Olen feministimies. Haluatko kysyä jotain?
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 21:07"]Mikä sai sut heräämään feministiksi?
Miten feminismisi näkyy käytännössä?
[/quote]
Kaipa olen oikeastaan aina ollut feministi mutta nimen ideologialleni löysin yliopistossa. Käytännössä se näkyy vaikkapa äänestysvalinnoissani ja tavallaan kai kaikessa mitä ylipäätään teen.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 21:08"]Mitä mieltä olet lassukoista?
[/quote]
Miten määrittelet lassukan?
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 21:08"]OLETKO HOMO? ANNATKO LOMPAKKOSI ÄMMILLE? KUOHIKO JOKU SINUT?
[/quote]
En ole homo. Annan jos se ei mahdu taskuuni. Kivekset ovat vielä tallella.
Mies, jolla on naisten viat, mutta ei naisten hyviä puolia...koska on mies.
-Mies 29v-
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 21:17"]Mies, jolla on naisten viat, mutta ei naisten hyviä puolia...koska on mies.
-Mies 29v-
[/quote]
Oletatko, että kaikki naiset ovat feministejä?
Missä asioissa olet eri mieltä kuin enemmistö yliopistoihmisistä? Eikös kaikki valtaapitävät ja koulutetut ole nykyäään feministejä?
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 21:13"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 21:07"]Mitä tarkoittaa, kun mies sanoo olevansa feministi? Onko se tasa-arvon kannattamista, vai katkeraa miesvihaa? [/quote] Minulle se tarkoittaa sitä, että pidän kaikkia ihmisiä samanarvoisina riippumatta sukupuolesta, seksuaalisesta suuntauksesta, kansallisuudesta jne. Kaikkea feminisminä esiintyvää ajattelua en pidä feminisminä.
[/quote]
No ihanteesi ei tarkalleen ottaen pidä paikkaansa. Feminismi ajaa nimenomaan naisten oikeuksia suhteessa miehiin, erilaisten naisten oikeuksia suhteessa toisiin naisiin. Feminismin tavoite on toki sukupuolesta, rodusta tai uskonnosta riippumaton tasa-arvoisuus kaikkien ihmisten kesken. Tässä se kuitenkin yleensä epäonnistuu ja taantuu määrittelemään itsensä länsimaisen, keskiluokkaisen, heteronaisen arvoja ja näkökulmia vahvistavaksi liikkeeksi, joka jättää ulkopuolelleen värilliset , kehitysmaiden naiset, vammaiset tai homoseksuaalit. Väärin on siis esittää, että feminismi olisi jotenkin leimallisesti ihmisten välistä tasa-arvoa edistävä liike. Kyllä siihen sisältyy aivan omat valtaan ja politiikkaan kytkeytyvät agendansa.
Feminismin ansiona pidän sitä, että se olemassaolollaan jatkuvasti pitää esillä naisen asemaan liittyviä epäkohtia, jotka miehet ovat yleensä vallan ja väkivallan keinoin tukahduttaneet. Sulkeneet naiset pois asioihin vaikuttamisen piiristä ja vaietaneet mitätöimällä ja määrittelemällä naisen ja naiseuden vieraaksi, toiseksi ja vähäpätöisemmäki.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 21:07"]Mitä tarkoittaa, kun mies sanoo olevansa feministi? Onko se tasa-arvon kannattamista, vai katkeraa miesvihaa?
[/quote]
Minulle se tarkoittaa sitä, että pidän kaikkia ihmisiä samanarvoisina riippumatta sukupuolesta, seksuaalisesta suuntauksesta, kansallisuudesta jne. Kaikkea feminisminä esiintyvää ajattelua en pidä feminisminä.