Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En päässyt yliopistoon, välivuosi masentaa

Vierailija
04.09.2014 |

Hain ensimmäistä kertaa yliopistoon ja jäin parin pisteen päähän sisäänpääsystä, olin vieläpä ihan hyvillä varasijoilla mutta eipä onnistanut. Mieheni opiskelee ja viettää tietenkin aikaa koulukavereidensa kanssa, minulla puolestaan ei ole tällä paikkakunnalla kuin pari tuttua töiden kautta ja tunnen oloni kovin yksinäiseksi. Jotenkin vaan tämä välivuosi ahdistaa vaikka opinnot alkavat avoimen kautta ja pääsee ns. Opiskelun makuun. Onko kellään muulla ollut vastaavaa tilannetta? Tämä viikko on ollut ihan hirveä kun opiskelijoita näkyy katukuvassa haalareissa:( minulla on todella ulkopuolinen olo.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisit kaiken irti välivuodesta! Sinuna lähtisin muutamaksi kuukaudeksi ulkomaille töihin, vaikka au pairiksi. Nyt sinulla on tilaisuus miettiä, mitä oikeasti haluat opiskella ja tehdä isona. Ja yliopiston luennoilla saa käydä ilmaiseksi kuuntelemassa. Suorita jotain jo avoimen puolella, mutta käy välillä tsekkaamassa mahdollisesti mielenkiintoisten aineiden luentoja, mikä tuntuisi omalta. Moniin opiskelijayhdistyksiin voi mennä mukaan ja liittyä, vaikkei olisikaan sisällä yliopistossa. Valkkaa sinua kiinnostava kerho, mene mukaan ja jos kyyy, mitä opiskelet, sanot vaan, että luet avoimessa sitä mitä sitten luet. Ei kukaan sua kieroon katso, saat uusia kavereita sinäkin.

Vierailija
2/16 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyri myös johonkin muuhun kouluun ensi vuonna sillä eihän sisäänpääsy silloinkaan ole varmaa. Ja useampaan eriyliopistoonkin. Pienempiin helpompi päästä sisään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä kommentteja kiitos :) muutimme tosiaan uudelle paikkakunnalle kun mieheni pääsi tänne yliopistoon. Omanikäisiä kavereita on vaan tosi vaikea saada kun työpaikallanikin on vanhempieni ikäisiä työkavereita suurinosa. Mutta ehkä se on vaan tämä viikko joka aiheuttaa mielipahaa kun on kaikkia opiskelijatapahtumia. Mainittakoon että olen viettänyt jo 2 välivuotta töitä tehden, mutta tänävuonna hain ekaa kertaa:) - aloittaja

Vierailija
4/16 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut samassa tilanteessa. Paras asia, mitä voit tehdä, on varmistaa sisäänpääsysi ensi vuodeksi. Opiskele siis. Koeta myös löytää kavereita. Opiskelijaporukoihinkin voi päästä, vaikka ei itse opiskele. Opit välivuoden aikana ainakin arvostamaan opiskelua. Tulet myös huomaamaan, että lukuvuosi on TODELLA lyhyt aika, kohta olet jo kesätöissä. Minä olin aika pohjalla välivuotenani, siinä oli paljon kaikenlaista kamalaa meneillään. Mikään ei ole tehnyt minua pelottomammaksi kuin se. Tsemppiä!

Vierailija
5/16 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos tekisit jotain uutta? Ilmottaudu vaikka Vapepaan? Tai kokeile vaikka myyntityötä? Tai mene lukemaan venäjänkielen alkeita? Valokuvauskurssille?

Tee jotain uutta ja erilaista! Kokeile nyt kun tuli tilaisuus, se saattaa piristää ja huomaat miten erilaista arki voi olla.

Vierailija
6/16 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos olet jo löytänyt sen oman aineen, satsaa niihin avoimen opintoihin. Kun siellä on suorittanut tarpeeksi opintopisteitä, on monissa aineissa mahdollisuus päästä nk. avoimen väylän kautta pääaineopiskelijaksi tutkintoa suorittamaan. Ja jos olo on yksinäinen, niin hakeudu nyt ihmeessä johonkin opiskelijayhdistykseen. En tiedä, ottaako ne avoimen opiskelijoita aineyhdistysten toimintaan, mutta luulisin. Ja aina voi liittyä opsikelijakuoroon, -teatteriin, -scifiseuraan, -peliseuraan, -soutajiin, -väittelyseuraan, mitä näitä on, mikä sua kiinnostaa, vaikkei opiskelija olisikaan.

Ainakin, jos olet valmis olemaan yhdistyksen toiminnassa aktiivinen, niin olet taatusti tervetullut minne vain. Esim. itse kävelin tänään yliopiston ohi, kun siellä oli joku opiskelijayhdistysten mainostuspäivä ja menin sitten kysymään opiskelijateatterin syksyn ohjelmistoesitettä. Ne alkoi heti värvätä mua mukaan toimintaan, vaikka en edes ole ollut opiskelija enää pitkään aikaan. :)

Vierailija
7/16 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ja samalla löydät uusia kavereita kun tapaat ihmisiä! Sinne vaan sekaan! Onnea jatkossa hakuun!

Vierailija
8/16 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi

olen samassa tilanteessa. Iski kyllä pahasti itsetuntoon ja minäkuvaan kun ovet eivät laudatureita kirjoittaneelle 0,75 pisteen takia auenneet. Olen aikani sitä surrut mutta ikuisesti ei voi surkutella. Kirjoitin keväällä ylioppilaaksi ja luin siis vielä maaliskuussa niihinkin, ensi vuonna ei onneksi ole nekään tiellä. Kyllä me molemmat vielä päästään sinne minne halutaan :)

Vierailija
9/16 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneksi kevät tulee yllättävän nopeasti ja pääsykokeisiin luku alkaa taas. Jonkun harrastuksen aloittaminen voisi olla hyvä juttu avoimen opiskelun ja työn vastapainoksi. Olen kyllä hieman kärsimätön luonne joten välillä odottelu ottaa hermoille, Huoh -aloittaja

Vierailija
10/16 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on täysin sama tilanne. Oon koko viime viikon lähinnä vellonut masentuneena sängyn pohjalla kun kaikilla on fuksiviikko eikä kellään tunnu olevan aikaa edes vaihtaa kuulumisia. Olen lisäksi työtön (kesätyö päättyi) niin päivät on aika tyhjiä kunnes löydän uuden työn. Avoimeen pitäis mennä, mutta ahdistaa ja masentaa ja tuntuu että oon menettänyt uskon itseeni. Pelkään etten pääse avoimen kursseista läpi.

Vierailija
11/16 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

13, pakko vaan alkaa tekemään jotain, jos kotiin jää neljän seinän sisälle masentuu varmasti. Itse odotan ainakin innolla avoimen alkamista, pääsee lukemaan itselle mielenkiintoista ainetta. Kyllä niistä varmasti läpi pääsee kun vähän panostaa. Toivotaan että löydät töitä ja toivotaan että me saadaan olla ensvuonna fukseja, ainakin oppii arvostamaan kun joutuu näkemään vaivaa koulupaikan eteen.

Nyt kun vielä sais tän ärsytyksen tätä fuksiviikot kohtaan menemään ohi, ehkä ostan kilon suklaata ja pysyn poissa sosiaalisesta mediasta. Joku lomamatka tekisi nyt kyllä terää -aloittaja

Vierailija
12/16 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tee töitä ja ota vuosi rahan kannalta. :) oikeasti, tosi harva pääsee ekalla sisään yliopistoon.

Vierailija
13/16 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli! Olen 35v ja pääsin vasta nyt AMK:hon :)
Ehdit kyllä opiskella ihan tarpeeksi vielä. Jaeihän sinulla ole hätää, kun kerran voit avoimessa suorittaa opintoja.

Vierailija
14/16 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako AP udella että mikä ala sua kiinnostaa?

Vierailija
15/16 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtsikkaan pyrin - ap

Vierailija
16/16 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele esim. yhteiskuntatieteitä avoimessa. Kieliopintoja yms. Katso, mitä Valtsikassa vaaditaan ja suoruta jo mahdollisimman paljon "alta pois". Näin hyödyt välivuodesta, sillä aoitaessasi opintopistetilillesi ropsahtaa mukavasti hyväksiluettuja opintoja. Itselläni tällainen tilanne oli toista tutkintoa aloittaesa. Kuukausi opintojen jälkeen opibtopistitä oli hyväksiluettuna jo yli 100!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän