Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvalle korvikset, mitä mieltä??

Vierailija
08.09.2014 |

Mitä mielipiteitä teissä herättää vauvan korvien lävistäminen? Tuli mieleeni, kun luin blogia, jossa kirjoittaja oli lävistänyt kummankin vauvansa korvat. 

http://www.lily.fi/blogit/tassa-elama/vauva-sai-vihdoin-korvikset

Itse olen sitä mieltä, että odottaisin, että lapsi osaa itse korviksia pyytää, mielestäni korvikset näyttävät vauvalla vähän oudoilta.. Enkä kyllä mielellään vauvalle aiheuttaisi turhaa kipua, jota korvisten laitto varmasti väkisinkin jonkinverran aiheuttaa. Olenko vähän vanhanaikainen?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuvitellut että tuo on lähinnä alkeellisten heimojen sun muiden alkuperäiskansojen touhua...

Vierailija
42/54 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi helvetti kun on irvokkaan näköiset lävistetyt korvanlehdet vauvalla! Kuka haluaa rei'ittää vauvaansa aivan turhan takia! Kamala tulehdusriskikin noissa. Laittomaksi tuollainen touhu, kiitos! Päänsä saisi tutkituttaa jokainen, jolle tuo on ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 15:49"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 15:43"]No, kyllä miehille tehdään ympärileikkauksia aikuisiällä, etenkin lääketieteellisistä syistä, mutta joskus myös kulttuurisista. Tietenkin ympärileikkaus on paljon isompi juttu, jolla on vakavampia seurauksia, mutta samaa perusperiaatetta vastaan tässä rikotaan eli yksilön oikeutta päättää itse ruumiistaan ilman, että joku toinen päättää muokata sitä pelkästään kosmeettisista tai kulttuurisista syistä. Olen siis ehdottomasti tätä vastaan, mutta 7-vuotias joka itse osaa jo sanoa haluavansa korvikset on ihan eri juttu.   [/quote] Tyttöjen ympärileikkaus on aivan täysin eriasia kuin poikien, ota selvää ennen kuin tulet tänne jauhamaan paskaa! Tai jauhakaa keskenänne, mua ei kiinnosta sellaiset keskustelukerhot joissa voi heittää vastaavan julmuuden ja muut senkun peukuttaa menemään. Hyi hitto!

[/quote] 

No itse asiassa tyttöjen ympärileikkauksia on erilaisia ja lievin muoto ei vaikutuksiltaan pahemmin eroa poikien ympärileikkauksesta. Sinun kannattaisi nyt rauhoittua, tai sitten tosiaan poistua keskustelusta ellet pysty olemaan keuhkoamatta. Ei täällä ole kukaan ympärileikkauksia puolustanut, vaan nimenomaan ollaan sitä mieltä, että pienikin tarpeeton lapsen mutiloiminen on vääryys. 
[/quote] Voitko kertoa lisää siitä lievimmästä muodosta? Ainakin WHO:n sivuilla kerrotaan, että lievimmässäkin tyypissä poistetaan klitoris tai sen osa. Miehillä vastaava olisi tietysti terskan, ei esinahan silpominen. Sen lisäksi, että mua raivostuttaa tyttöjen ympärileikkauksen vähättely jo sinänsä, vielä enemmän se, kuinka tällä palstalla eivät jotkut epäröi mitään keinoja kun on tarkoitus lytätä joku henkilö. Mulla ei ole minkäänlaista suhdetta korvakoruihin sinänsä, eipä liioin ole tullut mieleen rei'ittää vauvojen korvia, mutta sen verran sanoo kenen tahansa terveen ihmisen järki, että korvien rei'ityksen ja ympärileikkauksen vertaaminen toisiinsa missä tahansa kontekstissa on todella mautonta, järkyttävää ja väärin.

Vierailija
44/54 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen tulee saada itse päättää peruuttamattomista vartalonmuokkauksista kuten lävistykset, tatuoinnit, ympärileikkaukset jne. Eli näin ollen ehdoton EI!! Lisäksi turhaa kipua vauvalle ja korvikset painaa nukkuessa ja voi tulehtua. En näe tässä kerrassaan mitään järkeä!

Vierailija
45/54 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up! 

Vierailija
46/54 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä laittaisi, enkä ihan pysty olemaan paheksumatta tuota, vaikka tosiaan suurempiakin vääryyksiä tehdään.

Vierailija
47/54 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se oo vanhempien oma asia. Eli en oo mitään mieltä. Turhaa hysterisointia.

Vierailija
48/54 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ilmiö taitaa olla aika tuntematon Suomessa. Minua mietityttää, että miten korvikset pysyvät lapsen korvissa kun tämä alkaa tarttua kaikkeen, leikkiä leikkejä, joissa korvisten on mahdollista jäädä johonkin kiinni jne. 

Vierailija
49/54 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

White trash.

Vierailija
50/54 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 17:04"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 15:49"] [quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 15:43"]No, kyllä miehille tehdään ympärileikkauksia aikuisiällä, etenkin lääketieteellisistä syistä, mutta joskus myös kulttuurisista. Tietenkin ympärileikkaus on paljon isompi juttu, jolla on vakavampia seurauksia, mutta samaa perusperiaatetta vastaan tässä rikotaan eli yksilön oikeutta päättää itse ruumiistaan ilman, että joku toinen päättää muokata sitä pelkästään kosmeettisista tai kulttuurisista syistä. Olen siis ehdottomasti tätä vastaan, mutta 7-vuotias joka itse osaa jo sanoa haluavansa korvikset on ihan eri juttu.   [/quote] Tyttöjen ympärileikkaus on aivan täysin eriasia kuin poikien, ota selvää ennen kuin tulet tänne jauhamaan paskaa! Tai jauhakaa keskenänne, mua ei kiinnosta sellaiset keskustelukerhot joissa voi heittää vastaavan julmuuden ja muut senkun peukuttaa menemään. Hyi hitto! [/quote]  No itse asiassa tyttöjen ympärileikkauksia on erilaisia ja lievin muoto ei vaikutuksiltaan pahemmin eroa poikien ympärileikkauksesta. Sinun kannattaisi nyt rauhoittua, tai sitten tosiaan poistua keskustelusta ellet pysty olemaan keuhkoamatta. Ei täällä ole kukaan ympärileikkauksia puolustanut, vaan nimenomaan ollaan sitä mieltä, että pienikin tarpeeton lapsen mutiloiminen on vääryys.  [/quote] Voitko kertoa lisää siitä lievimmästä muodosta? Ainakin WHO:n sivuilla kerrotaan, että lievimmässäkin tyypissä poistetaan klitoris tai sen osa. Miehillä vastaava olisi tietysti terskan, ei esinahan silpominen. Sen lisäksi, että mua raivostuttaa tyttöjen ympärileikkauksen vähättely jo sinänsä, vielä enemmän se, kuinka tällä palstalla eivät jotkut epäröi mitään keinoja kun on tarkoitus lytätä joku henkilö. Mulla ei ole minkäänlaista suhdetta korvakoruihin sinänsä, eipä liioin ole tullut mieleen rei'ittää vauvojen korvia, mutta sen verran sanoo kenen tahansa terveen ihmisen järki, että korvien rei'ityksen ja ympärileikkauksen vertaaminen toisiinsa missä tahansa kontekstissa on todella mautonta, järkyttävää ja väärin.

[/quote]

No olen kuullut, että jossain tehtäisiin nykyään myös lähinnä seremoniallisia tyttöjen ympärileikkauksia, joissa mitään ei poisteta, vaan tyyliin vain pistetään neulalla ja rituaali ja juhliminen on pääosassa. Sori, en muista, mistä kuulin, enkä yhtään tiedä, kuinka yleistä on. En ole tuo edellinen, joka tämän 'lievistä' ympärileikkauksista puhumisen aloitti. Joka tapauksessa lapsen oikeus ruumilliseen koskemattomuuteen oli kai pointti, eikä julmemmat ja ei niin julmat ympärileikkaukset.

Vierailija
51/54 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 17:04"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 15:49"] [quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 15:43"]No, kyllä miehille tehdään ympärileikkauksia aikuisiällä, etenkin lääketieteellisistä syistä, mutta joskus myös kulttuurisista. Tietenkin ympärileikkaus on paljon isompi juttu, jolla on vakavampia seurauksia, mutta samaa perusperiaatetta vastaan tässä rikotaan eli yksilön oikeutta päättää itse ruumiistaan ilman, että joku toinen päättää muokata sitä pelkästään kosmeettisista tai kulttuurisista syistä. Olen siis ehdottomasti tätä vastaan, mutta 7-vuotias joka itse osaa jo sanoa haluavansa korvikset on ihan eri juttu.   [/quote] Tyttöjen ympärileikkaus on aivan täysin eriasia kuin poikien, ota selvää ennen kuin tulet tänne jauhamaan paskaa! Tai jauhakaa keskenänne, mua ei kiinnosta sellaiset keskustelukerhot joissa voi heittää vastaavan julmuuden ja muut senkun peukuttaa menemään. Hyi hitto! [/quote]  No itse asiassa tyttöjen ympärileikkauksia on erilaisia ja lievin muoto ei vaikutuksiltaan pahemmin eroa poikien ympärileikkauksesta. Sinun kannattaisi nyt rauhoittua, tai sitten tosiaan poistua keskustelusta ellet pysty olemaan keuhkoamatta. Ei täällä ole kukaan ympärileikkauksia puolustanut, vaan nimenomaan ollaan sitä mieltä, että pienikin tarpeeton lapsen mutiloiminen on vääryys.  [/quote] Voitko kertoa lisää siitä lievimmästä muodosta? Ainakin WHO:n sivuilla kerrotaan, että lievimmässäkin tyypissä poistetaan klitoris tai sen osa. Miehillä vastaava olisi tietysti terskan, ei esinahan silpominen. Sen lisäksi, että mua raivostuttaa tyttöjen ympärileikkauksen vähättely jo sinänsä, vielä enemmän se, kuinka tällä palstalla eivät jotkut epäröi mitään keinoja kun on tarkoitus lytätä joku henkilö. Mulla ei ole minkäänlaista suhdetta korvakoruihin sinänsä, eipä liioin ole tullut mieleen rei'ittää vauvojen korvia, mutta sen verran sanoo kenen tahansa terveen ihmisen järki, että korvien rei'ityksen ja ympärileikkauksen vertaaminen toisiinsa missä tahansa kontekstissa on todella mautonta, järkyttävää ja väärin.

[/quote]

Täältä voit lukea lisää:

http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Naisen_sukupuolielinten_silpominen

WHO vastustaa tuota tyttöjen ympärileikkauksen lievintäkin muotoa, koska sen kanta on, että tyttölapsilla on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen. Mikä on ihan totta, mutta niin on poikalapsillakin! Tässä vallitsee kaksinaismoralismi, koska a) poikien ympärileikkausta harrastavat esim. jenkit kun taas tyttöjen vain "tietämättömät kehitysmaalaiset" ja b) koska vakavammat muodot tyttöjen ympärileikkauksista ovat niin pahoja. 

En tosiaankaan halua vähätellä tyttöjen ympärileikkausta, mutta on korkea aika, että myös poikien tarpeeton silpominen lapsena lopetetaan. ja samoin joku korvien reijitys vanhempien turhamaisuuden takia. Kukin ihminen voi sitten vapaasti itse päättää, haluaako itseensä reikiä tai haluaako silpoa sukuelimensä. 

Vierailija
52/54 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en laittaisi vauvalleni. Vasta sitten kun osaa itse pyytää. Itse sain 3-vuotiaana, koska niitä itse pyysin.

Vierailija
53/54 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kaikki toimenpiteet, joihin lapsi ei voi sanoa mielipidettään, jotka aiheuttavat lapselle kipua tai loukkaavat hänen ruumiillista koskemattomuuttaan, ovat väärin. Aikuisen ei pitäisi asettaa lasta tällaisiin tilanteisiin. Aikuiseksi kasvettuaan/ kun non kykenevä ilmaisemaan oman mielipiteensä, tehkööt kropalleen mitä huvittaa. 

Vierailija
54/54 |
08.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat laittaa ne itseään varten lapselleen. Lapselta ei ole kysytty haluaako vaiko ei. Turhat ja tarpeettomat. Lapsi on kuin kävelevä joulukuusi. Laittakoot vanhemmat itselleen killuttimen vaikka nenänpäähän ensin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme