Saan muuttaa suht piakkoin omistusasuntoon ja
se on minulle niin iso ja merkityksellinen asia, että tuntuu että halkean. Haluan vain pulputtaa ja hehkuttaa siitä. Se on niin hienoa! Voin vihdoin ja viimein puhua OMASTA kodista, rempata ja tehdä ihan mitä ikinä haluan. Loppuu stressailu siitä, että tulee jälkiä asuntoon ja joutuuko ongelmiin niistä, loppuu VUOKRASTA puhuminen, ei tarvitse olla vuokralainen. Ei tarvitse kysellä lupia mihinkään. arrgggghg, olen niin innoissani. INNOISSANI. Samoihin aikoihin valmistun koulusta ja voin hankkia auton. Olen van niin innoissani. Välillä elämä on kamalaa ja
haluaisin vain kuolla, mutta sitten kun iskee innostus tulevasta niin se iskee kunnolla.
Sinä Suurena & Merkityksellisenä päivänä aion juhlistaa asiaa pitkän kaavan kautta ja
NAUTTIA. On ihanaa, kun tulevaisuudessa siintää tietty päivä, jonka tietää olevan ilon päivä.
Kommentit (5)
Todella ihana asia, mutta muista ottaa selvää kun olet osakkeenomistaja, että mitkä ovat sinun oikeutesi ja velvollisuutesi. Ikävä kyllä lupia pitää edelleen kysellä sieltä taloyhtiöltä, eikä saa tehdä ihan mitä haluaa. Ota selvää asioista niin ei tule ikäviä yllätyksiä.
Milloin päässt muuttamaan? Aiotko rempata, maalata?
[quote author="Vierailija" time="06.09.2014 klo 03:05"]Milloin päässt muuttamaan? Aiotko rempata, maalata?
[/quote]
No en ihan näinä kuukausina, mutta ihan lähitulevaisuudessa. Kertokaa kaikkea jänskää omistusasumisesta? Luultavasti tulee rempattua kyllä sitten kun rahatilanne
sallii.
No ei siinä sinänsä ole mitään jänskää. Sinä omistat osakkeita taloyhtiöstä ja sinulla on hallinnassa siitä yksi tietty asunto. Taloyhtiölle maksetaan vastike, ja vastikkeella maksetaan kaikki taloyhtiön kulut joita on esimerkiksi isännöinti, siivous, huoltoyhtiön tekemät ulkotyöt, kiinteistövero, vakuutus, sähkö, vesi, jätehuolto ja lämmitys jos on siis joku muu kuin sähkö. Taloyhtiön korkein päättävin elin on yhtiökokous, eli kaikki jotka omistavat osakkeita siitä yhtiöstä. Yhtiökokouksesssa päätetään kaikista isoista asioista, siitä miten taloyhtiötä hoidetaan ja mihin rahat käytetään, muuten kun pakollisiin laskuihin. Siellä päätetään mitä remontteja taloyhtiössä tehdään, ja niihin voi mennä todella isoja rahasummia, joten kannattaa olla osallistumassa kokouksiin ja vaikuttamassa mihin pitää sitten alkaa rahaa syytämään.
Yhtiökokous valitsee taloon hallituksen (vuodeksi kerrallaan) joka vastaa käytännössä siitä että kaikki asiat taloyhtiössä tulee hoidettua, eli ne asiat joita yhtiökokouksessa on päätetty että pitää tehdä. Hallitus taas valitsee kenet palkkaa isännöitsijäksi, isännöitsijä hoitaa kaikki talon juoksevat asiat ja paperihommat joita hallitus ei itse tee, eli isännöitsijä on hallituksen juoksupoika, mutta samalla talon toimitusjohtaja, ja se joka seuraa että talon hoitaminen menee lakien mukaan.
Tärkeä paperi on yhtiöjärjestys, se pitää tarkkaan lukea jo kun on ostamassa osaketta. Sitten pitää lukea myös vastuunjakotaulukko, siinä sanotaan mistä asioista vastaa osakkeen omistaja ja mistä taloyhtiö jos jotain menee rikki. Myös pelastussuunnitelma on tärkeä paperi taloyhtiössä, siitä on sitten hyötyä jos jotain vakavempaa sattuu, vaikka tulipalo.
Taloyhtiössä on pakko tulla jotenkin toimeen ikävienkin naapureiden kanssa. Osa naapureista voi olla vastuuttomia ihmisiä jotka kuvittelee olevansa vuokralla, ja taloyhtiön olevan joku vuokranantaja joka hoitaa kaiken, ja osa taas voi olla niitä jotka kuvittelee omistavansa koko talon, ja määräävänsä asioista. Myös isännöitsijöissä on myös niitä jotka eivät hoida asioita kunnolla, osaamattomuuttaan tai tahallaan oma taloudellinen hyöty mielessä.
Osakkeen omistaminen on mielenkiintoista, ja siihen kannattaa perehtyä kunnolla, kyseessä on kuitenkin sinun suurin omaisuutesi ja kotisi. Hallitukseen kannattaa mennä heti kun on tilaisuus.
Jotkut ehkä ihmettelevät miksi kerron tässä itsestäänselvyyksiä kuin pikkulapselle, mutta ikävä kyllä monille vuosikausia osakkeen omistajana olleille nämäkään asiat eivät ole selkeitä. Monissa taloyhtiöissä ei tiedotus toimi, ja se aiheuttaa riitoja, ja se voi olla paha paikka uutena mennä sinne ja huomata että on joutunut kummallisten vyyhtien keskelle, kuin jossain koululuokassa jossa ei ole hyvä yhteishenki.
Tsemppiä ap, ja onnea matkaan!
Kiitos infopläjäyksestä ylempi tyyppi tuossa ^ :) Tämä on siitä "erilainen" juttu että en osta tätä kyseistä asuntoa, vaan saan sen. Eli siinä mielessä en voi perehtyä ja tehdä päätöksiä omistamisesta vasta sitten. Suunnitelmanani on asua siinä niin kauan kuin siltä tuntuu, sitten hankin jonkun toisen omistusasunnon ja laitan sen vuokralle. Mitä hyviä puolia omistusasumisessa on? Varmasti ainakin edullinen hinta asumisesta? Onko täällä ketään, joka huomasi vuokra-asumisen olevan sittenkin kivempaa? Itse tajuan toki sen, että vuokra-asuminen on huoletonta ja siinä mielessä halpaa, että remppoja ei maksella (ellei asuntoa tuhoa täysin) jne. mutta minua ei kyllä yhtään nappaa heittää taivaan tuuliin useita satasia vuokraa, jota en ikinä enää tule näkemään. Vaikka kai omistusasumisessa on riskejäkin (?) (kalliit remontit) niin uskon sen olevan enemmän minua varten.