Asunnon myynti + vapautuminen myöhemmin
Olen myymässä asuntoani ja nyt on jo muutama potentiaalinen ostaja, olen myynyt tätä itse. Tämä vapautuu vasta marraskuussa. Otanko nyt jonkun prosentin myyntihinnasta varausmaksua vai miten? Riittääkö että teemme ostajan kanssa ihan keskenämme nyt kirjallisen sopimuksen että asunto on varattu hänelle ja sitoudun sen marraskuussa hänelle myymään.
Kommentit (5)
Tyhmyyttä myydä itse ilman asiantuntemusta. Kuseen joudut kaupassa.
Me ostimme talomme niin, että vapautui vasta 3 kk:n päästä. Kauppakirjat kirjoitettiin ja kauppa vahvistettiin sekä täysi hinta maksettiin siis jo 3 kk ennen kuin pääsimme taloomme asumaan. Kauppakirjaan kirjattiin vielä erikseen, että kiinteistön ja tontin oltava siinä kunnossa, kuin ne kaupantekohetkellä olivat. Myös sakkomaksu viivästyneelle luovutukselle määrättiin (muistaakseni 1000 €/alkava viikko). Samoin otimme jo kotivakuutuksen silloin, sillä jos jotain olisi sattunut, olisi meidän vakuutuksemme korvannut sen. Myyjillä puolestaan vakuutus, joka olisi korvannut meidän omavastuuosuutemme.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyyttä myydä itse ilman asiantuntemusta. Kuseen joudut kaupassa.
Sanoo välittäjä. Terveisin yhden asunnon ilman välittäjää myynyt ja yhden ostanut. Yksi ostettu välittäjän kautta ja saimme joissakin asioissa väärää tietoa. Jos olisimme itse tarkistaneet asunnon ilman välittäjää, olisimme olleet tarkempia. Omaa tyhmyyttä.
Miten nyt vasta alat ottamaan asioista selvää kun asunto on jo myynnissä?! No ei kai se vielä myöhäistä ole. Selvitä nyt ihmeessä molempien kannalta kaikki lakipykälät.
5-10% kauppahinnasta.