Sain tietää olevani raskaana rv 14 ja olen tupakoinut, abortti?
Kävin toissapäivänä yksityisellä gynellä, jossa selvisi, että kierukasta huolimatta olen raskaana. Olen tupakoinut päivittäin 3-10 savuketta ja olen sekaisin huolesta. Soitan aamulla neuvolaan ja pyydän sieltä ajan, mutta en ole saanut nukuttua, kun mietin mitä teen. Pelkään lapsen kehityshäiriöiden mahdollisuutta, voimavarat ei riitä erityislapsen hoitoon. Kuinka isot riskit lienevät, jos lopetan seinään tupakoinnin? Parina päivänä olen myös ottanut lasillisen viiniä.
Kommentit (44)
Mun äiti poltti koko raskausajan, kun se odotti mua eikä mulla ole mitään häiriöitä. Tupakointi vaan kohottaa jotain riskejä, mutta se kohouma on aika pieni. Kuitenkin 1900-luvulla ei tupakan haitoista tiedetty tai välitetty, mutta silti silloin suurin osa syntyneistä vauvoista on ollut ihan terveitä. Raskaushormonit vaan saa sun pään sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tiedät ettö abortin voi tehä vain ennen 12 raskausviikkoa. Nyt se tehtäisiin ainoastaan jos sillä vauvalla olisi joku kehitysvamma yms
Syyksi kelpaa myös muu kuin kehitysvamma, esimerkiksi sosiaaliset syyt.
Alapeukuista huolimatta näin se on. Ystäväni päätyi raskauden keskeyttämiseen viikolla 19 ja sai Valviralta luvan sosiaalisiin syihin vedoten (yllätysraskaus, parisuhteessa, valmistumassa oleva opiskelija, ikää päälle 20 vuotta). Ei helppo päätös henkisesti eikä fyysisesti, mutta näin kuitenkin tapahtui.
Aivan järkyttävää
80-luvulla kaikki tupakoi. Jos ei muuten, niin passiivisesti kuitenkin.
Ystäväni tupakoi kaikki kolme raskautta läpi ja lapsensa ovat ihan normaaleja, kaksi opiskelee amkissa ja yksi yliopistossa. Eräs toinen tuttuni sai tietää viikolla 13 olevansa raskaana ja joi kännit joka viikonloppu ennen tuota. Sitten toki lopetti heti. Poikansa valmistuu kohta dippainssiksi. Juominen ja polttaminen ei missään nimessä ole suotavaa raskauden aikana, mutta älä nyt aborttia sentään tee. Jos nyt lopetat, niin varmasti sen suhteen ihan normaali vauva tulee.
70-luvulla ja ennen sitä varmaan kaikki odottavat äidit altistuivat passiiviselle tupakoinnille, ja osa myös poltti itse. Silti ylivoimainen enemmistö vauvoista syntyi silloinkin täysin terveenä.
Ei siis paniikkia. Nyt vain tumppaat ja pysyttelet seuraavat puoli vuotta savuttomana.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos asiallisista vastauksista, huomenna pääsen asiassa eteenpäin ja saan toivottavasti faktaa mitkä ratkaisut on mahdollisia. En ole polttanut perjantain jälkeen paitsi parkkipaikalla järkytykseeni yhden, heitin askin roskiin jo siellä. Olen aina ajatellut, että kun joskus saan lapsen, en todellakaan polta tai juo. Siksi tämä tuntuukin kamalalta! Olen aina pitänyt kamalana sitä, miten jotkut käyttää päihteitä raskaana. Ap
Älä nyt ainakaan aborttia ala tekemään. Jos olisit kiskonut methiä tai kristallia niin huolesi vammaisuudesta olisi aiheellinen, mutta ei siitä tupakasta tarvitse murehtia kunhan lopetat heti.
Enemmän se abortti vahingoittaisi vauvaa kuin tupakka.
Vierailija kirjoitti:
70-luvulla ja ennen sitä varmaan kaikki odottavat äidit altistuivat passiiviselle tupakoinnille, ja osa myös poltti itse. Silti ylivoimainen enemmistö vauvoista syntyi silloinkin täysin terveenä.
Ei siis paniikkia. Nyt vain tumppaat ja pysyttelet seuraavat puoli vuotta savuttomana.
Ja pidempääkin, vaikka lopettaa kokonaan.
Jos käy ulkona röökaamassa, siirtyy ne tupakan myrkyt kuitenkin ihoon ja käsiin ja vaatteisiin, hiuksiin , puhumattakaan äidinmaitoon. dioksiinia, hyönteismyrkkyjä, kasvimyrkkyjä pah yhdisteitä......jne. Puhumattakaan että vauva haistaa sen röökin. Ei pidä tupakoida kun on pieni vauvakaan.
Odota ultraa. Se kierukka voi myös päästä kohdun puolelle ja silloin raskaus ei varmasti ole iha hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toi määrä mitään vaikuta. Turhaan huolestut. Aiotko pitää sen, vaikka ei ollut aikomusta tehdä vielä lapsia?
Juuri luin että voi vaikuttaa koko lapsen elämän ajan, kun kiivain kehitysvaihe on ollut meneillään ja on nikotiinia ja häkää saanut :(. Toisaalta luin, että riskit pienenevät monien asioiden suhteen (ainakin keskosuus ja pieni syntymäpaino) kun vielä tässä vaiheessa lopettaa. Mietin esim ADHD:n tai muiden aivojen/elinten kehityshäiriö mahdollisuutta. Sikiö näytti ihan oikealta ihmiseltä minikoossa, ajatus vauvasta ahdistaa, mutta myös keskeytysajatus tässä vaiheessa ahdistaa, kun sikiö näytti niin oikealta. Olen itkenyt koko viikonlopun, että miten tällainen on mahdollista. Ap
Vaikka vaikuttaisikin, niin se on vain yksi asia monien joukosta. Panosta nyt raittiuteen ja terveelliseen monipuoliseen ruokaan (kohtuuden rajoissa. Täytyyhän sinun välillä hemmotella itseäsi myös vaikka suklaalla tms.). Liikuntaa sopivasti. Hyvä hänestä tulee!
Juttele huolistasi neuvolassa ja käy vaikka neuvolapsykologillakin, jotta saat apua stressin hoitamiseen. Onnellinen äiti -> onnellinen ja hyvinvoiva lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Odota ultraa. Se kierukka voi myös päästä kohdun puolelle ja silloin raskaus ei varmasti ole iha hyvä asia.
Kohdussahan kierukka juuri on.
Aika monikin äiti on käyttänyt päihteitä ennen kuin on saanut tietää raskaudesta. Ja aika moni lapsi on siitä huolimatta syntynyt terveenä. Jos sinulla on ollut kierukka, et ole tahallasi toiminut vastuuttomasti ja välinpitämättömästi.
Juu, henki vain pois, jos kaikki ei ole kiiltokuvaa. Luulenpa vain, että noista sauhuista pääset yli ja joskus aikanaan lasta seuratessasi ihmettelet koko huolta. Mutta pääsetkö samoin yli toisesta vaihtoehdosta?
Vierailija kirjoitti:
Tupakoin koko raskauden ajan (rv 20 asti noin 10kpl/pv ja sen jälkeen 2-4kpl) ja 7-vuotias lapseni on ihan normaali. Oppi mm. 4-vuotiaana lukemaan, ei mitään kehitysviiveitä tai oppimishäiriöitä ole havaittu. Ei myöskään astmaa tai allergioita.
En siis kehoita tupakoimaan todellakaan mutta rauhoittakseni ap:ta tämä kommentti.
Samoin, en kehoita mutta ei ole syytä hysteriaankaan.En enää muista paljonko poltin,mutta 5-10/pv noin suunnilleen. Lapsi painoi 4.5 kg , kävi koulun 9 keskiarvolla , valmistui korkeakoulusta ja kasvoi 188 cm:ksi.
Eikä astmaa tai allergioita.
Älä viiti olla hysteerikko. Monta tiiän, jotka polttanu koko raskauden ja yhtään ns. erityistä ei oo näkyny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tiedät ettö abortin voi tehä vain ennen 12 raskausviikkoa. Nyt se tehtäisiin ainoastaan jos sillä vauvalla olisi joku kehitysvamma yms
Syyksi kelpaa myös muu kuin kehitysvamma, esimerkiksi sosiaaliset syyt.
Alapeukuista huolimatta näin se on. Ystäväni päätyi raskauden keskeyttämiseen viikolla 19 ja sai Valviralta luvan sosiaalisiin syihin vedoten (yllätysraskaus, parisuhteessa, valmistumassa oleva opiskelija, ikää päälle 20 vuotta). Ei helppo päätös henkisesti eikä fyysisesti, mutta näin kuitenkin tapahtui.
Huh, kuinka on pystynyt noilla viikoilla tekemään abortin vain koska opinnot on vähän kesken? Noilla viikoilla näyttää jo pieneltä ihmiseltä. Saiko hän koskaan lapsia myöhemmin ja miettikö asiaa?
Mä oon tullut ehkäisystä huolimatta raskaaksi opiskeluaikana. Olihan se shokki, mutta en olisi kyllä pystynytyt abortiin kun sydämensyke jo kuului. Viikkoja taisi olla joku 10-11. Toisaalta hyvä, että meni spontaanisti kesken niin ei tarvinnut päättää mitään.
Itse tulin myös vahingossa raskaaksi (raskaus ei myöskään alkanut näkymään kuin vasta seitsemännellä kuulla, tosin tiesin raskaudesta jo tätä ennen). Ennen kuin sain tietää olevani raskaana, olin bilettänyt pari kertaa, poltin myös suunnilleen askin päivässä ja käytin sen lisäksi nuuskaa. Onnistuin lopettamaan kokonaan viikon sisään siitä, kun sain tietää olevani raskaana. Tuntemukseni olivat kuitenkin ihan samanlaiset kuin sinulla, olin paniikissa ja pelkäsin, että olen tehnyt jotain peruuttamatonta. Etsin jatkuvasti tietoa siitä, miten tupakointi on saattanut vaikuttaa vauvaan.
Tyttäreni syntyi hyvin ennenaikaisena (syy tiedossa ja ei liittynyt millään tapaa tupakointiin), mutta niin terveenä kuin niin pienelle vauvalle on mahdollista. Nykyään hän on täysin terve ja neuvolan mukaan kehityksessään keskivertoa edempänä.
Tupakointi ei siis ole aiheuttanut hänelle minkäänlaisia ongelmia, ja kyllähän esim. 70-luvulla monikin äiti poltti koko raskauden ajan ja suurin osa lapsista syntyi siitä huolimatta terveinä. On ymmärrettävää, että olet huolestunut, mutta sille ei todennäköisesti ole syytä.
No voi herranjestas. Muutama rööki päivässä ei taatusti ole sitä mukulaasi vahingoittanut millään tavalla. Ihan älytöntä edes miettiä aborttia tuollaisen takia. Valoja päälle nyt.
En tiedä mitä riskejä siitä kierukasta voi olla, mutta minunkin äitiini poltti minua odottaessaan. Olen siitä hänelle vihainen siksi etten voi ymmärtää miksi hän niin teki (yritti raskautta ja tiesi alusta asti) ja koska itse kärsin lapsettomuudesta johon ei löydy syytä, yksi mahdollisuus saattaa olla äitiini tupakointi raskauden aikana. Mutta sitä ei voi koskaan tietää eikä välttämättä liity mitenkään.
Mutta; ymmärrän että tupakka aiheuttaa riippuvuutta, olen itsekin ollut tupakoija. Se että olet huolissasi ja peloissasi on minusta jo hyvä merkki mutta älä piiskaa itseäsi. Tässä on jo käynyt ilmi miten moni on sille itsekin altistunut ja elossa ja täyspäisiä ihmisiä tässä ollaan. Pelkäät varmasti että tupakka on aiheuttanut jotain elinvaurioita tai muuta peruuttamatonta lapsellesi, niin todennäköisesti siis ei ole käynyt! Lapsesi selviää kyllä ja elää todennäköisesti aivan normaalia elämää eikä tupakointisi näy hänestä mitenkään ulospäin.
Kiitos asiallisista vastauksista, huomenna pääsen asiassa eteenpäin ja saan toivottavasti faktaa mitkä ratkaisut on mahdollisia. En ole polttanut perjantain jälkeen paitsi parkkipaikalla järkytykseeni yhden, heitin askin roskiin jo siellä. Olen aina ajatellut, että kun joskus saan lapsen, en todellakaan polta tai juo. Siksi tämä tuntuukin kamalalta! Olen aina pitänyt kamalana sitä, miten jotkut käyttää päihteitä raskaana. Ap