Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4- lapsiset ja sitä isommat perheet, kuinka pärjäätte rahallisesti

Vierailija
31.08.2014 |

Meillä 4 lasta, kaikki alle kouluikäisiä vielä. Tulevaisuus vähän hirvittää, että kuinka pystymme tarjoamaan lapsille kaiken tarpeellisen, harrastukset ym. Meillä on omistusasunto ja toinen asunto joka on vuokralla, tiukan paikan tullen sen voi myydä pois ja saada rahaa ihan kivasti. Tällä hetkellä lapsilla edulliset harrastukset, mutta miten teineinä mopot ja muut, kääks, vähän kauhistuttaa. Tipun pian kotihoidontuelle, mutta luojan kiitos on osa-aika työtä jota voin tehdä. Ilman töitä tulot olisivat kotihoidontuki, kuntalisä ja lapsilisät, yhteensä noin tonnin.... Miehellä on melko hyvät tulot, mutta ei hulppeat. En kaipaa vastauksia "turha itkeä, kun paskat on jo housussa" ym. Koska nautin isosta perheestä todella paljon! Haaveilemme viidennestä, mutta todella tarkkaan harkitaan juuri rahatilanteen vuoksi. En halua, että lapset tulevat aikuisena sanomaan, että miksi lisäännyitte ja me ei saatu saman verran esim. Harrastuksia kuin muut. Itseeni en käytä rahaa, en käy kampaajalla ym. Vaatteita ostan vain tarpeeseen alennuksista ja hygieniatuotteet halvinta laatua ja meikkaamisesta olen luopunut. Kaiken rahan laitan ruokaan ja lapsiin. Ja vielä kertokaa talousvinkkejä isolle perheelle ja yks mikä on ongelma on lomat! Hotelliyöpymiset tulevat aika kalliiksi isolla perheellä kun olemme huvipuistoihin matkustelleet ympäri suomen. Asumme Helsingissä. 

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos  hyvistä vinkeistä :) ! Ja kyllä me tosiaan elämme ilman tukia, kun joku siitä mainitsi. Mun ongelma on vaatteiden ostelu lapsille, kaikilla hirveet määrät, koska ei ole isoja tiloja kuivattaa. Ajattelen, että eivät ainakaan lopu kesken. Kahviloita en harrasta, mutta lapsia tulee kyllä melko hövelisti käytettyä lasten paikoissa esim.hop lop, teatteri, ravintolat ym. Ym. Ehkä niistä vois pihistää.

Vierailija
2/7 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä lapsia ylipäätään pitää tehdä, jos niitä ei ole varaa elättää? Kyky perhesuunnitteluun erottaa ihmisen kolmannen maailman apinasta, teollistumisen asiosta lateksituotteet ovat halpoja ja kaupungistuminen mahdollistaa sen, että niitä saa joka saatanan nurkalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että vain maahanmuuttailla (somalit) on oikeus lisääntyä. Kummasti työssäkäyviä, itse menonsa maksavia alkuperäisiä suomalaisia morkataan jos on iso perhe, mutta sosiaalietuuksia hyväksikäyttävillä maahanmuuttajilla on täysi oikeus lisääntyä täällä.

Vierailija
4/7 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 05:07"]

Ai että vain maahanmuuttailla (somalit) on oikeus lisääntyä. Kummasti työssäkäyviä, itse menonsa maksavia alkuperäisiä suomalaisia morkataan jos on iso perhe, mutta sosiaalietuuksia hyväksikäyttävillä maahanmuuttajilla on täysi oikeus lisääntyä täällä.

[/quote]

Kaikilla on oikeus lisääntyä kunhan kustantavat sen itse. Siksi on mielestäni ihan yhtä paha onko ne kuusi kersaa jollain yh-lähiömammalla vai työttömällä somaliperheellä, mutta esim. Björn Wahlroosilla tommoinen lisäkustannus ei tuntuisi vielä missään niin tehkäät vaikka 20 mun puolesta.

Vierailija
5/7 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteensä 5lasta joista mieheni 2asuu äidillään. Kyllä ollaan mielestäni hyvin pärjätty. Tingimme omista menoista,ei tupakkia,kapakoita ja harrastuksia(emme edes kaipaa mitään noista). Sen sijaan teemme koko tai melkein koko porukalla makkaranpaisto retkiä ja suosimme kotimaan matkailua. Lasten vaatteet ostamme pää ostin käytettynä ja lahjoiksi pyydämme lahjakortteja(siis jos joku kysyy mitä haluaa synttärilahjaksi). Tällä hetkellä vain mieheni käy töissä,minun töihin paluu on parin kuukauden päästä (nyt olen kotikoidon tuella).

Vierailija
6/7 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 06:38"]Meillä on yhteensä 5lasta joista mieheni 2asuu äidillään. Kyllä ollaan mielestäni hyvin pärjätty. Tingimme omista menoista,ei tupakkia,kapakoita ja harrastuksia(emme edes kaipaa mitään noista). Sen sijaan teemme koko tai melkein koko porukalla makkaranpaisto retkiä ja suosimme kotimaan matkailua. Lasten vaatteet ostamme pää ostin käytettynä ja lahjoiksi pyydämme lahjakortteja(siis jos joku kysyy mitä haluaa synttärilahjaksi). Tällä hetkellä vain mieheni käy töissä,minun töihin paluu on parin kuukauden päästä (nyt olen kotikoidon tuella).
[/quote]
Tähän vielä lisään että meillä ei lapsetkaan harrasta kallisti,eivät halua. Mieluisimpia ovat kerhot joihin ei aina ole pakko mennä.. Niin ja asumme kyllä omistus asunnossa ja lainaa on sekä autosta että muutamasta muustakin mutta olen tyytyväinen kun lapseni voi hyvin

Vierailija
7/7 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisilapsisessa perheessä näin mm.:

Kaikki tähteet syödään loppuun, välillä ruokailuja, joissa syödään kolmea eri tähderuokaa. Kukin syö mieltymyksiensä mukaan.

Perunat omasta maasta.

Lihat ostetaan tarjouksesta isot määrät kerralla, esim. jauheliha, paistit ym. Teen lihapullat ja kokolihat valmiiksi asti pakkaseen ja sitten vain keitetään perunat. Ruskistan myös osan tarjousjauhelihasta valmiiksi, jotta pakkasessa on aina valmiina sitä esim. jauhelihakeittoon, makaronilaatikkoon, pitsaan.. Kaikki nämä nopeuttaa ruuanlaittoa, mutta ei tee ruuasta huonolaatuista!

Harrastuksia on kaikilla, paitsi pienimmällä. Ne on tärkeitä lapsille, vanhemmat voivat harrastaa sitten, kun lapset isoja tai jo nyt ilmaiseksi, mm. ulkoilua...

Luulen, että ollaan säästäväisiä yleispiirteiltämmekin. Meillä aikuisilla ei ole välttämätöntä olla vaatteita määrällisesti paljon, esim. miehelläni on yhdet siistit farkut. Työasuna on haalari. Itse omistan kahdet farkut, jotka kulutan loppuun ennen kuin ostan uudet (tarjouksesta tietenkin). Olen järkyttynyt, kun kuulin, että joku voi omistaa 13 farkut -miten niitä ehtii edes käyttämään niin monet?

Jotkut tuotteet ostetaan kalliilla, että ne kestäisivät sisaruksille, esim. kumisaappaat on Nokian. Halpikset menee hetipian rikki. Samoin paitoina puuvillavaatteet. H&M, Seppälä ym tämänkaltaiset myy todella ohutta puuvillavaatetta, joka ei kestä käyttöä edes yhdellä. Lapsilla sama juttu kuin aikuisillakin, eli lyhyt pyykkikierto ja kohtuuvähän vaatetta. Silloin tullaan toimeen vähemmällä vaatemäärällä, kun pyykit pesee usein.

En käy kampaajalla säännöllisesti. Oma malli ei vaadi jatkuvaa leikkausta. En värjää hiuksia tai laitata mitään ripsiä/kulmia/kynsiä. Leikkaan itse miehen ja lasteni hiukset. Kukaan ei arvaa lopputuloksesta, että ne on amatöörin leikkaamat, olen vuosien saatossa oppinut virheiden kautta ja katsomalla kampaajan työtä mm. kerroksittain leikkaamisessa.

Lomamatkoja on tehty pari kertaa kuudessatoista vuodessa. Silloin ei olla säästeliäitä siellä, vaan sitä ennen kerätty rahaa.

Uskon, että tuo säästäväisyys arjessa on asian ydin. Siltikään ei tarvitse olla pihi, mutta ennen kaikkea käyttää järkevästi rahaa. (Tästä vielä esim. kahvilassa, jonne joskus jokaisen tekee mieli: valita leivokset maun ja ei-kalleimman-hinnankin mukaan, mutta juomaksi riittää vesi...)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä