Rv6+6 ja veristä vuotoa
Aamulla oli vain vähän väriä vuodossa, nyt tuli jo pieni verinen hyytymäkin selvästi verisen vuodon mukana. Mitään kipuja ei ole.
Meneekö tämä nyt kesken?
Kommentit (27)
Tasan kaksi vaihtoehtoa, kyllä tai ei. Jos menee, mitään ei ole tehtävissä:( voimia.
Minulla ei mennyt viikolla5 vaikka tulikin veristä vuotoa. Jos vuoto lisääntyy ja on kirkasta ja runsasta niin silloin ennuste on huono.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 13:30"]
Tasan kaksi vaihtoehtoa, kyllä tai ei. Jos menee, mitään ei ole tehtävissä:( voimia.
Minulla ei mennyt viikolla5 vaikka tulikin veristä vuotoa. Jos vuoto lisääntyy ja on kirkasta ja runsasta niin silloin ennuste on huono.
[/quote]
Ok, yritän sitten katsella rauhassa miten etenee. Kiitos vastauksista!
ap
Ap täällä taas.. Tuo mainitsemani vuoto oli kuitenkin niin pientä, että en uskonut katkaravun kokoisen alkion voineen tulla sen mukana ulos. Se loppui seuraavana päivänä.
Nyt kuitenkin on ollut ihan kunnon menkkamaista vuotoa jo eilisestä aamupäivästä lähtien, ja erityisesti olen huolissani siksi, että minulla on myös kunnon kipuja, aivan kuin tavallista voimakkaampia kuukautiskipuja. En ole huomannut, että vielä mitään isompaa klimppiä olisi tullut ulos, mutta onhan se voinut tulla wc-käynnin aikana huomaamattakin.. Ei ole varaa käydä erikseen lääkärissä tämän vuoksi, joten tyydyn testaamaan raskautta uudestaan. Haluaisin vain tietää, kuinka kauan pitää odottaa että mahdollisen keskenmenon jälkeen raskaushormonit ovat poissa?
ap
Ja tällä hetkellä menossa rv 6+5, viimeksi olin näemmä katsonut väärin kalenteria.
ap
Kannattaa soittaa äitiysneuvolaan ja kertoa tilanne. Mahdollisesti pääsisit sinne käymään tarkistuttamaan tilanteen. Voimia!
Olen lähdössä parin viikon työmatkalle maanantaina, joten en voi enää ennen sitä neuvolassa käydä. Testejä ajattelin ottaa matkalle mukaan.
ap
Yleensä parin viikon työmatkoja tekevillä ihmisillä on varaa laittaa satanen tärkeisiin lääkärikäynteihin. Ainakin minä haluaisin tiedon mahdollisesta keskenmenosta mieluummin kotimaassa kuin jossain zulumaassa.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 08:56"]
Yleensä parin viikon työmatkoja tekevillä ihmisillä on varaa laittaa satanen tärkeisiin lääkärikäynteihin. Ainakin minä haluaisin tiedon mahdollisesta keskenmenosta mieluummin kotimaassa kuin jossain zulumaassa.
[/quote]
Jaa, no tällä pienyrittäjälläpä ei ole. Kiva kuitenkin kuulla, että sinulla itselläsi olisi varaa. Oliko vielä muita ideoita, miten saisit mieleni pahoitettua?
ap
Testi on yleensänega vasta sitten kun kaikki materiaali on tullut ulos, voi mennä viikko tai kaksikin. Jos kohtuun jää jotain, voi testi näyttää plussaa edelleen, kunnes tehdään kaavinta/lääkkeellinen tyhjennys.
Keskenmenoltahan tuo nyt kuulostaa :( Mutta tsemppiä! En mä nyt tiedä mitä se yksityisellä käynti edes auttaisi, meni kesken jos meni. Ei sille kukaan voi mitään tehdä.
Taitaa olla keskenmeno, jos vuotoa on ollut kuukautismaisen paljon ja kipuakin. Pahoitteluni. Testaa vasta muutaman viikon päästä, sitten testi näyttää oikein. Keskenmeno on surullinen asia, mutta jos olette 3 vuotta yrittäneet raskautta, niin nyt ainakin tiedät, että voit tulla raskaaksi. Olisiko silti hyvä käydä lääkärissä puhumassa asiasta, koska 3 vuoden yritys on epänormaalin pitkä.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 09:31"]
Testi on yleensänega vasta sitten kun kaikki materiaali on tullut ulos, voi mennä viikko tai kaksikin. Jos kohtuun jää jotain, voi testi näyttää plussaa edelleen, kunnes tehdään kaavinta/lääkkeellinen tyhjennys.
[/quote]
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Jos tää nyt meni kesken, niin onko se raskausmateriaali vaaraksi siellä kohdussa, vai pitäisikö minun yrittää hankkiutua matkakohteessa terkkariin (kyseessä EU-maa, lienen siellä oikeutettu julkisen puolen terveyspalveluihin)?
ap
Nuo kivut kuulostavat huolestuttavilta. Ole yhteydessä neuvolaan, ja kysy ohjeita - varsinkin jos olet matkalle lähdössä. Jos sinulle joudutaan tekemään kaavinta, niin matkalle lähtö voi vaikeutua.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 09:38"][quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 09:31"]
[/quote]
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Jos tää nyt meni kesken, niin onko se raskausmateriaali vaaraksi siellä kohdussa, vai pitäisikö minun yrittää hankkiutua matkakohteessa terkkariin (kyseessä EU-maa, lienen siellä oikeutettu julkisen puolen terveyspalveluihin)?
ap
[/quote]
Soita neuvolaan ja kysy tarkennuksia. Mun keskenmeno meni helposti ohi, toisin sanoen kaks päivää kovia kipuja, yks ilta pahaa vuotoa niin että istuin vaan pöntöllä koko illan, sitten viikon vuotoa hissukseen ja testi nega.
Eli soita ja kysy ohjeita, todennäkösesti ei tarvii käydä tarkistuttamassa ellei matkan aikana tule tulehdusoireita.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2014 klo 09:36"]
Taitaa olla keskenmeno, jos vuotoa on ollut kuukautismaisen paljon ja kipuakin. Pahoitteluni. Testaa vasta muutaman viikon päästä, sitten testi näyttää oikein. Keskenmeno on surullinen asia, mutta jos olette 3 vuotta yrittäneet raskautta, niin nyt ainakin tiedät, että voit tulla raskaaksi. Olisiko silti hyvä käydä lääkärissä puhumassa asiasta, koska 3 vuoden yritys on epänormaalin pitkä.
[/quote]
Kiitos vastauksesta! Olemme käyneet jo tutkimuksissa, ja kummassakaan ei havaittu syytä hankalaan raskaaksi tulemiseen. "Hyvä" että tämä meni näin aikaisin kesken eikä vasta myöhemmin, jos jotain myönteistä tästä hakee. Ehdin vasta tottua ajatukseen raskaana olemisesta. Ja voihan se uusi raskaus alkaa nopeastikin.. *toivoo*
ap
Minulla tullut myös kaksi keskenmenoa peräkkäin ja molemmat viikolla 7. Juuri noin ne alkoivat, ensin harmitonta pientä vuotoa ja seuraavana päivänä (tai jo samana) kovat menkkakivut. Minulla kyllä tuli molemmilla kerroilla selvästi tavara ulos, sikiöpussi yms. Jaksamista ja lämpöä teille jos meni kesken. Nopeasti se uudelleen tärppää ja nyt tiedätte että pystytte raskautua!
Terv. 2 vuotta yritystä, kaks keskenmenoa ja nyt 5 viikkoisen pojan äiti. :)
Mistä lähtien keskenmeno on ollut tällainen vitsi, että kaikki vaan istuvat kotona kipuineen ja tutkivat raskausmateriaaleja? :O Jos kohtu ei lähdekään tyhjenemään, seurauksena on kohtutulehdus ja mahdollisesti muita komplikaatioita, jotka jatkossa vaikeuttavat raskautumista. Joskus kohdun tyhjentäminen raskausmateriaalista vaatii lääkkeet, joskus kaavinnan. Kivut ja verenvuoto eivät ole missään vaiheessa raskautta normaaleja oireita, vaan niiden aiheuttaja pitää tutkia. Verenvuotokin voi aiheutua monesta syystä.
Soittaisin heti neuvolaan tai lähtisin päivystykseen, keskenmenoa ei voi estää, mutta ohjeistus on hakeutua silti aina hoitoon jos edes epäilee sitä. Juurikin siksi kun ei varmaksi voi tietää onko se keskenmeno vai jotain muuta mikä aiheuttaa verenvuotoa.
Aloittajalla on rankka paikka, mutta kuten todettu, tiedätte ainakin että raskaus on kohdallanne mahdollinen. Toivotaan silti parasta, ettei nyt kyseessä olisi keskenmeno.
Alkuraskaudesta "haamukuukautiset" on yleisiä. Siis menkkamaista vaaratonta vuotoa, mut ei kuitenkaan oikeesti menkat.
Mielenrauhan vuoksi suosittelen kuitenkin, mikäli taloudellinen tilanne vaan sallii, varhaisultrassa käyntiä. Mikäli kaikki on hyvin niin se helpotuksen tunne on joka sentin arvoinen ja jos taas olisi käynyt huono tuuri, niin on mitä luultavammin sen helpompi käsitellä asia, mitä nopeammin siitä saa tietää? Toivottavasti kyse oli kuitenkin vain jostain harmittomasta!