Minkälaiset lapset raivoavat päiväkodissa???
Kommentit (15)
Linkki löytyy ainakin täältä toimivana: http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2413257-lasten-aikuisiin-kohdistama-vakivalta-yleistyy-paivakodeissa/
Linkki ei aukea. Tässä oma mielipiteeni: päiväkotiryhmät ovat usein isoja, stressaavia ja sosiaalisesti liian haastavia ympäristöjä pienille lapsille. Jos homma ei ole henkilökunnalla hanskassa, lasten elämä päiväkodissa on sosiaalista selviytymistä, koska lapsilla on siellä oma todellisuus ja he tekevät omat sääntönsä. Se tekee lapsista jatkuvassa stressissä ja epävarmuudessa eläviä, mikä vie heiltä valtavasti energiaa ja altistaa kaikki lapset kiusaamiselle ja väkivallalle, joko niin että joutuu itse kiusatuksi, tai että lapsi ei saa riittävästi ohjausta voidakseen käsitellä niitä tilanteita mitä päiväkodissa tulee eteen.
Omien lapsieni sosiaaliset taidot taantuivat kun he aloittivat päiväkodin, vaikka kotihoidossakin lapsia oli meillä ihan joka päivä tuntikausia kylässä. Se ryhmämeininki, jatkuva huutaminen, häseltäminen, kilpaileminen jne. on olltu lapsilleni pienoinen shokki. Nykyään hekin ovat jo ihan sosiaalistuneet tähän ryhmään, eli ovat melko levottomia ja koväänisiä. Jo viikon loma näkyy heissä isoina muutoksina, rauhoittumisena, he tappelevat ja huutavat vähemmän. Olin tässä yksi päivä pari tuntia esikoisen päiväkotiryhmässä, ja mietin että ihme että lapset voi näinkin hyvin ympäristössä, jossa on jatkuva hässäkkä.
On se hauska, että aina kun lapset eivät käyttäydy kuten aikuiset toivoisivat, vika on lapsissa. Ei suinkaan siinä systeemissä, joka lapset kasvattaa.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 22:46"]On se hauska, että aina kun lapset eivät käyttäydy kuten aikuiset toivoisivat, vika on lapsissa. Ei suinkaan siinä systeemissä, joka lapset kasvattaa.
[/quote] juuri tänään laitoin tästä systeemistä kyselyä sosiaali- ja terveysministeriöön. Sin vastauksen kääntyä opetus- ja kulttuuriministeriön puoleen. Mihinh
n sieltä käännytettän. Halusin tietää onko esim. suhdelukujen tilapäisille ylityksille mitään rajas vai onko ihan ok, että ne ylittyvät joka päivä useamman tunnin. Kuten useimmissa päiväkodeissa tapahtuu.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 22:51"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 22:46"]On se hauska, että aina kun lapset eivät käyttäydy kuten aikuiset toivoisivat, vika on lapsissa. Ei suinkaan siinä systeemissä, joka lapset kasvattaa. [/quote] juuri tänään laitoin tästä systeemistä kyselyä sosiaali- ja terveysministeriöön. Sin vastauksen kääntyä opetus- ja kulttuuriministeriön puoleen. Mihinh n sieltä käännytettän. Halusin tietää onko esim. suhdelukujen tilapäisille ylityksille mitään rajas vai onko ihan ok, että ne ylittyvät joka päivä useamman tunnin. Kuten useimmissa päiväkodeissa tapahtuu.
[/quote]
Minä olen miettinyt ihan samaa. Ryhmien aikuiset vaihtuvat ihan koko ajan, ryhmät ovat jatkuvasti liian suuria, ja ryhmässä on paljon erityistukea tarvitsevia lapsia, jotka eivät sitä tukea saa. Kyllähän jokainen järjellä tietää, mitä lapsen turvallisuuden tunteelle ja ihan perushoidolle ja huomioimiselle tekee se, että ympärillä olevat aikuiset vaihtuvat koko ajan, ja juuri kun kiinnyt johonkuhun hän lähtee, tilalle tulee toinen ja sitten hänkin lähtee jne. Lapsille pysyvyys on erityisen tärkeää, että lapsella riittää voimia muuhunkin kasvuun.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 22:46"]On se hauska, että aina kun lapset eivät käyttäydy kuten aikuiset toivoisivat, vika on lapsissa. Ei suinkaan siinä systeemissä, joka lapset kasvattaa.
[/quote]
Eiku päinvastoin. Kun lapsi (minkä ikäinen tahansa) käyttäytyy huonosti, kaikki syyttävät vanhempia. Mutta sitten, kun lapsi käyttäytyy hyvin ja menestyy koulussa, kaikki kiittävät ja kehuvat itse lasta, eivätkä enää niitä vanhempia. Mistä tämä johtuu?
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 22:31"]http://yle.fi/uutiset/vakivaltatilanteet_yleistyvat_paivakodeissa_hoitajat_harjoittelevat_raivoavien_lasten_taltuttamista/7447944 O.o
[/quote]
http://www.yle.fi/uutiset/vakivaltatilanteet_yleistyvat_paivakodeissa_hoitajat_harjoittelevat_raivoavien_lasten_taltuttamista/7447944
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 16:32"]
Läskien yh-äitien ilman kasvatusta jääneet terroristilapset.
[/quote] Jaa. Olen yh, lapsia kolme, en ole läski. Ja mitähän terroristeista: Multa on toisistaan tietämättä kaksi sellaista ihmistä, jotka on työkseen paljon hoitaneet lapsia, ja hoitivat mun lapsia kumpikin päivän, kysyneet miten oikein olen nämä lapset kasvattanut, kun ne käyttäytyy noin hyvin. Katsoin ensin että oliko tuo vaan heitto, mutta kun katse ei päästänyt irti, niin vastasin niinkuin olen tehnyt, säännöllinen päivärytmi, eikä telkkarinkatsomista alle kouluiässä oikeastaan ollenkaan, mistään tietokoneista nyt puhumattakaan. Puolen tunnin pikkukakkoset korkeintaan arkena, ja hyvästä syystä just ennen iltapalaa... Ovat luovia ja tyyniä, jos sitä nyt terroristiksi kutsutaan. Että tällaista sakkia sitä yh:t kasvattaa, tulevia veronmaksajia :):)
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 22:31"]
[/quote]
Lapset jotka kovaäänisesti vaativat apua pahaan oloonsa, apua jota eivät ole vanhemmilta eikä hoitajilta saaneet!
Väsymys. Monikaan aikuinen ei oikeasti ymmärrä, miten paljon pieni kasvava lapsi tarvitsee unta. Ja näitä on niissäkin äideissä, jotka ovat hoitaneet lapsensa kolmevuotiaaksi kotona ollakseen niin hyviä äitejä. Mutta sitten kun lapsi menee päiväkotiin, ei huolehdita yhtään siitä, että unta olisi riittävästi. Hillutaan iltamyöhään asti ja lapset revitään aamulla ylös sängystä.
Yksi syy on esim. Kielen ja kommunikaation puute/pulmat. Turhautuneisuus purkautuu.