Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiset kuukautiskivut ovat normaaleja?

Vierailija
14.08.2021 |

Olen 17-vuotias tyttö, ja olen tässä viime aikoina miettinyt, ovatko kuukautiskipuni jotenkin epätavallisen voimakkaita.

Päivää ennen menkkoja alkaa yleensä sellainen tasainen, vatsalihassäryltä/rasituskivulta tuntuva kipu alavatsassa, joka jatkuu yleensä 4-6 päivää. Se ei varsinaisesti vaikeuta elämää, mutta menkkojen alkaessa 2 tai 3 ensimmäistä päivää ovat täynnä 5-20 minuuttia kestäviä kammottavia kipupiikkejä, joiden aikana on vaikeaa istua paikallaan, välillä hengitys salpautuu muutamaksi kymmeneksi sekunniksi kivun takia, huimaa. Näitä tulee yleensä muutaman kerran tunnissa, ja ne vaikeuttavat hirveästi esimerkiksi koulussa opiskeluun keskittymistä. Olen yleensä syönyt 400mg buranaa, jonka avulla saan olla n. 2h ilman kipupiikkejä ("taustakipu" pysyy, mutta sen kanssa voi elää, jos saa keskittymisen ohjattua johonkin muuhun). Ongelma on, että kivunlievitys kestää noin vähän aikaa, eikä sitä buranaa kai voi omassa painoluokassani kovin montaa kertaa päivässä popsia.

Aina aiemmin olen ajatellut, että kipu kuuluu asiaan ja on ihan normaali menkkaoire, mutta nyt kavereiden kanssa keskusteltua olen oppinut, ettei kenelläkään muulla ole ihan tällaista. Nyt, vanhemmat, fiksummat naisihmiset, kertokaa: ovatko tällaiset kivut ihan normaaleja, vai olisiko parempi käydä lääkärissä? Voiko tämä olla endometrioosia tms.?

Pystyn kyllä siis suurimman osan ajasta käymään koulussa ihan fyysisesti, mutta kipu vie jonkin verran huomiota asioista.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nuo minusta jo aika kovilta vaikuttavat. Onko suvussa endometrioosia? Onko muita endon oireita? Juttelisin seuraavan kerran gynellä asiasta ja kipulääkkeistä. Lääkäri voi määrätä myös reseptilääkkeitä.

Itsellä oli ja on edelleen yhden synnytyksen jälkeen kohtuullisen kovat kivut, endoa ei näy ultrassa eikä tähystystä ole tehty, joten varmuudella ei voi sanoa. Lapsen saamisen kanssa itsellä oli ja on ongelmia edelleen, koska en ole tullut uudelleen raskaaksi. Lapsi saatu siis hedelmöityshoidoilla. Joten kannattaa pitää mielessä tuokin, jos vaikka 10-15 vuoden päästä haluaa lapsia.

Vierailija
2/11 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa on se, että haittaa normaalia elämää. Sinulla on selvästi liian pahat.

Itselläni löytyi kiinnikkeitä, kun tehtiin laparoskopia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttavat aika kovilta, kävisin ihan varmuuden vuoksi lääkärissä.

Vierailija
4/11 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei mene vahvallakaan särkylääkkeellä pois niin ei ole normaalia.

Vierailija
5/11 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärissä käynti kannattaa jo siksi, että saat buranaa paremmin auttavia lääkkeitä. Monet reseptillä määrättävät lääkkeet ovat pitkäkestoisempia.

Vierailija
6/11 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Suvussa ei ainakaan tietääkseni ole endometrioosia (voi tietysti vaan olla, ettei minulle ole kerrottu, jos jotain onkin ollut), enkä ole hirveästi muita kys. sairauden oireita itselläni huomannut. Yritän päästä gynelle, ehkä sieltä osattaisiin neuvoa eteenpäin/suositella vaikka jotain hormonaalista ehkäisyä, jos se auttaisi.

-AP

Vierailija
7/11 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseltä ei ole löytynyt mitään syytä kivuille ja runsaalle vuodolle, eli "normaalia". Mutta lääkityksenä pitkävaikutteinen tulehduskipulääke ja Panadol. Näitä kun ottaa sopivalla syklillä, on vaikutus päällä jatkuvasti.

Eli lääkäriin, niin saat ainakin kivunhoidon kohdilleen.

Vierailija
8/11 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keltarauhashormoni (kapseli, hormonikierukka, minipillerit) vievät monilta kuukautiset kokonaan pois. Kannattaa ainakin kokeilla.

Vierailija
9/11 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö e-pillereitä. Jos sinulla on hyvä tuuri, kuukautiset loppuvat kokonaan.

Vierailija
10/11 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunpoistoleikkaius voisi auttaa.

Vierailija
11/11 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohdunpoistoleikkaius voisi auttaa.

Ei 17-v voi saada kohtuaan poistettua, Suomen laki rajoittaa naisen kehollista itsemääräämisoikeutta joko kolmanteen lapseen tai 30. ikävuoteen asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi