Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko mieliala vaikuttaa painonpudotukseen?

Vierailija
11.09.2014 |

Tosi rankka (henkisesti) kesä takana ja paino nousi nelisen kiloa joista haluaisin nyt eroon. Toki enemmänkin saisi pudota jos on pudotakseen mutta mulla oli ihan hyvä olla siinä 74-75 kilossakin. :)  Olo on edelleen vähän vaihteleva, en nuku kovin hyvin, joskus itkettää ja välillä on millään - ei - ole - mitään - väliä - olo. Psykiatrin mukaan voin kuitenkin olosuhteisiin nähden hyvin. Mitään lääkitystä en halua kun kuitenkin niitä auringonpilkahduksiakin on elämässä ja päivä päivältä voin paremmin (eli painonnousu ei johdu mistään lääkityksestä, lihosin vaan koska en kiinnitänyt ruokaani juurikaan huomiota, söin huonosti enkä juuri liikkunut). Olen nyt parisen viikkoa tässä pitänyt tarkkaa ruokapäiväkirjaa ja aloittanut reippaamman liikunnan kesän tauon jälkeen.

Pyrin välttämään hiilihydraatteja (sokerit ja valkoiset jauhot on nounou, mutta syön paljon kasviksia, pari-kolme ruisleipäviipaletta päivässä, kaurapuuroa), proteiinia ja rasvaa yritän suosia parhaani mukaan. Liikuntaa harrastan päivässä n. 1 tunti kevyt lenkki lapsen kanssa ja 1 tunti hikilenkki. Kunto mulla on hyvä.

Mitat on 165cm ja 79,4kg siis täällä hetkellä, kiloklubin mukaan mun peruskulutus on 1971 ja liikunnalla kulutan n. 500-600 kcal / päivä. Tosin olen kyllä miettinyt kuinka totuudenmukaisia kiloklubin kulutukset on? Voiko 70 minuutin reippaalla lenkillä (en ole kamalan hengästynyt (ellei ole mäkeä tms.) mutta hiki kyllä lentää) kuluttaa 330kcal?

Vielä esimerkkiä syömisistä:

AAMIAINEN:

Kaurapuuro ja jogurtti ja aamukahvi 239kcal.

LOUNAS:

Kaksi keitettyä kananmunaa

130g raejuustoa

Puoli lautasellista porkkana-valkokaaliraastetta TAI iso vihersalaattia ja pari rkl salaatinkastiketta.

1 viipale ruisleipää, becel, 3 viipaletta naudanpaistia.

546 kcal

VÄLIPALA:

sokeriton energiajuoma 3,3dl

maitorahka (250g) vadelmakiisselillä 

185 kcal

PÄIVÄLLINEN:

Thaimaalainen kana-kasviskeitto

355 kcal

ILTAPALA (mun suurin ongelma)

2 viipaletta ruisleipää

3 sulatejuustoneliötä

462 kcal

YHTEENSÄ siis 1818kcal, eli periaatteessa liikaa mutta kun on NÄLKÄ!

Nuo kuin kirjoitin niin tajusin että tarviin ehkä rasvaa lisää (käytän nyt esim. kevyt levitettä (38%) ja kynnys ostaa jotain 60% rasvaa sisältävää rasvaa on suuri), mutta esim. keitossa on kookoskermaa eli en sitä niin pelkää. Päivisin mulla on yleensä nälkä vähän joka välissä ja iltaisin on silti tuosta mättämisestä huolimatta kamala ruokahimo (ei oikeastaan edes nälkä päivällisen jälkeen, vaan himo). 

Iltapala on tosiaan tosi vaikea, toi leipä tuntuu niin "turhalta" mutta en oikein muutakaan keksi kun kuitenkin haluan jotain syödä ettei tarvi mennä nukkumaan ilman iltapalaa ja iltalääkityskin kaipaa jonkun ruuan. Ja vettä juon kyllä reilusti joka välissä, alkoa en käytä ja ainut pahe mulla on tuo 1 energiajuoma / päivä :) Tai siis oikeasti suurin pahe mulla on sokeri, voisin elää karkeilla ja suklaalla (niillä elinkin koko kesän ja se näkyy nyt siis vaa'an lukemassa) 

Aamuisin teen tuon kävelylenkin aamupalan jälkeen ja hikilenkki on ennen päivällistä. Tänään aamulla totesin lähtöpainoon verrattuna +400g eikä itku ollut kaukana. Yritän ymmärtää että kroppa ei ehkä ihan täysillä vielä käy ja mikään painonpudotus ei ole nro 1 mun elämässä tällä hetkellä vaan mielen tasapaino mutta osittain mulla on huono olo sen takia kun koen että näytän alkukesään verrattuna kamalalta valaalta.

Sellaista tällä kertaa. Näitä vastaavanlaisia kirjoituksia ja ohjeita on mielestäni kiva lukea joten kirjoitinpa oman juttuni jos joku haluaisi kommentoida tms :) Painonpudotus on mulle tuttua hommaa, aikoinaan pudotin painoa 107 -> 85 ja raskauden jälkeen 107 -> 72. Juurikin samanlaisella ruokavaliolla kuin mitä nytkin ja silloin paino putosi helposti ja nopeasti ja nyt kun ei mitään tapahdu niin se vähän mietityttää että kuinka iso osuus masennuksella, stressillä ja ahdistuksella on asiaan. Väsymyksestä puhumattakaan. Haluaisin olla taas energinen ja iloinen oma itseni niin kuin ennenkin mutta tuntuu että se on mennyttä eikä enää koskaan palaa ;( Nyt olen vain väsynyt lötkö joka yrittää ja yrittää mutta ei onnistu, siis missään, ei vain tässä painonpudtuksessa.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennusta ilmassa. Kyllähän kevyt mieliala pistää tekemään kivoja asioita, eikä tule syötyä niitä lohtukaloreita. Aivot kaipaa sokeria ja sitä syö sitten mitä vaan, että saa energiaa. Samoin käy väsyneenä. Ja sitten on siinä kierteessä. Sokerihumala ja masennusa ja painonnousu ja taa syö. 

Tee jotain ihan muuta...käy leffassa, tapaa kavereita, mene sukulaisille tai johonkin näyttelyyn. Hae elämäniloa jostain muusta kuin kehon painosta. Sitten se on helpompaa se laihdutuskuuri, kun se ei sido energiaasi liikaa.

Hyvä se päiväkirja on aluksi. Mutta oppinet pikkuhiljaa mikä on sopiva määrä ruokaa sinulle.

Eikä ihmisen paino ole koko ajan sama, kyllä se vaihtelee. Se vaan on niin. 

Anna vaihdella. Ajattele, että okei nyt on tää kausi...vähän liikaa. Kohta tulee se kausi, kun kilot karisee.

Mulla paino alkoi pysyä tasaisen pani -kolmen kilon sisällä siinä vaiheessa, kun lopetin miettimisen. Ajattelin, että tällainen olen. Hyvä näin. Ei minulla ole ollut vaakaa enää moniin vuosiin. Vaatteet ja peili ja oma mieli kertovat paljon. 

Ja ikää kun tulee, niin aineenvaihdunta avain hidastuu. Sekin on luonnollista. Vaikka olisihan se kiva olla timmi. Mutta on muuta mukavaa myös. Kiinnitä huomioi kisoihin juttuihin. Kyllä niitä on. Ja hyväksy sekin, ettei aina mene putkeen. Jonain päivänä taas menee paremmin.

Tsemppiä ja välillä luvalla ilmaa lähöilyä.

Vierailija
2/17 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksen aiheuttamiin makeanhimoinen on muuten ihan looginen selitys: hiilihydraattiruoat lisää serotoniinin eritystä, ja serotoniini parantaa mielialaa. Eli sinänsä ihan järkevä vaistomainen vastatoimi masennukselle makean syönti, harmi vaan että jos/kun se menee överiksi, sivuvaikutuksena on lihavuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortisoli taitaa olla avainsana. Itselläni paino putoaa ilman mitään vaivannäköä tai laihduttelua, kun olen hyväntuulinen ja nukun tarpeeksi. Supistetuilla eväilläkin se nousee, kun ahistaa.

Vierailija
4/17 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 13:34"]

Kortisoli taitaa olla avainsana. Itselläni paino putoaa ilman mitään vaivannäköä tai laihduttelua, kun olen hyväntuulinen ja nukun tarpeeksi. Supistetuilla eväilläkin se nousee, kun ahistaa.

[/quote]

Miksi minusta tuntuu että mulla on päinvastoin, että stressaantuneena laihdun?

Vierailija
5/17 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 14:04"]

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 13:34"]

[/quote]

Miksi minusta tuntuu että mulla on päinvastoin, että stressaantuneena laihdun?

[/quote]

Sama muuten. Stressissä olen niin ylikierroksilla etten meinaa edes muistaa syödä. Närpin vaan jotain pientä välillä. Ja kun ei syö, laihtuu.

Vierailija
6/17 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi lisää kortisolin tuotantoa.

Vierailija
7/17 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi ainakin vaikuttaa.

Vierailija
8/17 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi vaikuttaa. Se vetää elimistön ihan jumiin. Tuota sun aterioita katsoessa niin aika paljon kaloreita ja kuitenkin vähän ruokaa. Ja taas välipala tuntu olevan  ruhtinaallinen.

Vierailija
9/17 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Univaje estää myös painonpudotusta.

Vierailija
10/17 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt kyllä aika paljon sikseen että yrität laihduttaa. Kiloklubin arviot on ihan takapuolesta, esim. minulle se ehdottaa ysömään 1700 kcal päivässä että laihtuisin, mutta sillä LIHON hitaasti. Minun on syötävä 1300 kcal päivässä että laihdun edes muutaman sataa grammaa viikossa. Pituuteni on 165 ja paino 75 kg. 

Kyllähän tutkitusti stressi ja univaje muuttavat hormonitoimintaa lihomista edistävään suuhntaan. Päämekanismi on ruokahalun lisääminen, jolloin kaloreita tulee liikaa. Mutta lisäksi rasvan kertyminen ja ylipaino itsessään valitettavasti lisää lihomistaipumusta, jo 10-15 kg ylipaino aiheuttaa solujen mitokondrioiden toimintahäiriötä joka vähentää energiankulutusta. Onkin hyvin tavallinen kokemus laihduttajilla, että eka laihdutus elämässä on mennyt helposti, mutta seuraavat on täyttä tuskaa ja vaativat äärimmäistä tiukkuutta että laihtuu yhtään. Ei sen kanssa oikein voi muuta kuin elää ja vetää sitten niin tiukalle kun täytyy.

Vierailija
11/17 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se voi. Mulla tapahtuu toisin päin. Mä laihdun, kun masentaa ja ahdistaa. Menetän kaiken kiinnostuksen ruokaan. Ei oo hyvä... Tsemppiå sulle!

Vierailija
12/17 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, luulen, että muuttamalla hiukan ateriarytmiä ja aterioiden ravintosisältöä pystyisit hyvin luopumaan tuosta iltapalasta. Jos sinulla ehtii illallisen jälkeen tulla noin nälkä, se on liian pieni ja syöt sen liian aikaisin Eli tekisitkin näin:

- Proteiinipitoinen aamiainen.Protskuhan pitää nälän pois. Nyt tuossa on on kumminkin aika vähän proteiinia, ehkä yhteensä sellainen 6-7 grammaa, jos teet puuron desistä hiutaleita.

- Kevyt kasvispitoinen+proteiinipitoinen lounas. 

- Välipalaksi voi mielestäni ottaa hiilariakin

- Iso, täyttävä illallinen, jossa saa olla hiilareita siihen aikaan, kun muualla Euroopassa syödään illallista, eli aikaisintaan 19.00. Esim. 100 grammassa kuivaa täysjyväpastaa on 340 kaloria. Ravintola-annokseen tulee Italiassa 80 grammaa pastaa, ja se on jo aika iso satsi, koska pasta turpoaa keitettäessä lähes kaksinkertaiseksi. Tuosta tulee 272 kaloria. Siihen joku kevyt tomaatti- tai vaikka tonnikalakastike (tiedän, että tämä on eettisesti vähän arveluttavaa), niin pysytään tuon osalta alle 400 kalorin. Lisäksi vihanneksia, ja ollaan ehkä korkeintaan 450-500 kalorissa. Tuosta siis napsahtaa heti pois 300 kaloria iltasyömisistä. 

-  Jos et halua luopua leivästä kokonaan, opettele syömään leipä leipänä ja juustot, leikkeleet jne. erikseen.  Olen vakaasti sitä mieltä, että nimenomaan "voikkukulttuuri" on suuri syy suomalaisten ylipainoon. Muualla maailmassa, jopa Norjassa,  täytetyt ja päällystetyt leivät ovat lounasruokaa. Eivät siis mikään lisuke. 

Vierailija
13/17 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mieliala vaikuttaa, mutta pitäisi vaikuttaa voimakkaammin terveyden tuhoutuminen ja tulevat sairaudet.

Vierailija
14/17 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 09:33"]

AP, luulen, että muuttamalla hiukan ateriarytmiä ja aterioiden ravintosisältöä pystyisit hyvin luopumaan tuosta iltapalasta. Jos sinulla ehtii illallisen jälkeen tulla noin nälkä, se on liian pieni ja syöt sen liian aikaisin Eli tekisitkin näin:

- Proteiinipitoinen aamiainen.Protskuhan pitää nälän pois. Nyt tuossa on on kumminkin aika vähän proteiinia, ehkä yhteensä sellainen 6-7 grammaa, jos teet puuron desistä hiutaleita.

- Kevyt kasvispitoinen+proteiinipitoinen lounas. 

- Välipalaksi voi mielestäni ottaa hiilariakin

- Iso, täyttävä illallinen, jossa saa olla hiilareita siihen aikaan, kun muualla Euroopassa syödään illallista, eli aikaisintaan 19.00. Esim. 100 grammassa kuivaa täysjyväpastaa on 340 kaloria. Ravintola-annokseen tulee Italiassa 80 grammaa pastaa, ja se on jo aika iso satsi, koska pasta turpoaa keitettäessä lähes kaksinkertaiseksi. Tuosta tulee 272 kaloria. Siihen joku kevyt tomaatti- tai vaikka tonnikalakastike (tiedän, että tämä on eettisesti vähän arveluttavaa), niin pysytään tuon osalta alle 400 kalorin. Lisäksi vihanneksia, ja ollaan ehkä korkeintaan 450-500 kalorissa. Tuosta siis napsahtaa heti pois 300 kaloria iltasyömisistä. 

-  Jos et halua luopua leivästä kokonaan, opettele syömään leipä leipänä ja juustot, leikkeleet jne. erikseen.  Olen vakaasti sitä mieltä, että nimenomaan "voikkukulttuuri" on suuri syy suomalaisten ylipainoon. Muualla maailmassa, jopa Norjassa,  täytetyt ja päällystetyt leivät ovat lounasruokaa. Eivät siis mikään lisuke. 

[/quote]

Kiitos vinkeistä! :) 

ap

Vierailija
15/17 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan syön hieman liikaa, sen tiedostan, mutta ajattelin että ensin yritän päästä sokerikoukusta eroon ja sitten kun on olo sen osalta helpompi niin vähennän kaloreita mutta näläntunne ei meinaa millään lähteä. Yritän nyt päästä tuosta leivästä aluksi kokonaan pois ja lisään sen tilalle rasvaa :)

Ja mulla masennus aiheuttaa syöpöttelyä ja kun voin hyvin olo on energisempi enkä tarvitse niin paljon "lohturuokaa".

ap

Vierailija
16/17 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin ap vastaava tilanne. Mun masennusjakso kestänyt 4kk ja painoa tullut 12kg :/ nyt viikon olen katsonut syömisiäni ja tooodella hankalaa juurikin tuon näläntunteen kanssa. Yritän vielä viikon ja jos ei ala onnistumaan niin pakko tehdä muutoksia. Oli hyviä vinkkejä tässä aikaisemmissa vastauksissa. Tsemppiä meille!

Vierailija
17/17 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

turha noin monimutkaisesti yrittää.

vaikutat olevan lukossa kroppasi kanssa.

enempää en voi asiasta kirjottaa koska mari-mode

poistaa tämän jonku vinkattua asiaa..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä