MURTEELLA PUHUVAT!
Oon miettinyt tätä tosi kauan, eli jos puhuu murteella, niin kirjottaako sellaset ihmiset aina myös murteella? Ja ajatteletteko te murteella? :0 vaikee selittää, toivottavasti tajuutte! :D
Kommentit (15)
Emmää kiriota murteella ku ei sitä kukkaan jaksais pitemmäm päälle lukia.
Tykkään kyllä omasta murteesta yli kaiken ja on ihana kuulla ku joku sitä jossain "väärällä paikkakunnalla" puhuu :) Mietin kyllä meikäläisittäin :)
No ei kaikki kirjoita. Ite ehkä kavereille tms. Kirjoittaessa käytän murretta joissain määrin jos sana on näin lyhyempi, muuten en. Toi ajatteleminen oli aika hyvä, ei tule kiinnitettyä huomiota :D suottaapi olla että joo
Joskus ajattelen murteella, joskus yleiskielellä. Puhuessa sama juttu. Jos vastapuoli puhuu voimakkaasti murretta, sitten itsekin puhun. Jos taas toinen puhuu enemmän yleiskieltä tai jotain muuta murretta, sitten puhe automaattisesti muuttuu enemmän yleiskielen suuntaan. Kirjoittaessa en käytä murretta muuten kuin palstalla hupailutarkoituksessa.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:45"]
Joskus ajattelen murteella, joskus yleiskielellä. Puhuessa sama juttu. Jos vastapuoli puhuu voimakkaasti murretta, sitten itsekin puhun. Jos taas toinen puhuu enemmän yleiskieltä tai jotain muuta murretta, sitten puhe automaattisesti muuttuu enemmän yleiskielen suuntaan. Kirjoittaessa en käytä murretta muuten kuin palstalla hupailutarkoituksessa.
[/quote]
Sama juttu. Olen asunut 10 vuotta Helsingissä, ja kun menen sinne muuttuu eteläpohjanmaan murre "hesan" puhekieleksi automaattisesti. Joskus ajattelen jopa englanniksi, vaikka en osaa sitä hyvin puhua kun niin harvoin tarvii puhua, mutta kun on paljon katsonut englanninkielisiä ohjelmia koko ikänsä jää ne päähän. Olen tiedostanut sen että FB:ssä kirjoitan joskus ihan murretta, ja joskus yleiskieltä, ja joskus jotain siltä väliltä, puhekielenikin on ehkä sitä sekasotkua, ei täysin murretta eikä täysin neutraalia puhekieltä, ja sitä sotkee vielä se että olen asunut keskipohjanmaalla jo 14 vuotta, ja vaikka täällä on vähän murretta, sekin meinaa tarttua vähän väkisinkin. Yritän kyllä vaalia omaa murrettani.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:37"]
Oon miettinyt tätä tosi kauan, eli jos puhuu murteella, niin kirjottaako sellaset ihmiset aina myös murteella? Ja ajatteletteko te murteella? :0 vaikee selittää, toivottavasti tajuutte! :D
[/quote]
Kaikki ihmiset puhuvat murteella.
Mie kirjotan ihan tälläi :3 Facessa, blogissa, kaikkialla.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:56"][quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:37"]
[/quote]
Kaikki ihmiset puhuvat murteella.
[/quote]
Näsänäsä
En kirjoita murteella enkä mielelläni itsekään lue murteella kirjoitettuja tekstejä, koska ovat vaikealukuisia. Kirjoitan aina kirjakielellä. Puhun kyllä omaa murrettani täällä kotiseudullani.
Textarit menee murteel, mutt täällä yritän kirjoittaa vähemmän murteella kun heto joku luulee että on kännisssä, oikeastaan luulee vaikka on kirjoittanu näin.
No enpä kuule kehtois murteella alakoo kirjottammaan. Ihteenikkii ruppee ärsyttämmään ku ei sua mittään selevee tekstistä jos se on levveellä murteella kirjotettu. Ihan kirjakielellä siis kirjoitan ja murteen jätän puhekieleen :)
Ajattelen murteella, tekstarit kirjoitan kavereille murteella ja työasioissa yleiskielellä. Töissä sähköpostit ym. aina yleiskielellä, vaikka menisi työkaverille. Vakavammat jutut (hakemukset, raportit jne) sitten ihan kirjakielellä. Tuntuu, etten murteella kirjoittaessa olisi niin vakavasti otettava.
Facebookin tilapäivitykset kirjoitan murteella paitsi jos on jotain sellaista, mitä haluan ei-suomenkielisten tuttujen ymmärtävän google-kääntäjän tai vastaavan avulla.
Minen yleensä kirjota paljoo murtehella, mut välil se jää päälle. Fiilinkistä riippuen saatan alkaan kirjottaan murtehella, mutten kyl näi pahasti :D Minä lähen tästä ny ottaan pootoota!
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 19:45"]Minen yleensä kirjota paljoo murtehella, mut välil se jää päälle. Fiilinkistä riippuen saatan alkaan kirjottaan murtehella, mutten kyl näi pahasti :D Minä lähen tästä ny ottaan pootoota!
[/quote]
Hyi savolainen!
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 19:45"]
Minen yleensä kirjota paljoo murtehella, mut välil se jää päälle. Fiilinkistä riippuen saatan alkaan kirjottaan murtehella, mutten kyl näi pahasti :D Minä lähen tästä ny ottaan pootoota!
[/quote]
En ymmärtänynnä palijookaan vaa haetannekko tuo.
Mitäpä luulet? Luuleksää et vaiks ylioppilaskirjoituksis sais ällän jos mää kirjottasi tälläi?