Oliivipuuni varisee - apua!!
Noin 25 senttinen tänä kesänä ostettu oliivipuuni on alkanut varista :( Itse asiassa uusia lehtiä ei tainnut edes kesähelteillä tulla montaakaan, ja nyt se pudottelee lehtiään vaikka on saanut aurinkoa ja vettä säännöllisesti. Ilmankosteudenkin arvioisin olevan sopiva. Pitäisikö sitä vielä yrittää kosteuttaa sumutuspullolla? En tiedä kastelenko sitä liian usein vai liian harvoin, on aika vaikea arvailla onko se kuiva vai ei kun vesihän valuu ruukun pohjalle. Olen pitänyt sitä päivisin auringossa.
Muita oliivipuun omistajia, tai asiasta tietäviä? Apua kaivataan :(
Kommentit (7)
eikös ne nimenomaan ole kuivan seudun puita... eli ei vettä paljoa
Minusta oliivipuut on kovia varisemaan joka tapauksessa. Meillä on pihalla pari (asutaan Keski-Euroopassa) ja tuntuu, että tosi paljon lähtee lehtiä, oli puut olleet kuivuudessa tai runsaassa kosteudessa.
Suihkuta puu kauttaaltaan vesi-mäntysuopaliuoksella. Oliivipuuhun ilmestyy usein vaikeasti havaittavia ötököitä (näyttävät lähinnä nukalta lehden varressa) ja ensimmäinen merkki onkin juuri lehtien pudottelu. Itse teen tämän toimenpiteen varoiksi pari kertaa vuodessa.
Jatka suihkuttelua vedellä. Oliivipuulle ihanteellinen ilmankosteus on sellainen, jossa hapankorppukin pehmenee tunnissa eli todella kostea.
Oliivipuut tarvii vettä aika paljolti