Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Stressi ja psykosomaattiset oireet

Vierailija
13.08.2021 |

Aiheuttaako stressi ja jännitys teillä muilla psykosomaattisia oireita? Eli esim. pistelyä eri puolilla kehoa, pyörrytyksen tunnetta ym.? Minä pelkäsin aiemmin erästä vakavaa sairautta. Se tutkittiin, ja oli kohdallani väärä hälytys. Hyvälaatuinen. Stressi kuitenkin aiheutti itselleni lihasjännitystä ja päänsärkyä, joiden seurauksena tuli yläkroppaan ja päähän pistelyä ja kihelmöintiä. Erikoislääkäri totesi, että kyseessä on lihasjännityksestä johtuva hermoratojen herkkyys, ei mitään vaarallista.

Edelleen minulle tulee pistelyä pään alueelle, kun on lihasjumeja. Esim. lämpimästä vedestä tai ulkona viimasta. Olen huomannut, että tahattomasti tarkkailen kokoajan näissä tilanteissa, tuleeko oireita.

Eli vertaistukea kaipaisin, onko muilla samantyyppisiä oireita? Voiko stressi aiheuttaa selittämättömiä kipuja tai jomotuksia? Minulla saattaa olla ihan oireeton päivä. Sitten kun havahdun, että onkos tänään ollut vaikkapa päänsärkyä, voi ohimoita alkaa jomottamaan.

Stressi ja psykosomaattiset oireet

Vaihtoehdot

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos psykosomaattiseksi oireeksi lasketaan se, että stressitilanteessa olen hyvin skarppi, niin sitten ilmenee. Mitään nipistelyjä, kutinoita, vapinoita ja mahan nipistelyitä ei ole.

Nukun stressitilanteissakin hyvin. Ehkä omaan jotain psykopaattisia piirteitä.

Vierailija
22/32 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla nämä stressin aiheuttamat pistelyt ovat lisääntyneet lasten saamisen jälkeen. Nykyään pelkään sitä, mitä lapsille kävisi, jos sairastuisin vakavasti. On ihan lääkitys, niin nuo eivät vie turhaa energiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos psykosomaattiseksi oireeksi lasketaan se, että stressitilanteessa olen hyvin skarppi, niin sitten ilmenee. Mitään nipistelyjä, kutinoita, vapinoita ja mahan nipistelyitä ei ole.

Nukun stressitilanteissakin hyvin. Ehkä omaan jotain psykopaattisia piirteitä.

Olet onnekas :) Tuo taitaa olla juuri sitä hyvää stressiä, josta asiantuntijat puhuvat. Olen kade!

Vierailija
24/32 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaaks joku muuten sanoa, että voiko nää hermokivut lähteä pois, jos stressi helpottaa?

Vierailija
25/32 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tsekkaa facessa mm. burnout ketju.

ferritiinit tsekattu?

Ferritiini 23, kuulemma normaali.

23 on aivan liian alhainen, etenkin naisille

Vierailija
26/32 |
14.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka mitä on aiheuttanut. Huimausta, päänsärkyä, vatsavaivoja, tuntohäiriöitä, hiustenlähtöä...

Vierailija
27/32 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tsekkaa facessa mm. burnout ketju.

ferritiinit tsekattu?

Ferritiini 23, kuulemma normaali.

Niin ne sanoo, muttei ole normaali, samat arvot mulla ollut ja olen kärsinyt vaikka mistä kuten hengenahdistuksesta,

tavoittele 50-80-100.

Vierailija
28/32 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon stressin yhteydessä alkanut kärsimään hiustenlähdöstä. Jonka jälkeen aloin hiustenlähtöä kyttäämään, joka vaan lisää hiustenlähtöä, stressiä ei ole eikä mitään syytä miksi hiuksia lähtee, mutta silti niitä lähtee normaalia enemmän. Voiko tää on psykosomaattinen oire?

Vierailija
29/32 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörrytystä on. Lapsena ja teininä vielä pyörryinkin stressitilanteissa. Onneksi aikuisena ei enää ole sentään tajuttomuutta tullut, mutta pyörryttävä olo on kyllä. Ja toisaalta olen oppinut välttelemään niitä pahoja tilanteita.

Vierailija
30/32 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon stressin yhteydessä alkanut kärsimään hiustenlähdöstä. Jonka jälkeen aloin hiustenlähtöä kyttäämään, joka vaan lisää hiustenlähtöä, stressiä ei ole eikä mitään syytä miksi hiuksia lähtee, mutta silti niitä lähtee normaalia enemmän. Voiko tää on psykosomaattinen oire?

Voi olla. Minulla lähti stressin takia puolet hiuksista todella nopeasti. Onneksi ne palautuivat ennalleen kun olin pahimman olon yli päässyt. Kyllä stressaajilla ja herkkiksillä kauneuskin kärsii.

Vierailija
31/32 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla. Minulla lähti stressin takia puolet hiuksista todella nopeasti. Onneksi ne palautuivat ennalleen kun olin pahimman olon yli päässyt. Kyllä stressaajilla ja herkkiksillä kauneuskin kärsii.

Ompa mukavaa olla nainen. Tässä yhteiskunnassa kun ei tunnu ilman stressiä pärjäävän.

Vierailija
32/32 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiustenlähtö, mulla on myös tuo että stressin jälkeen rupesin kyttäämään hiustenlähtöä ja lähtee hiuksia. Miten tästä psykosomaattisesta oireesta pääsee eroon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi