Järkytyin, ekodödön säilyvyys vain 3kk!
Minulla on vuosi sitten hankittu Urtekramin ekodödö, hintaa sellaisella on punnitse&säästässä 9€. Tulin vilkaisseeksi vasta nyt pulloa tarkemmin, ja siinä oli merkitty säilyvyysajaksi 3 kk! Haha, mulla on kulunut ehkä 1/5 osa pullosta näin vuodessa. Kysymys kuuluu, mitä järkeä tässä on? Kuka saa kolmessa kuukaudessa kulutettua pullollisen dödöä? Ja kun ei saa, niin miksei pakkauskoot voi olla pienempiä? Kiinnostaisi tietää, onko muussakin luonnonmukaisessa kosmetiikassa yhtä älyttömät säilymisajat?
Kommentit (17)
Etkö ymmärrä, mitä tarkoittaa luonnonmukainen kosmetiikka? Tämän on pakko olla provo. Olisiko vaikka niin, että luonnonmukaisesta kosmetiikasta tekee luonnonmukaisen se, ettei siihen laiteta kemikaaleja parantamaan säilyvyyttä?
On kuules aika epätarkoituksenmukaista ja epäekologista ostaa uus dödö 3 kk välein, ja heittää lähes täysi purkki pois. Syntyy jätettä, dödöstä 80% menee hukkaan, rahaa kuluu. Mitä provoa on ihmetellä tätä?
ap
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 20:55"]
On kuules aika epätarkoituksenmukaista ja epäekologista ostaa uus dödö 3 kk välein, ja heittää lähes täysi purkki pois. Syntyy jätettä, dödöstä 80% menee hukkaan, rahaa kuluu. Mitä provoa on ihmetellä tätä? ap
[/quote]
Sanoohan sen järkikin, ettei luonnonkosmetiikka säily kovin kauaa. Eli tuon kyseleminen on joko provoilua tai tyhmyyttä. Älä osta, jos sulla ei kulu. Anna palautetta firmalle, jos koet pakkauskoon liian suureksi.
Kuka urpo ylipäätänsä ostaa jotain ekopaskaa
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 20:53"]
Etkö ymmärrä, mitä tarkoittaa luonnonmukainen kosmetiikka? Tämän on pakko olla provo. Olisiko vaikka niin, että luonnonmukaisesta kosmetiikasta tekee luonnonmukaisen se, ettei siihen laiteta kemikaaleja parantamaan säilyvyyttä?
[/quote]
En ole ap, mutta itsekin olen ihmetellyt samaa. Sitä suuremmalla syyllähän pakkauskokojen pitäisi olla pienempiä, kun kerta säilyvyys luonnonmukaisella kosmetiikalla on huonompi. Ja sitähän ap ihmettelikin, että miksi näin ei ole.
Ahaa, tyhmyyttä? Tyhmä on mielestäni se, joka laittaa rahansa noin kalliiseen ja epäkäytännölliseen tuotteeseen mukisematta, ja haukkuu ne, jotka ihmettelevät. Onko ekoa täyttää isot lasipullot litkulla, joka säilyy 3 kk ja jota kauhein hikimonsterikaan ei saa siinä ajassa kulutettua? Ekologisuuden tulisi kattaa koko tuotteen elinkaari. Ilmeisesti on kuitenkin paljon #2:n tyyppisiä taukkeja, jotka tuhlaavat mukisematta rahaa, tuotetta ja luontoa, koska se on ekologista hei!!
Kuka urpo tunkee kainalonsa täyteen kaiken maailman säilöntäaineita ja muita kemikaaleja joiden pitkäaikaisista yhteisvaikutuksesta kellään ei ole mitään hajua.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 21:04"]
Ahaa, tyhmyyttä? Tyhmä on mielestäni se, joka laittaa rahansa noin kalliiseen ja epäkäytännölliseen tuotteeseen mukisematta, ja haukkuu ne, jotka ihmettelevät. Onko ekoa täyttää isot lasipullot litkulla, joka säilyy 3 kk ja jota kauhein hikimonsterikaan ei saa siinä ajassa kulutettua? Ekologisuuden tulisi kattaa koko tuotteen elinkaari. Ilmeisesti on kuitenkin paljon #2:n tyyppisiä taukkeja, jotka tuhlaavat mukisematta rahaa, tuotetta ja luontoa, koska se on ekologista hei!!
[/quote]
Kuka sanoi, että käyttäisin ekodödöä? En käytä. Mutta urpoa on ostaa tuote, josta ei ymmärrä mitään, eikä edes viitsi ottaa ostaessaan selvää, kuten ap.
2
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 21:04"]
[/quote]
Miten ihmeessä jollakulla ei kulu 50 ml deodoranttia kolmessa kuussa? Sehän on noin puoli millilitraa per päivä eli neljännesmillilitra per kainalo.
Ihmisillä on kyllä näköjään tosi vaihtelevia määriä deodorantinkulutuksen suhteen, mulla tosi harvat deodorantit riittävät 3 kuukautta. Markettikamaa hölvään niin, että saan purkin tyhjäksi kuukaudessa.
En tajua edes, miten deodorantti voi kestää vuoden. Saako siitä edes sipaistua molempiin kainaloihin joka päivä?
Mulla kestää dödöt aina vähintään vuoden! Etenkin tuo Urtekramin on riittoisa, kun se on niin litkua. Yksi vastaaja oli oivaltanutkin, että ihmettelen pakkauskokoa. ap
Ihmettelin myös tuota samaa, kun olin ostanut samaa dödöä. Itse en käytä deodoranttia joka päivä ja kiireisinä aamuina käytän suihketta, kun tuo kestää niin kauan kuivua.
Minulla on ollut urtekramin dödöä parikin kappaletta enkä huomannut merkintää. Jälkimmäisen pullon tosin heitin pois ennen sen loppumista kun se alkoi haista, pallon kautta sinne sekaan siis ilmeisesti pääsee iholta bakteereita ja kun ei ole mitään voimakkaita kemikaaleja kuten tavallisissa dödöissä niin se pilaantuu.
Muissa ekodödöissä en ole huomannut samaa, esim. zen sensation -merkki on ollut tosi hyvä.
No ei se varmaan _pilalla_ ole. Mut tee dödö ite, kookosöljyä ja ruokasoodaa purkkiin, about 50/50-suhteella. Ei oo mikään pitänyt hien hajua yhtä hyvin. Ei ees synteettiset dödöt siis.
Voi käyttää myös kasvojen pesemiseen, poistaa meikinkin. Tosin itse käytän yleensä vaan kookosöljyä.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 21:48"]
No ei se varmaan _pilalla_ ole. Mut tee dödö ite, kookosöljyä ja ruokasoodaa purkkiin, about 50/50-suhteella. Ei oo mikään pitänyt hien hajua yhtä hyvin. Ei ees synteettiset dödöt siis. Voi käyttää myös kasvojen pesemiseen, poistaa meikinkin. Tosin itse käytän yleensä vaan kookosöljyä.
[/quote]
Täytyy varmaan kokeilla. Jotenkin vaan ällöttää ajatus rasvaisista kainaloista :S Meikki kyllä lähtee kookosöljyllä mutta ainakin mulla kirvelee silmiä, jotain ruokasoodaa en vois ajatellakaan kasvoille...
Se imeytyy suht nopsaan ja aina voi laittaa enemmän soodaa ku öljyä :) -edellinen
[quote author="Vierailija" time="09.09.2014 klo 20:51"]
Minulla on vuosi sitten hankittu Urtekramin ekodödö, hintaa sellaisella on punnitse&säästässä 9€. Tulin vilkaisseeksi vasta nyt pulloa tarkemmin, ja siinä oli merkitty säilyvyysajaksi 3 kk! Haha, mulla on kulunut ehkä 1/5 osa pullosta näin vuodessa. Kysymys kuuluu, mitä järkeä tässä on? Kuka saa kolmessa kuukaudessa kulutettua pullollisen dödöä? Ja kun ei saa, niin miksei pakkauskoot voi olla pienempiä? Kiinnostaisi tietää, onko muussakin luonnonmukaisessa kosmetiikassa yhtä älyttömät säilymisajat?
[/quote]
Sitä onkin tarkoitus käyttää joka päivä