Pienet koululaiset ja iltapäivät kavereiden nurkissa pelaamassa
Onko teillä mitään kikkaa miten saada pikkukoululainen tekemään klo 12-17 jotain muutakin kuin istumaan pelikoneen ääressä? Meillä poika tykkäisi tehdä muutakin, mutta kaverit ei, vaan kaikki istuvat koneella kunnes vanhemmat kotiutuvat. Ensiavuksi käskemme pojan ensin kotiin välipalalle ja tekemään läksyt, mutta siinä ei kauaa kestä joten jää nelisen tuntia kaveriaikaa, ja KAIKKI vain pelaavat! Tänäänkin käskin pojan jäämään kotiin, en hyväksy neljän tunnin päivittäistä pelisessiota. Siitä on seurauksena yksinäinen poika joka soittelee töihin puolen tunnin välein, ojasta allikkoon siis. Kyllä se nyt lähti pihalle pyöräilemään, mutta veikkaan että kohta taas puhelin soi.
Iltapäiväkerhossa oli viime vuoden, joten ongelma on tuore.
Kommentit (40)
Meillä tokaluokkalainen tuli tänään koulusta kotiin kahden koulukaverin kanssa. Kaverit sanoivat,että tulivat pelaamaan.Tein heti selväksi,että meillä on pelipäivä kerran viikossa ja silloinkin aikarajoitus. No, nyt leikkivät legoilla ja ulkona olivat myös.Kivaa näyttää olevan kaikilla :) Voi kumpa muutkin vanhemmat puuttuisivat pelaamiseen, niin olisi samat säännöt! Lapset tarvitsevat rajoja ja rakkautta. Sitä se pelaamisen kieltäminen ob (tietty voi olla joku pelipv jolloin sallittua,muttei silloinkaan koko päivää!)
Pojat ovat porukalla sillä kaverilla jonka vanhemmat antavat pelata. Ja siellä onkin sitten monta konsolia, tablettia sun muuta niin voivat vetää samaan aikaan montaa eri peliä.. Ei ollut ennen tälläisiä ongelmia ei...
ap
Mä kieltäisin sen lapsen luona kyläilyn, jossa saa pelata ja käskisin omaa lastani tuoda yhden luokkakaverin kotiin, jonka kanssa sitten keikkisivät.
Lapsey eivät voi pelata, jos ei ole pelikoneita. Ja lasten ei kuulu päättää pelaamisesta vaan vastuullisten vanhempien.
asian vierestä; miten puuttua pelaamiseen ulkona? Lapset koulun jälkeen kyllä ulkona leikkipuistossa mutta jos yhdelläkin kaverilla on älypuhelin niin koko joukko istuu katsomassa kun 1 pelaa eli ulkonakaan ei suinkaan leikitä..
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 14:45"]
Mä kieltäisin sen lapsen luona kyläilyn, jossa saa pelata ja käskisin omaa lastani tuoda yhden luokkakaverin kotiin, jonka kanssa sitten keikkisivät. Lapsey eivät voi pelata, jos ei ole pelikoneita. Ja lasten ei kuulu päättää pelaamisesta vaan vastuullisten vanhempien.
[/quote]
Aivan, näin teenkin. Se vaan tarkoittaa sitä että poika on yksin, koska KAIKKI haluaa mennä sinne missä saa pelata. Olen nyt tehnyt sitä että saa mennä silloin tällöin, loput päivät on yksin kotona ja murjottaa kun ei saa mennä kaverille kuten KAIKKI muut.
ap
Meillä on ihan sama ongelma. Porukalla soittelevat, että kenen luona olisi pelipäivä ja menevät sinne. En minä ainakaan halua kieltää poikia menemästä, koska silloin ovat ilman kavereita. Samoin ulkona tuo älypuhelimen pelaaminen on ihan tuttua. Kai tää vaan on tätä päivää...
Ja nyt soi se puhelin taas. Poika: Saanko ostaa karkkia? Minä: Et saa, söit eilen aika paljon karkkia. Poika: Epää!
Ja vielä astetta enemmän mökötystä.
ap
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 14:55"]
Ja nyt soi se puhelin taas. Poika: Saanko ostaa karkkia? Minä: Et saa, söit eilen aika paljon karkkia. Poika: Epää!
Ja vielä astetta enemmän mökötystä.
ap
Vanhemman tehtävä on välillä turhauttaa lasta.
[/quote]
Ota yhteyttä muihin vanhempiin ja kerro tilanteesta. Tietävätkö kaikki?
kenellekään ei tee hyvää tuijottaa tvtä tai peliä noin montaa tuntia.
Miten olisi lautapelit? Legot ja bleidit? Tai muut poikia kiinnostavat jutut. Josko poikasi voisi pyytää jotain kaveriporukasta teille leikkiseuraksi?
Eli ap, kumpi on pahempi:
1) poika viettää aikansa kavereidensa kanssa pelaten vaikka Mindcraftia 3h
2) poika istuu kotona yksin syömässä karkkia 3h
mulle ois tuo kakkonen huonompi vaihtoehto, mutta meillä tosin urheiluharrastusta riittääkin sitten 5:lle päivälle viikosta.
Joo, kyllä ne lapset innostuu muustakin tekemisestä, jos joku aikuinen on niitä paikalla ohjaamassa/määräämässä. Harva vanhempi vaan on kotona ennen viittä, niin sitten lapset ovat keskenään ja pelaavat. Mun mielestä kuitenkin mieluummin kavereiden kanssa kuin yksin.
Sori nyt mutta tuntuu, että monilla on vanhemmuus hukassa, kun nostetaan kädet ylös tämän pelaamisen kanssa.
Jos vanhemmat eivät puutu pelaamiseen ( mukaan lukien eivät osta / takavarikoi pelikonsoleja jne) niin totta kai lapset vievät kuin pässiä narussa.
Mitä sitten jos lapsi murjottaa ja huutaa epä?
Meillä lapsella peruspuhelin, jolla ei voi pelata. lapsella on mieluisia harrastuksia, joissa pääsee liikkumaan jne. Pelipäivä kerran viikossa ja sellaisissa perheissä ei vietetä aikaa, missä vain pelataan.
Jos alueellanne pelaaminen on suurempi ongelma, niin luokkakokous asiasta!
Luulenpa että enemmistö vanhemmista haluaa rajoittaa pelaamista, vaikka aina löytyy joukosta muutama perhe, jolle aivan sama.
Meillä saa pelata. En sille oikein voi mitään kun en oo siellä komentamassa... Ja jos sattuu että olen kotona kun on kavereita niin sitten pelataan pikkuhetki ja sen jälkeen leikitään muuta.
Rajoja pidetään tiukemmalla illat ja viikonloput. En usko että minecraft on pahimmasta päästä ajanvietettä kuitenkaan. Parempi niin, että pojalla on kavereita ja että meille on kaverit tervetulleita. Pahin vaihtoehto on se, että poikaa ei pyydetä mukaan kun se ei kuitenkaan pääse. Ja meille ei kannata tulla kun meillä on tylsää. Jos ei oo porukoissa niin ei oo.
12, ei nuo kai ole ainoat vaihtoehdot? Tällä hetkellä poika pyöräilee yksin kylillä, kun kaverit pelaa. Ei ole kovin kivaa, mutta kunhan tottuu siihen että ei saa joka päivä mennä pelaamaan kaverille, varmaan helpottaa? Poika on myös urheilullinen, mutta tuossa iässä vielä kaipaisi kaveria liikkumaan ja touhuamaan kanssaan. Ja harrastaakin kyllä parina iltana viikossa ohjatusti. Voi kun olisi omalla koululla kerhoja ILTAPÄIVISIN!
ap
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 15:03"]
Meillä saa pelata. En sille oikein voi mitään kun en oo siellä komentamassa... Ja jos sattuu että olen kotona kun on kavereita niin sitten pelataan pikkuhetki ja sen jälkeen leikitään muuta.
Rajoja pidetään tiukemmalla illat ja viikonloput. En usko että minecraft on pahimmasta päästä ajanvietettä kuitenkaan. Parempi niin, että pojalla on kavereita ja että meille on kaverit tervetulleita. Pahin vaihtoehto on se, että poikaa ei pyydetä mukaan kun se ei kuitenkaan pääse. Ja meille ei kannata tulla kun meillä on tylsää. Jos ei oo porukoissa niin ei oo.
[/quote]
Teillä ne pojat siis viettää aikansa? Sinunlaisille vanhemmille ei luokkakokouksen mitään mahda, "en voi mitään" asenne = ihan sama.
Ensi alkuun se vaatii vähän aikuisen ohjausta, vastuuta ja esimerkkiä, että voidaan palata siihen vanhanaikaiseen elämään, jossa ne pelit ei ole niin keskeisessä roolissa nykylapsen elämässä. Enää ei tuolla kentillä yms. pyöri niitä aikuisia, kuten esim. minun lapsuudessa siellä pyöri aikuinen, jos toinenkin.
Eli tänään, kun miehesi tulee töistä hän kartoittaa naapuroston, kaverinpiirin yms. halukaat herättämään tätä perinnettä. Eli näyttämään esimerkkiä pojille. Eli miten aikuiset viettää aikaa sen työpäivän päätteeksi, tietokone, televisio, omat harrastukset.
Voi taivas, jos jopa vanhempi on sitä mieltä, että pelaamisen kieltäminen on sama asia kuin tylsyys ja kaveriporukoista tippuminen, niin minkäs mahtaa..
Vanhempien tehtävä on luoda rajoja. Kyllä meillä käy lapsia tungokseen asti, vaikka pelaaminen kielletty. Lapsilla (toisin kuin vanhemmilla) on se mielikuvitus.Älkää tukahduttako sitä pelaamisella.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 15:00"]
Joo, kyllä ne lapset innostuu muustakin tekemisestä, jos joku aikuinen on niitä paikalla ohjaamassa/määräämässä. Harva vanhempi vaan on kotona ennen viittä, niin sitten lapset ovat keskenään ja pelaavat. Mun mielestä kuitenkin mieluummin kavereiden kanssa kuin yksin.
[/quote]
Mutta aikaa on sen viiden jälkeenkin. Onko se sitten paha pelata koulun jälkeen, jos illalla tekee muuta. Ja voilla, että siitä se ajatus lähteen muuhunkin tekemiseen, kun ensin vähän herätellään muunlaiseen tekemiseen.
Mitä itse teet viiden jälkeen....
Itse en ymmärrä, miksi se pelaaminen on niin monille vanhemmille peikko. Tutustukaa uusimpiin tutkimuksiin myös, pelaaminen ei ole aina huono asia eikä niinkään tärkeää ole rajoittaa peliaikaa kuin pelattavia pelejä (ikärajat). Jos iso lössi on pelaamassa, yksi pelaa aika vähän aikaa. Huomaa täälläkin naapurustossa, että ne joiden luona ei saa pelata, jäävät äkkiä porukasta. Vähän kuin silloin ennenvanhaan, jos ei ollut vhs-soitinta tai Nintendoa :)
No toinen vaihtoehto on, kunhan nuo syyssateet tuosta alkavat että istuu sitten yksin kotonaan ja katsoo telkkaria. Onko se sen parempi, tiedätkö mitä p****a sieltä päivällä tulee? Jos välipala on syöty ja läksyt luettu niin parempi kait kuitenkin, että on kavereiden kanssa kuin yksinään tyhjässä kämpässä? Onko teillä mitään Nuokkua tai kirjastoa mihin voisi mennä koulun jälkeen?