YRITYS PÄÄLLÄ 2014
Tervetuloa lämminhenkiseen tsemppausryhmään! Tämä ketju sai alkunsa ”toukokuun vauvasta haaveilevat” ryhmästä, kun kaivattiin vähän pitempää ketjua vauvaa yrittäville. Tänne uuteen ketjuun voidaan kerääntyä yhdessä kuumeilemaan, piinailemaan ja jännäilemään me kaikki vauvaa aktiivisesti yrittävät.
Kerro lyhyesti itsestäsi ja jos haluat listalle jännäämään, ilmoita kiertopäiväsi!
Alla kuumeilijat ja plussanneet ketjun aloitushetkellä. Kuka tahansa voi kopioida listan ja päivittää sitä!
TILANNE 30.8.2014
Haaveilija86 kp56/49-56
Anndikke kp34/33 yk3
Miisu kp34/?? Yk13
Zaron kp31/26-28 yk14
Hope2015 kp30/27-31
Kuumeilija91 kp30/31 yk3
Louise82 kp30/24-27
Nanna Ida kp 30/28-32 yk 3
Nemor kp29/23-28 yk5
Nienor kp29/
Kia79 kp29/?? yk1
Lauraiidavi kp27/28-30
Niiskuneitii Kp27/27-28 yk4?
Elowena kp24/28-31 yk1
Kaziska kp24/25-29 yk2
Tiuku89 kp24/27-30 yk3
Enninkeri kp23/27-32 ya 8/2013
Eliine87 kp22/30 yk2
Huolestunut ensiyrittäjä kp22/30 yk?
Yossuko kp22/32-36 yk8
Bellablue kp21/28 yk5
Mikka kp21/28-29 yk1
Cias kp21/29 yk9
Nelekas kp21/28-30 yk2
Lina87 kp20/27-29 yk2
Toivetta täynnä kp20/30-32 yk12
Josefiina 87 kp17/30 yk1
Dimou kp16/34-38(?) yk2
Mimsuli kp16/28-31, yk 5
Ipa86 kp15/40 yk8
Heikkulin kp11/23-30 yk2
Kukkaistyttö88 kp10/32(?) yk7, km jk yk3
Legolatar kp9/32 yk 4
Saffelson kp8/26-29 yk17
Tiikerikuu kp8/26-33 yk4
Exile kp7/30 yk6
Sane kp5/25-30 yk2 km jk
Annhaa kp4/27? ya 7/2013
TS kp3/28? yk1
Mimmutti kp3/28 yk2
Mymmeli89 kp2/32 yk2
Orchid87 kp2/26-28 yk4
Jelevel
TOUKOKUUSSA PLUSSANNEET: Tepsuttelija, Jonsteri, Neppisnei, Ankinen, Tuulianniina, Vaimomamma, Johannanora91
Perustamme kuumeilijoille myös jatkoryhmän. Tästä ketjusta plussanneet voivat jatkaa kuukausiketjujen lisäksi myös meidän omaan "yritys päällä 2014 plussanneet" ketjuun. Näin juttu jatkuu tutussa porukassa raskauduttuakin!
Kommentit (2507)
TILANNE 18.9.2014
Ipa86 kp 34/40 yk8
Minäminä kp 34/28 yk 12
Riikkanen kp 32/28-29 yk?
Mama kp 32/? yk?
Eitne kp 30/33-56 yk3
Kukkaistyttö88 kp 29/32(?) yk7, km jk yk3
Legolatar kp 28/32 yk4
***Alissa6 kp 28/26 yk4
Saffelson kp 27/26-29 yk17
Tiikerikuu kp 27/26-33 yk4
Crazymay kp 28/30-33 yk3 km jk
JCK kp 27/24 yk10
Milanella kp 26/21-28 yk1
Exile kp 26/30 yk6
JQ kp 26/24-27 yk 2
Sane kp 24/25-30 yk2 km jk
Hopehope kp 24/30 ya 3/2014
SELVA kp 25/27 yk4
Annhaa kp 23/27? ya 7/2013
TS kp 22/28? yk1
Mimmutti kp 22/28 yk2
Mymmeli89 kp 21/32 yk2
Orchid87 kp 21/26-28 yk4
Nuppunella kp 21/32-35 yk4
Tuulianniina kp 19/28 yk4
Kia79 kp 19/29 yk2
Toggolino kp 19/26, yk10 (km 08/2014)
Äiti11 kp 17/28 ya 2013, km 05/2014
Jenviko kp 16728 yk10
Nanna Ida kp 15/28-32 yk4
Eliine87 kp 16/30 yk3
Kaziska kp 15/26-28 yk3
JokoNyt kp 15/27-34 yk13 (eka plussa 4.9.14 --> kemiallinen)
Hamsu Lund kp 14/28-29 yk10
Elowena kp 14/30 yk2
Enninkeri kp 14/27-32 ya 8/2013
Ahaa kp 13/27-31 yk5
Miisu kp 13/? yk14
Louise82 kp 13/24-27 yk1 km jk
Tiuku89 kp 13/27-30 yk4
Yennaf kp 13/31 yk1
Airi kp 12/27 yk3 km jk
Huolestunut ensiyrittäjä kp 10/30 yk3
Academia kp 10/30 yk9
Yossuko kp 10/32-36 yk9
Carita87 kp 9/21-25 yk3
Toivetta täynnä kp 9/30-32 yk13
Nappikeitto kp 9/31-35 yk2
Glitter kp 8/28 yk9
Josefiina 87 kp 7/28-30 yk2
Hansku88 kp 7/28 yk4
Mimsuli kp 5/28-31 yk6
Heikkulin kp 5/23-30 yk3
Hormonihirviö kp 3/30-32 yk4
Pistaasi123 kp 3/23 yk3
Cecilja kp 2/28-29(33) yk 12
Hope2015 kp 2/27-31(-48) yk?
Maikki2
Miniminä
Haaveilija86
EllieP
Anndikke kp?/33 yk4?
Dimou kp 35/38 yk2 tai kp 7/29-38 yk3
ELOKUUSSA PLUSSANNEET: Tepsuttelija, Jonsteri, Neppisnei, Ankinen, Vaimomamma, Johannanora91, Nienor
SYYSKUUSSA PLUSSANNEET: Kuumeilija91, Niiskuneitii, Nelekas, Jelevel, Hemapa, Nais Nokkonen, Mikka, Toiveikas Optimisti
Plussanneiden keskustelu jatkuu täällä:http://www.vauva.fi/keskustelu/4265747/ketju/yritys_paalla_2014_plussanneet
Nyt oli pakko rekisteröityä, tuli sen verran paksua tekstiä E-vitamiinin vaarallisuudesta tuossa muutama sivu sitten. Tuostapa itseasiassa näkee, kuinka vähän (tai siis ei ollenkaan) lääkärit tietää vitamiineista ym. tai ihmisen ravitsemuksesta ylipäänsä. E-vitamiini on tunnetuin hedelmällisyysvitamiini, ei se mitään raskautta estä. Se on turvallisin rasvaliukoisista vitamiineista, eli käytännössä mahdotonta saada yliannostusta (ellei nyt koko purkkia päivässä vedä).
Muutenkin kannattaa tarkastaa ruokavalio, jos tuntuu että plussaa ei kuulu. En toki tarkoita, että kaikille toimii, mutta esim. mies hyötyy mahdollisesti sinkki-, seleeni- ja mangaanilisistä, myös ubikinonin on tutkimusten mukaan havaittu mahdollisesti parantanvan siemennesteen laatua. Ja se gelee royale, molemmille käyttöön, jos päätätte käytön aloittaa. Foolihappo, laadukas monivitamiini ja kalaöljy nyt ovat itsestäänselvyys kaikille, eikö?
Olen vuosia työskennellyt terveyskaupassa, joten näitä asioita tulee aina silloin tällöin vastaan eri tutkimuksia lueskellessa. Se vuosi, mitä vaaditaan tutkimuksiin pääsyyn on pitkä aika, miksei siitä voisi 3kk nipistää ravintolisäkuurille? Isot tsempit vaan kaikille tässä ryhmässä, toivottavasti itsekin pääsen pian haaveilemaan plussasta, ihan vielä ei ole sen aika.
Kukkaistyttö88: Mitäs jos vaan päätetään, että molempien eilinen veri oli kiinnitysvuotoa! Myös mulla vihloi menkkamaisesti illalla kohtua mutta vuoto jäi niihin pariin veriviiruun vv:n seassa. Tänään on aika kostea olo mutta ei nyt ainakaan vielä ole mitään vuotoa tullut. Ja oikeastaan mulla ei pitäiskään tulla, koska on noi keltsut käytössä.
Miten muuten, meinaatko odotella vaan menkkoja vai ajattelitko testata jossain vaiheessa? Mun on pakko testata, koska en saa lopettaa keltsuja, jos sattuisin olemaan raskaana. Dpo 15 aamu on testipäivä.
Airi: Luteaalivaihe on n. 14 päivää. Voi toki vaihdellakin 10 ja 14 välillä.
Toggolino, dpo 7, yk 10
Toisenlaiset äidit oli eilen kiva :) Erilainen aihe kuin yleensä! Älkää kukaan loukkaantuko, mutta alkoi jo kyllästyttää, kun jokaisen jakson aihe aiemmin, että en tiedä kuka on isä, ja no niin ero tuli jo ennen syntymää jne. En halua tuomita ketään, mutta jaksot olivat vaan jotenkin niin samanlaisia. Eilinen aihe kosketti varmasti monia.
AIRI: TOGGOLINO jo tuossa vastasikin. Peitto heilumaan nyt vaan usein, joka toinen päivä kuitenkin riittää, ja jatkakaa vaan tarpeeksi pitkään, ettei siitä ainakaan jää sitten kiinni! :) Mulla lyhyt luteaalivaihe ja myöhäinen ovis.
TOGGOLINO: Se olisi niin ihanaa! Päätetään niin! Mä olen kuitenkin ikuinen pessimisti, varsinkin tässä vauva-asiassa, mutta... Tänään ei ole mitään täälläkään tullut, joka kerta pelkään kyllä, että jotain tulee. Ei enää sellaista jomotustakaan kyllä ole kuin eilen illalla.
Mä en vielä tiedä tuosta testailusta. Mulla kp32 su, viimeksi silloin alkoi menkat, ovis kuitenkin vasta kp22, samana päivänä kyllä viimeksikin. LEGOLATAR ehdotti, että testataan samaan aikaan ke ;)
Kukkaistyttö88 kp 2932(?) yk7, km jk yk3 (tänään dpo 7, 26-vuotias esikoisenyrittäjä)
Itse olen huomannut, että vauvakuumeen kasvaessa tutkin omia loppukierron oireita oikein suurennuslasin avulla ja aina löydän uusia oireita, jotka varmasti ovat nyt NIITÄ oireita. Ainahan nämä päättyvät valtavaan pettymykseen ja joutuu toteamaan, että näinhän se oli viimeksikin. . Sen todellisuuden ja järjellä ajattelun vaan tahallaan unohtaa, tai niin minä teen :) nyt olen ollut vähän fiksumpi ja suunnitellut kaikkea tekemistä ja touhua niille päiville, ettei tulisi taas sorruttua siihen vanhaan.
Esikoisen kohdalla olin täysin oireeton, enkä ymmärrä miksi oletan niiden oireiden nyt kertovan alkaneen raskauden... ei oo helppoa olla nainen :
Katsoin myös sen erilaiset äidit - jakson ja itku silmässä totesin, että kyllä meistä jokainen tässä onnistuu :)
Löysin tälläsen runon netistä, mun mielestä tämä on jotenkin symppis :-)
Joko on minun vuoroni?
Minun päiväni, minun aamuni?
Ehkei tänään, mutta huomenna?
Jos ei huomenna, niin ensi viikolla?
Kuun lopussa, jouluun mennessä?
Ennen kuin täytän viisikymmentä?
Joko on minun vuoroni?
Mulla on nyt ilmeisesti tosiaan ovis meneillään (tänään peitot heilumaan ;) ), ja oireet on samankaltaiset, mitä viime kierrolla ajattelin ensimmäisiksi raskausoireiksi. Alavatsalla pientä nippailua ja tärähdykset vaikkapa pyöräillessä aiheuttaa sellaisen omituisen paineen tunnun ja onton olon alavatsalle. No, oppiipahan ainakin tuntemaan omaa kroppaansa tässä itsetutkiskeluvaiheessa :)
Tsemppiä kaikille piinailijoille!
t. Elowena kp 14/n.30, yk 2
KUKKAISTYTTÖ88: Ihan samanlaisia mietteitä tuosta eilisestä ohjelmasta :) Helppo samaistua tuohon tilanteeseen, kun haasteita tuolle perheelle oli nimenomaan tullut lapsen yrittämisestä/haaveiluista, ei niinkään parisuhteen tilasta. Ja tuli sellainen olo, että vielä me täälläkin keskusteluissa ihania uutisia saadaan, paljon plussia <3 Ja todellakin oli nuo ensimmäiset jaksot enemmän tuota parisuhteen haastavuutta, johon itse vaikea samaistua, kun tätä alkuhuumaa tuntuu vielä olevan :)
Ja kiitos molemille, Kukkaistyttö88 sekä Toggolino vastauksistanne, joka toista päivää ajattelin nyt itse kannattaa (kun tuntuu että aika moni liputtaa sen puolesta).
Anndikke: Ihana runo, jäljensin sen jo tuonne omiin kirjoihini. Kiitos
Airi, KP 12/27, yk 3 km jk
Hei.
No mä tei testi tänää ja näytti plussaa, vähän hämmentävää vieläkin mut onpahan ainakin selvillä miks oon ollu nii väsynyt, välillä pahalla päällä ja miksi mulla on outo tuntemus vatsassa. Mä sitten tiiä oliko se kiinnittämiseen liittyvää vuotoa mutta kuitenkin plussa <3
Voiko sen erilaiset äidit ohjelman katsoa netistä kun en tajunnut katsoa eilen sitä?
Ja toi runo aivan upea, otan sen itsellekin ylös jos vaan sallittua?
Onnea piinailijoille, toivottavasti teilläkin tärppää <3
Huolestunut Ensiyrittäjä yk 2 se sitten nähtävästi tärppäsi jos /kun haluatte päivitellä listaa itse en voi tälleen puhelimella sitä tehdä
Paljon onnea plussasta HUOLESTUNUT ENSIYRITTÄJÄ!! Ja onnea matkaan! :)
Onnea HUOLESTUNUT ENSIYRITTÄJÄ!!
Oi onnea oikein kovasti Huolestunut ensiyrittäjä :) Mahtavaa :)
Elowena, samanlaisia tuntemuksia minullakin oviksen aikaan :) Mulla on maha niin arka kun se ovis on tuloillaan että kumartuminen (kun käy istumaan tms.) niin tuntuu aristuksena alavatsalla. Vielä ei valitettavasti sellaista ole ollut, tänäänkin ovistesti valkoista huutaen... Eihän sitä kyllä tiedä kuinka pitkä kierto tästäkin on tulossa..
Ahaa, kp13/27-31 yk5
Hurjasti onnea huolestunut ensiyrittäjä!
Saanko udella tarkemmin tuosta sun vuodosta? Oot varmaan täällä kirjoittanutkin siitä, mutta viestien taaksepäin kelaaminen on aikamoinen urakka... Milloin sulla sitä tuli, kuinka paljon ja kauanko sitä kesti? Kp10 sulla nyt lukee tuossa listassa, eli ilmeisesti kuvittelit sen kuukautisiksi? Testasitko missään vaiheessa ennen tätä?
Jos vielä mullekin.... :)
Hei dimou, siis se oli joskus 7 pv tätä kuuta eli n. 10 pv sitt ihan pientä tuhrua ei ollenkaan menkkamaista verta ja kun sitä ei todellakaan tullut kun sen ihan vähän. Ja testasi nyt senki takia vasta kun rupesi itteeni ihmetyttää kun yleensä on tosi runsaat menkat ja sillee. Mut siis oletin automaattisesti et menkat alko koska verta.. Vähä sekava vastaus sorry
uolestunut ensiyrittäjä isot onnittelut!
Täällä, vaikka kuinka yritän olla oireitani tutkiskelematta, huomaan niin kuitenkin tekeväni. Tasaisin väliajoin tulevat vihlasut ja paineentunne alavatsalla eivät anna mun unohtaa että tässä näitä piinapäiviä vietellään. Oli myös pakko googlata hikoilu raskausoireena, koska olen nyt kolmena yönä herännyt siihen että yöpaita ja pussilakana on hikoilusta märkänä. Samoin koen hikeni haisevan pahalle ja luotto rexonani ei olekaan ihan niin luotettava. Muilla kokemuksia tästä?
päätä särkee myös päivittäin, se voi tosin johtua ihan mistä vaan ja on aika yleistä kohdallani
tämmöstä tänne. Piinaavat päivät edessä. Mä tiedän sortuvani siihen testailuun, mihin hittoon mä piilotan noi r-testit!
Exile 26/30, yk 6, dpo 8(?), esikoista yrittämässä
Exile, mulla ainakin lakkas apteekin Absolut Torr toimimasta joka kerta kun olen ollut raskaana, aina pukkas hiki läpi. Ja sen totesi aina ennen sitä positiivista testiäkin. Jännää :)
Ahaa kp 13/27-31 yk5
Onnea plussasta Huolestunut ensiyrittäjä!
KOKELAS: Itsekin mietin tuota E-vitamiinia kun Multivitan Raskaus ja Imetys -tableteissa (jotka on siis myös raskautta yrittäville) on 125% aikuisen päivittäisestä E-vitamiinin tarpeesta! Että ei voi olla kovin haitallista?
TOIVETTA TÄYNNÄ: Soita ihmeessä! Meillä mies soitti terveyskeskuksen ajanvaraukseen jo kesäkuun alkupuolella ja aika saatiin sitten kesälomien takia vasta elokuun puolenvälin jälkeen! En tiedä, tehdäänkö kaikkialla saman kaavan mukaan, mutta tässä oma kokemuksemme Helsingistä tähän asti, jos tästä olisi vaikka jotain apua. Terveyskeskuslääkärillä käytiin yhdessä ja vastailtiin kysymyksiin siitä, kuinka kauan yritystä on ollut (melkein 13kk sillä hetkellä) ja onko ollut taukoja (esim. matkoja) välissä (meillä ei ole ollut). Lääkäri katsoi miehen kivekset ihan silmämääräisesti mahdollisten suonikohjujen varalta (ei ollut niitäkään) ja teki minulle gynekologisen perustutkimuksen (ei mitään ilmiselvää vikaa). Tietojen perusteella lääkäri laittoi lähetteen jatkotutkimuksiin. Alle viikon päästä saatiin kutsu Naistenklinikan hormonipoliklinikalle ja sen mukana esitietolomakkeet molemmille. Labroihin tai siemennestenäytteen antoon ei tullut vielä kutsua. Aika on lokakuun 7. päivä, eli ensisoitosta neljän kuukauden päässä, eli asiat eivät ihan hetkessä etene. Toivottavasti tästä oli jotain apua, tsemppiä! :)
Niin, ENNINKERI kp14/27-32 ya8/2013
Hiphei! Ovistestin haamu vahvistui jo lähes testiviivan vahvuiseksi! Voisinkohan siis saada tässä kierrossa ihkaensimmäisen ovisplussan ikinä?!? :)
Oireista: Mulla on loppukierroissa ollu hirveet määrät "oireita"; nippailuja, vihlontaa, menkkajomotuksia, yökötyksiä, hajujen voimistumista, väsymystä, rintojen turvotusta, "onttoa" paineentunnetta alavatsalla, metallin makua suussa, itkuherkkyyttä... kaikki siis pms-oireilua. Mun kaikki raskaudet on ollu oireettomia, väsymystä lukuunottamatta. Miten sitä sitte kuvittelee loppukierrosta, et noi oireet vois jotenki kertoo raskaudesta...?!? Kai sitä toivoo vaan niin kovasti. :)
Oon ollu aina kauhee stressailija ja hätähousu kaikissa testaamisissa ja muissa vauvahaaveissani, mut nyt kun oon täällä teidän muiden samanlaisten(?) joukossa näitä juttuja lueskellut, niin tuntuu jotenki panikoinnit helpottavan. Oon jotenki enemmän zen. Ei oo enää niin tuloskeskeistä tää projekti, matkanteko on nautinnollisempaa, ja jotenki oon hyväksyny et tässähän ollaan vasta alussa ja matka voi olla pitkäkin.
Plussaonnea koko porukalle, mie riemuitsen täällä mun 'melkein-ovisplussasta'!
Nuppunella 21/32-35 yk4 33-vee toista touhuamassa
Mä päivitän listan, hetki :)