Helsingin yliopisto on Suomen korkeakoulujärjestelmän keskus!
Helsingin yliopisto on Suomen ainoa kansainvälisesti uskottavasti noteerattu opinahjo. Yhdestäkään muusta yliopistosta ei ole noussut alansa todelliseen kärkeen kuuluvia ihmisiä joko tieteessä tai elinkeinoelämässä. Vain Helsingissä pystyy hankkimaan kansainvälisesti noteeratun koulutuksen. Muut yliopistot toimii lähinnä jos ei ole isompia urasuunnitelmia ja aikoo jäädä Suomeen töihin.
Mutta tulevaa uraa ajatellen on helpotus tietää ettei joudu tyytymään keskenkertaisuuteen.
Kommentit (28)
Helsingin yliopisto on kuitenkin sivistysyliopisto. Nämä kaikenmaailman huiputusyliopistot tuottavat yksisilmäisiä insinöörejä, siinä ei juuri akateemisuus pääse korvien välissä vaikuttamaan.
Aina kun julkisuuteen putkahtaa joku sekopäädosentti tai kohufilosofi, niin se on aina Helsingin yliopistosta. Muut yliopistot eivät samalla tuota kylähulluja.
Muut yliopistot eivät tuota yhtään mitään
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 17:54"]
[/quote]
Lääkkeet
TKK:n panostus aikoinaan sähkö- ja tietoliikennetekniikan perustutkimuksen oli vahvasti Nokian nousun takana.
Joo-o. Innolla odotan missä se kiitos sitten lopulta seisoo kun tuosta ko. laitoksesta joskus ulos pääsen. Helvetillistä vääntöä on saanut kaikesta käydä. Että terveisiä vaan suomen kielen, suomalais-ugrilaisten ja pohjoismaisten kielien ja kirjallisuuksien laitokselle. Kivaa on ollut. Not.
Sorry AP, helsingin yliopisto on ihan yhtä tyhjän kanssa globaalilla mittapuulla. Mitätön rahoitus ja tyhjänpäiväisiä tutkimushankkeita. Tosin siinä mielessä kyllä Suomen tunnetuin varmaan nimeltä, mutta revelanteinta tutkimusta Suomessa tehdään teknillisissä yliopistoissa mutta se ei ole niin mediaseksikästä.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 19:08"]
Joo-o. Innolla odotan missä se kiitos sitten lopulta seisoo kun tuosta ko. laitoksesta joskus ulos pääsen. Helvetillistä vääntöä on saanut kaikesta käydä. Että terveisiä vaan suomen kielen, suomalais-ugrilaisten ja pohjoismaisten kielien ja kirjallisuuksien laitokselle. Kivaa on ollut. Not.
[/quote]
Minä taas odotan innolla sitä, että sinä kerrot, miten sinä onnistuit pääsemään sinne sisälle!
Kokoon suhteutettuna HY ei tuota sen enempää julkaisuja kuin muut. Ja yliopistot ovat Suomessakin erikoistuneet, ei Helsingissäkään voi opiskella kaikkea mahdollista.
Keskinkertaisuus on mielentila, ei koulutuksesta johtuva asia. Miten sinulla ap. tämä asia menee?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 19:03"]
Muut yliopistot toimii lähinnä jos ei ole isompia urasuunnitelmia ja aikoo jäädä Suomeen töihin.
Mutta tulevaa uraa ajatellen on helpotus tietää ettei joudu tyytymään keskenkertaisuuteen.
[/quote]
Tuo on vähän kaksipiippuinen juttu. Maalla on paljon pienempi kynnys päästä alkuun. Siksihän esim. käytännössä kaikki nuoret kepulaiset on kunnanvaltuustoissa ja muissa luottamustehtävissä. Samoin vakituisiin virkoihin pääsee nuorella iällä ihan pikkuisen todennäköisemmin kuin Helsingissä.
Metropolialue on tietenkin ykkönen kauniille ja rohkeille, mutta moniko edes suurimman ja kauneimman opiskelijoista on oikeasti sellainen?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 19:08"]
[/quote]
Minä taas odotan innolla sitä, että sinä kerrot, miten sinä onnistuit pääsemään sinne sisälle!
[/quote]
Ei se sisään pääseminen mitään valtavaa ponnistusta vaatinut. Ensinnäkin ylppäritodistus oli sen verran vanha, että pelkät pääsykoepisteet huomioitiin. Olikohan yksi varsinainen pääsykoekirja ja lisäksi luin kielioppia ja kokeessa oli aika paljon kielioppitehtäviä. Kielioppi ja lauseenjäsennys on mulle aina ollut todella vaivatonta, joten en mielestäni joutunut ihan hirveästi näkemään vaivaa.
Tästä on kuitenkin jo kuusi vuotta, ihan viimeisiä tenttejä teen nyt syksyllä. Se on ärsyttänyt, että minua on kohdeltu kuin pikkulasta, vaikka olen aikuisopiskelija, jolla on omiakin lapsia. Onhan siellä tietysti lähemmäs satavuotiaita lehtoreita ja olen tietysti heidän näkökulmastaan nuori, kokematon, täysi imbesilli ja ehdottomasti holhottava.
Maalaisten kuuluu muuttaa opiskelemaan Helsinkiin ja helsinkiläisten puolestaan maalle tai ulkomaille. Avartaa maailmaa!
Helsingissä on liian kalliit vuokrat, liikaa ihmisiä, saasteita, ruuhkaa ja stressiä. Kuka sinne haluaisi jos voi valita rauhallisemmankin kaupungin.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2014 klo 17:54"]
[/quote]
Muut kuin Helsingin yliopisto?
Oulun kasvattina olen toista mieltä, molemmat kun ovat julkaisumäärissä kuitenkin planeetan top-300 listalla.
Helsinki toki ylempänä.
Ihan oikeesti nyt, on sitä elämää kehä kolmosen ulkopuolellakin.
Onnittelut opiskelupaikasta, ja kunnianhimo on aina hyvästä. Onnea ja menestystä ja kaikkia hyvää ihan aidosti ja oikeasti. Muista kuitenkin, että vaatimattomuus kaunistaa. Hmmm... joo .... tiedän, tuo ei toimi muissa kulttuureissa. Se on ikävä asia tämmöisen introvertin ihmisen näkökulmasta.
Tuosta tuo kuitenkin lähtee. Onnittelut.