Miksi lasten ja nuorten ohjattu harrastaminen on tärkeää?
Miksi lasten ja nuorten ohjattu harrastaminen tuntuu olevan nykyisin niin tärkeää? Eikö nykyajan lapset ja nuoret osaa enää harrastaa mitään ilman ohjattua toimintaa ja vanhempien autokyytejä?
Kun minä olin lapsi ja nuori, niin en todellakaan kaivannut mitään etukäteen ohjelmoitu kalenteria kouluajan ulkopuolella. Minä harrastin urheilua omien kavereitten kanssa lähellä oleville urheilukentillä ja saattoimme värvätä mukaan muita paikkalla olevia tyyppejä potkimaan palloa tai pelaamaan jääkiekkoa minimivarusteissa jäädytetyssä ulkokaukolassa. Emme olleet mitenkään erityisen köyhiä mutta kukaan minun kaveripiirissä ei kyllä suunnitellut mitään ammattilaisuraa urheilussa.
Silloin kun en ollut kavereitten kanssa, niin viihdyin hyvin omissa oloissa kauan ennen internetin tuloa. Musiikin kuuntelun ja kirjojen lukeminen edellyttää enemmänkin vapaata aikaa kuin jotain ohjattua toimintaa.
Ainoat kerrat kun olin isäni autokyydissä (äidilläni ei ollut ajokorttia), olivat varmaankin lomamatkat, kesämökillä ja sukulaisten luona käymiset. Peruskoulun ja lukion aikana kävelin 12 vuotta koulumatkat, sillä koulurakennukset olivat siinä määrin lähellä samassa kaupunginosassa. Lisäksi molemmat vanhempani olivat aina töissä opetusalalla paitsi pitkien kesälomien aikana.
Onko nykyajan lapsista ja nuorista tullut jotenkin avuttomia kun tuon kaltainen itsenäisyys onnistui hyvin lankapuhelimien valtakaudella? Ei silloin pystynyt huvikseen soittelemaan perheenjäsenille.
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Jos harrastaa tavoitteellisesti on valmentaja aina mukana. Kuka tahansa voi lukea ja huvikseen lenkkeillä ne on ajanvietettä ei suuremmin harrastus.
Ei lasten tarvitse harrastaa yhtään mitään tavoitteellisesti.
Se on vain leikkiä.
Vanhemmat ovat paljon töissä, lapsen on kivempi olla illalla harrastuksessa kuin yksin kotona. Aina kavereita ei löydy koulusta tai naapurista, harrastus on hyvä keino saada lapset tutustumaan toisiinsa. Jotkut haluaa harrastaa tavoitteellisesti, se ei todellakaan onnistu vain kotoa käsin.
Muuten alkavat harrastaa seksiä liian aikaisin, jos ei ole ohjattuja harrastuksia ja vain luuhaavat keskenään ilman aikuisten valvontaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos harrastaa tavoitteellisesti on valmentaja aina mukana. Kuka tahansa voi lukea ja huvikseen lenkkeillä ne on ajanvietettä ei suuremmin harrastus.
Kuntourheiluakin voi harrastaa aktiivisesti ilman että on sen suurempia kilpailullisia tavoitteita. Eihän sitä harrastusta tarvitse "virallistaa" liittymällä urheiluseuraan tai menemällä jollekin kurssille. Monet keräilyharrastukset eivät edellytä mihinkään yhdistykseen kuulumista vaan ovat lähtöisin omasta kiinnostuksesta kuten LP- ja CD-levyjen keräily ja kuuntelu.
Siksi ettei vanhempien tarvitsisi viihdyttää ärsyttäviä ja vaativia kakaroitaan. Ja siksi että vanhemmat tuntisivat olevansa hyviä ihmisiä ja voisivat päteä toisille vanhemmille. Ja koska vanhemmat pelkäävät lastensa jäävän jostain paitsi jos eivät juokse kiireessä paikasta ja harrastuksesta toiseen. Ja muuten joutuisi olemaan enemmän kotona eikä ne pennut tottele mitään ja vinkuvat vaan. Viikonloput ja lomatkin pakko täyttää jollain ja pitäähän somessakin olla materiaalia eikä jotain kotiseiniä.
Koska lapsia on niin vähän nykyään, jotta kuvaamasi vaihtoehto onnistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Siksi ettei vanhempien tarvitsisi viihdyttää ärsyttäviä ja vaativia kakaroitaan. Ja siksi että vanhemmat tuntisivat olevansa hyviä ihmisiä ja voisivat päteä toisille vanhemmille. Ja koska vanhemmat pelkäävät lastensa jäävän jostain paitsi jos eivät juokse kiireessä paikasta ja harrastuksesta toiseen. Ja muuten joutuisi olemaan enemmän kotona eikä ne pennut tottele mitään ja vinkuvat vaan. Viikonloput ja lomatkin pakko täyttää jollain ja pitäähän somessakin olla materiaalia eikä jotain kotiseiniä.
Tämähän se on. Ohjattu harrastus antaa vanhemmille omaa aikaa. Mahdollisimman monta harrastusta lapsilla tietää siis enemmän ikiomaa aikaa ja jos harrastuksia ei ole, niin he joutuvat olemaan lastensa kanssa. Sehän on tietenkin tylsää ja lapsi saa tuta kotona asian.
Vierailija kirjoitti:
Muuten alkavat harrastaa seksiä liian aikaisin, jos ei ole ohjattuja harrastuksia ja vain luuhaavat keskenään ilman aikuisten valvontaa.
Minulla oli ainakin hyvin tervehenkisiä ja koulussa pärjääviä kavereita ollessani nuori. Siinä poikaporukkassa sexin harrastaminen tuntui hyvin kaukaiselta ajatukselta koska olimme heteroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se on. Ohjattu harrastus antaa vanhemmille omaa aikaa. Mahdollisimman monta harrastusta lapsilla tietää siis enemmän ikiomaa aikaa ja jos harrastuksia ei ole, niin he joutuvat olemaan lastensa kanssa. Sehän on tietenkin tylsää ja lapsi saa tuta kotona asian.
Mitä ihmeen omaa aikaa se on, että kärvistelee jossain kentän laidalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siellä kärvistelet? Käy itse treenaamassa samaan aikaan. Niin minä teen ja tekee moni muukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siellä kärvistelet? Käy itse treenaamassa samaan aikaan. Niin minä teen ja tekee moni muukin.
Ei onnistu treenaaminen. Mulla on kolme lasta. Osa harrastaa ja osaa pitää vahtia. Olisi kyllä ihan lepolomaa olla kotona lasten kanssa illat, mutta haluan antaa lapsille mahdollisuuden, kun itse haluavat.
Lukujärjestys täyteen harrastuksia, niin "ovat pois pahanteosta".
Siinä nykymammojen kasvatusmetodi.
Muuhun ei palikat riitä, kun pitää olla sitä ja tätä ja tota ja kun naapurikin ja instagram.
Vierailija kirjoitti:
Lukujärjestys täyteen harrastuksia, niin "ovat pois pahanteosta".
Siinä nykymammojen kasvatusmetodi.
Muuhun ei palikat riitä, kun pitää olla sitä ja tätä ja tota ja kun naapurikin ja instagram.
Kyllä se oli hienompaa entisaikaan, kun mammat heittivät lapset pihalle keskenään ja siivosivat ja mankeloivat.