Tradenomi: missä töissä ja paljonko tienaat?
Olen harkinnut alanvaihtoa sotepuolelta pois ja miettinyt tradenomin koulutusta. Tradenomien työllistyminen kuitenkin mietityttää. Eli te, joilla kyseinen koulutus, oletko työllistynyt hyvin ja missä työskentelet? Paljonko palkka/kk? Ja näköjään useampi suuntautumisvaihtoehto, joten sekin kiinnostaisi, että mihin suuntauduit.
Kiitos asiallisista vastauksista jo etukäteen!
Kommentit (49)
Työtön olen. Erinäisiä toimistotöitä tehnyt siellä täällä, mutta nyt ne tuntuu olevan kiven alla. Palkka ollut maksimissaan 3000 e. Tykkään työstä kyllä, mutta olen ajatellut kouluttautua hoitoalalle työllistymisen takia, mikäli minut sinne hyväksytään.
Olen pitkäaikaistyötön. Tulonani on ollut pelkkä työmarkkinatuki 540 euroa, joka on nyt käsittämättömästä syystä katkaistu. Tuloni ovat siis jatkossa 0 euroa. Tradenomiksi ei kannata opiskella. Myönnän suorittaneena väärän koulutuksen. Päivääkään en ole koulutustani vastaavaa palkkatyötä tehnyt.
Täällä myös pitkäaikaistyötön. Korkein palkka mitä olen saanut oli 2600, eli rahoiksikaan en ole lyönyt missään vaiheessa. Olen miettinyt sote-alalle kouluttautumista lähes varman työllistymisen vuoksi.
Mulla on työkavereina sekä tradenomeja että sairaanhoitajia tekemässä samaa asiaa.
Pystyt siis pääsemään hoitajataustalla samalla tavalla perushommiin kuin mihin pääsisit aloittelevana tradenomina. Siitä eteenpäin pääset työnäytöillä.
Kehitysjohtajana isossa pörssiyrityksessä, palkka 6050€ /kk, joitakin vuosibonuksia päälle.
Nyt 34v. Opiskelin tradenomiksi koska mihinkään muualle en päässyt, koulutuksen osuus työuran kehitykseen minimaalinen.
Vierailija kirjoitti:
Kehitysjohtajana isossa pörssiyrityksessä, palkka 6050€ /kk, joitakin vuosibonuksia päälle.
Nyt 34v. Opiskelin tradenomiksi koska mihinkään muualle en päässyt, koulutuksen osuus työuran kehitykseen minimaalinen.
Nyt kyllä on taas sellaista satuilua, ettei mitään rajaa.
34 -vuotiaas ison pörssiyrityksen kehitysjohtaja ei ole mitenkään mahdoton kuvio, mutta äärimmäisen harvinainen tapaus kuitenkin.
Sen sijaan tuo palkkaus kertoo, ettei kirjoittaja ole minkäänlaista kokemusta johtajan hommista, eikä todennäköisesti myöskään pörssilistatussa yrityksessä työstenkelemisestä, kuin ehkä korkeintaan postituksessa tai helpparissa.
Johtavassa asemassa ja reilut 5k / kk. Liiketalouden tradenomi.
Eiköhän tästäkin joku työtön markkinoinnin trade ala vinkumaan että ei mahdollista :D
Opparia vaille valmis tietojenkäsittelyn tradenomi. Syyskuussa aloitan ekassa oman alan työssä nimikkeellä Developer Trainee, kk-palkka karvan yli 3000 €. Oman ryhmän opiskelijoista IT-alalla työskentelee tällä hetkellä noin 80 prosenttia.
Jooh. Tämäpä mielenkiintoinen ketju. Itse jätin aikoinani ne opinnot kesken ja opiskelin ammatin .. Miettinyt monesti, mitä mitä jos olisikin käynyt sen koulun loppuun🤔
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkäaikaistyötön. Tulonani on ollut pelkkä työmarkkinatuki 540 euroa, joka on nyt käsittämättömästä syystä katkaistu. Tuloni ovat siis jatkossa 0 euroa. Tradenomiksi ei kannata opiskella. Myönnän suorittaneena väärän koulutuksen. Päivääkään en ole koulutustani vastaavaa palkkatyötä tehnyt.
Olen siis itsekin harkinnut sote-alaa työllistymisen toivossa. Valitettavasti se ei vaan oikein taida sopia kun kärsin mm. ahdistuksesta. Sosionomin koulutukseen olen kylläkin joskus hakenutkin, mutta en ole päässyt. Nythän pääsy ei-ensikertalaisena olisi vieläkin vaikeampaa. Lähihoitajan koulutuksessa ainoa motivoiva tekijä olisi taas juurikin se, että töitä todennäköisesti löytyisi. Toisaalta lähihoitajan koulutukseen pakotetaan hakemaan tyyliin kaikki, jolle muutakaan ei keksitä. Varmaan itsekin joudun tuonne vielä hakemaan. Kyllähän toisaalta sote-alan hallintohommista olen oikeasti kiinnostunut.
Liiketalous, mainonta ja yritysviestintä, teen viestintähommia osa-aikasesti maisteriopintojen ohella.
Olen aina työllistynyt hyvin, suuntautumisopinnoissani ja yht. 10 kk harkoissa sain niin hyvin jo kokemusta ennen valmistumista. Mutta koska yliopistossa opiskelu on aina kiinnostunut, niin parin kolmen työvuoden jälkeen päätin jatkaa KTM:ksi.
Ennen jatko-opintoja mainostoimistossa harkan jälkeen palkka oli alkuun kaikille (minulle myös) noin 2800 e, sitä samaa tasoa voi muuallakin odottaa vastavalmituneena sekä normaalistikin esim. valtiolla ja yhdistyspuolella. Toki 100-400 e voi kokemuslisää tms. saada.
Kirjanpitäjä tilitoimistossa, bruttopalkka 2350 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Naurukohtaus. Ees Hankenilta ja Helsingin kauppakorkeasta 4,5 keskiarvolla valmistuneet ei oo tommosissa hommissa 34-vuotiaana
Olen tietojenkäsittelyn tradenomi, asiantuntijatöissä IT-alalla, palkka noin 3000e. Samassa firmassa on useampia muitakin tietojenkäsittelyn tradenomeja. Käsitykseni on, että liiketalouden tradenomien on vaikeampi löytää töitä, mutta en ole ihan varma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurukohtaus. Ees Hankenilta ja Helsingin kauppakorkeasta 4,5 keskiarvolla valmistuneet ei oo tommosissa hommissa 34-vuotiaana
Mikä on Helsingin kauppakorkea?
Ainoa kauppis Helsingissä on Hanken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo duunit jaetaan kyllä suhteilla. Toki pitää olla kokemustakin, mutta 34-vuotiaalla tradenomilla voi hyvin olla jo kymmenen vuotta uraa takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on Helsingin kauppakorkea?
Mikäköhän tuo ois.. kokeile Altavistaa jos löytäsit vastauksen
Yleistä logistiikkakoordinointia ja aspaa eräällä alalla. 2800/kk yli kuuden vuoden työkokemuksella. Sain tämän vakityön jo opiskelijana. Miellän palkan vastuuseen nähden aika huonona mutta olen kiitollinen että on töitä kun tuntuu että uutta on viime vuodet ollut ihan mahdoton saada huolimatta voimassaolevasta työsuhteesta, koulutuksesta ja työkokemuksesta.
Olen rehellisesti harkinnut hoitoalaa ja maallemuuttoa.
No nyt ihan yleisesti, olen itse tradenomi kuten om myös jopa viisi ystävääni (tunnettiin jo lapsuudesta/teini-iästä asti, sattumalta sama valinta) voi sanoa, että:
- osaa ne opinnot ja/tai ala kiinnosta ja mennään sieltä, mistä aita on matalin eli perseillään ne opinnot ja sitten ihmetellään, kun maksimissaan saa töitä Clas Ohlsonin kassalta
- osa AMKeista on parempia kuin toiset, osalla on parempi maine, jossain päin Suomea se tutkinto voi olla enemmän pilipali kuin Helsingissä esim.
- vaikka ystäväni ja opiskelututut ovat työllistyneet hyvin, niin tradenomeja on liikaa ja varmaan ei kaikki alasta kiinnostunetkaan pärjää
- jos sinne menet, panosta opintoihin (avaa jatko-opiskeluun mahdollisuudet) ja työharkkoihin. Kokemus siltä omalta alalta on todella tärkeää.
Koulutussuunnittelija ammattikorkeakoulussa pk-seudun ulkopuolella. Kk-palkka 4457,00 €/kk ja nykyään myös tällä alalla saa tulospalkkiota. Se on ollut noin 1200 €/vuosi. Oon ollu tässä työssä kuusi vuotta.