Koiranpentu ahistaa
Minulle tuli perjantaina koiranpentu. Nyt kuitenkin kaksi päivää ahistanut että en osaakkaan kouluttaa koiraa. Olen lukenut kirjoja ja perehtynyt koulutukseen, mutta tuntuu että teen kaikki mahdolliset virheet. Pentu on sijoituskoira joten sekin lisää minun paineita. Viime yönä olin niin ahidistunut että oksensinkin. Pentu teki ensimmäiset päivät hienosti tarpeet ulos, mutta säkäihti ukkosta ja lapsia, niin sen jälkeen monet tarpeet on tehty sisälle. Vahingossa taisin vielä vahvistaa koiran pelkotilaa kun se kiipesi syliini ja kannoin sen pois. Saisko täältä vertaistukea, onko joku muu kokenut samoja fiiliksiä? Pennun ottamista olin suunnitellut 3 vuotta, ja olen hyvin varautunut kaikkeen. Paitsi en osannut arvata että vedän itseni tälläiseen henkiseen solmuun
Kommentit (31)
Kuule, todennäköisesti pentu pissaa sisälle vielä useamman kuukauden, ellei jopa vuoden. Ei siis jatkuvasti, mutta vahinkoja tulee erittäin todennäköisesti vielä pitkään ja tuon ikäisellä ei edes ole kyse vahingoista, vaan sitä, ettei vielä tiedä, missä on oikea pissapaikka (ulkona), eikä myöskään osaa vielä pidättää, eli kun pissahätä tulee, tulee myös pissa.
Ehdottaisin, että soitat esimerkiksi koiran kasvattajalle ja kerrot, että nyt kaipaat vähän tsemppiä, kun olet uudessa tilanteessa ja asia ahdistaa. Kasvattaja osaa ja oletettavasti haluaa neuvoa, varsinkin kun on sijoituskoira kyseessä, niin halunnee varmistaa, että hommat rullaa.
Vinkki: älä vie ihan pikkupentua ukkosella ulos. Tiedän, että se voi joskus yllättää, mutta jos huomaat, että ukkostaa, anna noin pienen tehdä sisälle ihan huoletta. Toki on hyvä tottua kaikenlaisiin ääniin, mutta ukkosta voi kuunnella turvasta sisältäkin.
Itse tykkään käyttää pennuilla eläinkaupasta saatavia pissa-alustoja, joille oppivat kyllä aika nopeasti tekemään tarpeensa. Se myös helposti antaa itselle merkin, että nyt pissattaa, kun (alustalle jo oppinut) pentu lähtee kohti alustaa. Silloin pentu syliin ja pihalle. Jos ehtii alustalle asti, niin sitten antaa tehdä siihen. Tiedän, että jotkut ei tykkää opettaa alustalle/paperille vaan suoraan ulos, mutta itse olen kokenut alustat vaan avuksi.
Et ole pilannut koiraa, hätä pois. Nyt on vaan syytä rohkaista sitä käymään ulkona ensin rauhallisemmasaa paikassa ja sitten vähitellen vähän rauhattomampaan maastoon, jossa voi näkyä vaikka lapsia, pyöräiljöitä, lenkkeilijöitä jne. Olette varmaan kumpikin, sekä sinä että pentu, vähän aranpuoleisia, joten on syytä rohkaista ja sosiaalistaa teitä molempia! Muista, että pentua pitäisi nyt ihan alkututustumisen jälkeen viedä paljon ihmisten pariin, liikennettä katsomaan, erilaisille alustoille (metsä, asfaltti, liukas laattalattia, rapiseva alusta jne,) ja totutella kaikenlaisiin ääniin. Myös naiset, miehet, lapset, toiset eläimet, sateenvarjot, hattupäiset, eriväriset, sauvakävelijät, pyörätuolit, lastenvaunut, skeittilaudat, skuutit, autot, mopot.... Myös toisiin koiriin pitää alkaa tutustua jo viimeistään heti ekojen rokotusten jälkeen tai vaikka ennenkin. Tautiriski on paljon pienempi riski kuin huinon sosiaalistumisen ja kåytösongelmien riski. Ei koirapuistoon tms. mutta tuttujen, rauhallisten aikuisten rokotettujen koirien kanssa ja toisten pentujen kanssa saa tutustua. Sosiaalistumisen herkkyyskausi on todella nopeasti ohi (n.16-18vko). Eka viikko saa mennä toki rauhassa uuteen kotiin ja uuteen perheeseen tutustuessa ja päiväjärjestystä, syömistä, pissa- ja kakkapaikkoja opiskellessa. Mutta sitten äkkiä ulos maailmaan.
tia,a68 kirjoitti:
Itseläni ei koskaan ole ollut omaa koiraa.Lisäksi vanhempana ihmisenä hoitoon tuotu koira ,aiheutti pahat allergia reaktiot.Koira oli pieni ja hoito tarve perhellä usein. Kunnes joku 6kk jälkeen. lääkäri yhdisti koiraan: kehkoputken tulehdukset,alerigia ihotumat,silmätulehdukset ymm.Lähinnä jos umikona päätää hankia koiran?Eikö olisi hyvä ensin ottaa hoito koira?Tarjoutua ystävien koiraa hoitaa?Vaikka kuinka oppaita olisi lukenut.Koiran omistajat kuitenkin ,Antaisi suunnan mihin on ryhtymässä. Suulisesti saisi oikeaa tietoa koiran omistajalta koiran kanssa eläminen ja laina koira näytäisi sitä arkea siinä.(ps. texsti virheeni johtuu vain lukihäiriöni,Anteeksi)
Oen tavannut ystävien koiria ja pentuja, ja olen ollut tietoinen siintä, että pentu pissaa ja kakkaa sisälle, tuhoaa tavaroita ja vaatteita, puree jalkoja ja käsiä. Yhdellä ystävällä oli vielä aika hankala pentu, ja pääsin seuraamaan sen ensimmäistä vuotta hyvin tiiviisti. Mutta pointti tässä olikin se että olen vain syystä tai toisesta kovin ahdistunut ja stresaaantunut. Kai sitä kuvitteli että osaisi heti tehdä kaiken oikein :) mutta kiitos oikeesti kaikille tsemppi-kommenteista, helpotti suuresti omaa oloa! Ja kun kirjoitin aloituksen, omat fiilikset olivat se, että pentu ei nyt enää koskaan uskalla tehdä tarpeita ulos. Eihän se tietysyi näin ole, mutta ahdistuksissa mieli tuppaa vaan viskellä katastrofi-ajatuksia.
Mullakin oli puppy blues! :D Itkin, että mitä jos olen ihan huono koiranomistaja, en osaa kouluttaa sitä, en anna tarpeeksi huomiota, mitä jos se olisi jonkun muun luona onnellisempi jnejne.
Makasin varmaan ekat 1,5 vko sohvalla koira kainalossa vollottamassa. Jännä reaktio sinänsä, yllätyin itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Et ole pilannut koiraa, hätä pois. Nyt on vaan syytä rohkaista sitä käymään ulkona ensin rauhallisemmasaa paikassa ja sitten vähitellen vähän rauhattomampaan maastoon, jossa voi näkyä vaikka lapsia, pyöräiljöitä, lenkkeilijöitä jne. Olette varmaan kumpikin, sekä sinä että pentu, vähän aranpuoleisia, joten on syytä rohkaista ja sosiaalistaa teitä molempia! Muista, että pentua pitäisi nyt ihan alkututustumisen jälkeen viedä paljon ihmisten pariin, liikennettä katsomaan, erilaisille alustoille (metsä, asfaltti, liukas laattalattia, rapiseva alusta jne,) ja totutella kaikenlaisiin ääniin. Myös naiset, miehet, lapset, toiset eläimet, sateenvarjot, hattupäiset, eriväriset, sauvakävelijät, pyörätuolit, lastenvaunut, skeittilaudat, skuutit, autot, mopot.... Myös toisiin koiriin pitää alkaa tutustua jo viimeistään heti ekojen rokotusten jälkeen tai vaikka ennenkin. Tautiriski on paljon pienempi riski kuin huinon sosiaalistumisen ja kåytösongelmien riski. Ei koirapuistoon tms. mutta tuttujen, rauhallisten aikuisten rokotettujen koirien kanssa ja toisten pentujen kanssa saa tutustua. Sosiaalistumisen herkkyyskausi on todella nopeasti ohi (n.16-18vko). Eka viikko saa mennä toki rauhassa uuteen kotiin ja uuteen perheeseen tutustuessa ja päiväjärjestystä, syömistä, pissa- ja kakkapaikkoja opiskellessa. Mutta sitten äkkiä ulos maailmaan.
Jep tarkoitus oli viikonloppuna tutustuttaa ystävän koiraan, ja varmaan viikolla käyn kennelissä tapaamassa heille jäänyttä pentua :) Kiitos hyvistä neuvoista! Ja huomasin muuten kun itsekkin oli paljon levollisimmin mielin, pentukin pystyi raihoittumaan ulkona, eli tosiaankin suuret kiitokset kaikille tsempeistä :)
Vierailija kirjoitti:
Mullakin oli puppy blues! :D Itkin, että mitä jos olen ihan huono koiranomistaja, en osaa kouluttaa sitä, en anna tarpeeksi huomiota, mitä jos se olisi jonkun muun luona onnellisempi jnejne.
Makasin varmaan ekat 1,5 vko sohvalla koira kainalossa vollottamassa. Jännä reaktio sinänsä, yllätyin itsekin.
No ihana kuulla etten oo ainoa! :) Mutta joo kyllä itekkin yllätyin et miten voikaan pieni pentu laittaa mielen sekaisin. Sit tuli kans hirveet ahistukset, et mitä jos se syökin jotain vaarallista ja kuolee. Vaikka lattioilla tai koiran ulotettavissa ei ole mitään sellaista, silti stressaus päälle :D mut siis nyt on jo ihan hyvä fiilis
Oltiin muuten äsken terassilla pitkään koiran kanssa. Siinä leikin lomassa ei kaikki äänet edes säikäyttänyt, ja pentu myös makoili ihan rauhallisen oloisena hetkittäin. Eiköhän tää tästä!
Juu ei tosiaan ukkosella pentua ulos. Siitä tulee hankalaa, jos koira pelkää ukkosta vielä aikuisena ja yrittää karata paniikissa. On liikaa odotettu, että koira sietäisi kohdalla jyrisevää ukkosta. Vähän voi totuttaa pentua kaukana jyrisevään ukkoseen, nyt on siihen hyvät kelit. Mutta ukkosen aikaan kannattaa pitää pentu sisällä ja laittaa vaikka radio päälle peittämään jyrinää ja antaa pennulle uusi lelu, jos se innostuisi leikkimään.
Ulkona kannattaa totuttaa pentua varovaisesti kaikkeen uuteen ja vaikka heitellä pennulle lelua turvallisessa paikassa, että ulkoilusta tulisi sille kiva asia. Pennulla saattaa jopa olla joku säikähdys taustalla, jos se on kennelissä ollut aitauksessa ulkona. Yritä pitää omat hermosi kurissa ja rentoutua, sinullahan on nyt söpö koiranpentu hellittävänä, niin pentu ei omaksu kireää mielentilaasi. Pentu on kuin avuton vauva vielä monta kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Juu ei tosiaan ukkosella pentua ulos. Siitä tulee hankalaa, jos koira pelkää ukkosta vielä aikuisena ja yrittää karata paniikissa. On liikaa odotettu, että koira sietäisi kohdalla jyrisevää ukkosta. Vähän voi totuttaa pentua kaukana jyrisevään ukkoseen, nyt on siihen hyvät kelit. Mutta ukkosen aikaan kannattaa pitää pentu sisällä ja laittaa vaikka radio päälle peittämään jyrinää ja antaa pennulle uusi lelu, jos se innostuisi leikkimään.
Ulkona kannattaa totuttaa pentua varovaisesti kaikkeen uuteen ja vaikka heitellä pennulle lelua turvallisessa paikassa, että ulkoilusta tulisi sille kiva asia. Pennulla saattaa jopa olla joku säikähdys taustalla, jos se on kennelissä ollut aitauksessa ulkona. Yritä pitää omat hermosi kurissa ja rentoutua, sinullahan on nyt söpö koiranpentu hellittävänä, niin pentu ei omaksu kireää mielentilaasi. Pentu on kuin avuton vauva vielä monta kuukautta.
Joo siis en tietenkään ois vienyt ukkosella ulos, ei ollu luvannut ukkosta, mut niin vaan pääs käymään. Tosi kaukana se jyrähti kerran. Mut tääkin on hyvä oppi siihen, että milloin vaan, missä vaan voi tapahtua jotain yllättävää, mitä koira säikähtää. Kiitos hyvistä neuvoista, näistä on varmasti apua!
Vierailija kirjoitti:
Nyt ettei kukaan tulkinnut väärin, ymmärrän toki että sisäsiisteys on pitkä prsosessi. Minua harmittaa se, että pentu ei nyt uskalla tehdä tarpeitaan ulos, koska todennäköisesti minä vahvistin sen pelkotilaa. Olisi pitänyt olla kun mitään ei olisi tapahtunut, mutta jotenkin aivot hävisi siinä vaiheessa kun pentu hyysteerisesti vinkui ja ulvoi. Mutta tästä opitaan. Mutta kiitos tsemppaavista kommenteista! Olin aivan varma että tulee vain "vie takaisin kenneliin, koira ei sovi sinulle"- kommentteja. Pentu tottui kennelissä olemaan pentuaitauksessa ulkona, mutta kennel oli ns "maaseudulla" joten hirveästi ei mennyt autoja,pyöriä taikka huutavia lapsia. Nyt sit jos ois vinkkejä miten päästä ahdistuksesta eroon :D mieli on jo parempi ja nyt taas tuntuu siltä, että hyvä tuosta koirasta tulee. Virheitä tulee ja ne on sallittuja. Mutta edelleen syke on hirveän korkea, rinnan päällä kivi.
Kyllä koira oppii, vuoden ikäisenä se on jo varsin kunnollinen kaveri. Pentukurssille kannattaa mennä sitten vähän myöhemmin. Sisäsiisteysopettelun jälkeen koittaa puruvaihe, se puree hulun kiilto silmissä aivan kaikkea. Sekin menee ohi. Unohda laumanjohtaja- ja alistushumpuuki ja käytä omaa maalaisjärkeä. Kohtele koiraasi niin kuin inhimillistä olentoa tulee kohdella. Koira ei ole tyhmä ja haluaa lähtökohtaisesti elää kanssasi sovussa. Nyt se on vasta vauva, hiljaa hyvä tulee.
Itseläni ei koskaan ole ollut omaa koiraa.Lisäksi vanhempana ihmisenä hoitoon tuotu koira ,aiheutti pahat allergia reaktiot.Koira oli pieni ja hoito tarve perhellä usein. Kunnes joku 6kk jälkeen. lääkäri yhdisti koiraan: kehkoputken tulehdukset,alerigia ihotumat,silmätulehdukset ymm.Lähinnä jos umikona päätää hankia koiran?Eikö olisi hyvä ensin ottaa hoito koira?Tarjoutua ystävien koiraa hoitaa?Vaikka kuinka oppaita olisi lukenut.Koiran omistajat kuitenkin ,Antaisi suunnan mihin on ryhtymässä. Suulisesti saisi oikeaa tietoa koiran omistajalta koiran kanssa eläminen ja laina koira näytäisi sitä arkea siinä.(ps. texsti virheeni johtuu vain lukihäiriöni,Anteeksi)