Vauvalle korvikset, mitä mieltä??
Mitä mielipiteitä teissä herättää vauvan korvien lävistäminen? Tuli mieleeni, kun luin blogia, jossa kirjoittaja oli lävistänyt kummankin vauvansa korvat.
http://www.lily.fi/blogit/tassa-elama/vauva-sai-vihdoin-korvikset
Itse olen sitä mieltä, että odottaisin, että lapsi osaa itse korviksia pyytää, mielestäni korvikset näyttävät vauvalla vähän oudoilta.. Enkä kyllä mielellään vauvalle aiheuttaisi turhaa kipua, jota korvisten laitto varmasti väkisinkin jonkinverran aiheuttaa. Olenko vähän vanhanaikainen?
Kommentit (54)
Sadisteja :( Äidinrakkaus aika kaukana tuosta kodista.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 15:00"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 14:57"]
Kyseessä lienee äiti, jolle lapsi on oman itsen jatke ja eräänlainen nukke. Näitä näkee jatkuvasti. Ikävää.
[/quote]
Kyllä. Lapsen itsemääräämisoikeutta ei arvosteta pätkän vertaa!
[/quote]
Niinpä, sitten saatetaan lapsen kastamattomuutta perustella lapsen itsemääräämisoikeudella, joka ei taas päde joillakin vanhemmilla lävistysten kohdalla lainkaan.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 15:13"][quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 14:54"]Ihan pimeetä, eikä asiaa tee yhtään sen oikeammaksi, että "joissain kulttuureissa se on ihan tavanmukaista". Niin on tyttöjen ympärileikkauksetkin.
[/quote] Korvisten vertaaminen ympärileikkaukseen onkin just hyvä perustelu...
[/quote]
En näe kovinkaan suurta eroa: tarpeetonta, tulehduksille altistavaa kipua kummatkin. Miksi haluat lapsellesi sellaista? Vauva ei saa elämäänsä mitään lisäarvoa siitä, että äidin mielestä on kiva vähän lävistää.
[/quote] Ympärileikkaus nyt on kaikin puolin vähän eri mittaluokan asia kuin pelkät korvikset. Aika järkyttävää niitä ympärileikkauksien uhreja kohtaan, että joku kehtaa verrata ko. toimenpidettä korvakorujen laittamiseen :(. Mulla nyt ei tule äkkiseltään yhtäkään sellaista ihmistä mieleen, joka olisi ympärileikkauttanut itsensä aikuisiällä. Itse sain korvakorut 7-vuotislahjaksi, onneksi äidilläni ei tullut mielen että ympärileikkaus olisi voinut olla mainio vaihtoehto. Suututtaa tällainen idioottimaisuus!
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 15:27"][quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 15:13"][quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 14:54"]Ihan pimeetä, eikä asiaa tee yhtään sen oikeammaksi, että "joissain kulttuureissa se on ihan tavanmukaista". Niin on tyttöjen ympärileikkauksetkin.
[/quote]
En näe kovinkaan suurta eroa: tarpeetonta, tulehduksille altistavaa kipua kummatkin. Miksi haluat lapsellesi sellaista? Vauva ei saa elämäänsä mitään lisäarvoa siitä, että äidin mielestä on kiva vähän lävistää.
[/quote] Ympärileikkaus nyt on kaikin puolin vähän eri mittaluokan asia kuin pelkät korvikset. Aika järkyttävää niitä ympärileikkauksien uhreja kohtaan, että joku kehtaa verrata ko. toimenpidettä korvakorujen laittamiseen :(. Mulla nyt ei tule äkkiseltään yhtäkään sellaista ihmistä mieleen, joka olisi ympärileikkauttanut itsensä aikuisiällä. Itse sain korvakorut 7-vuotislahjaksi, onneksi äidilläni ei tullut mielen että ympärileikkaus olisi voinut olla mainio vaihtoehto. Suututtaa tällainen idioottimaisuus!
[/quote] Lisäänpä edelliseen vielä ettei mulla ole koskaan tullut mieleen että laitatanpa vauvalleni korvikset, mutta joku suhteellisuudentaju on ehkä hyvä täällä av:llakin säilyttää...
No, kyllä miehille tehdään ympärileikkauksia aikuisiällä, etenkin lääketieteellisistä syistä, mutta joskus myös kulttuurisista. Tietenkin ympärileikkaus on paljon isompi juttu, jolla on vakavampia seurauksia, mutta samaa perusperiaatetta vastaan tässä rikotaan eli yksilön oikeutta päättää itse ruumiistaan ilman, että joku toinen päättää muokata sitä pelkästään kosmeettisista tai kulttuurisista syistä. Olen siis ehdottomasti tätä vastaan, mutta 7-vuotias joka itse osaa jo sanoa haluavansa korvikset on ihan eri juttu.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 15:29"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 15:27"][quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 15:13"][quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 14:54"]Ihan pimeetä, eikä asiaa tee yhtään sen oikeammaksi, että "joissain kulttuureissa se on ihan tavanmukaista". Niin on tyttöjen ympärileikkauksetkin. [/quote] Korvisten vertaaminen ympärileikkaukseen onkin just hyvä perustelu... [/quote] En näe kovinkaan suurta eroa: tarpeetonta, tulehduksille altistavaa kipua kummatkin. Miksi haluat lapsellesi sellaista? Vauva ei saa elämäänsä mitään lisäarvoa siitä, että äidin mielestä on kiva vähän lävistää. [/quote] Ympärileikkaus nyt on kaikin puolin vähän eri mittaluokan asia kuin pelkät korvikset. Aika järkyttävää niitä ympärileikkauksien uhreja kohtaan, että joku kehtaa verrata ko. toimenpidettä korvakorujen laittamiseen :(. Mulla nyt ei tule äkkiseltään yhtäkään sellaista ihmistä mieleen, joka olisi ympärileikkauttanut itsensä aikuisiällä. Itse sain korvakorut 7-vuotislahjaksi, onneksi äidilläni ei tullut mielen että ympärileikkaus olisi voinut olla mainio vaihtoehto. Suututtaa tällainen idioottimaisuus! [/quote] Lisäänpä edelliseen vielä ettei mulla ole koskaan tullut mieleen että laitatanpa vauvalleni korvikset, mutta joku suhteellisuudentaju on ehkä hyvä täällä av:llakin säilyttää...
[/quote]
Pointtina varmaan oli se, että, jos vauvan lävistäminen on joissain kulttuureissa normia, ei se tee asiasta sen hyväksyttävämpää. Tuskin tuossa nyt tosissaan laitettiin samalle viivalle tyttöjen ympärileikkausta/silpomista.
Niin kuin sanoit, eivät nuo kaksi asiaa ole oikein verrattavissa toisiinsa, mutta ymmärrän kyllä mitä heitolla haettiin.
Aika yllättynyt olen jos tuosta joku viitsii ls-ilmoituksen tehdä vaikka kyllähän nuo Suomessa ehkä vähän pistävät silmään.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 15:43"][quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 15:29"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 15:27"][quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 15:13"][quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 14:54"]Ihan pimeetä, eikä asiaa tee yhtään sen oikeammaksi, että "joissain kulttuureissa se on ihan tavanmukaista". Niin on tyttöjen ympärileikkauksetkin. [/quote] Korvisten vertaaminen ympärileikkaukseen onkin just hyvä perustelu... [/quote] En näe kovinkaan suurta eroa: tarpeetonta, tulehduksille altistavaa kipua kummatkin. Miksi haluat lapsellesi sellaista? Vauva ei saa elämäänsä mitään lisäarvoa siitä, että äidin mielestä on kiva vähän lävistää. [/quote] Ympärileikkaus nyt on kaikin puolin vähän eri mittaluokan asia kuin pelkät korvikset. Aika järkyttävää niitä ympärileikkauksien uhreja kohtaan, että joku kehtaa verrata ko. toimenpidettä korvakorujen laittamiseen :(. Mulla nyt ei tule äkkiseltään yhtäkään sellaista ihmistä mieleen, joka olisi ympärileikkauttanut itsensä aikuisiällä. Itse sain korvakorut 7-vuotislahjaksi, onneksi äidilläni ei tullut mielen että ympärileikkaus olisi voinut olla mainio vaihtoehto. Suututtaa tällainen idioottimaisuus! [/quote] Lisäänpä edelliseen vielä ettei mulla ole koskaan tullut mieleen että laitatanpa vauvalleni korvikset, mutta joku suhteellisuudentaju on ehkä hyvä täällä av:llakin säilyttää...
[/quote]
Pointtina varmaan oli se, että, jos vauvan lävistäminen on joissain kulttuureissa normia, ei se tee asiasta sen hyväksyttävämpää. Tuskin tuossa nyt tosissaan laitettiin samalle viivalle tyttöjen ympärileikkausta/silpomista.
Niin kuin sanoit, eivät nuo kaksi asiaa ole oikein verrattavissa toisiinsa, mutta ymmärrän kyllä mitä heitolla haettiin.
[/quote] Minä en ymmärrä edelleenkään, niin kuvottavaa typeryyttä! "En näe juurikaan eroa..."
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 15:43"]No, kyllä miehille tehdään ympärileikkauksia aikuisiällä, etenkin lääketieteellisistä syistä, mutta joskus myös kulttuurisista. Tietenkin ympärileikkaus on paljon isompi juttu, jolla on vakavampia seurauksia, mutta samaa perusperiaatetta vastaan tässä rikotaan eli yksilön oikeutta päättää itse ruumiistaan ilman, että joku toinen päättää muokata sitä pelkästään kosmeettisista tai kulttuurisista syistä. Olen siis ehdottomasti tätä vastaan, mutta 7-vuotias joka itse osaa jo sanoa haluavansa korvikset on ihan eri juttu.
[/quote] Tyttöjen ympärileikkaus on aivan täysin eriasia kuin poikien, ota selvää ennen kuin tulet tänne jauhamaan paskaa! Tai jauhakaa keskenänne, mua ei kiinnosta sellaiset keskustelukerhot joissa voi heittää vastaavan julmuuden ja muut senkun peukuttaa menemään. Hyi hitto!
No joo, aika kärjistämistä, mutta kyllä minun mielestä kumpikin aiheuttaa tarpeetonta, turhaa kipua lapselle. Sekä rikkoo lapsen itsemääräämisoikeutta.
Vähän sama kun vertaisi kunnon hakkaamista ja litsaria toisiinsa, toinen aiheuttaa pahempaa ja kipeämpää jälkeä, mutta ei litsarinkaan antaminen toiselle ihmiselle ole mielestäni mitenkään hyväksyttävämpää.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 15:49"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 15:43"]No, kyllä miehille tehdään ympärileikkauksia aikuisiällä, etenkin lääketieteellisistä syistä, mutta joskus myös kulttuurisista. Tietenkin ympärileikkaus on paljon isompi juttu, jolla on vakavampia seurauksia, mutta samaa perusperiaatetta vastaan tässä rikotaan eli yksilön oikeutta päättää itse ruumiistaan ilman, että joku toinen päättää muokata sitä pelkästään kosmeettisista tai kulttuurisista syistä. Olen siis ehdottomasti tätä vastaan, mutta 7-vuotias joka itse osaa jo sanoa haluavansa korvikset on ihan eri juttu. [/quote] Tyttöjen ympärileikkaus on aivan täysin eriasia kuin poikien, ota selvää ennen kuin tulet tänne jauhamaan paskaa! Tai jauhakaa keskenänne, mua ei kiinnosta sellaiset keskustelukerhot joissa voi heittää vastaavan julmuuden ja muut senkun peukuttaa menemään. Hyi hitto!
[/quote]
No itse asiassa tyttöjen ympärileikkauksia on erilaisia ja lievin muoto ei vaikutuksiltaan pahemmin eroa poikien ympärileikkauksesta. Sinun kannattaisi nyt rauhoittua, tai sitten tosiaan poistua keskustelusta ellet pysty olemaan keuhkoamatta. Ei täällä ole kukaan ympärileikkauksia puolustanut, vaan nimenomaan ollaan sitä mieltä, että pienikin tarpeeton lapsen mutiloiminen on vääryys.
En ole oikein mitään mieltä, muut tehkööt kuten tekevät. Korvisten ottaminen ei ole niin iso toimenpide, että alkaisin pahoinpitelyksi syyttämään. Ainoa asia mikä mielestäni on oikeasti karmeaa korvien lävistämisessä ylipäätänsä, on se kuinka moni valitsee lävistäjäksi jonkun kultasepän epästeriiline muovipyssyineen siistin ja ammattitaitoisen lävistäjän sijaan.
Oma henk. koht. valintani on antaa lapselle oikeus omasta kehostaan heti hänen synnyttyään, eli koen ettei minulla ole oikeutta lävistellä ketään (iästä riippumatta) hänen tahtomattaan.
Minä en laittaisi vauvalle, taaperolle enkä edes leikki-ikäiselle korvakoruja. Se tuottaa tarpeetonta kipua, mutta minusta ensisijainen syy on äkkiseltään se, ettei lapsi leikin tiimellyksessä repäise korvakorua irti. On riittävän kivuliasta katsella, kun lapsi innoissaan repäisee aikuisen korvakorun irti, saati sitten omansa. Itse olen saanut korvakoruni joskus seitsenvuotiaana, ja se oli ihan ok. Tuo on hyvä nyrkkisääntö, että lapsi kykenee itse ilmaisemaan, haluaako hän ne vai ei.
Minun täytyy ihmetellä, miksi vanhempi haluaa laitattaa lapselleen korvakorut tai oikeastaan sallia mitä tahansa toimenpiteitä, jos ammattilaisetkin kieltäytyvät toimenpidettä tekemästä. Minusta se lähtökohta on huolestuttavampi kuin korvakorut sinänsä.
Mistä sinä sen tiedät traumatisoituuko lapsi vai ei? Ja vaikka ei mitään traumoja tulisi, niin miksi pitää aiheuttaa tarpeetonta kipua? Eikö ne korvikset voi odottaa, niin että lapsi itse ymmärtää mistä on kyse.
Noissa latinokulttuureissa tyttölapset puetaan pitsihepeneisiin ja sentyylisiä pihaleikkejä kuin suomalaislapset harrastavat suorastaan kavahdetaan, ehkä korvikset ei siksi ole kovin iso riski. Oman lapseni päiväkodissa oli kuitenkin tilanne jossa maahanmuuttajatytön korvis repi kaverin naamaan pitkän haavan pulkkamäessä (olivat samassa pulkassa ja kaatuivat). Sen jälkeen suositeltiin että päiväkodissa ei pidettäisi lainkaan korviksia.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 23:27"]Mistä sinä sen tiedät traumatisoituuko lapsi vai ei? Ja vaikka ei mitään traumoja tulisi, niin miksi pitää aiheuttaa tarpeetonta kipua? Eikö ne korvikset voi odottaa, niin että lapsi itse ymmärtää mistä on kyse.
[/quote]
Se kipu kestää ehkä 10sek per korva. Jos siis lävistäjällä käy.
Mä en muista milloin mulle on laitettu korvikset. Ehkä vauvana?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 14:54"]Ihan pimeetä, eikä asiaa tee yhtään sen oikeammaksi, että "joissain kulttuureissa se on ihan tavanmukaista". Niin on tyttöjen ympärileikkauksetkin.
[/quote]