Ikänäkö ja silmälasituska: mikään ei tunnu kivalta
On hiton hankalaa, kun vuoroin ei näe lähelle ja sitten taas ei näe kauas. Monitehoista tulee huono olo ja lasien jatkuva vaihtelu on perseestä. Haluan nuoret silmäni takaisin!
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista nähdä kunnolla autolla ajaessa mallia Tokmanni +2 lukulaseilla ?
Lähelle kyllä, kauas ei. Kysyitkö tosissasi?
Kysyin tosissani. Tiedän kaverin 60v. joka käyttää kyseisiä laseja kun muuten ei kuulema näe.
Tätä olen ihmetellyt kun itse näen niillä n.metrin.
Mun toimistomonitehot on myös Silmäasemalta. En voisi tyytyväisempi laseihin olla. Itse en koskaan ole oppinut varsinaisilla monitehoilla lukemaan, vaikka olen niitä yli 10 vuotta käyttänyt, korkeintaan tuoteselosteet jaksan kaupassa niillä lukea. - 2
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista nähdä kunnolla autolla ajaessa mallia Tokmanni +2 lukulaseilla ?
Lähelle kyllä, kauas ei. Kysyitkö tosissasi?
Kysyin tosissani. Tiedän kaverin 60v. joka käyttää kyseisiä laseja kun muuten ei kuulema näe.
Tätä olen ihmetellyt kun itse näen niillä n.metrin.
Hän tarvitsee siis kauaksi katsoessa plusvahvuutta niin kuin itsekin, samoin mun kolme tyttöä. Itselläni on kauas vahvuus +2,5, lähelle +5.
Vierailija kirjoitti:
Sisäkäyttöön kannattaa hankkia toumistomonitehot, tai millä nimellä niitä nyt missäkin silmälasiliikkeessä myydään. Näköalue riittää hyvin sisällä liikkumiseen, kotitöiden tekemiseen, tv:n katseluun, tietsikalle ja lukemiseen. Ihan parhaat lasit mulla ainakin. Ulkona käytän sitten joko monitehoja tai vain kaukolaseja.
Näitä kutsutaan päätelaseiksi. Itse sain päätelasit viime marraskuussa ja ihan hyvät on. Mä en tarvitse vielä ihan lähinäkemiseen laseja eli esim. luen ja selaan kännykkää parhaiten ilman mitään, mutta läppärin ruudulle näkeminen ei enää onnistu ilman laseja, eikä myöskään kaukolasien kanssa. Joskus unohdan päätelasit päähän, kun lähden vaikka kauppaan ja ulkona tosiaan sitten huomaa, ettei näillä kauas näekään niin hyvin kuin oikeilla kaukolaseilla.
Monet työnantajat muuten maksaa päätelasit, kannattaa kysyä omasta HR:stä, jos on epätietoinen. Meillä on työnantajalla sopimus Specsaversin kanssa ja kehysten hintaraja oli muistaakseni 189 €. Sillä sain jo kivat DKNY:n kehykset ja maksoin itse koko paketista vain lianestokäsittelyn linsseihin 30 €.
Vierailija kirjoitti:
Millaiset on näyttöpäätelasit? Näkeekö niillä ajaa autoa? Vai onko pelkästään lähityöskentelyyn tarkoitetut?
En tarvitse laseja auton ajoon. Se kannattaa ottaa selvää silmäasemalta. Näen näyttöpäätelaseilla kyllä kauaskin mutta minulla ei ole vikaa kaukonäössä vaan lähinäössä. Kyllä ne optikot siellä tietävät. Ihmisillä kun on erilaisia vikoja näössä. En tarvinnut monitehoja kauas näkemiseen ja näyttöpäätetyössä yms. tarkkuutta vaativissa käsitöissä ne eivät toimineet ollenkaan. Käytän koko ajan näyttöpäätelaseja eikä tule päänsärkyjä enää. Riippuu näöstä mutta autonajoon ehkä pitää olla eri lasit.
Kävin ikänäköleikkauksessa muutama vuosi sitten. Olen todella tyytyväinen tulokseen, enkä tarvitse mitään laseja enää. Hinta oli kallis, yli 5000e, mutta pystyi maksamaan osamaksulla ilman korkoa kahdessa vuodessa pois.
Vierailija kirjoitti:
Monitehot olivat ihan kamalat kunnes tajusin vaihtaa silmäasemalla näyttöpäätelaseihin joilla voi kulkeakkin. Nämä ovat napakymppi enkä enää huolisi monitehoja. Kahden vuoden välein käyn silmäasemalla näöntarkastuksessa ja otan samanlaiset lasit. Niihin saa erisävyisiä sävytteitä eri asteella. Vähän tummemmaksi sävytetyt lasit eivät eivät rasita silmiä niin paljoa ja kannattaa maksaa vähän enemmän jotta saa kevyemmät linssit niin lasit eivät paina nenää niin paljon. Ensimmäiset painoivat liikaa ja niitä ei jaksanut määräänsä kauempaa pitää.
Kuinka kauas niillä näet?
Onko ikänäöllä tapana huonontua ajan kanssa? Vai pysyykö se suunnilleen saman tasoisena? Noin yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Kävin ikänäköleikkauksessa muutama vuosi sitten. Olen todella tyytyväinen tulokseen, enkä tarvitse mitään laseja enää. Hinta oli kallis, yli 5000e, mutta pystyi maksamaan osamaksulla ilman korkoa kahdessa vuodessa pois.
Onko tämä leikkaus rankka? Kaukonäön korjaaminenhan on melko helppoa, mutta lähinäkö. Eikö siinä jouduta silmää "tuhoamaan" enemmän?
Otsikko ikänäöstä.... taitaa tekstistä päätellen olla kyse kuitenkin ihan muusta...
Vierailija kirjoitti:
Onko ikänäöllä tapana huonontua ajan kanssa? Vai pysyykö se suunnilleen saman tasoisena? Noin yleensä.
Minulla on huonontunut paljonkin. Alkuun pysyi pitkään lievänä, sitten tuli iso harppaus parin vuoden sisällä. Nyt taas on pysynyt samana pari vuotta. Mukaan on tullut vielä voimakas hajataitto. Kissankokoisistakaan kirjaimista ei saa selvää ilman laseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisäkäyttöön kannattaa hankkia toumistomonitehot, tai millä nimellä niitä nyt missäkin silmälasiliikkeessä myydään. Näköalue riittää hyvin sisällä liikkumiseen, kotitöiden tekemiseen, tv:n katseluun, tietsikalle ja lukemiseen. Ihan parhaat lasit mulla ainakin. Ulkona käytän sitten joko monitehoja tai vain kaukolaseja.
Näitä kutsutaan päätelaseiksi. Itse sain päätelasit viime marraskuussa ja ihan hyvät on. Mä en tarvitse vielä ihan lähinäkemiseen laseja eli esim. luen ja selaan kännykkää parhaiten ilman mitään, mutta läppärin ruudulle näkeminen ei enää onnistu ilman laseja, eikä myöskään kaukolasien kanssa. Joskus unohdan päätelasit päähän, kun lähden vaikka kauppaan ja ulkona tosiaan sitten huomaa, ettei näillä kauas näekään niin hyvin kuin oikeilla kaukolaseilla.
Monet työnantajat muuten maksaa päätelasit, kannattaa kysyä omasta HR:stä, jos on epätietoinen. Meillä on työnantajalla sopimus Specsaversin kanssa ja kehysten hintaraja oli muistaakseni 189 €. Sillä sain jo kivat DKNY:n kehykset ja maksoin itse koko paketista vain lianestokäsittelyn linsseihin 30 €.
Minulla kun ei ole kaukonäössä vikaa niin pärjään näyttöpäätelaseilla pelkästään jotenka en tarvitse kaksia laseja mutta näöstä riippuen voi tosiaan tarvita useampia laseja ja auton ajoon erikoislasejakin. Muita lasi liikkeitä en enää käytä kuin silmäasemaa josta olen täydelliset lasit saanut vaikka maksaa kyllä vähän enemmän. Niillä halpiais liikkeiden laseilla ei tehnyt yhtään mitään. Kunnon laseille on tullut vähintäänkin 500 euroa hintaa. Silmäasemalta olen saanut leveämpiä kehyksiä ja jos on leveä naama niin naaman kokoon nähden liian kapeat kehykset ovat kamalan näköiset. Tuntuu oikealta valinnalta kun silmälasejani on kehuttu että on hyvännäköiset ja sopii naamaan. Otan aina äiti mukaan makutuomariksi kehyksien valintaan. Hinnoissa ei kannata kitsastella vaan kantapään kautta opin että kevyemmistä linsseistä kannattaa maksaa enemmän sillä joillain on painavat lasit uurtaneet nenänpieliin pysyvät jäljet jos olette huomanneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilkaa jumpata silmälihaksia reikälaseilla. Niillä sain oman näön paremmaksi.
Mitkä on reikälasit?
Täältä löytyy esim. tietoa:
https://kehonviisaus.fi/
Ja kävin siis ennen ja jälkeen näöntarkastuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä leikkaus rankka? Kaukonäön korjaaminenhan on melko helppoa, mutta lähinäkö. Eikö siinä jouduta silmää "tuhoamaan" enemmän?
Itse toimenpide oli nopea ja kivuton. Kyseessä linssileikkaus eli molempiin silmiin vaihdettiin keinomykiöt. Tämä ei siis ollut laserleikkaus. Tämän leikkauksen johdosta en voi sairastua enää harmaakaihiin.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen nuoriakin jotka ovat käyneet laserleikkauksessa niin että ei laseja tarvitse mutta onko se pysyvää, en tiedä.
Minä en luovu silmälaseista sillä ne sopivat minulle. Yököttää ajatuskin kaikista leikkauksista enkä menisi mihinkään ellei ihan viimeinen pakko. Kutisevat luomet kävin poistatuttamassa ja sanottiin että jos tulee uusia niin tule vain poistatuttamaan ne. Ihme kyllä ei ei ole uusia kutisevia rasvaluomia tullut. Kannatti poistaa ne kun se kutina helpotti. Mutta ei hyvät silmälasit haittaa muuta kuin se pesemisen vaiva niistä tietenkin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monitehot olivat ihan kamalat kunnes tajusin vaihtaa silmäasemalla näyttöpäätelaseihin joilla voi kulkeakkin. Nämä ovat napakymppi enkä enää huolisi monitehoja. Kahden vuoden välein käyn silmäasemalla näöntarkastuksessa ja otan samanlaiset lasit. Niihin saa erisävyisiä sävytteitä eri asteella. Vähän tummemmaksi sävytetyt lasit eivät eivät rasita silmiä niin paljoa ja kannattaa maksaa vähän enemmän jotta saa kevyemmät linssit niin lasit eivät paina nenää niin paljon. Ensimmäiset painoivat liikaa ja niitä ei jaksanut määräänsä kauempaa pitää.
Kuinka kauas niillä näet?
Yhtä kauas kuin ilman lasejakin. Näköni kuulemma huononee kuuteekymppiin asti ja sitten se alkaa paranemaan sanoi silmälääkäri kun kävin silmänpohjatutkimuksessa. En ole pariin vuoteen käynyt optikolla jotenka en tiedä mihinkä suuntaan on muuttunut. Syksyllä varaan aikaa optikolle niin siellähän se selviää onko tullut ikä muutoksia.
3000 suurinpiirtein, molemmista silmistä. Mun lasit ja arskat maksoi viimeksi 600€. Eli viisien lasien hinta on tuo leikkaus. Joudun hankkimaan uudet lasit vuoden välein, joten viidessä vuodessa leikkaus on jo maksanut itsensä takaisin. Ja vielä nopeammin, jos tarvitsee piilareita.