Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Allergiat pilaa muiden ruokailun?

Vierailija
07.09.2014 |

Onko muillakin tunne, että kun mennään jonnekin syömään ja tiedustelet henkilökunnalta, että onkohan tässä sitä tai tuota, niin koko ruokaseurue järkyttyy että voi kamala, oletko sä allerginen?

Tai jos lautasella on jotain epäilyttävää , mitä ei syö ja sanoo ettei syönyt koska tuossa tietyssä kohtaa on pähkinää, kun on allerginen niin alkaa hirveä taivastelu.

Mitä kamalaa siinä on jos on allergioita? Itselle niin luonnollinen asia.

"Sulla on varmaan se kynä millä pistää heti ku kurkku turpoaa! "

Ööh. No ei ole, eikä ole koskaan ollutkaan. En ole koskaan saanut vakavaa reaktiota. Mieluummin kuitenkin välttelen allergiaa aiheuttavia asioita.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla taas erityisyys ihan vaan sun omien korvien välissäs. Ai niin ja hyvin useat suomalaiset on ruoan suhteen nirsoja ja sitten sitä peitellään että olen allerginen sille ja tolle ja tälle. Se vituttaa ei ne jotka on oikeasti allergisia. Oikeasti allergiset ei tee yleensä mitään numeroa allergiastaan.

Vierailija
2/17 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 19:13"]Taitaa olla taas erityisyys ihan vaan sun omien korvien välissäs. Ai niin ja hyvin useat suomalaiset on ruoan suhteen nirsoja ja sitten sitä peitellään että olen allerginen sille ja tolle ja tälle. Se vituttaa ei ne jotka on oikeasti allergisia. Oikeasti allergiset ei tee yleensä mitään numeroa allergiastaan.
[/quote]

Nirsot ihmiset liittyy tähän miten? Ja "se vituttaa niitä jotka on OIKEASTI allergisia" Silloinko on leikisti allerginen, jos ei heti kurkku turpoa? Pidä ennakkoluuloinen horo vaan pää kiinni. Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 19:13"]Taitaa olla taas erityisyys ihan vaan sun omien korvien välissäs. Ai niin ja hyvin useat suomalaiset on ruoan suhteen nirsoja ja sitten sitä peitellään että olen allerginen sille ja tolle ja tälle. Se vituttaa ei ne jotka on oikeasti allergisia. Oikeasti allergiset ei tee yleensä mitään numeroa allergiastaan.
[/quote]

Arvaas ärsyttääkö tää asenne. Ite en tee mitään numeroa allergioistani. Mut tää on tätä asennetta allergisia kohtaan. Se vaan keksii ongelmansa.

Mietipä allergisen näkökulmasta.

Vierailija
4/17 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on monimutkaiset allergiat, ja sen takia välttelen ulkona syömistä. Jos olen vaikka juhlissa, yritän yleensä hillitysti nykäistä illan emännän sivuun kysyäkseni mitä joku ruoka sisältää. Yleensä saa asian hoidettua diskreetisti. Jos ei onnistu, juon sitten vaan kahvia ja jos ilta venyy, vetäisen eväsbanaanin vaikka eteisessä.

Muutama tuttu taas on aivan julmetun ärsyttävä, kun alkavat kysymättä ja kovaan ääneen kailottaa että "Sanna ei saa ottaa tota sinisessä kulhossa olevaa ruokaa, siinä on pähkinää, eikä tota punaisen kulhon kastiketta, mutta tota vihreässä kulhossa olevaa voi ottaa". Arvostan toki sitä, että minun takiani on nähty vaivaa, mutta en halua että terveystietojani kovaan ääneen kailotetaan puolituntemattomille. Mitä minun allergiani heille kuuluvat? Plus että siinä saa hankalan ihmisen maineen. Oma äitini, niin ihana kuin onkin, on tällainen kailottaja pahimmista päästä. Viimeisissä sukujuhlissa selvitti kovaan ääneen niin minun allergiani, serkun laktoosi-intoleranssin kuin tädin suoliongelmat koko vierasjoukolle, päivällispöydässä. Tästä on puhuttu monta kertaa, mutta kun hänestä asia on ihan neutraali puheenaihe, joka hyvin sopii päivällispöytään.

Vierailija
5/17 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitosella oikea asenne, ap kuulostaa just tommoselta kailottajalta. Primadonna tekee esityksen ja näytelmän allergioistaan. Rasittaa kuunnella joidenkin allergikkojen huutoa ja hehkutusta aiheesta. Hoida asiasi nopeasti, asiallisesti ja vähin äänin, ei koko pöydän tartte kuulla mitä tarjoilijalle sanot

Vierailija
6/17 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asenteesta allergikkoja kohtaan: koko työpaikkamme lähti kahden päivän koulutukseen, jossa siis oltiin torstain aamukahdeksasta ja yön yli perjantai-iltapäivään. Tähän kuului kaksi aamiaista, kaksi lounasta, päivällinen ja useampi kahvittelu. Tarjouduin ottamaan itse yhteyttä ruokailun järjestävään tahoon, koska minulla on melko hankala allergiavalikoima (mm. lähes kaikki mausteet, hedelmät, juurekset jne). Ei sopinut, vaadittiin listaa allergioista. Lähetin sen. Paikalle saavuttua paljastui, että listaani ei ollut ollenkaan toimitettu ruokailun järjestäjälle. Yhteyshenkilö kommentoi asiaa: "Se oli niin monimutkainen lista, ajattelin että voit itse katsoa vaan pyödästä että mitä voit syödä". Eli ajatteli että vaan nirsoilen! Onkin tosi helppoa alkaa itse jossain kiireisessä lounastilaisuudessa alkaa arvailla, että onkohan tässä kalassa sitruunaa päällä, tai onkohan tuossa ruuassa jotain niistä mausteista, jotka aiheuttavat minulle anafylaktisen shokin... 

Vierailija
7/17 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 19:38"]

Vitosella oikea asenne, ap kuulostaa just tommoselta kailottajalta. Primadonna tekee esityksen ja näytelmän allergioistaan. Rasittaa kuunnella joidenkin allergikkojen huutoa ja hehkutusta aiheesta. Hoida asiasi nopeasti, asiallisesti ja vähin äänin, ei koko pöydän tartte kuulla mitä tarjoilijalle sanot

[/quote]Siis nämä kailottajat eivät kailota omia allergioitaan ja rajoitteitaan, vaan muiden. Se siitä erityisen rasittavaa tekeekin, kun itse yrittää hoitaa asian hillitysti, ja nämä yhdet kailottavat asian kaikille. 

- 5

Vierailija
8/17 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 19:44"]

Asenteesta allergikkoja kohtaan: koko työpaikkamme lähti kahden päivän koulutukseen, jossa siis oltiin torstain aamukahdeksasta ja yön yli perjantai-iltapäivään. Tähän kuului kaksi aamiaista, kaksi lounasta, päivällinen ja useampi kahvittelu. Tarjouduin ottamaan itse yhteyttä ruokailun järjestävään tahoon, koska minulla on melko hankala allergiavalikoima (mm. lähes kaikki mausteet, hedelmät, juurekset jne). Ei sopinut, vaadittiin listaa allergioista. Lähetin sen. Paikalle saavuttua paljastui, että listaani ei ollut ollenkaan toimitettu ruokailun järjestäjälle. Yhteyshenkilö kommentoi asiaa: "Se oli niin monimutkainen lista, ajattelin että voit itse katsoa vaan pyödästä että mitä voit syödä". Eli ajatteli että vaan nirsoilen! Onkin tosi helppoa alkaa itse jossain kiireisessä lounastilaisuudessa alkaa arvailla, että onkohan tässä kalassa sitruunaa päällä, tai onkohan tuossa ruuassa jotain niistä mausteista, jotka aiheuttavat minulle anafylaktisen shokin... 

[/quote]

Aika törkeää! Kuinka tuo ruokailu sujui, ja kai sätit huolella tuon yhteishenkilön? 

Vierailija
9/17 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 19:47"]

[/quote]

Aika törkeää! Kuinka tuo ruokailu sujui, ja kai sätit huolella tuon yhteishenkilön? 

[/quote]Hoidin asian keittiön kanssa, ja jätin yhteyshenkilön ohjeistamisen pomolle. Ei asia sättimällä parane. Seuraavalla kerralla lista löysi tiensä oikeaan paikkaan.

Vierailija
10/17 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Oletko ikinä saanut tämmöistä shokkia vai oletko keksinyt omasta päästä?

Vierailija
11/17 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti ihmiset haluaa neutraalin aiheen mistä keskustella ruokapöydässä. Allergia on hyvä aihe siihen hommaan 

Vierailija
12/17 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergiset kärsii lelliprinsessasyndroomasta, näkyyhän se tästäkin ketjusta kun AP haistattelee vitut heti kun ei olla peesailemassa.

Vierailija
13/17 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 19:54"]

Allergiset kärsii lelliprinsessasyndroomasta, näkyyhän se tästäkin ketjusta kun AP haistattelee vitut heti kun ei olla peesailemassa.

[/quote]

Onko nämä kommentoijat niitä samoja ihmisiä, jotka "testaavat" ruokapöydässä, onko allergisella ollenkaan allergiaa? Vai niitä, joiden suhtautuminen allergiaan on luokkaa "No ei siinä ole kuin vähän/no voit sinä nyt vähän ottaa/kyllä meillä saa piereskellä!" jne?

Minusta aina paras vaihtoehto olisi suhtautua vakavasti, jos ihminen kertoo olevansa allerginen. Okei, ehkä on raivostuttavaa hyppiä muka-allergikon pillin mukaan, mutta se on aika pieni hinta sille, että jotakuta ruokavierasta kiidätettäisiin oikeasti sairaalanmäelle. 

Vierailija
14/17 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 19:38"]Vitosella oikea asenne, ap kuulostaa just tommoselta kailottajalta. Primadonna tekee esityksen ja näytelmän allergioistaan. Rasittaa kuunnella joidenkin allergikkojen huutoa ja hehkutusta aiheesta. Hoida asiasi nopeasti, asiallisesti ja vähin äänin, ei koko pöydän tartte kuulla mitä tarjoilijalle sanot
[/quote]
Noinhan me allergiset teemmekin kuten numero 5 sanoo mutta jonkun täytyy aina ilmoittaa asia kaikille muillekin. Ja sitten alkaa voi kauhee ja voi sinua raukkaa ja mikä tuo muka luulee olevansa ja kyllä minullekin tulee ihottumaa jos nokkospensaaseen kesällä kaadun ja syö vain ei siitä mitään tule ja mitä varten tuo ei muka syö tuota yrittääkö se saatana laihduttaa se on estettävä....ja huoh

Vierailija
15/17 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monesti joku ottaa pöydästä allergiselle tarkoitetun erityisruuan. 

Vierailija
16/17 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 19:51"]

[/quote]

Oletko ikinä saanut tämmöistä shokkia vai oletko keksinyt omasta päästä?

[/quote]

Et ole vastannut vielä kysymykseeni.

Vierailija
17/17 |
16.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monesti joku ottaa pöydästä allergiselle tarkoitetun erityisruuan. 

Meillä töissä järjestetty niin että mun lautanen jätetään suosiolla keittiöön ja antavat sen mulle suoraan. Alkuun oli siinä linjastolla nimilapulla varustettuna mua odottamassa mutta muutamia kertoja joku sen ehti viemään ennen mua.