Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leposyke 45-55, hemoglobiini 190-210, Onko miehelle normaali?

Vierailija
03.09.2014 |

Tk:n hoitajat jaksavat aina kysellä, että onko aina ollut suunnilleen samat. Kun vastaan että on, niin ihmettelevät, mutta siihen jää...

Arvot olleet suunnalleen samat yläaste iältä asti ja nyt olen jo päälle kolmikymppinen. Verenpaine ja muut arvot tosi hyvät...

Eli onko sykkeessä ja hemoglobiinissa jotain outoa ja riskiä terveydelle?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveeltä kuulostaa, ei hätää!

Vierailija
2/27 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On itseasiassa aika huippuarvot :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, hb on kyllä korkeahko. Tupakoitko, juotko nesteitä tarpeeksi? T.2

Vierailija
4/27 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on hurjan paksu veri ja sydän, joka pumppaa hitaasti niin saattaa tulla tukoksia. Tuskin kuitenkaan sun tapauksessa.

Vierailija
5/27 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemoglobiini on kyllä minun mielestäni varsin korkea. Tosin en tiedä, onko siitä haittaa, jos et ole ammattiurheilija eikä testeistä siis ole pelkoa... Omalla miehelläni on suunnilleen sama syke, ja on jo viisissäkymmenissä.

Vierailija
6/27 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuttu sanoi että hänellä oli hirmuinen hemppari ja kehotettiin luovuttamaan verta. En muista miksi näin neuvoivat. Ehkä että veri vähän "laimenisi"?

Vierailija
7/27 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syke on matala, mutta sehän kertoo lähinnä hyvästä kunnosta, eikä siitä ole mitään haittaa, päinvastoin. Osalla ihmisistä on myös ilman huippukuntoa tuontyypinen syke eikä siitä ole sillloinkaan haittaa.

Hemoglobiini sen sijaan on jo kyllä hieman turhan korkea (180 pidetään turvallisen rajana). Sinulta kysellään sitä onko aina ollut tuollainen siksi, että noin korkea hg voi olla oire esim. munuaiskasvaimesta tai syöpään verrattavasta punasolujen kontrolloimattomasta lisääntymisestä. Hyvin korkea hemoglobiini on haitallinen, koska sakea veri ei kierrä enää kunnolla erityisesti pienissä hiussuonissa. Jos tuollaiset arvot on sinulle luontaisia ja normaaleja, verta luovutttamalla säännöllisesti saisit asiaa vähän "helpotettua".

Vierailija
8/27 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tupakoi ja alkoholia erittäin harvoin ja vähän.

T:Ap

Vierailija
9/27 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemoglobiini on melkoisen korkea. Korkea Hb voi aiheuttaa verenkierron ongelmia koska veri on liian "paksua", esim tukoksia. Että sitä haittaa siitä on. Sen takia kyselevät onko aina ollut, koska jos Hb nousee yhtäkkiä niin voi olla kyse jostain sairaudesta.

Syke on matalahko, mutta aivan normaali. Monella urheilevalla hyvinkin tavalliset luvut. Mutta jos ihmisellä laskee syke kovin alas ilman tällaista taustaa niin sekin voi olla merkki sairaudesta. Siksi kyselevät.

Vierailija
10/27 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko muutoin perusterve, kelpaisitkohan verenluovuttajaksi? Silloinhan hemoglobiini vähän laskisi normaalimmaksi. 

Vierailija
11/27 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö koskaan ole keskustellut lääkärin kanssa korkeasta Hb-arvostasi? Vain hoitajien kanssa?

Polysytemia vera tuosta nyt ensimmäisenä tulee mieleen. Normaali miehen Hb on <167.

Vierailija
12/27 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä vaan on niin erilaisia. Mulla hb 165 ja olen nainen ja joka kerta hämmästellään ja voivotellaan tuota, mutta eipä ole tähän ikään 43v vielä kummempaa ilmennyt, kenties huomenna :)

Vierailija
13/27 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verta vaan säännöllisesti luovuttamaan, jos on korkee hemoglobiini!

Vierailija
14/27 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla leposyke 37 ja olen nainen. Vähän sitä ihmettelevät joskus. Mutta on normaali silti.

Vierailija
15/27 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loisia... suosittelen pitkiä antibioottikuureja.

Vierailija
16/27 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 14:39"]Meitä vaan on niin erilaisia. Mulla hb 165 ja olen nainen ja joka kerta hämmästellään ja voivotellaan tuota, mutta eipä ole tähän ikään 43v vielä kummempaa ilmennyt, kenties huomenna :)
[/quote]

Hehehh, lääkärit ovat ihan pihalla, mikäs siinä, jos yhdessä ihmettelette tyhmyyttänne. En minäkään saa noin 50 €/tunnilta siitä hyvästä että kerron satuja.

Vierailija
17/27 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hb liian korkea. Erityisesti kohjuja aiheuttaa ja tukoksia juuri pinnallisissa pienissä suonissa. Verenluovutus aktivoi luuydintä tuottamaan paljon soluja, joten siitä on kahta koulukuntaa. Eikä korkea hb yksin aina kaikkea kerro vaan pitää ottaa huomioon myös punasolujen koko.

Vierailija
18/27 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo aloitus.

Lähes jokainen tietää, että väitetyt hemoglobiiniarvot ovat todella rajuja. Hiihdossa kilpailukieltoraja oli 170. Veri on niin sakeaa, että voi vaikka puuroutua.  

Verenluovutusta voi suositella ihan muistakin syistä eli hyvän mielen takia.

Vierailija
19/27 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

hmm aloin miettiä, jos noudattaa ruokavaliota joka ei sisällä rautaa, kuinka nopeasti hb alkaa laskemaan? tietääkö kukaan?

Vierailija
20/27 |
23.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 02:12"]

hmm aloin miettiä, jos noudattaa ruokavaliota joka ei sisällä rautaa, kuinka nopeasti hb alkaa laskemaan? tietääkö kukaan?

[/quote]niin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi