Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko miehellä joku kriisi tulevasta isyydestä vai mitä tämä nyt on?

Vierailija
15.08.2021 |

Ollaan +30-vuotiaita ja odotetaan esikoistamme. Lapsi on suunniteltu ja hartaasti odotettu. Mies on jopa toivonut perheenperustamista kauemmin kuin minä, hän joutui odottelemaan pari vuotta ennen kuin myös itse olin valmis yrittämään lasta.

Alkuraskaus meni hyvin, mies oli innoissaan ja suunnitteli tulevaa. Siinä vaiheessa kun mahani alkoi näkymään, alkoi kaikki kuitenkin muuttua. Ollaan oltu aika hissukka pariskunta, viihdytty kotona ja luonnossa liikkuen. Yllättäen miehellä on nyt joka viikonloppu sovittuna erilaisia rientoja, joista monista ilmoittaa minulle vasta tuntia-paria ennen lähtöä. Alkoholinkulutus on kasvanut ja nyt sain kuulla, että perjantaina viihteellä ollessaan hän oli myös poltellut kannabista ja kokeillut jotain psykedeelisiä sieniä :O
Mies tuntuu ihan eri ihmiseltä kuin siltä, jonka kanssa olen vuosikausia ollut parisuhteessa.
Lienee myös selvää, että yhteinen aikamme on jäänyt vähäiseksi, sillä perjantait ja lauantait hänellä kuuluu viihteellä ja sunnuntaisin hän lähtee vielä kavereiden kanssa esim. saunaan tms.
Tuntuu, ettei myöskään hellyyttä ja seksiä ole enää nimeksikään, vaikka itse kyllä haluaisin välillä paljonkin.
Kaikki tämä + raskaushormonit, ovat saaneet itseni tuntemaan oloni kovin yksinäiseksi ja hylätyksi. Tuntuu, että enää minä olen innoissaan tulevasta lapsesta ja joudun yksin suunnittelemaan esim. tulevia hankintoja, kun toiselle on "ihan sama".

Onko kenelläkään muulla kokemusta vastaavasta? Onko kyseessä vaan joku miehen kriisi tulevasta vanhemmuudesta ja omituinen tapa käsitellä sitä? Meneekö tämä ohi? Miehelle olen yrittänyt puhua tuosta vähentyneestä läheisyydestä ja seksinpuutteesta, mutta asia ei ole oikein edennyt mitenkään.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin myös, että kehtaisinko ottaa asian esille äitiysneuvolassa vai onko se turhaa? Tähän asti kun parisuhdetta on sivuttu, niin olen teeskennellyt kaiken olevan kunnossa. Mikä vielä alkuraskaudesta oli ihan tottakin..

Tuntuu, että olen nyt itsekin niin solmussa tämän asian kanssa, että kaipaisin jo jotain ulkopuolista näkökulmaa/apua.

Ap

Mä yrittäisin jutella sen miehen kanssa, vaikka nyt vähätteleekin tilannetta. Tietty neuvolassakin voisi asiaa avata, mutta varovasti. Ainakin noista päihteiden kokeiluista olisin ihan hipihiljaa.

Tää on niin neuvola ja terkkakohtaista, mutta tiedän useita joista on sossuun ilmoitettu välittömästi, jos joku tunnustaa käyttäneensä joskus laittomia päihteitä. On myös tapauksia, joihin ei ole reagoitu, mutta...

Tuskin sä haluat, että miehes höntteilyn takia olette sossun asiakkaita jo alusta saakka, kun vauva on syntynyt. Siitäkin voisi miehelle sitten kertoa, että se touhu loppu nyt. Tai muuttaa muualle leikkimään teiniä ja palaa takaisin isän hommiin, kun on kasvanut aikuiseksi.

Vierailija
22/26 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei ole kypsä isäksi. Piste. Alkoholinkäyttö, huumeidenkäyttö ja jatkuva biletys ovat merkkejä siitä, että hän on henkisesti teini-ikäinen. Hän suuttuu ja asettuu puolustuskannalle (uhriutuu) heti kun hänelle sanotaan, että ajanvietto kavereiden kanssa LOPPUU NYT ja miehen on PAKKO osallistua lapsen hoitoon.

Moni mies pitää yllä kulisseja parisuhteen alussa. Todellinen mies (siis teinipoika) tulee esille vasta, kun hän joutuu kovan paikan eteen: naisystävä raskaana, lapsi tulossa ja miehen omat huvit (biletys, kaverit, harrastukset, tietokone) ovat jäämässä syrjään. 

Oikea mies (aikuinen, itsenäinen, vastuuntuntoinen mies) luopuu täysin vapaaehtoisesti omista menoistaan. Hän ei kitise, valita tai uhriudu. Itsepähän halusi ryhtyä lapsentekoon ja nyt on sitten lapsi tulossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että ihan ilmoitusluontoisesti muutat nyt pois vaikka kuukaudeksi (vanhempien, ystävän tms luo onko mitenkään mahdollista?) koska nykyinen tilanne on niin epävakaa että haluat miettiä miten tästä on mahdollista jatkaa tai sitten miten tulevaisuus hoidetaan eronneina. Sitten kun säikähtää, lähdet vain. Jos nyt alat kynnysmatoksi, ero tulee kuitenkin. Ainoa keino pysäyttää tilanne on nyt, ja siihen vaaditaan järeämpiä keinoja kun ”harmittaa ettei oikein onnistuttu rakentavasti puhumaan”. Tsemppiä! :)

Vierailija
24/26 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen äiti ehkä haluisi tietää....

Vierailija
25/26 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin myös, että kehtaisinko ottaa asian esille äitiysneuvolassa vai onko se turhaa? Tähän asti kun parisuhdetta on sivuttu, niin olen teeskennellyt kaiken olevan kunnossa. Mikä vielä alkuraskaudesta oli ihan tottakin..

Tuntuu, että olen nyt itsekin niin solmussa tämän asian kanssa, että kaipaisin jo jotain ulkopuolista näkökulmaa/apua.

Ap

Mä yrittäisin jutella sen miehen kanssa, vaikka nyt vähätteleekin tilannetta. Tietty neuvolassakin voisi asiaa avata, mutta varovasti. Ainakin noista päihteiden kokeiluista olisin ihan hipihiljaa.

Tää on niin neuvola ja terkkakohtaista, mutta tiedän useita joista on sossuun ilmoitettu välittömästi, jos joku tunnustaa käyttäneensä joskus laittomia päihteitä. On myös tapauksia, joihin ei ole reagoitu, mutta...

Tuskin sä haluat, että miehes höntteilyn takia olette sossun asiakkaita jo alusta saakka, kun vauva on syntynyt. Siitäkin voisi miehelle sitten kertoa, että se touhu loppu nyt. Tai muuttaa muualle leikkimään teiniä ja palaa takaisin isän hommiin, kun on kasvanut aikuiseksi.

Mitä pahaa sossun asiakkuudesta on?

Nainen ja vauva saa sieltä apua!

Vierailija
26/26 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on vaarassa menettää lapsensa, koska lapsen isä on henkisesti epäkypsä. Ja nyt ei ole kyse mistään "teoreettisesta vaarasta" vaan todellisesta, välittömästä vaarasta.

Meidän naapuritalossa asuin pariskunta, joka menetti lapsensa. He olivat ihan tavallisen oloinen pariskunta. Kävivät töissä ja asuivat mukavasti (iso asunto, vuokrattu yksityiseltä). Pariskunnalla oli lapsia. Isä käytti huumeita, koska halusi vähän rentoutua viikonloppuisin ja juhlia kavereidensa kanssa.

Arvaatte varmaan, mitä tapahtui? Kyllä, mies jäi kiinni huumeiden käytöstä. En tiedä, kuka oli ilmiantanut hänet. Ehkä joku naapuri, joka kyllästyi kovaääniseen juhlimiseen. Poliisi kävi paikan päällä ja totesi, että juhlissa on nyt nautittu muutakin kuin alkoholia. Poliisi otti yhteyttä lastensuojeluun. Perheestä tehtiin kiireellinen lasu (lastensuojeluilmoitus) ja lapset otettiin huostaan.

Äiti häpesi tilannetta niin, että muutti pois perheen yhteisestä kodista. Isä katosi eikä häntä ole sen jälkeen nähty. Asunto tyhjennettiin ja vuokranantaja pisti sen myyntiin. Hän ei halunnut enää vuokrata asuntoa, koska se sijaitsee lapsiperheiden suosimassa taloyhtiössä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä