Yöe: Olen kyllä yrittänyt, mutta Suomi on hirveä matkailumaa
https://yle.fi/aihe/a/20-10001092?utm_source=facebook-share&utm_medium=…
Aivan samaa mieltä. Helsingin ulkopuolella ehkä Turkua ja Tamperetta lukuunottamatta ravintolaruokaa ei käytännössä ole. Suurin gourmet on ABC :llä maksimissaan. Hotellit ovat monotonisesti Sokosta ja Skandikkia ja nekin ylihintaisia. Matkailualueet ovat pahimmillaan kuin suoraan vanhasta Neukkulasta. Kaksi kesää yritetty nyt nauttia kotimaan matkailusta, mutta ei se vain nautinnoksi muutu.
Kommentit (687)
Hah, loimulohta juu. Tuhansien järvien maassa kukaan ei keksi myydä tuoretta kalaa vaan sekin pitää raahata Norjasta asti. Tai kasvattaa kasseissa. Kukaan jaksa syödä lohta päivästä toiseen.
En todellakaan ole ravintola-alan tuntija muuten kuin ihmisenä joka syö joka päivä, mutta minulla on sellainen käsitys että Suomessa ravintololaruokien valmistus perustuu usein puolivalmisteisiin joiden tuttu maku on siellä pohjalla niin työpaikan kuppilassa kuin muissakin ravintoloissa.
Täytyy myöntää, että en mitenkään ymmärrä miksi sellaiset ihmiset yhä asuvat Suomessa, joiden mielestä Suomessa on ainoastaan kamalia paikkoja ja kaikesta löytyy vain valittamista. Muuttakaa rohkeasti maahan jota rakastatte!
Ulkomaalaiset ystäväni ihmettelevät myös, kuinka onnettoman ankea maa Suomi on. Maatamme markkinoidaan puhtaudella, revontulilla ja ikimetsillä, joita täällä ei oikeasti ole. Tai no revontulia näkyy ehkä hyvällä tuurilla kerran-pari talvessa Ylä-Lapissa. Hintataso on ihan kammottava siihen nähden, mitä sillä täältä saa. Eräs työkaverini valitti myös tätä, että ravintoloiden lasten menussa on aina ne samat nauravat nakit mikä kielii siitä, ettei täällä arvosteta lapsia. Ei ihme ettei Suomi houkuta kuin kiinalaisia ja venäläisiä. Vauraimmista maista tulevat menevät Ruotsiin, Norjaan tai Islantiin.
Minkä tasoisia toriruokia olette syöneet matkoillanne? Kävin yhdessä, jossa valmistettiin tuoreita kalaruokia (ymmärsin, että saman firman/perheen kalastamia, jotka pitää sitä toriravintolaa), ja hyvää oli.
Kolumnin kirjoittaja on enemmänkin uusavuton eikä löydä esim. hyviä ruokapaikkoja. Tästä johtopäätös, että Suomessa ei ole hyviä ravintoloita Etelä-Helsingin yläpuolella.
Miten tuollaista roskaa ylipäätänsä julkaistaan?
Uusavuttomuus taas huipussaan, suomessa on vaikkakuinka paljon hyviä kohteta ja hyvää ruokaa saa mistä vaan.
Suomessa on liikaa suomalaisia joille toisten suomalaisten palveleminen käy luonnon päälle jostain syystä. Yksi ongelma on likaiset astiat, niiden poiskerääminen tuntuu olevan liian alentavaa, ketään ei kiinnosta.
Käyttäjä37020 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä etapilta käsivarressa. 2 yötä saunallisessa 7 hengen hirsihuvilassa 187 €, sis siivouksen ja veneen. Järveltä ei tullut kalaa, koskelta jos tulee niin jatketaan viipymistä. Me ollaan täällä luonnon takia, ei ihmisten, ja kotimaan reissut tähän aikaan (työläiset jo töissä ja pennut koulussa) ovat oikein rentouttavia. Sitä me lomalta haetaan, sen saa... Nyt ei ole edes sääskiä. Toki hyvä ruoka on tehtävä itse, niinhän se on aina ollut, ja maisemia varten on tuo onnekas naapurimaa.
Harmi, että parhaat lomasäät menivät jo ja nyt on taas viileää ja sateista.
No ei oikeastaan. Tänään +18, huomenna +17, maanantaina viilenee mutta matka jatkuu. Sateeseen ei tarvitse jäädä.
Niin, kuten sanottu, viileää ja sateista, +17.
Ah, kesäihminen. Me vietetään kesät yleensä Jäämerellä, mulle viileä ja sateinen on muuta.
Toki. Suomi on ihan hyvä kesäpaikka, jos ei aurinkoa kaipaa. Itse tarvitsen kesällä annokseni valoa ja lämpöä jaksaakseni pitkän pimeän talven yli. Siksi normaalivuonna lähden etelään, Suomessa ei voi ottaa riskiä että sataa koko kesän. Tänä vuonna onneksi säät suosivat myös kotimaassa.
Voi ei. Me taas ollaan evakossa juuri siksi, että nykykesät vuoden 2018 tappohelteiden jälkeen ovat olleet aivan liikaa. Tänä kesänä tuli kotimaakunnan kaikkien aikojen lämpöennätys, huh. Viimeinen viileä, sateinen sienestäjän kesä +20 asteessa on ollut 2017. Kaipaan niitä, mutten tunnu saavan. Ei ole siis kohden kummallakaan....!
Vierailija kirjoitti:
Täytyy myöntää, että en mitenkään ymmärrä miksi sellaiset ihmiset yhä asuvat Suomessa, joiden mielestä Suomessa on ainoastaan kamalia paikkoja ja kaikesta löytyy vain valittamista. Muuttakaa rohkeasti maahan jota rakastatte!
Joutuis maksamaan opiskelusta, asumaan yhteisasunnossa, käymään jopa töissä että saisi ruoat maksettua. Valmistuttua ei olisi monen viikon lomia, lomarahoja, vuokramatkailuautoja, kaikki auki 24/7,toimivaa nettiä, asuntolainaa, opintolainasijoituksia, äitiyslomia , sairaslomia, viikonloppu vapaita, iltavapaita, ilmaisia virikehoitoja. Mut pahoilaisen hillo on paskaa. Ja vuohenjuusto. Nuo euroopasta tuodut ihanuudet.
Vierailija kirjoitti:
Uusavuttomuus taas huipussaan, suomessa on vaikkakuinka paljon hyviä kohteta ja hyvää ruokaa saa mistä vaan.
Miten niin uusavuttomuus?? Samaa sontaa joka paikassa. Itsekö se ruoka pitäisi jossain paskaisella levähdysalueella kokata? Mielelläni maksaisin laadusta ja palvelusta.
Jos ei Suomesta löydä mitään persoonallista tai uutta, se on itsestä löytyvää mielikuvituksen puutetta ja vajaita tiedonhakutaitoja. Ilmeisesti Frimanilla on joku S-kortti ja on katsonut pelkkiä bonuksenkeruupaikkoja. Minä puolestani olen löytänyt majoituksia mm. vanhoista kyläkouluista ja nauttinut katukahviloiden tunnelmasta, sekä hyvästä ruoasta. Olen muuten lisäksi kasvissyöjä, joten sekin luo vähän haastetta etsintään. Mutta ABC ei todellakaan ole ollut vaihtoehto, kun olen etukäteen etsinyt ruokapaikkoja. Erikoinen toimittaja, kun ei osaa hakukoneita käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Taisit kommentoida väärään ketjuun? Tässä keskustellaan lomamatkoista ja kotimaanmatkailusta.
Ajattelin myös kirjoittaa Ylelle kolumnin.
Matkailin lomalla Helsingissä, söin Rautatieaseman Hesburgerissa koko loman ja yövyin yömajoissa.
Hitto mikälainen läpi Helsinki on. Kuvottavaa ruokaa, kamalat majoituvaihtoehdot sekä majoituksessa pyörivät kanssamatkaajat. En halua kuulla enää syyllistämistä kun ajan vanhalla jenkkirassilla ympäri Suomea, kun eihän Helsingissä voi lomailla.
Kierodelamuucco kirjoitti:
tämäkin kiertänyt Suomessa lähes kaikki,pitää olla paljon valuuttaa.4nä vuotena,yövyttiin mökeissä koot vaihteli.Nyt kun niitä katsoo mikään ole muuttunut.Ruoat hirveitä mösseröitä,kun katsot annosta 12,90€ sanoo tarjoilija eikö oo hyvää!? No vieraskoree ei Todd.Mikään muu ole muuttunut ,vihanneksia salaatteja lisitty.Liekkö edes pesty,valmistettu kunnolla.En haluu mitään syöpää.No laitteet aika samat,yks pari uutta..Kallista kaikki Mutta niin on muuallakin.No majoitus on tyylikästä,Tahko Kuusamo jne kesällä..hullua!?kuka menee hiihtokeskukseen talvella??onhan siellä ohjelmaa mutta.. ei kiitos riitti monta vuotta sitten.Omalle lomapaikalle mukavampaa mennä..
Olen ollut Kuusamossa vain kesäisin. En usko, että moneenkaan paikkaan siellä edes pääsee talvella, tai ainakin liian jyrkät olot minulle enkä pidä pakkasesta. Nukuin teltassa ja autiotuvissa, ei maksanut mitään. Autiotuvissa on vain kamalat kovat lavitsat pitkittäin kokonaan naulatuista laudoista (miksei voi olla poikittain päistään naulattuja harvoja lautoja?) Teltassa on muuten hyvä, mutta 5 astetta eloluussa on liian kylmä, kun nihkeää makuupussia ei meinaa saada kunnolla tuuletettua kuovaksi. Ensi kerralla menen leirintäalueelle. On kai siellä jotain pienimuotoista majoitusta muutakin. Ruka taas on karmea paikka, helvetin esikartano oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin uusavuttomuus?? Samaa sontaa joka paikassa. Itsekö se ruoka pitäisi jossain paskaisella levähdysalueella kokata? Mielelläni maksaisin laadusta ja palvelusta.
Yritätkö väittää että Suomessa ei ole muualla hyviä ravintoloita kuin Helsingissä? Jos näin on, kannattaa kokeilla esim. Googlea ja hakea ravintola-arvosteluita.
Kaksi vuotta kotimaan matkailua kyllä pakottaa olemaan samaa mieltä. Suurin ongelma on Suomen surkea hotellitarjonta ja hirveät huoneet.
Koettu Ruissalo Spa. 3pvää sairaalataso perushuoneessa maksoi 560e.
”Hotellin” käytävät siis 80-luvun terveyskeskuksen tasoa, invakahvoja, pyörätuoleja ja beiget lasikuitutapetit ja halvat kaakelilattiat.
Huoneen seinissä veriroiskeita, halvimmat petivaatteet ja sängyt, piskuinen telkkari ja askeettinen sisustus, ei ilmastointia. Yleisissä vessoissa oli ulostetta seinällä (kuntoutuslaitos kun on). Kylpylä oli ihan vitsi, ja paskaiseen mereen pääsit pulahtamaan huteralta, lahonneelta laiturilta.
Hotellin ruoka pakasteaterioita ja hintaa 22e kuivasta burgerista. Vitriinissä olleet leivokset pidettiin yön yli lämpimässä vitriinissä, kuivasta kakkupalasta sait maksaa vitosen. Kaksi asiakasta baaritiskillä muodosti 15min pituisen jonon palvelun hitauden takia.
Koettu myös kaikki Holiday Clubit, joissa hotellihuoneet pelkkiä sängyllisiä säilytystiloja.
Hotellien taso on hälyttävän huono äänieristyksiä myöten, hintojen pitäisi olla hostellin tasoa.
Huoneita ei suunnitella viihtyvyyttä varten vaan ajatellaan, että surkeilla huoneilla ihmiset hakeutuvat hotellin fasiliteetteihin.
Mutta kun ei niitä ole!
Lopputuloksena et viihdy huoneessa ja muualla hotellissa ei ole mitään.
Missään ei ole ulkoporeammetta saati ulkoallasta (Saimaa ainoa), hotellissa ei ole mitään tekemistä ja niiden tarjoama ruoka on bulkkia.
Mistään et saa ”sitä jotain” ylimääräistä.
Järvisydän Resort yrittää, mutta siellä taas tunnin veneajelu skumpalla maksaa yli 100e. Kaikki extra on älyttömän hintaista ja itse hotelli ei todellakaan vastaa sitä, mitä hinnalla olisi lupa odottaa.
Kaikissa hotelleisssa on persoonattomat ja tylsät huoneet. Itse kun kuulun niihin, jotka oikeasti haluaisivat hyvät yöunet äänieristetyssä, ylellisessä huoneessa. Mutta jokaisessa hotellissa herään, kun käytävällä juoksee lapsiperhe aamiaiselle tai aamuyöllä kännissä huoneeseensa palaava seurue mekastaa, tai kun koira haukkuu jossain ja siivoojat kolistelee.
Ja kaikista pahinta: Jos et heräisikään vahingossa, joudut laittamaan kellon soimaan, että ehdit aamupalalle vain palataksesi pyörittelemään peukaloita vikaksi tunniksi siihen kämyiseen huoneeseen.
Mä ulkosuomalaisena taas vietin upeat kaksi viikkoa kesällä Rovaniemellä.
Kävimme syömässä yleensä vähintään kerran joka päivä jossain ulkona. Kokeilimme eri ravintoloita ja kaikissa oli huippuhyvää ystävällistä palvelua ja ruoka oli fantastista. Lapset rakastuivat erityisesti poronlihan eri muodoissaan, mutta hampurilaisetkin maistuivat. Herkullista!
Jäätelöt Valion jäätelökioskilta oli pakko saada joka päivä, kun ei kuulemma voi olla parempaa jäätelöä, kuin ne tötteröt.
Tunnelma oli terassilla syödessä aivan sama kuin jossain etelän maissa. Oli kuulemma hiljaista koronan vuoksi, mutta me tykkäsimme.
Ostoksilla saimme huippuhyvää palvelua. Rahaa upposikin tämän vuoksi reilusti enemmän kuin ajattelin. Jopa poika innostui ostamaan vaatteita, vaikka muuten on lähes pakotettava.
Kallista? Kyllä. Mutta ainakin meille joka euron arvoista. En yhtään ihmettele, että Suomen Lappiin tulee maailmalta paljon turisteja. Parempaa palvelua en ole saanut missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joutuis maksamaan opiskelusta, asumaan yhteisasunnossa, käymään jopa töissä että saisi ruoat maksettua. Valmistuttua ei olisi monen viikon lomia, lomarahoja, vuokramatkailuautoja, kaikki auki 24/7,toimivaa nettiä, asuntolainaa, opintolainasijoituksia, äitiyslomia , sairaslomia, viikonloppu vapaita, iltavapaita, ilmaisia virikehoitoja. Mut pahoilaisen hillo on paskaa. Ja vuohenjuusto. Nuo euroopasta tuodut ihanuudet.
Tässä ollaan narsistisen itkupotkuraivarin äärellä. Jos olette jostakin asiasta eri mieltä kuin minä, häipykää maasta.
Kehittämisen varaa on varmasti aina, jokaisella maalla, jokaisella yrityksellä ja jokaisella ihmisellä mutta mitä tuosta aloittajan valehtelemisesta on hyötyä?
Suomessa on yksityisten yrittäjien omistamia hienoja hotelleja ja useissa ravintoloissa ruoka on parasta maailmassa. Jos oikeita paikkoja ei itse löydä niin ei kai sitä pidä olettaa, että niitä ei ole olemassa.