Jyrinää tyynen pinnan alla - toivoton avioliitto?
Mieheni on ns. "paperilla" mitä moitteettomin puoliso ja unelmavävy: muodollisesti pätevä, erittäin hyvin koulutettu, hyväpalkkainen, kohtalaisen näköinenkin. Kuitenkin oikeasti avioliiton jatkuessa tietyt syvemmän tason ongelmat ovat alkaneet hiertää itseäni kovasti.
Nimittäin mieheni valehtelee ajoittain aivan mitättömistäkin asioista samaan tapaan kuin ns. patologiset valehtelijat. Kyse ei ole pettämisestä tietääkseni, mutta hän saattaa valehdella, että esim. kertoi jostain riidastamme kaverilleen ja kertoo jopa mitä kaverinsa kommentoi, mutta sitten sanookin, että keksi koko jutun (ei siis ole edes kertonut). Samoin erään riitamme jälkeen kertoi soittaneensa asiasta äidilleen ja menevänsä vanhemmilleen viikonlopuksi. Kävi kuitenkin ilmi, että ei ollut soittanut mitään (puhelimen soittohistoriastakin sen näytti sitten).
Mieheni saa myös ajoittain raivokohtauksia ja heittelee tavaroita. Hän on luvannut yrittää hieman hillitä itseään, mutta eihän se näköjään onnistu. Hän myös möläyttelee loukkaavia kommentteja minusta, joskus huumorillakin. Hän oli kuulemma möläytellyt kaikkea typerää tapaamilleen naisille aiemminkin, joten ei ihme, että hänellä oli vain deittailuja toisensa perään usean vuoden ajan, ennen kuin tapasimme.
Mieheni myös haluaa päättää ja jänkätä yksinkertaisistakin asioista, kuten siinä, missä järjestyksessä ainesosat laitetaan sämpylätaikinaan. Hän myös haluaa vedättää minua rahallisesti aina, jos en ole varuillani. Meillä kulut menevät puoliksi ja jos en ole tarkkana, ne mun ostokset unohtuvat kokonaan ja hän merkkaa euron-kahdenkin ostokset muistiin. Hän myös tekee typeriä ja kalliita heräteostoksia.
Itse ennen tapaamistamme tykkäsin matkustamisesta todella paljon. Nyt avioliittomme myötä en ole päässyt matkalle kuin aivan pari kertaa ja nekin vain keski-Eurooppaan. Luulin aina sinkkuaikoinani, että parisuhteen myötä matkailun osalta aukeaisi taivas, kun ei enää tarvitsisi reissata kalliisti yksin. Mutta nytpä en pääse kuin hirveän nalkutuksen jälkeen matkalle. Mieheni sen sijaan viettäisi kaikki lomansa vanhempiensa luona äidin lihapatojen ääressä ja itse hammasta purren yritän jotenkin viihtyä ja teeskennellä tyytyväistä.
Huh, erotakaan en uskaltaisi, ellei nyt joku tulisi kotoa hakemaan parempaan seuraan tms. Olemme molemmat vähän päälle kolmekymppisiä. Mitä siis teen?
Kommentit (9)
Näitä av:n viestiketjuja lukiessa tulee auttamatta mieleen, että kuinka hyvän miehen sitä on sattunut saamaan..
Sanoisin, että en katselisi kuvailemaasi miestä päivääkään.
Mitkään noista asioista ei yksinään olisi niin kauheita, mutta kaikki yhdessä... Ei ei, itse olisin kyllä mieluummin yksin kuin tuollaisen kanssa.
Voih, meillä myös valehtelua, raivokohtauksia, holtitonta rahankäyttöä... Ja lapsikin on, siksi en haluaisi erota. Tiedän, ettei liian helpolla saisi luovuttaa, mutta how much is too much?
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 14:44"]
Voih, meillä myös valehtelua, raivokohtauksia, holtitonta rahankäyttöä... Ja lapsikin on, siksi en haluaisi erota. Tiedän, ettei liian helpolla saisi luovuttaa, mutta how much is too much?
[/quote]
...ja jos jokukysyy, että miksi hankin lapsen tällaisen miehen kanssa... Olimme yhdessä vuosia ennen lasta. Luulin tuntevani hänet, mutta jotkut piirteet ovat tulleet esiin tai vahvistuneet vasta lapsen syntymän jälkeen.
Ap, kuulostaa pahalta... sekä myös tutulta. Olen ollut samankaltaisessa suhteessa, missä tuon tapainen käytös vain paheni ajan mittaan. Miehen raivoamiset yltyivät, loukkaavat ivapuheet pahenivat kunnes elämästä tuli täysin sietämätöntä.
Mitä tapahtuu, jos olet eri mieltä jostain asiasta? Tuleeko siitä riita joka kerta? Möläytteleekö hän loukkaavia kommentteja sinusta myös seurassa muiden ihmisten kuullen? Hän naamioi ne huumoriksi, niinkö? Pyytääkö hän anteeksi loukkaavia sanojaan? Saneleeko hän sinulle, mitä sinun pitäisi tehdä/sanoa/käyttäytyä/pukea yllesi/laittaa hiuksesi? Syyttääkö hän sinua milloin mistäkin?
Avioliittoon kuuluu puolison arvostus ja kunnioitus. Meillä siitä ei ollut tietoakaan. Minä lähdin.
Kuulostaa vähintäänkin lievältä persoonallisuushäiriöltä. Ja sen hoito on melko hankalaa . Lähtisin,kun vielä on elämää jäljellä.
Oletteko olleet vasta lyhyen aikaa naimisissa? Seurustelitteko pitkään ennen sitä? Miten miehesi suhtautuu kun otat puheeksi nuo valehtelut, jänkkäämiset ja tavaroiden heittelyt? Eihän tuo kyllä aikuismaista käyttäytymistä ole. Onko hän tuollainen kaikkia kohtaan vaiko vain kotona sinun kanssasi?
Jos ei ole lapsia, kannattaa harkita eroa.