Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain tietää olevani raskaana rv 14 ja olen tupakoinut, abortti?

Vierailija
15.08.2021 |

Kävin toissapäivänä yksityisellä gynellä, jossa selvisi, että kierukasta huolimatta olen raskaana. Olen tupakoinut päivittäin 3-10 savuketta ja olen sekaisin huolesta. Soitan aamulla neuvolaan ja pyydän sieltä ajan, mutta en ole saanut nukuttua, kun mietin mitä teen. Pelkään lapsen kehityshäiriöiden mahdollisuutta, voimavarat ei riitä erityislapsen hoitoon. Kuinka isot riskit lienevät, jos lopetan seinään tupakoinnin? Parina päivänä olen myös ottanut lasillisen viiniä.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alapeukut? Minulla on ollut hormonikierukka puoli vuotta, mutta ultrassa sitä ei näkynyt lainkaan, gyne epäili että kierukan asennuksen jälkeen kierukka pudonnut, kun minulla oli pitkään vuotoa. En ole ikinä kuullut, että tällainen olisi mahdollista ilman että sitä huomaa! :(. Ap

Vierailija
2/44 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toi määrä mitään vaikuta. Turhaan huolestut. Aiotko pitää sen, vaikka ei ollut aikomusta tehdä vielä lapsia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin sille lapselle mitään peruuttamatonta on käynyt. Kyllähän joillekin käy niinkin, että saavat hirveän myöhään tietää olevansa raskaana ja ovat juhlineet rankasti ym. Lapsi silti ihan terve.

Vierailija
4/44 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tiedät ettö abortin voi tehä vain ennen 12 raskausviikkoa. Nyt se tehtäisiin ainoastaan jos sillä vauvalla olisi joku kehitysvamma yms

Vierailija
5/44 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toi määrä mitään vaikuta. Turhaan huolestut. Aiotko pitää sen, vaikka ei ollut aikomusta tehdä vielä lapsia?

Juuri luin että voi vaikuttaa koko lapsen elämän ajan, kun kiivain kehitysvaihe on ollut meneillään ja on nikotiinia ja häkää saanut :(. Toisaalta luin, että riskit pienenevät monien asioiden suhteen (ainakin keskosuus ja pieni syntymäpaino) kun vielä tässä vaiheessa lopettaa. Mietin esim ADHD:n tai muiden aivojen/elinten kehityshäiriö mahdollisuutta. Sikiö näytti ihan oikealta ihmiseltä minikoossa, ajatus vauvasta ahdistaa, mutta myös keskeytysajatus tässä vaiheessa ahdistaa, kun sikiö näytti niin oikealta. Olen itkenyt koko viikonlopun, että miten tällainen on mahdollista. Ap

Vierailija
6/44 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoin koko raskauden ajan (rv 20 asti noin 10kpl/pv ja sen jälkeen 2-4kpl) ja 7-vuotias lapseni on ihan normaali. Oppi mm. 4-vuotiaana lukemaan, ei mitään kehitysviiveitä tai oppimishäiriöitä ole havaittu. Ei myöskään astmaa tai allergioita.

En siis kehoita tupakoimaan todellakaan mutta rauhoittakseni ap:ta tämä kommentti.

Vierailija
7/44 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tiedät ettö abortin voi tehä vain ennen 12 raskausviikkoa. Nyt se tehtäisiin ainoastaan jos sillä vauvalla olisi joku kehitysvamma yms

Syyksi kelpaa myös muu kuin kehitysvamma, esimerkiksi sosiaaliset syyt.

Vierailija
8/44 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin sille lapselle mitään peruuttamatonta on käynyt. Kyllähän joillekin käy niinkin, että saavat hirveän myöhään tietää olevansa raskaana ja ovat juhlineet rankasti ym. Lapsi silti ihan terve.

Alkoholi ja tupakka on haitallisia sikiölle raskauden alusta asti. Todella vastuutonta juhlia (juoda ja tupakoida) vaikka saattaa olla raskaana, jos ehkäisy on jätetty jo pois.

Miten kukaan voi juhlia ennen kuin on varmistanut että ei ole raskaana? 

-ohis, ei ap:lle

Vierailija
9/44 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakoin koko raskauden ajan (rv 20 asti noin 10kpl/pv ja sen jälkeen 2-4kpl) ja 7-vuotias lapseni on ihan normaali. Oppi mm. 4-vuotiaana lukemaan, ei mitään kehitysviiveitä tai oppimishäiriöitä ole havaittu. Ei myöskään astmaa tai allergioita.

En siis kehoita tupakoimaan todellakaan mutta rauhoittakseni ap:ta tämä kommentti.

Miksi tupakoit raskaana?

Vierailija
10/44 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla määrillä sikiölle ei ole tapahtunut mitään.

Hae ammattiapua henkiseen stressiin ja järkytykseen heti neuvolan kautta. Saat apua, kaikki menee hyvin.

Vierailija
11/44 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on että lopetat tupakoinnin, mitä nopeammin sen parempi vauvalle. Kerro huonesi neuvolalle ja käy siellä niin saat sitten raskaustodistuksen että saat äitiyspakkauksen jos vauva on terve. Seuraavaksi on ultraus, ja rakenneultra on vk 20 jolloin näkyy onko kehittynyt kaikki ok.

Voit päästä ehkä julkisella seula-ultraan vielä, verikoe kromosomisseulaan tai nipt, mahdollisia vielä.

Kerro neuvolassa kaikki, sieltä pitäisi saada apua, jopa päästä keskustelemaan psykologin/lääkärin kanssa yllätysraskaudesta.

Aborttia ei mielestäni myönnetä enää 12vk jälkeen paitsi hakemalla erikoislupa tai jos lapsi on vammainen niin silloin on myöhemmät viikot.

Halaus.

Vaikea tilanne.

Vierailija
12/44 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita tänne:

Äidin lääkeneuvonta - Teratologinen tietopalvelu

Aukioloajat ja yhteystiedot

Puhelin

Puhelin, Puhelin: 09 471 76500

Palveluajat

ma–pe 9.00–13.00

Vierailija
13/44 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukut? Minulla on ollut hormonikierukka puoli vuotta, mutta ultrassa sitä ei näkynyt lainkaan, gyne epäili että kierukan asennuksen jälkeen kierukka pudonnut, kun minulla oli pitkään vuotoa. En ole ikinä kuullut, että tällainen olisi mahdollista ilman että sitä huomaa! :(. Ap

Siksi alapeukku, että tuo ei ole syy tehdä aborttia <3 Mietipä kuinka moni meistäkin olis abortoitu jos tupakointi olisi syy? Miljoonat äidit ovat polttaneet ja saaneet terveitä lapsia...

Onnea vauvasta, äitiys on ainakin minun elämässäni parasta, vaikka rakastan työtäni, ystäviäni ja harrastuksianikin.

Vierailija
14/44 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on kierukan epäonnistuminen. Pitää tehdä valitus valmistajalle ja vaatia miljoonakorvaukset.

Vierailija
15/44 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri luin että voi vaikuttaa koko lapsen elämän ajan, kun kiivain kehitysvaihe on ollut meneillään ja on nikotiinia ja häkää saanut :(. Toisaalta luin, että riskit pienenevät monien asioiden suhteen (ainakin keskosuus ja pieni syntymäpaino) kun vielä tässä vaiheessa lopettaa. Mietin esim ADHD:n tai muiden aivojen/elinten kehityshäiriö mahdollisuutta. Sikiö näytti ihan oikealta ihmiseltä minikoossa, ajatus vauvasta ahdistaa, mutta myös keskeytysajatus tässä vaiheessa ahdistaa, kun sikiö näytti niin oikealta. Olen itkenyt koko viikonlopun, että miten tällainen on mahdollista. Ap

Tsemppiä sulle! Ymmärrettävää että kaikenlaiset ajatukset ja tunteet on mylläkkänä! Mutta todennäköisesti kaikki menee hyvin ja lapsi ihan terve =)

Vierailija
16/44 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon raskaudesta. Pitää vain toivoa että kierukka ei puhkaise istukkaa tai tee reikää sikiön päähän jos se on vielä paikallaan.

Vierailija
17/44 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on vakava kehitysvamma niin raskauden keskeytyksen voi tahdä vaikka viikolla 20 kun pyytää Valvirasta luvan.

Vierailija
18/44 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki jokainen käy erikoislääkärillä eikä kysy mitään ja sitten soittaa hoitajalle. Juuuuuu.

Vierailija
19/44 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki jokainen käy erikoislääkärillä eikä kysy mitään ja sitten soittaa hoitajalle. Juuuuuu.

Minulla oli normaali aika varattu terveystaloon, ei siinä paljoa ehtinyt! Sisätutkimus, ultra, huusin kun sikiö näkyi ja loppuaika meni kun mittaili ja rauhoitteli, en todellakaan tajunnut kysyä kaikkea! ohje oli soittaa neuvolaan heti maanantaina. Soitan myös tuonne teratologiseen. Ap

Vierailija
20/44 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko tuprutella nahkasikariani?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi