Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitiyspäiväraha, opiskelu ja työtulot

28.08.2006 |

Osaisikohan joku kertoa, vaikuttaako tämänhetkinen opiskeluni ja opintorahan nostamiseni siihen, lasketaanko ensi keväänä äitiyspäiväraha vuoden 2005 työtuloista vai nyt nostetusta opintotuesta? Aloitin siis opiskelut pari viikkoa sitten ja hain opistorahaa. Vuodelta 2005 olisi kuitenkin sen verran työtuloja, että vaikuttaisivat äprahaan. Alkoi huolestuttaa, kun kuulin että tässä saattaisi olla jokin opiskelijansortopykälä taas, joka voisi vaikuttaa dramaattisesti tulevaan päivärahaan. Onko kellään tietoa/kokemusta?

Olen aikaisin liikkeellä, mutta ilmeisesti niin pitää ollakin, että voin sitten perua opintotukeni nostamisen ennenkuin vahinkoa tapahtuu.

-v-4+4

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni lasketaan ilman muuta 2005 TYÖtuloista eli opintotuen ei pitäisi laskea äippärahaasi :) En ole moisesta koskaan kuullutkaan. Korjatkaa jos olen väärässä?!

T.Je_Ni 35+1

Vierailija
2/10 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

2005 työtuloista. Mulla sama juttu nyt, jäin opiskelijana äitiyslomalle, mutta katsotaan 2004 vuoden tulojen mukaan ja kun oon sen ollut töissä, niin sen mukaan mennään. Ainoa vain, että mikäli jatkat opiskeluja ja haluat nostaa äitiyspäivärahakaudella opintolisää, niin äikkäri tippuu minimiin, mutta sen varmaan jo tiesitkin.

Ikarus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hatara mielikuva jostain käsittämättömästä säännöstä, että jos on nostanut 4kk ennen/ajan (tai jotain!?!?) opintotukea ennen äitiyspäivärahaa, niin silloin lasketaan minimin mukaan, eikä edellisen verotuksen. Joku ihmeen 4kk:n sääntö siihen liittyi (ainakin v. 2004).

En jaksanut kaivaa sitä kommervenkkiä KELAn sivuilta kun vasta tänään tunnin asioin ko. laitoksessa...

Kirottu pulju! Hiukan on välinputoaja fiilis. Kohtalokseni jäi tyytyä minimi äprahalle ja vieläpä ilman kotihoidontukea isommista lapsista :( Kunhan purnaan...

Vierailija
4/10 |
28.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaisesta säännöstä kuulin itsekin tänään. Toiottavasti ei ole enää voimassa.

Vierailija
5/10 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitiyspäiväraha lasketaan aina opintorahan mukaan. Kannattaa siis katkaista opintoraha ajoissa. Näin siis jos haluaa ansiosidonnaista äitiyspäivärahaa tulojen perusteella edellisen verotuksen, 6kkn tai edellisen lapsen äitiyspäivärahan mukaan.

Vierailija
6/10 |
30.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄPraha lasketaan pääsääntöisesti edellisen verotuksen työtulojen mukaan (v2006 alkavalle vuodelta 2004, v2007 alkavalle vuodelta 2005).

Opintotuen nostaminen tänä vuonna (' 06) ei vaikuta viime vuoden (' 05) verotukseen, joten se ei vaikuta siis mun työtuloihin. Mun äpraha siis lasketaan vuoden 2005 työtulon mukaan, eikä mun tarvitse olla nostamatta opintotukea sen takia.

Tuo neljän kuukauden opintotukisääntö koskee vain niitä, jotka haluavat laskea jonkin muun 6kk kauden työtuloikseen. Ilmeisesti Fandango puhui juuri tästä, en nyt muista tarkkaan kommenttiasi. :)

-v- 4+6

Vierailija
7/10 |
31.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmistahan vielä asia eri henkilöltä tai pyydä kirjallisena, ettei tule ikävää yllätystä jälkeenpäin. Minulla nimittäin on tullut vähän eri vastauksia Kelasta eri ihmisiltä. Käsitin kuitenkin, että 4kkn aikana ennen äitiyspäivärahakauden alkamista nostettu opintoraha vaikuttaa aina niin, että äitiysraha lasketaan niiden mukaan. Näin siis Helsingissä. Tosiaankin kyselin kuitenkin tarkemmin juuri sitä, miten äitiyspäiväraha määräytyy edellisen päivärahan mukaan, jos esikoinen ei vielä 3v ennen seuraavan syntymää.

Vierailija
8/10 |
31.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis: Kelan kanssa ehtii mennä hermot moneen kertaan.

Itse selvittelin oman graduni palautukseen, opintoviikkoihin ja ä-päivärahaan liittyviä asioita, ja sain selville seuraavaa:

- jos äitiyspäivärahakautena ei nosta opintotukea, ei opiskelua katsota päätoimiseksi, jolloin päivärahan saa tulojen mukaan (ja voi siis jopa opiskella, tai saada gradun opintoviikot rekisteriin jne!)

- kuitenkin sama henkilö sanoi, että ei opiskelijoille välttämättä makseta tulojen mukaan, jos tulot ovat lähinnä kesätöiltä tms., eli käsitin että pitää olla ollut töissä lähes koko opiskeluajan (ja kuitenkin käsitin senkin, että ei sitä mistään tarkisteta)

- Kelan virkailija ei sanonut mitään 4 kk säännöstä, joka mm. ainakin viime vuonna vielä löytyi myös Kelan omilta sivuilta, mutta tällä hetkellä siellä lukee näin:

" Jos äiti opiskelee lapsen saatuaan päätoimisesti ja saa opintotukilain mukaista opintorahaa, äidille maksetaan opintorahan lisäksi äitiys- ja vanhempainrahaa 15,20 euroa arkipäivältä. Jos äiti ei nosta opintorahaa, voidaan vanhempainraha maksaa hänelle mahdollisten työtulojen mukaisena."

- sen sijaan ainakin Helsingin yliopiston kalenterissa vielä todetaan, että " jos opiskelija on saanut opintorahaa neljän kuukauden aikana ennen päivärahakautta, lasketaan päiväraha opintorahan perusteella" .

Yrittää tässä sitten saada jotain tolkkua asioihin...!!! Itsekin olisin kyllä sillä kannalla, että rahan saa tulojen mukaan jos ei nosta opintotukea (tai katkaisee sen ennen päivärahan alkamista, kuten Kelan virkailija sanoi), mutta itse en kyllä ihan varmuuden vuoksi nosta tukea koko syksynä.

Vierailija
9/10 |
31.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta opiskelujen vaikutuksesta sen verran että en tiedä onko tuo mainitsemanne 4kk:n sääntö uusi mutta ainakaan minulla se ei vaikuttanut ensimmäisen lapsen kohdalla mitenkään. Tämä siis vuonna 2004.

Silloin äitiyslomani alkoi kuukauden viimeinen päivä, jolloin tästä päivästä sain minimin ja seuraavan kuun ensimmäisestä päivästä jo tulojen mukaan lasketun määrän. Minimin sain kuukauden viimeisestä päivästä sen vuoksi koska siinä kuussa sain opintotukea. Kelassa minulle vain sanottiin että jos nostan opintotukea yhtäaikaa saan äitiysrahan miniminä, muuten tulojen mukaan.

Uusia tapoja en siis tiedä, tämä oli miten minulle päiväraha laskettiin 2004. Nyt toisen kohdalla tämä asia ei ole vielä ajankohtainen koska raskaus on vasta alussa mutta saa nähdä miten ovat asiat muuttuneet.

Toivottavasti saat selvyyttä asiaan.

aupale

Vierailija
10/10 |
31.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on myös vuodelta 2003 mutta silloin luki kelan sivuilla myös tuo 4kk sääntö. Omalla kohdallani asia meni näin, että sain ä-rahaa edellisen vuoden verotuksen mukaan. Niinä kuukausina, kun nostin opintotukea, sain minimin.

Tämä ei tietysti ole uskon asia mutta SILTI uskon vahvasti, että tuo 4kk sääntö koskee nimenomaan sitä 6kk tulojen mukaan laskemista. Eli jos on ollut töissä JA nostanut tukea ennen ä-rahan maksamista, ei 6kk tulojen mukaan laskeminen päde samalla tavalla kuin muilla. Eli kyllä se " kelan täti" sanoi varmasti ihan niin kuin asia on.