Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielistelijä vai suoraan sanoja?

Vierailija
15.08.2021 |

Kumpi on pahempi? Sellainen, joka miellistelee ja nuoleskelee vai sellainen joka sanoo suoraan asiat.

Mielistelijä vai suoraan sanoja?

Vaihtoehdot

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normiasiallisesti sanottuna parempi sanoa suoraan, mutta ilman ylivihaista tai loukkaavaa twistiä, jos siis sanomisilla merkitystä itselle tai toiselle. Ikävätkin sanomiset voi olla joskus hyödyksi henkilölle itselleenkin. 

Riippuu tilanteesta. Ei niin paha välillä mielistellä eikä kaikki ole mielistelyä, jos yrittää tehdä toisen toiveiden mukaan. 

Jos myös uhkana, että ilman mielistelyä tulee itselle kohtuutonta haittaa, aika ymmärrettävää mielistely. 

Vierailija
22/38 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielistelijään ei voi luottaa.

Pomot on eri mieltä. Meidän organisaatiosta irtisanottiin tai ajettiin pois kaikki, jotka sanoivat suoraan asian. Erimieltä olevat ajettiin pois.

Meillä vähän samaa tyyliä, ei ehkä potkuja tule mutta firmassa iät ja ajat olleet johtajat ja päälliköt harrastaa hyvin tehokasta vaientamista. Jotenkin tuntuu kuin nämä ihmiset omistas tän firman, vaikka firma on paikallisesti todella iso monipalvelualan yritys. Ihan sama miyä ehdottaa, kukaan ei edes kuuntele tai kuule ja jotkut tyrannityyppiset henkilöt loukkaantuu pelkistä kysymyksistä joiden luulevat olevan kyseenalaistamista. Täällä pärjää neutraalimiellyttämisellä - eli teatterilla.

Vedän joka toimistopäivä jotain roolia ja naamio laskeutuu kun hyppään parkkipaikalla autoon. Pakko vetää tätä roolia ja nauttia palkasta, turha on edes yrittää vaikuttaa mihinkään asiaan. Toisaalta olen jo niin turhautunut, että mulle on ihan sama mitä täällä tehdään, minä olen tekevinnään ja firma maksavinnaan !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimpia on nää jotka ei osaa päättää itse mitään, olkootkin sitten vaikka alisteisessa asemassa. Edessäpäin ollaan 'joo ihan kiva, mennään vaan' sitten takanapäin haukutaan ja arvostellaan kun ei ollu pokkaa sanoo ettei halua tai ei kiinnosta lähtee tai olisi halunnut jonkun osan asiassa olevan toisin. 

Toinen ällöttävä ja ärsytyksen tunteita nostavat tyypit on näitä "emotionaalisia lääppiöitä" jotka yrittää mielistellä toisia yltiöempatialla ja huolenpidolla "muka" välityämisellä. Puhuessa vilisee paljon ns ylisanoja, liioittelua, jopa teennäisyyteen saakka ylitsevuotavaa ystävällisyyttä, rakkaudellista välittämistä (hyvänpäivän tuttujen tasollakin). Näitä tyyppejä näkee joskus pahasti hurahtaneissa joogahihhuleissa jotka on harjotellu yltiökiitollisuutta 10v.

Vierailija
24/38 |
11.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosan ajasta en halua olla kumpaakaan, mielistely on minusta kuitenkin vaikeampaa eli sanon suoraan jos aihetta tosiaan on ja siitä suoraan sanomisesta on jollekulle jotain hyötyä. Ihmiset jotka identifioituvat suoraan puhujiksi ovat usein verbaaliripulista kärsiviä tai impulsiivisia ihmisiä, joiden mielestä kaikkien pitää kuunnella kuinka he kertovat kuten asiat ovat. 

Vierailija
25/38 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin lyhyessä keskustelussa taas huomaa kuinka kärjistetyistä ääripäistä kirjoitetaan. Lähinnä ehkä suoraanpuhujia pidetään juuri niinä aina äänessä olevina totuudentorvina tai muuten käytöstavattomina jotka töräyttää kaiken suodattamatta ulos. 

Kun verrataan mielistelijä/miellyttäjää ja suoraan puhujaa, niin suoraanpuhujalla tarkpotetaan tässä sitä ihmistyyppiä jotka sivistyneesti / asiallisesti kertoo sellaisen mielipiteensä joka ei loukkaa muita. Esim kun suunnitellaan perheessä kesälomaa, hän kertoo mitä haluaisi tai ei halua. Hän ei myötäile muita vaan hänellä on oma mielipide ja pokkaa kertoa se. Töissä tämä henkilö esittää eriäviä mielipiteitä tai lähtökohtaisesti jo uskaltaa esittää esim muutoksia ja ylipäätään olla jotain mieltä eikä vaan peesaile muita ja pyri miellyttämään sillä että on samaa mieltä. 

Vierailija
26/38 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös tommonen joku ihme miellyttäjätyyppi tuttava. Toisaalta on hyvinkin noheva ja pystyy tekemään päätöksiä mut mun läsnäollessa ei uskalla sanoa ensin omaa mielipidettään. Hän pitää kuitenkin aktiivisesti yhteyttä joten olettaa voisi ettei ainakaan kaihda mua. Hän on ihan kiva ja hauskaakin juttuseuraa mut en ihan luota hänen vilpittömyyteensä koska haukkuu hyvin paljon muita ihmisiä jopa omia läheisiään. Hänen kanssaan on vähän hankala olla kun aina kysyn mitä hän haluaa niin koskaan sieltä ei tule vastausta ja minä päätän aina kaiken. Tällöin minulle tulee sellanen päällepäsmäri olo jota en tunne muiden ystävien kanssa. En halua olla määräävä päsmäri, mutta tämän ihmisen kanssa on oltava kun hän ei saa mitään päätettyä jos minä en johdata asiaa /tilanteen etenemistä. Hän ei ota aktiivista roolia vaan ns hiihtää perässä ja se ärsyttää joskus ihan hitokseen ja pelkään että joskus sanon vielä jotain ilkeää kun ärsyttää.

Vierailija
27/38 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan sanojat on yleensä sietämättömiä juntteja. Siksi mielistelijä, vaikka sekin voi mennä helposti yli.

Vierailija
28/38 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla samantyylinen tuttu kuin 26 tektin. On ollut myös tommonen poikaystävä. Molemmat oli hyvin passiivisia ja molemmilla oli jännä tyuli, että ehdottivat taoaamista, mut kaikki muu jäi mun suunnitteluun; ajankohta, klo aika, missä nähdään, mitä tehdään ja jos piti vaikka tehdä joku pöytävaraus tai ottaa selvää hinnasta /aukioloajoista tms niin se jäi tai jätettiin tietoisesti aina minulle. Molemmat näistä oli kuitenkin muuten hyvin itsenäisiä ja omillaan pärjääviä aikuisia. Mut niistä tuli min seurassa ihan lapasia, päättämättömiä ja ideattomia. Enkä muuten tykkää yhtään siitä roolista että mun piti hoitaa aina kaikki järjestelyt. 

Vierailija
29/38 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas tykkään enemmän siitä, että ollaan kohteliaita kaikille. Ei kaikkien tarvitse tietää, kuinka vastenmielisinä heitä pidän. Saadaan hoidettua pakolliset asiat mukavammin, kun ei ilmaise suoraa mielipidettään. On mukavampi päivä kaikilla.

Tottakait tuo olisi ihanne. Nyt kuitenkin oli kyse mielistelystä ja suoraan sanomisesta. 

Vierailija
30/38 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielistelijään ei voi luottaa koska hän sanoo sen mitä toinen haluaa kuulla. Tällaiset ihmiset onat ikäänkuin emotionaalisia huijarrita, heihin ei voi luottaa koska asia voi olla ihan toisin kuin hän antaa ymmärtää. Usein mämä mielistelijä/miellyttäjä tyypit on kuitenkin kovia haukkumaan muita selän takana koska heidän on pakko purkaa oikeita tuntoja jollain tapaa jollekin. 

Pahimmillaan tällainen henkilö voi olla tässä hetkessä miellyttäjä jopa mielistelevä ja seuraavassa hetkessä hyvinkin piikikäs, ivallinen ja jopa vahingoniloinen. Luin aikoinaan jostain tieteellisestä julkaisusta että tällaiset ihmiset luokitellaan jollain tapaa narsistisiksi koska heidän käytös perustuu usein toisten manipulointiyrityksiin. 

Tunnistan niin nuo mielistelijät ja todellakin ylittävät rajoja, eli manipuloivat. Kun se tapahtuu suoraan sanojalle, tehdään suoraan sanojasta kiusaaja. Näin se menee. Minulle näin tapahtuu, mutta ei etene, koska vien asian suoraan esihenkilölle. Yleensä rajoja rikkova tekee virheitä työssään, jota ei voi läpi sormien katsoa.

Vierailija
31/38 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoraan sanoja, joka osaa sanoa ASIALLISESTI suoraan, eikä töksäyttele.

Joo no tästä se kiikastaakin. Monet nauttivat sellaisesta täräyttelystä, ollakseen mukamas rehtejä. Tarkoitus silti loukata.

Vierailija
32/38 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kumpikaan. Onnistunut vuorovaikutus rakentuu ihan muusta. 

Tämähän olisi ihanne! Ei päde missään työpaikassa.

Vierailija
33/38 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pomot on eri mieltä. Meidän organisaatiosta irtisanottiin tai ajettiin pois kaikki, jotka sanoivat suoraan asian. Erimieltä olevat ajettiin pois.

Toivottavasti organisaatio pyörii. Uskallan epäillä. 

Vierailija
34/38 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraansanojat ovat yleensä käytöstavattomia kusipäitä jotka haluavat oikeuden sanoa mitä sylki suuhun tuo. Tälläiset moukat yleensä käyttävät sanaa "mielistelijä" normaalin kohteliaasta ihmisestä joka välttelee turhia konflikteja.

Sanotaanko näin että viihdyn huomattavasti paremmin ruotsalaisessa kohteliaammassa kulttuurissa kuin suomalaisessa töksäyttelyssä.

Mutta jos suoraanpuhuja on harvinaisuus eli aidosti kohtelias ja empaattinen ja ei sano ääneen kaikkea mitä päässä liikkuu, sitten hän on se paras vaihtoehto. 

Vierailija
35/38 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielistelijä on usein juuri se joka sitten takanapäin haukkuu tai puhuu pas...aa koska hänellä ei itsetunto riitä sanomaan dessäpäin mitä mieltä on vaan hänen täytyy olla aina samaa mieltä muiden kanssa. Mielistelijäpersoonilla on usein mt ongelmia koska he eivät tule kuulluksi vaan joutuvat esittämään kokoajan jotain.

No, yleensä "suorapuheiset" puhuu suoraan paskaa sekä takana. 

Vierailija
36/38 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti organisaatio pyörii. Uskallan epäillä. 

Voi pyöriä paremmin kun vastarannan kiisket on pois länkyttämästä joka asiassa vastaan. 

Vierailija
37/38 |
14.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan sanojat on törkeitä. Ne haluaa loukata, ja puolustelevat loukkauksiaan sillä että "sanovat suoraan". Ei ihmisten välisessä kommunikaatiossa tarvita mitään totuuden torvia ja sormella osoittajia. Asiat voi sanoa kauniisti ja asiallisesti, tai jättää sanomatta.

Vierailija
38/38 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös tällainen tuttu joka ei osaa päättää mistään. Hän ehdottaa useinkin jotain tekemistä/tapaamista ja selvästi haluaa olla kanssani tekemisissä mutta ei osaa itse tehdä juuri mitään päätöksiä vaikka kysyn ja sanon että päätä sinä. Ei hänellä ei tule suusta ulos ehdotusta, sitten jos minä ehdotan klo aikaa kysymällä olisko klo 11 hyvä, sitten hän sanoo että ok. Kun ehdotan ruokapaikkaa, se on hänelle ok, mutta ei uskalla ehdottaa sitä. Tosin voi siinä voi olla se että koska minä taas olen henkilö joka ilmaisee mielipiteensä niin hän pelkää sitä että hänen ehdotus ei käy minulle, vaikka sanon että mulle on ihan sama. 

ihan helvetin rasittavaa aina jankata sitä samaa, hän soittaa ja sitten on pitkiä hiljaisuuksia kun hän ei sano mitä haluaa. joskus tekisi mieli sanoa, että jätetäänkö koko suunnitelma kun ei siitä saata .. na tule valmista jos minä en vaan päätä mitä tehdään. Olen huomannut usein että hän jotenkin imee minun olotilansa ja mielialansa itseensä. Joskus jos minä oon vähän hiljanen niin hän ei saa sanaa siistaan, minun pitäisi johdatella kokoajan sitä mistä puhutaan tai muuten on vaivaannuttavia pitkiä hiljaisuuksia. Hän jotenkin peesaa minua kokoajana, ärsyttävää, en tykkää siitä yhtään. Miksei vai voi olla oma normaali itsensä niin kun oletan että pärjää kyllä muiden kanssa ja työelämässäkin on ihan ok hyvin pärjäävä.

Muutenkin on niitä ihmisiä jotka mielistelee, myötäilee ja hännystelee ja sitten kun selkäs käännät ni se ei ookaan hyvä vaan ois pitäny olla sitä ja tätä ja tuota.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan