Kohonnut maksa-arvo ja vatsavaivat...
Onkohan tämä hakuammuntaa, en tiedä, mutta koitetaas josko joku tietäisi vastauksen ongelmaani.
Olen fyysisesti perusterve, mutta vaikeasti lihava kolmekymppinen nainen. Minulla on ollut vatsani kanssa ongelmia niin kauan kuin muistan, refluksioireita ja sappikohtauksia vuosien varrella myös normaalipainoisena. Mitään selkeää diagnoosia ei ole annettu, kuten ei myöskään sille, että ihoni kutisee tietyillä alueilla kamalasti. Olen välillä ollut ilman viljoja ja se on helpottanut oireita, samoin maitotuotteista tuntuu tulevan jotain kun vatsa menee helposti sekaisin. Joskus menee pitkiä kausia ilman oireita, toisinaan ne ovat jokapäiväisiä ja haittaavat arkeani selvästi esim. ripulin muodossa.
Minulta otettiin elokuun puolessavälissä veriarvot ja maksa-arvo oli koholla hieman. En juo alkoholia, eli siitä ei ole syyksi, mutta muistan lukeneeni joskus, että maksaongelmat voisivat liittyä myös vatsavaivoihin..? Arvoa seuraillaan, eikä muissa arvoissa ollut huomauttamista, ne olivat todella hyvät.
Lääkärit eivät sano mitään hyödyllistä, ikävä kyllä. Vatsani turpoaminen rantapalloksi, haiseva ja tahmainen uloste jne. leimataan kaikki "ärtyneen suolen ongelmaksi", mutta voiko se oikeasti olla noin? Lähiperheessä on yksi keliaakikko, eli mielestäni olisi syytä poissulkea ainakin sen mahdollisuus. Ihoni kutinasta ei kukaan osaa sanoa mitään, siihen kyllä auttaa antihistamiini onneksi.
Kommentit (10)
Keliakiaa veikkaisin. Se kun oireilee myös iholla.
kaverilla maksasairaus oireili ripulina ja vatsakipuna. syy kun löytyi maksasta niin arvot lääkityksellä kuntoon :)
Minulta ainakin keliakia on poissuljettu verikokein ja gastroskopiassa otettujen koepalojen pohjalta. Mikä nostattaa maksa-arvoja? Minäkään ei käytä alkoholia. Hiivasyndroomako? Kun ruoka alkaa käymään suolistossa... Voiko nostaa maksa-arvoja? -2
sit myös tuo kutina liittyy maksaoireisiin. t. 2 edellisen viestin kirjoittaja. vaadi, että tutkivat kunnolla.
Ylipaino, sisäelinrasvaa. Sapesta voi myös johtua, poistetustakin
Rasvamaksa, eli sisäelinrasva, nostaa maksa-arvoja. Ultrassa selviää.
laihduttakaa niin aineenvaihdunta normalisoituu
Olen normaalipainoinen. 160cm. pitkä, 59,7kg. En juo, enkä polta. Liikun säännöllisesti ja syön terveellisesti, (ei punaista lihaa). Kipuja ollut paljon ja niihin syönyt jonkin verran kipulääkkeitä tarvittaessa. Maksa-arvoni huidelleet korkealla, lisäksi pitkä sokeri ollut koholla..
Minäkin haluan tietää! Samassa veneessä ollaan :/ Lääkäri ei kommentoinut asiaa mitenkään. Minulla on refluksitauti, sappi leikattu, ylävatsakipuja, ylävatsan turvotusta, valtava perna, vatsakipuja, rasvaripulia päivittäin. Ja mitä lääkäri sanoi? "En osaa sanoa, mistä johtuu." Kutinaakin on, varsinkin reisissä ja vatsassa. Olen bmi 21.