Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkkeelle aikaisintaan lähes 67-vuotiaana

Vierailija
16.08.2021 |

Olen 42-vuotias ja katsoin eläkeikälaskurista (https://www.tyoelake.fi/elakkeet-eri-elamantilanteissa/vanhuuselake-ika…) että aikaisintaan voin jäädä vanhuuseläkkeelle 66 v 7 kk iässä ja tavoiteikä on 69 v 1 kk. Ahdistaa! En viihdy työssäni ja 25 vuotta vähintään pitäisi jaksaa. Tuntuu ihan mahdottomalta!

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olin pettynyt, kun jouduin jäämään eläkkeelle 61,5 vuotiaana ja työnantaja maksoi 1,5 vuoden ns. yhtiöeläkkeen ennen vanhuuseläkkeelle pääsyä. Harmittaa, että en saanut ihan niin hyvää eläkekertymää kuin esim. 65-vuotiaana olisin saanut. Mieheni on työskennellyt vuosia virallisen eläkeiän jälkeenkin.

Vierailija
2/28 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä kannata surra tulevia, kun ei tiedä, elääkö edes huomenna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu olen samaa mieltä kakkosen kanssa. Ei kannata ajatella niin kauas, kun ei tiedä mitä huominen tuo tullessaan.

Vierailija
4/28 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa, jään eläkkeelle silloin kun itselle sopii, ellen tule sitä ennen irtisanotuksi. Sekään ei haittaa.

Vierailija
5/28 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos linkistä, piti käydä katsomassa omakin eläkeikä ja 67 v sain tulokseksi. Vielä siis 13v eläkeikään. Olen työkyvytön nyt ja takana vain pätkätöitä ja pitkiäkin työttömyysjaksoja. Eli ei ole eläkettä edes tulossa. Onneksi olen säästänyt sitä varten jo vuosia, vaikka eipä se vielä riitä. En usko että edes elän siihen päivään saakka että eläkkeelle pääsen. Sinä olet nuori vielä, voit opiskella ja vaihtaa alaa, pitää välivuosia jne. Mutta yksi asia kannattaa muistaa työssä ollessa: SÄÄSTÄ niin paljon kuin ikinä voit! Aloita se tänään. Harrasta jotain jolla voit myös tienata lisää ja säästä nekin rahat. Vaikka olisi mies kustannuksia jakamassa, se ei välttämättä ole pysyvä olotila. Siis SÄÄSTÄ! Voit mahdollisesti jäädä eläkkeelle jo aiemmin. 

Vierailija
6/28 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen noin kymmenen vuotta sinua vanhempi ja tehnyt niitä suunniltemia, jotka tähää siihen eläkeikään. Olen niin sanotussa väliinputoja iässä, ettei kukaan enää työllistä jos päätän ettei ne työt enää maistu. Velaton omakotitalo myyty ja muutettu vuokralle. Tilillä useampi satatuhatta, pari sijoitusasuntoja ja muita sijoituksia. Näillä näkymin voi koskaa vaan siirtyä "eläkkeelle".

Vierailija
7/28 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo pitää maksella suurien ikäluokkien eläkkeitä, niin näin varmistetaan sen rahoituspohja. Pääsivät nuorina ja verrattaen hyville eläkkeille ,eikä heidän tarvinnut itse niitä juuri maksaa.

Vierailija
8/28 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

7, otapa selvää kenen eläkkeitä makselet ennen kuin suollat ulos tuollaista. Harvalla on edes käsitystäkään siitä kuka maksaa ja mitä maksaa ja kenen eläkkeitä maksaa.

Vierailija
9/28 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

7, öö ihan nyt ei mene noin . Menepä takaisin kouluun.

Vierailija
10/28 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7, otapa selvää kenen eläkkeitä makselet ennen kuin suollat ulos tuollaista. Harvalla on edes käsitystäkään siitä kuka maksaa ja mitä maksaa ja kenen eläkkeitä maksaa.

Kuten sinä hyvänä esimerkkinä osoitat. Ei mitään hajua näemmä. Työssäkäyvät ja työnantajat maksavat nykyeläkeläisten eläkkeet.

Vierailija
11/28 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä kannata surra tulevia, kun ei tiedä, elääkö edes huomenna.

Kukaan ei tiedä päiviensä määrää, ellei niitä itse oman käden kautta määritä itselleen, mutta on täysin normaalia miettiä tulevia eläkepäiviään. 

Vai pitäiskö joidenkin tavoin jäädä yhteiskunnan elätiksi, "kun kuitenkin kuolen nuorena, eikä mun kannata koulujakaan käydä ja eläkejärjestelmähän sortuu pian ja ja ja".

Kuinka monet suunnittelevatkaan eläkepäiviä esim. lämpimissä maissa, ja sinne päätyvätkin. Kun eihän sitä koskaan tiedä...jospa kuitenkin...tässä nyt kuitenkin ap vain mietti tulevaa eläköitymisikäänsä.

Vierailija
12/28 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole ihan sama, onko eläkeikään 22 tai 25 vuotta, jos et nyt viihdy siinä? Ts. ongelma on nykyinen työ, ei eläkeikä. Koska aikaa on paljon, ehdit hyvin hankkia vaikka kokonaan uuden uran. 

Vierailija
13/28 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä syystä sijoitan. Tavoitteena sellainen varallisuus että pystyn irtisanoutumaan joskus noin 55-vuotiaana jos silloin siltä tuntuu.

Vierailija
14/28 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama eläkeikä mutta kun täytän 65 v niin irtisanoudun sinä päivänä. Työttömänä voi olla ennen eläkettä ihan kivasti, säästöjä lienee myös joten aivan sama mitä eläkeotteessa lukee, en aio kitua töissä määrääni enempää. Nuorelle vapautan paikkani, sekin on mukava ajatus. N44

Vierailija
15/28 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

10, ei mene näin. Kansaneläkettä nauttivat elävät työssäkäyvien verorahoilla mutta suurin osa taas ei. Sulla ei taida olla käsitystäkään miten eläke muodostuu ja kuka sen on maksanut ?

Vierailija
16/28 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aion jäädä pois työstä jo ennen kuin täytän 61 vuotta. Elän säästöillä ja sitten joskus sen jälkeen kun olen täyttänyt 61 vuotta, haen osittaista varhennettua vanhuuseläkettä ja elän sillä ja säästöillä siihen asti kunnes saavutan alimman eläkeikäni. Sitten haen varsinaista eläkettä. 

Vierailija
17/28 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10, ei mene näin. Kansaneläkettä nauttivat elävät työssäkäyvien verorahoilla mutta suurin osa taas ei. Sulla ei taida olla käsitystäkään miten eläke muodostuu ja kuka sen on maksanut ?

Ei vaan sinulla ei ole käsitystä. Kyllä nykyeläkkeet maksaa työssäkäyvät ja työnantajat. Ei se ole mikään mysteeri.

Vierailija
18/28 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten laskette, mikä määrä säästöjä riittää omaehtoiseen töistä poisjäämiseen?

Mä olen pystynyt säästämään ja sijoittamaan oikeastaan vasta muutaman vuoden. Pääoma onkin kasvanut hyvällä prosentilla, mutta koska säästämäni summa on ollut vain 100-200 €/kk, mitään hurjia summia määrällisesti ei ole. Ja verollehan siitä vielä sitten joutuu, kun sijoitukset kotiuttaa. Mutta joo, koitan pinnistää vielä enemmän rahaa sijoituksiin ja kunhan lapset lentävät pesästä, säästäminen helpottunee.

Ap

Vierailija
19/28 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole ihan sama, onko eläkeikään 22 tai 25 vuotta, jos et nyt viihdy siinä? Ts. ongelma on nykyinen työ, ei eläkeikä. Koska aikaa on paljon, ehdit hyvin hankkia vaikka kokonaan uuden uran. 

Oikein hyvä pointti, tämähän se taitaa tosiaan olla se villakoiran ydin. :) Konkretisoitui vaan mulle katsottuani, kuinka kauan pitäisi jaksaa jatkaa. Uusi ura on pohdinnassa, mutta vielä en ole löytänyt suuntaa, johon lähteä.

Ap

Vierailija
20/28 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyaikana voi jäädä eläkkeelle edes keskipalkkaisesta työstä ilman vuosien säästämistä ja sijoittamista. Tonnin eläkkeellä on käytännössä mahdotonta elää, joten jos ei ole säästöjä, se on yhtä surkeutta koko vanhuus. Itseäni rehellisesti sanottuna v ituttaa, että koko ikänsä olen saanut maksaa eläkemaksuja ja veroja, eikä sillä saa edes kohtuullista eläkettä. Melkein saman verran olisi tullut mitään tekemättä.

Eläkeyhtiössä eläkevaroja sijoittaa vähälahjaiset. Otin itse 20 vuotta sitten vapaaehtoisen eläkevakuutuksen, johon maksoin kertamaksuna 4000 euroa. Nyt se on kasvanut 20 tuhanteen euroon, ja laskelmien mukaan saan siitä takuueläkkeen verran rahaa 60-66-vuotiaana (eli summa on tuottanut siihen mennessä 45 tuhatta euroa). Pakollista eläkemaksua olen maksanut vuosien aikana kymmeniä kertoja enemmän, ja käteen on tulossa huomattavasti vähemmän kuin itse maksoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi