Diabetes-tatuointi ranteeseen?
Oon tällä hetkellä 30 vuotias ja sairastanut 1-tyypin diabetestä nyt 15 vuotta. Matkustelen paljon ja joskus käyn myös yksin ulkomailla.
Nyt olenkin usean vuoden ajan pohtinut pientä tatuointia ranteeseen,jossa lukisi T1 DM eli lyhenteet sanoista Type 1 Diabetes Mellitus sekä loppuun pieni sininen ympyrä, joka on diabeteksen kansainvälinen merkki. Tatuointi olisi tosi fiksu,sillä jos jotain tapahtuu,siitä sairaalassa viimeistään huomataan diabetekseni. En vaan tiedä,onko idea ihan hölmö? Mitä mieltä te olisitte kyseistä tatuoinnista? Sehän on ikuinen,niin haluan myös muiden (tuntemattomien ;-) mielipiteitä! :-)
Kommentit (19)
Erittäin hyvä idea mun mielestä :)
Mun mielestä hyvä idea :) Itse olen 37 vuotias DM I, 30 sairasvuotta takana ja joskus 2-kymppoisenä tuli otettua pari höpsöä tatskaa.. mieluummin nyt ottaisin niiden tilalle kuvailemasi tatuoinnin!
Olen sairaalassa työssä ja pidän d-rannemerkkiä -vastoin yleisiä "korusääntöjä". Tatska olis kätevämpi mutta periaatteessa mun henk koht tatskakiintiöni on jo täynnä..
Mun mielestä hyvä idea :) Et käytä diabetes -ranneketta vai hylkäisitkö tämän tatuoinnin oton jälkeen?
Välttämättä tavallinen kadun tallaaja ei tatuointia ymmärtäisi, mutta eiköhän hoitohenkilökunta sen huomaisi ja hiffaisi.
Mun entisellä työkaverilla oli monia tatuiointeja ja yksi niistä just diabetekseen viittaava. Se ei kyllä ollut T1 DM mutta en nyt kuollaksenikaan muista mikä. Onko muuta tunnusta kuin piste?
Eikö diabeteksen tunnus olekaan neljä kuutiota? Niinkuin ristin muodossa?
ICD-E10 On mun mielestä kansainvälisempi.
Ja: Ei hoitsut välttämättä niitä tatskoja kattele tarkkaan, joten mun mielestä sais lukee aika koruttomasti diabetes. Että jos koukeroisilla kirjaimilla laittaa, niin ei sitä osata yhdistää.
Oman kokemuksen mukaan ainakin Euroopassa matkustelleena, ei tietoisuus taudista ole niin yleistä ja olenkin miettinyt, että ajaako tatuointi oikeasti asiaansa ellei siinä sitten lue kissan kokoisilla kirjaimilla DIABETES? Turhamaisena haluaisin tatuoinnin kuitenkin olevan esteettisesti kaunis, eikä vain muistutus itselle tästä sairaudesta.
Sairaalassahan tuo tietenkin viimeistään edistäisi oikean hoidon saamista, että hyvä idea kyllä ja itselläkin ollut useamman vuoden mietinnässä.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 21:39"]
Eikö diabeteksen tunnus olekaan neljä kuutiota? Niinkuin ristin muodossa?
[/quote]
Se taitaa olla jossain päin (ainakin suomessa ja pohjoismaissa?) mutta ihan yleinen maailmanlaajuinen on sininen ympyrä :-)
Kiva kuulla että tatuointi teistäkin kuulostaa fiksulta idealta! Luulen,että alan suunnittelemaan fonttia ja varaan ajan :-)
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 21:43"]
ICD-E10 On mun mielestä kansainvälisempi.
Ja: Ei hoitsut välttämättä niitä tatskoja kattele tarkkaan, joten mun mielestä sais lukee aika koruttomasti diabetes. Että jos koukeroisilla kirjaimilla laittaa, niin ei sitä osata yhdistää.
[/quote]
no kyllä ny luulis jos vaikka tippaa tms laitetaa ni kattovat ranteeseen :D hyvä idea siis!1
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 21:43"]ICD-E10 On mun mielestä kansainvälisempi.
[/quote]
Kyllä ranteet katsotaan ja varmaan hoitajat huomaa tutun lyhenteen ja vielä logo perässä
Olen miettinyt samaa. Jotenkin vaan tuntuu liian osoittelevalta.
Ihan hyvä idea. Lapsellani on ranneke ja tyytyväinen että käyttää sitä. Kaikki eivät niitä pidä, ihmettelen kyllä ettei lapsidiabeetikoilla semmoista ole, minusta halpa henkivakuutus. Toivottavasti saat tatuoinnista mieleisen ja asiaa-ajavan (toki ymmärrät varmaan että en tarkoita että koskaan joudut "käyttämään" sitä)!
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 21:48"]
Eikö koru olisi helpompi? :D
[/quote]
En oikein ikinä ole tykännyt pitää semmoista,ja joskus kun pidin,niin aina unohdin laittaa sen ranteeseen! Joten tatuointi olisi aina mukanani :-) ja tatuoinnista ajattelisin semmoista niin pientä,että tarpeen tullessa sen saa kellon alle,jos täytyy saada piiloon!
Ne rannekkeet ovat ällöttäviä, en aio hankkia. Tatuointi voisi olla parempi, jos se vaan ei kirkuisi niin kauas että olen sairas.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 21:54"]
Ne rannekkeet ovat ällöttäviä, en aio hankkia. Tatuointi voisi olla parempi, jos se vaan ei kirkuisi niin kauas että olen sairas.
[/quote]
Juu samaa mieltä,joskus sain nahkaisen punaisen värisen,joka ei todellakaan ollut hieno :-D netistä etsiskelen nyt tyylikkäitä,mutta selkeitä fontteja,ja ehkä ensi viikolla käyn ajan varaamassa! :-) -ap
Vaikka olen tatuointeja vastaan, niin tuo on eka tatuointi-idea, joka kuulostaa edes hitusen järkevältä. Eri asia sitten on, että tajuaisivatko muut ihmiset, että todellakin sinulla on diabetes. Ehkä se perinteinen ranneke olisi vielä uskottavampi.
Ainii,vielä lisäyksenä että tyyliltäni olen hyvin klassinen pukeutuja,eikä tatuointeja ennestään ole :-D
-ap