Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko epäkohteliasta olla pitämättä yhteyttä sukulaisiin, joita tapaa harvoin?

Vierailija
02.09.2014 |

Äitini valittaa minulle aina siitä, kuinka en lähettele kortteja/tekstareita/sähköposteja ja soittele kaukana asuville sukulaisilleni, joita olen nähnyt viimeksi 5-10 vuotta sitten. Toki nyt aikuisena päätän itse siitä kuinka ihmissuhteissani toimin, mutta aloin miettiä kulkeeko ajatukseni tässä asiassa jotenkin poikkeuksellisella tavalla. "Kuuluuko" sukulaisiin (täteihin, serkkuihin, kummilapsiin) pitää yhteyttä? Onko se ikään kuin oletus? En lapsena ja nuorenakaan tavannut näitä sukulaisia kovin usein, joten en koe sinänsä edes hylänneeni heitä, en vain näe yhteydenpidon ideaa, kun asumme eri puolilla Suomea emmekä varsinaisesti tunne toisiamme. Okei, kummilapsen kohdalla ymmärrän, että jonkinlaista yhteydenpitoa varmaan toivotaan. Kummiksi ryhtyminen olikin tavallaan nuoruuden virhe, tein sen muiden mieliksi vaikkei itseäni yhtään kiinnostanut lähes tuntemattomien sukulaisteni lapsi.

Mitä ajattelette sukulaisesta, joka ei ikinä ota (itse) yhteyttä? Entä kummista, joka jätti kummiuden sikseen?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottavatko nuo sukulaisetkaan sinuun yhteyttä? Jos eivät, on täysin omasta halustasi kiinni, miten toimit.

Itse lähetän esimerkiksi eläkkeellä olevalle kummipariskunnalle joulukortin. Samoin parille serkulleni, joita olen tavannut viimeeksi muutama vuosi sitten. Yhteen kummilapseen on yhteys kadonnut, koska se oli vain pitkään minun yksipuolista lahjojenlähettelyäni. Hänellekin lähetän jouluntoivotukset joulukortilla.

Vierailija
2/9 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sukulaisiin ole mitään velvollisuutta pitää yhteyttä vain siksi, että ovat sukua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 13:35"]

Ottavatko nuo sukulaisetkaan sinuun yhteyttä? Jos eivät, on täysin omasta halustasi kiinni, miten toimit.

[/quote]

Osa lähettelee vielä kortteja (jouluna, pääsiäisenä, syntymäpäivänäni jne.). Muut ottivat alkuun jonkun aikaa yhteyttä, mutta lopettivat vähitellen joko siksi, että olin epäaktiivinen tai sitten itsekin turhautuivat pitämään yhteyttä ihmiseen, jonka ovat nähneet viimeksi teini-ikäisenä...

Vaikka itse pidänkin yhteydenpitoa järjettömänä ja turhana tässä tilanteessa, koen silti asiasta syyllisyyttä kun minulle jatkuvasti muistutetaan siitä. Tuntuu kuin minulta puuttuisi tässä suhteessa jonkinlaista tunneälyä?

Vierailija
4/9 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteyksien pitäminen on liian rasittavaa ja repivää, varsinkin, kun ei ole mitään yhteisiä kiinnostuksen aiheita. Ei vaan millään jaksa niitä ikuisia uteluita ja kyselyitä omasta elämästä ja tulevaisuuden suunnitelmista. Miksi ihmisten pitää olla niin uteliaita?

Olen sukulaisiini yhteydessä mahdollisimman vähän. Tämä on tietoinen, oma valinta.

Vierailija
5/9 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa syyllisyyttä tunnet koska olet AIKUINEN ihminen jota ei pitäisi äidin "määräykset" tai toiveet enää noin pahasti hetkauttaa.

Sano suoraa asiallisesti äidillesi ettet ole kiinnostunut ym ja äitisi voi hoitaa omat sukulaissuhteensa miten haluaa mutta sinun lähipiiriin nämä puolituntemattomat eivät aktiivisesti kuulu. Jos äitisi ei usko ja yhä jankuttaa niin ala puhua ihan jostain muusta ja jätä sukulaisjorinat ilman huomiota.

Vierailija
6/9 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 13:42"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 13:35"]

[/quote]

Osa lähettelee vielä kortteja (jouluna, pääsiäisenä, syntymäpäivänäni jne.). Muut ottivat alkuun jonkun aikaa yhteyttä, mutta lopettivat vähitellen joko siksi, että olin epäaktiivinen tai sitten itsekin turhautuivat pitämään yhteyttä ihmiseen, jonka ovat nähneet viimeksi teini-ikäisenä...

Vaikka itse pidänkin yhteydenpitoa järjettömänä ja turhana tässä tilanteessa, koen silti asiasta syyllisyyttä kun minulle jatkuvasti muistutetaan siitä. Tuntuu kuin minulta puuttuisi tässä suhteessa jonkinlaista tunneälyä?

[/quote]

Voit toimia oman halusi mukaan. Kyllä nuo ihmissuhteet kuitenkin muotoutuvat sen mukaan, että molemmat niissä viihtyvät. Tuskin kukaan haluaisi olla vain "velvollisuudentunnosta" muistettu eikä kenellekään pidä sälyttää jonkun yksipuolista huomioimista.

Normaaleissa ystävyyssuhteissakin jotkut ihmissuhteet vain hiipuvat pois. Toiset taas pysyvät vastavuoroisina pitkään.

Vierailija
7/9 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toinen pitää yhteyttä, on epäkohteliasta, ettei jatka  yhteydenpitoa, mutta kyllähän se ihan oma valinta on, onko epäkohtelias vai ei.  Jos ei ota yhteyttä vaan olettaa, että toiset tekevät sen, yhteydet katkeavat. Eivätkä ne milloinkaan pääse kehittymään millekään tasolle, jos niile ei anna mahdollisuutta.

En ole itsekään yhteydessä sukulaisiini, mutta ymmärän, mitä teen ja mitä mahdollisesti menetän. Sukulaisissa voisi aivan hyvin olla sukulaissieluja, mutta kun keskustelu liikkuu just tasolla mitä kuuluu ja mitä suunnitelmia, niin suhteet eivät pääse syvenemään.

Vierailija
8/9 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse pidä mitään yhteytä perheeni ulkopuolisiin sukulaisiin, enkä pidä sitä epäkothteliaana. Ei meillä ole toistemme kanssa mitään tekemistä, yhteistäkin vain esi-isät. Sukulaisuussuhteisiin liittyy niin paljon kaikenllaista pikkukränää ja ristiriitoja, että olen ihan mielelläni ilman sukuyhteyttä. Ystävänsä voi sentään valita.

Vierailija
9/9 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 13:57"]

Jos toinen pitää yhteyttä, on epäkohteliasta, ettei jatka  yhteydenpitoa

[/quote]

Ei. Epäkohteliasta on lähettää vuodesta toiseen joulukortteja, vaikka toista ei selvästikään kiinnosta. -9

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän