita.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 14:44"]Huoh, mieheni on etävanhempi lapselleen ja joutuu silti ostamaan tälle kaikki kunnon vaatteet elareiden maksun yms lisäksi kun muijalla ei ole varaa kuin ostella itselleen hienoja vaatteita.
[/quote]
Mä tekisin ls-ilmon ja pyrkisin itse lähiksi. Siihen on ihan oikea syy se, että vanhempi hoitaa raha-asiansa niin huonosti, että lapsen perustarpeet eivät täyty.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 14:39"]
Meillä sama tilanne, ollut jo vuosia. Onneksi olen itse sellaisessa tilanteessa, etten tarvitsekaan isältä penniäkään, mutta onhan se hanurista, että isä pystyy luistamaan lastensa elatuksesta. Jotenkin käsittämätöntä. Ja kun isä ei ole vuosiin tehnyt verokortilla töitä, niin ei paljoa ulosototkaan haittaa. Mulkku vaan pistää rallatellen pimeillä tuloillaan. Kärsikööt sitten aikanaan nollaeläkkeellään.
[/quote]
Kuin myös meillä. Exä ketkuili vuosien ajan "opiskelijana" ja sain Kelalta kuulla, että oli anonut vapautuksia elatusmaksuveloistaan mukamas varattomana, vaikka tyyppi matkusteli monet kerrat vuodessa eli hyvinkin leveää elämää - josta itse työssäkäyvänä keskituloisena lähivanhempana voin vain haaveilla...
On tämä ihmeellinen yhteiskunta, että tietyt kansanosat voivat lusmuilla muiden kustannuksella vuodesta toiseen, eikä kukaan puutu siihen millään lailla. Toiset taas tekevät normaalin pitkiä työpäiviä, eikä käteen jää yhtään sen enempää kuin noilla lusmuilla. No, tietty se eläke kertyy eli jotakin lohtua sentään...
Eihän etän tarvitsekaan maksaa mitään kun saat elarit 300€/kk kyl tuon pitäis riittää kahteen lapseen.
mulla on myös kaks lasta joiden lähivanhempi olen ja etä ei ole koskaan hankkinut lapsille mitään vaan kaiken olenmaksanut itse tuosta 300€. Vain joulu ja syntymäpäivälahjan hankkii muuten ei mitään. Tapaa myöskin lapsiaan tosi harvoin koska ei kiinnosta.
Saan 383,72 yhdestä lapsesta isä maksaa tapaamismatkat, vie uimaan syömään leffaan luonaan maksaa ne.Ostaa myös lahjat. Itseni elastuskkyky on 0 tällä hetkellä.
Voithan sä vaatia, mutta etän ei tarvitse maksaa.