Säästääkö rahaa jos tekee leivät itse?
Säästääkö siinä oikeasti kun itse tekee sämpylät ja kuinkakohan paljon?
Kommentit (18)
Kyllä säästää, riippuu tietenkin minkälaisia sämpylöitä tai leipiä. Itse ostan hyvin harvoin leipää kaupasta vaan teen itse kotona. Kun taikinaan ei mene oikeastaan muuta kun vesi, hiiva, siirappia sekä jauhot. välillä ten taikinan piimään ja lisään siemeniä, juustoa tai porkkanaa.
Mä teen leipäkoneella leivän. Paljon parempaa kuin kaupasta ostettu. Leipäkone ostettu n. vuosi sitten ja on jo maksanut itsensä takaisin.
Teettekö jatkuvasti tuoretta vai laitatteko pakkaseenkin?
Laske paljonko sinulla menee rahaa sämpylöiden tarvikkeisiin ja sähköön. Sitten vertaa summaa vastaaviin kaupan sämpylöihin. Omalle ajalle voi laskea hinnan jos huvittaa. Minusta leipominen on mukavaa, joten pidän sitä harrastuksena.
Jos pistät omiin sämpylöihin monenlaisia jauhoja ja siemeniä, niin kaupan vehnähöttösämpylöihin verrattuna ne voivat olla kaliimpiakin, mutta taatusti parempia.
Tein juuri litran sämpylöitä, johon meni juustoheraa litra, hiivapala, desi öljyä, suolaa, 4 rkl leivontasiirappia ja jauhoja ehkä kilo tai jotakin. Niistä oli venhäjauhoja osa ja osa sämpyläjauhoja. Sämpylöitä tuli liki 50 kpl. Lisäksi oli leivinpaperi ja sähkö kuluina. Eiköhän siinä säästä. Ja lisäksi niistä tuli hyviä.
Riippuu varmaan siitä paljonko syö leipää. Onhan nyt jauhot halvempia kuin leipä, mutta jos syö vaan yhden sämpylän päivässä, niin säästö ei ole kovin kummoinen. Maku kyllä on parempi.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 18:41"]Riippuu varmaan siitä paljonko syö leipää. Onhan nyt jauhot halvempia kuin leipä, mutta jos syö vaan yhden sämpylän päivässä, niin säästö ei ole kovin kummoinen. Maku kyllä on parempi.
[/quote]
No meitä on 5. Ap
Mä olen miettinyt samaa.. Leipäkonetta en ole vielä uskaltautunut ostamaan kun olen tehnyt leivinuunissa ruisleivät ja vehnäleivät tähän asti. Nyt hankinnassa olisi leipävuoka että tavan uunissa voisin myös leipää tehdä. Olen harkinnut myös kokonaan siirtymistä itsetehtyyn leipään kaupan leivän sijaan, mutta onko se säästö oikeasti mittaava, omalle ajalleni en hintaa laske.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 18:51"]
Mä olen miettinyt samaa.. Leipäkonetta en ole vielä uskaltautunut ostamaan kun olen tehnyt leivinuunissa ruisleivät ja vehnäleivät tähän asti. Nyt hankinnassa olisi leipävuoka että tavan uunissa voisin myös leipää tehdä. Olen harkinnut myös kokonaan siirtymistä itsetehtyyn leipään kaupan leivän sijaan, mutta onko se säästö oikeasti mittaava, omalle ajalleni en hintaa laske.
[/quote]
No montako leipää sä syöt viikossa? Yks leipä on sen 1-3 euroa. Jauhopaketti maksaa euron, jos haluat jotain muuta sekaan niin toisen euron. Ja siitä sä teet jo aika monta leipää. Muutamia euroja siinä säästää, ei sillä vielä mersua ostella.
Haen lidlistä kerran viikossa sen täysjyväleipäpaketin joka maksaa 99senttiä/500g. Riittää lapselle ja mulle viikoksi.
Parhain säästö syntyy, kun ei syö leipää ollenkaan. Ravintoarvoa leivällä ei ole.
Mulle riittää pienikin säästö ja onhan se paremman makusta. Ap
Sämpylöissä säästää ihan varmasti. Itse syön vain ruisleipää, joka maksaa 1€/leipä. En jaksaisi ruveta leipomaan ruisleipää itse, eikä varmasti tulisi säästöäkään.
Ruisleipää voi tehdä myös sähköuunissa. Ohuet leivät paistuvat parhaiten.
Saa vähemmän suolaa ja muita lisäaineita. Kotona tehty leipä ei säily muovipussissa vuosia, kaupan leivät säilyvät.
Meillä on puuhella ja aina kun se on lämmitetty, nakkaan pellille taikinamöykyn ja paistan. Eli taikinan sekoitus, muotoilu pellin päällä ja annan kohota kunnes uuni on sopivan lämmin (pari tuntia). Eipä tuosta muuta vaivaa ole kuin kulhon tiskaus ja muistaa ottaa valmis ajoissa uunista ulos.
Mulla tulee ja menee hinku leipäkoneeseen. Omistin kerran ja opettelin tekemään, olen siis koneita rassaava ns lihansyöjä hetero mies jolle ruuan laitto on kuin pyöräily kultakalalle. Mutta sen mosan menin myymään, nyt tuli hinku uudelleen. Luulen että leipäsirkkeli olis kiva leipäkoneen kaveriksi. Saisko jauhot joltain maanviljelijältä tai myllystä suoraan näppärästi (so. halvalla). Tuo puuhellalla leipominen hakkaa kaikki pörssisähköt ja siksi kiehtoo. Saan kyllä sähköä tehtyä itsekin, eikä ole edes vaivatonta tai järkevää. Helpolla pääseminen ei kuulu periaatteisiini, siinä missä monet sanelevat elämäänsä yleensä vain rajoittavia ja kieltäviä periaatteita itse itselleen.
Riippuu leivästä. Esimerkiksi paikallinen ohrarieska maksaa monta euroa, mutta kotonatehtyyn rieskaan ei mene paljon tarvikkeita eikä sähköäkään.
Jos ostaa vain halvimpia tarjousleipiä, ei säästö ole kovin kaksinen varsinkaan hyvin työläissä ruisleivissä, joita pitäisi ensin hapattaa tarpeeksi.